  • 11. Data: 2011-09-30 22:59:34
    Temat: Re: Przyzwoity kompakt z makro (ważne!) do ok. 1500zł
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-09-30 17:19:43 +0000, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > najkrótszej - to mimo, ze z 1 cm to będzie bardzo kiepskie makro. Mam w
    > domu kompakt, który ma makro od 0cm. I użyłem tego raz - dla
    > ciekawości by zobaczyć czy paprochy na przedniej soczewce wyjdą ostre -
    > i wyszły. Ale użyteczne to nie jest - nie ma jak oświetlić motywu a
    > mimo małej odległości skala wcale nie jest powalająca.
    > Często aparat robiący makro z większej odległości, ale przy dłuższej
    > ogniskowej potrafi wypełnić kadr znacznie mniejszym motywem, niż aparat
    > z 'super makro od 1cm' ale działającym przy najkrótszej ogniskowej.

    Jest mnóstwo zastosowań makro "biznesowych", gdzie istotne jest, żeby
    aparat zmieścił się w kieszeni i potrafił sfotografować mały detal,
    lepiej niż komórka.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2011-10-01 09:46:56
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-01 00:59, JA pisze:

    > Jest mnóstwo zastosowań makro "biznesowych", gdzie istotne jest, żeby
    > aparat zmieścił się w kieszeni i potrafił sfotografować mały detal,
    > lepiej niż komórka.

    A... co ma to wspólnego z moją wypowiedzią?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2011-10-01 10:32:49
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Fri, 30 Sep 2011 18:50:53 +0200, JA napisał(a):

    > Przy makro nie ma problemu z rozmyciem tła, raczej jest problem z małą GO.

    Wiem bo robię zdjęcia makro, ale nie jest to prawdą gdy makro robimy
    kompaktem na najmniejszej ogniskowej tak jak często działa tryb makro w
    kompaktach.

    --
    Krasnal

  • 14. Data: 2011-10-01 17:11:20
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-01 09:46:56 +0000, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

    > A... co ma to wspólnego z moją wypowiedzią?

    A to, że najcześciej te aparaty, o których piszesz, o dobrym makro z
    dłużą ogniskową są po prostu duże (relatywnie do tych "małych").
    Ty patrzysz na zagadnienie ze swojego punktu widzenia. Dla Ciebie
    jokość makro jest pierwszorzędna.
    Pytający natomiast co prawda nie sprecyzował co rozumie, przez mały z
    dobrym makro, ale napisał, że jakaiś tam fuji nie spełnia tych
    wymagania. Ale właśnie dla tego, że przedstawił wybór negatywny dość
    łatwo się zorientować o co chodzi.

  • 15. Data: 2011-10-01 18:09:39
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-01 19:11, JA pisze:

> [...]
    > dobrym makro, ale napisał, że jakaiś tam fuji nie spełnia tych
    > wymagania. Ale właśnie dla tego, że przedstawił wybór negatywny dość

    Ale ta dłuższa ogniskowa wcale nie musi oznaczać hiperzooma. Jednymi z
    najlepszych aparatów do makro były ok. 10 lat temu Nikony Coolpix serii
    900 (900, 950, 995) i potem 4500. Miały one raptem 4-krotny zoom
    (odpowiednik 38-152mm dla formatu małoobrazkowego). I... największa
    skalę odwzorowania uzyskiwały z odległości 3 cm - obiekt o rozmiarach
    19mm wypełniał w nich wtedy całą szerokość kadru. Ostrzyły już od 2 cm,
    ale przy zmniejszaniu odległości poniżej 3cm skala już nie rosła - bo by
    dało się ustawić ostrość trzeba było skracać ogniskową.

    Jeszcze dla przykładu - kilka zdjeć wykonanych kompaktowym (i pięknie
    mieszczącym się w kieszeni) Pentaxem Optio WPi - jak widać w tym
    aparacie również zwiększenie odległości z 1 do 2cm nie powowuje
    zauważalnego wzrostu skali odwzorowania:
    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/WPi-makro.jpg

    Natomiast różnica pod względem wygody podejscia i oświetlenia motywu
    jest wyraźnie widoczna:
    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/WPi-katy.jpg

    A tu odnalezione zdjęcie wykonane Pentaxem Optio MX-4 przy ustawionej
    minimalnej w trybie 'supr makro' odległości ostrzenia - 0cm:
    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/MX4-0cm.jpg

    Optio MX-4 był przez kilka lat moim ulubionym aparatem do
    makrofotografii - i wykonałem nim kilkadziesiąt tysięcy zdjęć makro. Ale
    tego trybu 'super makro' użyłem w nim wtedy tylko ten jeden, jedyny raz...

    Przy okazji widać raczej mało ciekawe rozmycie tła. Głębia ostrości przy
    makro od ogniskowej nie zależy, ale sposób rozmycia tła już tak. Zdjęcie
    było wykonywane z balkonu 4 piętra - zatem widoczny w tle blok i chodnik
    przed nim były w odległości kilkudziesięciu metrów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)