  • 1. Data: 2011-09-17 19:39:13
    Temat: Pytania o XZ-1
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    Witam,

    zakupiłem sobie Olympusa XZ-1 i właśnie siedzę sobie w górach i cykam
    nim fotki. Mam od razu pytania:

    Czemu on ma max przysłonę =8.0 ?

    Jestem tym zaskoczony, bo dzisiaj na Nikonie, którego noszę zawsze
    dałbym przy iso200 czas 1/125 i przysłonę ok 5,6-8.0 (tak na oko bym
    ocenił a raczej mam oko dobrze wyrobione), ale Olympus mi dobrał
    przysłonę 2,2 i czas 1/20 ... i trochę się czuję tym zagubiony.

    Czy przysłona np. 2.2 będzie taką samą przysłoną jak np. w Nikonie D90
    (chodzi o dobór czasu naświetlania i głębię ostrości) - czy w tym
    Olympusie jakoś trzeba to odbierać inaczej ? Chodzi mi po głowie, że to
    coś pewnie z wielkością matrycy, ale nie potrafię sobie tego poukładać.

    Bo zakładam, że czas 1/15 z ręki nadal może być poruszony (pomijając
    kwestię włączonej stabilizacji)

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 2. Data: 2011-09-17 22:14:25
    Temat: Re: Pytania o XZ-1
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-17 21:39, crazy bejbi pisze:

    > Czemu on ma max przysłonę =8.0 ?

    Bo tak zdecydowali się konstruktorzy. Większa liczba przysłony nie ma w
    tym wypadku sensu z powodu degradacji jakości obrazu przez
    dyfrakcję(wada małych matryc). Tutaj sensowniej założyć filtr szary.

> [...]
    > ocenił a raczej mam oko dobrze wyrobione), ale Olympus mi dobrał
    > przysłonę 2,2 i czas 1/20 ... i trochę się czuję tym zagubiony.

    A jaki tryb pracy?

    > Czy przysłona np. 2.2 będzie taką samą przysłoną jak np. w Nikonie D90
    > (chodzi o dobór czasu naświetlania i głębię ostrości) - czy w tym
    > Olympusie jakoś trzeba to odbierać inaczej ?

    Ekspozycja - liczy się tak samo.
    Głębia ostrości już nie.

    > Chodzi mi po głowie, że to
    > coś pewnie z wielkością matrycy, ale nie potrafię sobie tego poukładać.

    Tak, głębia ostrości zależy od kilku czynników, między innymi od
    wielkości matrycy. W tym Olympusie GO będziesz miał zawsze dużo większą
    niż w swoim Nikonie D90 na tych samych wartościach przysłony.

    > Bo zakładam, że czas 1/15 z ręki nadal może być poruszony (pomijając
    > kwestię włączonej stabilizacji)

    Może być lub może nie być. Zależy też od użytej ogniskowej. Jeśli na
    szerokim końcu, to bez większego problemu. Przy odrobinie wysiłku, sam,
    bez stabilizacji byś utrzymał.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    Nie musisz głosować na PO/PiS/SLD/PSL, poniżej znajdziesz link, gdzie

  • 3. Data: 2011-09-18 00:01:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-09-17 21:39, crazy bejbi pisze:
    > Czemu on ma max przysłonę =8.0 ?

    Bo byłoby nieostro. Już jest zresztą przy przysłonie 8. Użyj filtra
    szarego, jest dostępny ''na pokładzie'' i załącza się go w menu.

> [...]
    > ocenił a raczej mam oko dobrze wyrobione), ale Olympus mi dobrał
    > przysłonę 2,2 i czas 1/20 ... i trochę się czuję tym zagubiony.

    Widocznie filtr się włączył :)

> [...]
    > Olympusie jakoś trzeba to odbierać inaczej ? Chodzi mi po głowie, że to
    > coś pewnie z wielkością matrycy, ale nie potrafię sobie tego poukładać.

    Głębia ostrości będzie znaaacznie większa. Można przyjąć zgrubnie, że
    przy maksymalnym otwarciu przysłony będzie taka jak w ciemnych
    lustrzankowych kitach.

    > Bo zakładam, że czas 1/15 z ręki nadal może być poruszony (pomijając
    > kwestię włączonej stabilizacji)

    Stabilizacja w XZ1 jest wyjątkowo dobra (w przeciwieństwie do penów),
    1/15 przy wide masz raczej 100% uzysk.

    --
    pozdrawia Adam
    /nie jestem egoistą, jestem estetą/

  • 4. Data: 2011-09-18 09:26:28
    Od: mofiki <k...@g...com>

    On 18 Wrz, 02:01, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Bo byłoby nieostro. Już jest zresztą przy przysłonie 8. Użyj filtra
    > szarego, jest dostępny ''na pokładzie'' i załącza się go w menu.

    tu masz kalkulator głębi ostrości w zależności od matrycy. Można
    porównać
    http://www.fotografuj.pl/Article/Kalkulator_glebi_os
    trosci/id/41
    pozdrawiam R.

  • 5. Data: 2011-09-18 16:51:12
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-09-18 02:01, Janko Muzykant pisze:

    > Widocznie filtr się włączył :)

    kurde ! faktycznie, wyłączałem go na innym trybie, ale po przestawieniu
    trybu był włączony. Ależ wtopa ...

    Przyznam się, że kupiłem XZ-1 po Twoim poście, że fotki ze strony były
    robione XZ-1. Stwierdziłem, że fachowiec nie może się mylić, zatem ja
    coś robię źle. Miałem rację ...

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem rowerowym

  • 6. Data: 2011-09-18 17:27:18
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-18 18:51, crazy bejbi pisze:
    > Stwierdziłem, że fachowiec nie może się mylić, zatem ja
    > coś robię źle. Miałem rację ...

    Fachowiec też może się mylić, ale jest to mniej prawdopodobne. Tylko, że
    fachowiec nie koniecznie wybierał aparat najlepszy, tylko najlepszy dla
    siebie, a to kolosalna różnica. ;)

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    Nie muszisz głosować na PO/PiS/SLD/PSL, poniżej znajdziesz link, gdzie

  • 7. Data: 2011-09-18 17:31:37
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-09-18 19:27, "Paweł W." pisze:

    > Fachowiec też może się mylić, ale jest to mniej prawdopodobne. Tylko, że
    > fachowiec nie koniecznie wybierał aparat najlepszy, tylko najlepszy dla
    > siebie, a to kolosalna różnica. ;)

    rozważałem różne - chodziło mi o mały aparacik do "mania go pod ręką" w
    górach. I tak mam w plecaku Nikona, obiektywy i statyw. Miało być małe,
    mieć rawy i mieć dobrą jakoś zdjęć. Opinia Janka Muzykanta była cenna.

    Teraz walczę jak w Photoshopie CS4 otworzyć pliki ORF ...

    Wojtek

  • 8. Data: 2011-09-18 18:47:12
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-09-18 19:31, crazy bejbi pisze:
> [...]

    Przede wszystkim nie ma ''najlepszego aparatu'' :)

> [...]
    > mieć rawy i mieć dobrą jakoś zdjęć. Opinia Janka Muzykanta była cenna.
    >
    > Teraz walczę jak w Photoshopie CS4 otworzyć pliki ORF ...

    Potrzeba nowego acra, ale nie wiem, czy współpracuje z CS4. W razie
    czego trzeba przekształcić orf w dng darmowym konwerterem od adobiego.

    A przy okazji - 32 zdjęcia na górze z XZ1:
    http://as.elte-s.com/patrz/duze/duze.htm
    To nowy serwer, na który się przenoszę, chętnie się dowiem jak z transferem.

    --
    pozdrawia Adam
    /zarabiam jedyne/

  • 9. Data: 2011-09-18 19:08:48
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-09-18 18:47:12 +0000, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > To nowy serwer, na który się przenoszę, chętnie się dowiem jak z transferem.

    Dobrze.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-09-19 06:13:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Sep 2011, "Paweł W." wrote:

    > Bo tak zdecydowali się konstruktorzy.

    Zgoda.

    > Większa liczba przysłony nie ma w tym
    > wypadku sensu z powodu degradacji jakości obrazu przez dyfrakcję(wada małych
    > matryc).

    A nie nie.
    Przecież toto ma 1/1,6", prawie tyle co "duże hybrydy".
    Sens po prawdzie umiarkowany, ale jest - do makro, bo to odpowiednik
    "ledwo" okolic f:45, gdzie mu tam do dedykowanych f:64 (dla FF) :>,
    to nie f:8 przy 1/2,5", jednak.
    No i dochodzi problem "okrągłości przysłony" - Olympus ma w zwyczaju
    (?) dawać niski limit i tak uzyskuje dobre wyniki :P (w lustrzankach
    AFAIR po prostu trzeba używać "obcych" szkieł do dużych GO).

    > Tutaj sensowniej założyć filtr szary.

    Zgodzę się, jeśli minimalny kadr jest >>5 cm, czyli nie da się
    (prosto) robić czegoś "w okolicy makro".

    pzdr, Gotfryd