  • 51. Data: 2010-12-21 12:49:34
    Temat: Re: Pytanie do znawców BMW
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-21 11:41, Robson pisze:

    > Moze powiedz czym jezdziles, moze to nie automat, tylko koromyslo w
    > stylu CVT.

    Naprwde nie zauwazyles, ze mu chodzi o to "wciskanie sprzegla"? :>

    --
    Karolek

  • 52. Data: 2010-12-21 14:17:26
    Od: Robson <r...@...pl>

    > Naprwde nie zauwazyles, ze mu chodzi o to "wciskanie sprzegla"? :>

    Naprawde, mea culpa ...

  • 53. Data: 2010-12-21 15:39:23
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Dec 21, 1:29 am, Karolek <d...@o...pl> wrote:
    > W dniu 2010-12-21 00:48, JAM pisze:
    >

    > Widac GMa sa za slabe do tych silnikow, wiec zabrali sie ze poprawe
    > (pewnie po prostu sztucznie ograniczali moment obrotowy) oprogramowania
    > i wymiane konwerterow, bo z nimi cos tam tez bylo nie tak.

    Ja dalej nie bardzo widze skad to wiadomo. Czy BMW mial recall na
    konwertery ? Moze jakis artykul lub biuletyn naprawczy ? Do
    ograniczania momentu silnika sluzy oprogramowanie silnika a nie
    skrzyni biegow. Nie slyszalem aby BMW mialo recall po ktorym spadl
    moment lub moc silnika. Jezeli taki byl, to bylbym bardzo
    zainteresowany. Taki recall to powazna sprawa, bo grozi pozwami
    sadowymi. Klient kupuje samochod o danych parametrach i obnizenie tych
    parametrow moze oznaczac utrate wartosci pojazdu co moze byc podstawa
    do odszkodowania - rekompensaty.

    > Ale mowa byla o dieslach, a nie silnikach benzynowych, wiec po co mieszasz.
    > Przy tych dieslach lepsza jest skrzynia ZFa, a to ze ZFa montowali tez
    > do najmocniejszych benzynowych, tez w sumie o czyms swiadczy.
    > Wynika z tego tyle, ze skrzynie GMa nie wytrzymywaly duzego momentu
    > obrotowego.

    Chyba nigdy w zyciu nie pracowales na inzynierski stanowisku w
    konstruckji maszyn. Pozwol, ze wytlumacze. Do danego momentu dobiera
    sie skrzynie, ktora ten moment przeniesie. Im wiekszy moment tym
    wieksza, ciezsza i drozsza jest skrzynka biegow. Stosowanie ciezkiej,
    drogiej i wiekszej skrzyni w samochodzie o malym momencie jest
    pozbawione sensu inzynierskiego i jest marnotrastwem. Skrzynia
    zaprojektowana na silnik o danym momencie go spokojnie przeniesie bez
    wzgledu na to czy jest to diesel, benzynow czy elektryczny. Gdyby
    poslugiwac sie twoja logika, to od skrzyni ZF lepsza bylaby skrzynia
    do 20 tonowej ciezarowki bo przenisie jeszcze wiekszy moment.
    Nadal nie widze skad ta wiedza, ze GM automaty sie w BMW psuly. Nie
    dysponujesz zadnymi statystykami, nie potrafisz podac zadnego
    biuletynu BMW lub nawet artykulu prasowego, ktory by te twoje teorie
    potwierdzal. Czy chociaz prowadzisz warsztat naprawczy, gdzie z
    prywatnej praktyki to wychodzi ? Ile w zyciu miales BMW z automatami
    GM ze chociaz prywatnym doswiadczeniem moglbys potwierdzic ?

    Czy nie nalezysz przypadkiem do grupy ludzi, ktorzy posluguja sie
    logika niemickie == najlepsze ?

    > --
    > Karolek

    JAM

  • 54. Data: 2010-12-21 16:05:09
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-21 15:39, JAM pisze:

    > Ja dalej nie bardzo widze skad to wiadomo. Czy BMW mial recall na
    > konwertery ?

    Swego czasu ponoc cos w tym stylu wlasnie bylo.

    > Moze jakis artykul lub biuletyn naprawczy ?

    A jaki koncern zamieszcza takie rzeczy w internecie i to jeszcze sprzed
    ladnych kilku/kilkunastu lat? :>

    > Do
    > ograniczania momentu silnika sluzy oprogramowanie silnika a nie
    > skrzyni biegow.

    Czego oprogramowanie zmieniali to nie wiem, mogli ograniczac moment,
    mogli zmienic tez troche prace samej skrzyni... mozliwosci jest calkiem
    sporo jakby sie w to zglebic.

    Nie slyszalem aby BMW mialo recall po ktorym spadl
    > moment lub moc silnika.

    Tez nie, a gdzie takie rewelacje wyczytales?

> [...]
    > sadowymi. Klient kupuje samochod o danych parametrach i obnizenie tych
    > parametrow moze oznaczac utrate wartosci pojazdu co moze byc podstawa

    Patrz ostatnia afera z KIA.

    > Chyba nigdy w zyciu nie pracowales na inzynierski stanowisku w
    > konstruckji maszyn.

    Tylko studiowalem konstrukcje maszyn.

    >Pozwol, ze wytlumacze.

    Wolny kraj.

> [...]
    > poslugiwac sie twoja logika, to od skrzyni ZF lepsza bylaby skrzynia
    > do 20 tonowej ciezarowki bo przenisie jeszcze wiekszy moment.

    To jeszcze raz zpytam dlaczego do 3.0d w E38 nie zastosowali skrzyni GMa
    tak jak w E39 z tym samym silnikiem?

    > Nadal nie widze skad ta wiedza, ze GM automaty sie w BMW psuly.

    To jest wiedza powszechna, nie tajemna, wystarczy miec troche
    dowsiadczenia z tymi samochodami.

    > Nie
    > dysponujesz zadnymi statystykami, nie potrafisz podac zadnego
    > biuletynu BMW lub nawet artykulu prasowego, ktory by te twoje teorie
    > potwierdzal.

    Tak, tak, biuletyn czy artykul sprzed nastu lat :P

    Czy chociaz prowadzisz warsztat naprawczy, gdzie z
    > prywatnej praktyki to wychodzi ? Ile w zyciu miales BMW z automatami
    > GM ze chociaz prywatnym doswiadczeniem moglbys potwierdzic ?

    Pewnie wiecej niz Ty :>

    > Czy nie nalezysz przypadkiem do grupy ludzi, ktorzy posluguja sie
    > logika niemickie == najlepsze ?

    Tak, pewnie dlatego moj ostatni zakup to Alfa :P

    --
    Karolek

  • 55. Data: 2010-12-21 16:32:49
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Dec 21, 10:05 am, Karolek <d...@o...pl> wrote:
    > W dniu 2010-12-21 15:39, JAM pisze:

    > A jaki koncern zamieszcza takie rzeczy w internecie i to jeszcze sprzed
    > ladnych kilku/kilkunastu lat? :>

    Akurat wszystkie. Popatrz na przyklad tutaj:
    http://www.automotix.net/autorepair/recalls/bmw/
    Po to sa buletyny naprawcze publikowane aby powiadomic wszystkie
    warsztaty a nie tylko swoich dilerow. Daltego sie je publikuje i sa
    dostepne za darmo w Internecie.

    >   Nie slyszalem aby BMW mialo recall po ktorym spadl
    >
    > Tez nie, a gdzie takie rewelacje wyczytales?

    Twierdziles, ze BMW musial ograniczyc moment...

    > Jezeli taki byl, to bylbym bardzo

    > Patrz ostatnia afera z KIA.

    KIA uzywa albo Aisin albo ZF. Hyundai nie kupuje skrzyn od GM.

    > Tylko studiowalem konstrukcje maszyn.

    A ja 30 lat konstruuje samochody zawodowo.

    > To jeszcze raz zpytam dlaczego do 3.0d w E38 nie zastosowali skrzyni GMa
    > tak jak w E39 z tym samym silnikiem?

    Trudno powiedziec. Bardzo czesta przyczyna jesty po prostu brak mocy
    produkcyjnych. Skrzynia GM byla produkowana jedynie w fabryce w
    Strasbourgu i byla uzywana do wszystkich benzynowych BMW 6
    cylindrowych, w Oplach Omega i w Cadillackach Catera. Ta sama fabryka
    produkowala tez automaty do przedniego napedu Vovlo. Bardzo czesto
    producent jest zmuszony do kupowania podzespolu u innego dostawcy, gdy
    pierwotny dostawca ma moce produkcyjne wykorzystane w 100%. Pdobna
    sytuacja panuje obecnie na rynku w skrzynkach dwusprzeglowych oraz w
    osmiobiegowych automatach. ZF ma sprzedana cala produkcje w 100% i
    wielu producentow kupuje na przyklad skrzynie Aisin nawet gdy nie sa
    dobrze dopasowane do silnikow z ktorymi maja wspolpracowac.

    > To jest wiedza powszechna, nie tajemna, wystarczy miec troche
    > dowsiadczenia z tymi samochodami.

    Aha. A na czym konkretnie polega to doswiadczenie ? Nalezysz do
    jakiegos klubu ? Miales kilkanascie tych samochodow ? Masz dostep do
    jakis danych firmowych ?

    > Tak, tak, biuletyn czy artykul sprzed nastu lat :P

    Biuletyny sa w Internecie. Nawet te sprzed kilkunastu lat.

    > Pewnie wiecej niz Ty :>

    Z automatami GM watpie.

    > Tak, pewnie dlatego moj ostatni zakup to Alfa :P

    A nie BMW ?

    > --
    > Karolek

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 56. Data: 2010-12-22 23:54:40
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-21 16:32, JAM pisze:

> [...]
    > Po to sa buletyny naprawcze publikowane aby powiadomic wszystkie
    > warsztaty a nie tylko swoich dilerow. Daltego sie je publikuje i sa

    Ach i seria 3 dopiero w 2006 roku zaczela miec wady fabnryczne :>
    Kiedys to jednak dobre auta produkowali (ironia):P

    > Twierdziles, ze BMW musial ograniczyc moment...

    Nic takiego nie twierdzilem, tylko sobie luzno zasugerowalem, ze pewnie
    ograniczyli moment, a co robili na prawde to nie mam pojecia.

    > KIA uzywa albo Aisin albo ZF. Hyundai nie kupuje skrzyn od GM.

    Chyba nie wiesz o co chodzilo z ta afera :>
    I kolejna ciekawostka, nic nie ma o tym na stronie ktora podales.

    > A ja 30 lat konstruuje samochody zawodowo.

    Ktore?
    Chetnie skomentuje te konstrukcje :>

    > Trudno powiedziec. Bardzo czesta przyczyna jesty po prostu brak mocy
    > produkcyjnych.

    LOL, i dla tego tylko jeden model i tak tylko przez przypadek ten
    wyzszy, dostal skrzynie ZFa :P

> [...]
    > wielu producentow kupuje na przyklad skrzynie Aisin nawet gdy nie sa
    > dobrze dopasowane do silnikow z ktorymi maja wspolpracowac.

    Ale co to kogo, mowa byla o tym, ze skrzynie ZFa sie lepiej sprawuja o
    GMa i nie ze wzgledu na to ze skrzynie GMa padaja jak muchy.

    > Aha. A na czym konkretnie polega to doswiadczenie ? Nalezysz do
    > jakiegos klubu ? Miales kilkanascie tych samochodow ? Masz dostep do
    > jakis danych firmowych ?

    Powiedzmy, ze mam dostep do wielu samochodow tej marki ;>

    > Biuletyny sa w Internecie. Nawet te sprzed kilkunastu lat.

    Tak tak :> ja juz widze, ze paru nie ma :P

    > Z automatami GM watpie.

    Nie bede sie spieral, bo moze od 30 lat konstruujesz smochody BMW :P

    > A nie BMW ?

    BMW bylo przed i przed przed ostatnim zkupem :P

    --
    Karolek

  • 57. Data: 2010-12-23 05:49:21
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Dec 22, 5:54 pm, Karolek <d...@o...pl> wrote:

    > Nic takiego nie twierdzilem, tylko sobie luzno zasugerowalem, ze pewnie
    > ograniczyli moment, a co robili na prawde to nie mam pojecia.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Aha. Nie sadze aby ograniczyli moment ani moc. To by byla afera.
    Prawdopodobnie spieprzyli poczatkowy software i musieli poprawic. To
    sie zdarza,

    > Chyba nie wiesz o co chodzilo z ta afera :>

    Skoro nie chodzilo o skrzynie biegow to co to ma do rzeczy ? Ja nie
    mieszkam w Europie wiec nie wiem jaka afere mial Hyundai. Skoro
    dyskutujemy o automatach to nalezy domniemywac, ze chciales powiedziec
    cos na temat.

    > Ktore?
    > Chetnie skomentuje te konstrukcje :>

    Komentarz laika do niczego by mi sie nie przydal. Ja raczej oczekuje
    danych technicznych, statystyk a takich jak na razie nie dostalem.
    Zreszta nie sadze abys wiekszosc nowych konstrukcji kiedykolwiek
    widzial.
    Ze starych to jedynie Polonez pick-up no i Wars w muzeum. A z tych,
    ktore jezdza po drogach ostatnio to Chevrolety Silverado, Tahoe,
    Suburban, Hummer H3, GMC Sierra, GMC Yukon, Cadillac Escalade.
    Cadillac CTS, Cadillac STS, Chevrolet Malibu, Buick LaCrosse, Buick
    Regal, Cadillac SRX.

    > LOL, i dla tego tylko jeden model i tak tylko przez przypadek ten
    > wyzszy, dostal skrzynie ZFa :P

    Twoje LOL dowodzi, ze niewiele wiesz o produkcji przemyslowej. Brak
    mocy przerobowych to bardzo czesty przypadek w motoryzacji. Ostra
    konkurencja swiatowa powoduje ze fabryki musza byc wykorzystane w 100%
    bo w przeciwnym razie przynosza straty. Nagla potrzeba zwiekszenia
    produkcji nie jest wiec czesto mozliwa. Zreszta byc moze to byly juz
    ostatnie lata sprzedawania tej skrzyni ? W koncu to byl 5-cio biegowy
    automat, ktorego GM juz od dawna nie uzywa. Ostatni produkt GM z ta
    skrzynia to Cadillac Catera jakies dwie generacje temu.

    > Ale co to kogo, mowa byla o tym, ze skrzynie ZFa sie lepiej sprawuja o
    > GMa i nie ze wzgledu na to ze skrzynie GMa padaja jak muchy.

    Nadal nie udowodniles ze sie sprawuja lepiej. Jak na razie nie
    widzialem zadnego dowodu na to. BMW przez lata kupowal wlasnie
    skrzynie GM do ogromnej wiekszosci swoich pojazdow a nie ZF. Te z
    silnikami benzynowymi 6 vcylindrowymi to gross ich produkcji. Gdyby ZF
    byl "lepszy" to BMW zmienilby dostawce w ciagu jednego roku. Tymczasem
    przez lata to wlasnie ten jeden automat GM byl najczesciej stosowana
    skrzynia automatyczna w BMW a ZF jedynie w kilku niszowych produktach
    o znikomej produkcji ilosciowej. Zaden producnet nie toleruje
    wadliwego podzespolu przez lata w swoich najlepiej sprzedajacych sie
    samochodach.

    > Powiedzmy, ze mam dostep do wielu samochodow tej marki ;>

    Aha. No i ile tych automatow GM zepsules ?

    > Nie bede sie spieral, bo moze od 30 lat konstruujesz smochody BMW :P

    Nie BMW, tylko GM.

    > BMW bylo przed i przed przed ostatnim zkupem :P

    Szkoda. Ja byl wolal nadal BMW. Ale Alfy to tez podobno przyjemne
    pojazdy chociaz fiatowska jakosc pozostawia duzo do zyczenia.

  • 58. Data: 2010-12-23 11:29:09
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-23 05:49, JAM pisze:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Aha. Nie sadze aby ograniczyli moment ani moc. To by byla afera.
    > Prawdopodobnie spieprzyli poczatkowy software i musieli poprawic. To
    > sie zdarza,

    Mozna ograniczyc moment w pewnym zkresie obrotow itp. co tam akurat jest
    potrzebne, mocy maksymalnej wcale to nie musi ograniczac.

> [...]
    > mieszkam w Europie wiec nie wiem jaka afere mial Hyundai. Skoro
    > dyskutujemy o automatach to nalezy domniemywac, ze chciales powiedziec

    KIA ograniczala/przesuwla moment w inny zkres obrotow, co spotkalo sie z
    duzym niezadowoleniem klientow, zreszt spytaj Cavallino on jest w temacie.

> [...]
    > Suburban, Hummer H3, GMC Sierra, GMC Yukon, Cadillac Escalade.
    > Cadillac CTS, Cadillac STS, Chevrolet Malibu, Buick LaCrosse, Buick

    No tak, same wyznaczniki jakosci w motoryzcji... :/

    > Twoje LOL dowodzi, ze niewiele wiesz o produkcji przemyslowej.

    Zgadza sie nie pracuje w fabryce samochodow.

> [...]
    > automat, ktorego GM juz od dawna nie uzywa. Ostatni produkt GM z ta
    > skrzynia to Cadillac Catera jakies dwie generacje temu.

    Ale co to dalej ma do rzeczy, E38 zczeli produkowac wczesniej i wsadzili
    tam skrzynie ZFa, idac Twoim tokiem rozumowania to skrzynie GMa zaczeli
    montowac z braku mocy produkcyjnych ZFa.
    Niewiele to jednak zmienia w temacie trwalosci skrzyn GM w porownaniu do ZF.

> [...]
    > o znikomej produkcji ilosciowej. Zaden producnet nie toleruje
    > wadliwego podzespolu przez lata w swoich najlepiej sprzedajacych sie

    ZF i niszowe produkty :P
    Teraz to pojechales po bandzie.
    Tak sie sklada, ze skrzynie ZFa w BMW sa dosc popularne.
    A w przypadku skrzyn GMa mozna zauwazyc pewna zaleznosc... sa montowane
    do tych slabszych silnikow.

    > Aha. No i ile tych automatow GM zepsules ?

    Ja ani jednego, ale ja nie jestem rzeznikiem.

    > Nie BMW, tylko GM.

    To wiele wyjasnia.

    > Szkoda. Ja byl wolal nadal BMW. Ale Alfy to tez podobno przyjemne
    > pojazdy chociaz fiatowska jakosc pozostawia duzo do zyczenia.

    Ale kto napisal, ze zrezygnowalem z BMW.
    Mam dwie beemki i jedna Alfe.

    --
    Karolek

  • 59. Data: 2010-12-23 17:52:29
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Dec 23, 5:29 am, Karolek <d...@o...pl> wrote:
    > W dniu 2010-12-23 05:49, JAM pisze:

    > Mozna ograniczyc moment w pewnym zkresie obrotow itp. co tam akurat jest
    > potrzebne, mocy maksymalnej wcale to nie musi ograniczac.

    Mozna, tylko po co. Skrzynia i tak musi przeniesc maksymalny moment.

    > KIA ograniczala/przesuwla moment w inny zkres obrotow, co spotkalo sie z
    > duzym niezadowoleniem klientow, zreszt spytaj Cavallino on jest w temacie.

    A wyjasnili dlaczego tak musieli zrobic ?

    > No tak, same wyznaczniki jakosci w motoryzcji... :/

    Gdyby to jeszcze byla opinia eksperta ... No ale nie mozna za duzo
    wymagac. W koncu naprawde na konstrukcji samochodow bardzo malo ludzi
    sie tak naprawde zna. W twoim przypadku, no coz. Ciesz sie ze masz
    dwie BMW i Alfe. A co do jakosci. Widac ze nie wiesz ale zarowno Buick
    Regal jak i LaCrosse to samochod roku 2009 w Europie wedlug
    niemieckich czasopism motoryzacyjnych. Gdybys cos wiedzial na temat
    samochodow to bys sie zorientowal co to za platforma GM. Zas Cadillac
    CTS w wersji V to obecnie jeden z najszybszych seryjnie produkowanych
    sedanow na swiecie.

    > Zgadza sie nie pracuje w fabryce samochodow.

    No to akurat bylo jasne od poczatku. Wiekszosc laikow posluguje sie
    slogananmi i uproszczeniami typu niemieckie = najlepsze.

> [...]
    > montowac z braku mocy produkcyjnych ZFa.
    > Niewiele to jednak zmienia w temacie trwalosci skrzyn GM w porownaniu do ZF.

    No wlasnie to akurat nic nie zmienia. Trwalosc GM skrzyn w
    zastosowanych pojazdach jesty rownie dobra jak tych ZF. Nie znalazlem
    ani jedengo recall na skrzynie GM w firmiw BMW pomimo stosowania ich
    praktycznie przez cale lata 90-te i poczatkowe XXI wieku.

    > ZF i niszowe produkty :P

    W przyapdku BMW to byly niszowe produkty. Samochody z silnikami 8 i 12
    cylindrowymi byly znikomym procentem ogolnej produkcji BMW. Gross
    produkcji BMW to seria 3 w wersji 316, 318, 320, 325 czy 328 a w tych
    stosowano wylacznie skrzynie GM lub manualne. Jak widze o tym w jakich
    procentach sprzedaja sie samochody w danej serii platformowej koncernu
    tez nie masz zielonego pojecia.

    > Teraz to pojechales po bandzie.
    > Tak sie sklada, ze skrzynie ZFa w BMW sa dosc popularne.

    Aha niby gdzie ? Ile tych ZF procentowo sprzedaje BMW w Europie ?
    Dysponujesz statystykami sprzedazy firmy ?

    > A w przypadku skrzyn GMa mozna zauwazyc pewna zaleznosc... sa montowane
    > do tych slabszych silnikow.

    Stosowano je do pojazdow do ktorych zostaly zaprojektowane. Tylko
    kompletny laik moze sie tym ekscytowac ze podzespol zaprojektowany na
    prace pod okreslonym obciazeniem nie jest stosowany w ukladzie
    pracujacym pod wyzszym obciazeniem. Podobno skonczyles studia
    inzynierskie. Ile wykladow opusciles ?

    > Ja ani jednego, ale ja nie jestem rzeznikiem.

    Aha ale sa gorsze po prostu bo amerykanskie mam domniemywac czy tez
    koledzy opowiadali ?

    > Ale kto napisal, ze zrezygnowalem z BMW.
    > Mam dwie beemki i jedna Alfe.

    To po ci Alfa ? Juz chyba wolalbym Mini.

  • 60. Data: 2010-12-23 21:05:24
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-23 17:52, JAM pisze:

    > Mozna, tylko po co. Skrzynia i tak musi przeniesc maksymalny moment.

    Ale moze juz ten maksymalny nie bedzie sie pojawial tak czesto w
    normalnej jezdzie co wplynie na zywotnosc skrzyni.

    > A wyjasnili dlaczego tak musieli zrobic ?

    http://forum.mojaceed.pl/viewtopic.php?f=36&t=4650&s
    tart=240
    Poczytaj sobie.

> [...]
    > samochodow to bys sie zorientowal co to za platforma GM. Zas Cadillac
    > CTS w wersji V to obecnie jeden z najszybszych seryjnie produkowanych

    Panda tez byla samochodem roku :P
    Sam przeciez miales jakies zastrzezenia co do jakosci fiata :>

    > No to akurat bylo jasne od poczatku. Wiekszosc laikow posluguje sie
    > slogananmi i uproszczeniami typu niemieckie = najlepsze.

    Jestem daleko od tego typu uproszczen.
    Chociaz mam dwie beemki to nie jestem jakims zaslepionym fanem marki,
    staram sie byc obiektywny w swoich ocenach.

> [...]
    > ani jedengo recall na skrzynie GM w firmiw BMW pomimo stosowania ich
    > praktycznie przez cale lata 90-te i poczatkowe XXI wieku.

    Bo nie o recallach mowa jest.
    Samochod po gwarancji to dalej samochod i wielu oczekuje, ze bedzie
    dlugo sprawowal sie bezwaryjnie.
    Setki tysiecy km, nascie lat, rozni kierowcy z roznym temperamentem i
    juz widac co sprwuje sie lepiej, a co gorzej (nie mylic ze zle sprawujacym).

> [...]
    > stosowano wylacznie skrzynie GM lub manualne. Jak widze o tym w jakich
    > procentach sprzedaja sie samochody w danej serii platformowej koncernu

    Ja tam nie wiem, ale E34 posiada skrzynie ZFa, ze wszystkimi silnikami o
    ile mnie pamiec nie myli.

    > Aha niby gdzie ? Ile tych ZF procentowo sprzedaje BMW w Europie ?
    > Dysponujesz statystykami sprzedazy firmy ?

    Niby gdzie? Patrz wyzej, E34, E32, E38 chyba jedne z najpopularniejszych
    modeli :>

> [...]
    > prace pod okreslonym obciazeniem nie jest stosowany w ukladzie
    > pracujacym pod wyzszym obciazeniem. Podobno skonczyles studia

    Bla bla bla, juz byl mowa o tym, ze z tym samym silnikiem w BMW serii 7
    stosowano skrzynie ZFa, a w BMW serii 5 skrzynie GMa.
    Powtarzam, ten sam silnik, ta sama moc, tylko chyba inne wymagania.

    > Aha ale sa gorsze po prostu bo amerykanskie mam domniemywac czy tez
    > koledzy opowiadali ?

    Oj widze, ze masz jakis kompleks na punkcie ameryki i GMa.
    Sa gorsze, bo nie wytrzymuja tyle co ZFy i koniec kropka.

    > To po ci Alfa ? Juz chyba wolalbym Mini.

    Przez bardzo wielki przypadek sie trafila to lyknalem za psie pieniadze
    i w sumie na razie nie zaluje.

    --
    Karolek