  • 101. Data: 2014-03-31 12:48:58
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Przecież to łatwo sprawdzić. OD 1,15 do 1,30 zł/kWh.
    > http://ioze.pl/energetyka-sloneczna/czy-inwestowanie
    -w-elektrownie-fotowoltaiczne-w-polsce-bedzie-napraw
    de-oplacalne

    He he, "będzie naprawdę opłacalne". Miała być. Na razie nic z tego. Tej
    ustawy nie ma i chyba nieprędko będzie (a jak nie będzie, to zapłacimy
    do budżetu unijnego kary za jej niemanie -- procedura już się rozpoczęła,
    nawet chyba wyliczyli, że będzie to coś koło 150 tysięcy euro dziennie).

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2014-03-31 13:01:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Ale stosując twoją logikę można odzielić się od kanalizacji i zrobić
    > oczyszczalnię biologiczną. Połączyć ją z instalacją produkującą biogaz
    > i tym samym zrezygnować z dostawy gazu do kuchenki elekktrycznej.
    > Ogrzewanie domu zrobić na bazie kotła na zrębki. Do tego celu posadzić
    > plantację wierzby energetycznej. I zamiast pop prosty włączać światlo,
    > spuszczać wodę w kiblu i grzać sobie kawę (a głownie zajmować się
    > elektroniką) trzeba by zajmować się tymi wszystkimi instalacjami które
    > niby spowodują, że jesteś człowiekiem wolnym - niezależnym od dostawcó
> [...]

    To niejest "moja logika", chociaż ją popieram. Jeśli coś z tych rzeczy
    da się zrobić, to należy robić. Jak działka duża, to od kanalizacji
    lepsza będzie mała oczyszczalna (ale ile przy tym bojów z urzędami!).
    Biogazu z niej nie będzie, ale tzw. stosunki wodne będą lepsze. Gdy
    ktoś ma tartak, to -- jeśli ma olej w głowie -- ogrzewa wszystko
    zrębkami, a nie olejem opałowym. Itd. Nie, to wszystko nie są instalcje
    wymagające dyżyrnych operatorów pracujących na trzy zmiany.

    > No ale wątek jest o przyszłości energetyki w skali kraju a nie o tym jak
    > zaoszczędzić kilkaset złotych w domowym budżecie. Opłacalność elektrowni
    > domowej wynika z darmowej pracy właściciela i ewentualnych subsydiów
    > państwowych jeśli chce odsprzedawać energię państwu.

    Taki tam sobie potoczek, co nieraz ludziom koło gumna płynie, może
    popędzić turbinę kilkadziesiąt kW. Niech będzie, że jest z tego pół
    albo jedna megawatogodzina na dobę, to dość typowa wartość. Czyli
    bez żadnych subsydiów, sprzedając prąd po cenach hyrtowych (1/3 tego,
    co sami w domu płacimy) mamy 100-200 złotych na dobę. Jedna albo dwie
    średnie pensje. No to za taką kasę, to ja mogę raz do roku zrobić
    przegląd urządzeń.

    > INwestycja amortyzuje się bo nie uwzględniasz pracy którą w obiekcie
    > o większej skali trzeba by uznać za koszt. Schodząc z 1 MW to setki
    > elektrowni po 10 kW rozpraszasz koszty na wiele podmniotów, które
    > pominą te koszty uznając je za zwykłe codzienne czynności.

    Jak nie uwzględniam, skoro uwzględniam? Ludziom się wydaje, że przy tym
    się trzeba Bóg wie jak nachodzić. Czeskie hektary fotowoltaiki stoją
    pies z kulawa nogą tam nie zagląda. Jak na tym polu jeszcze rosły buraki,
    to owszem, pracy było dużo. Domowe 10 kW wymaga tyle, co kable w ścianie.
    Bo napewno mniej niż gniazdka, kontakty i żyrandole -- te się czasem
    połamią, a bywa też, że żarówkę trzeba wymienić.

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2014-03-31 13:26:33
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-31 11:07, LeonKame pisze:
    > O jakiej wy przyszlosci mowicie ? Moze lepiej zerknac w przeszlosc i to
    > co juz jest zrobione , wyciagnac wnioski czy niemcom oplacilo sie
    > postawic ogniwa na kazdym dachu ba nawet stodole w szczerym bawarskim
    > polu a holendrom wiatrakow w kazdej miedzy ?

    Czechom też się opłacało wszędzie stawiać słoneczne. Tylko budżet mają
    teraz zagrożony. Niemcy mają duży budżet to mogą sobie dopłacać miliardy
    do ideolo. Nas na to chyba nie stać.

    Mario

  • 104. Data: 2014-03-31 13:43:19
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > zrębkami, a nie olejem opałowym. Itd. Nie, to wszystko nie są instalcje
    > wymagające dyżyrnych operatorów pracujących na trzy zmiany.

    Nie, ale potrzebna jedna osoba dyspozycyjna całą dobę. W skali 100
    domostw jest to 100 osób. A jeśli postawimy elektrownie na 100 domów i
    oczyszczalnie na 100 domów to zatrudni się 20 osób, a reszta może zająć
    się elektroniką :)

    > Taki tam sobie potoczek, co nieraz ludziom koło gumna płynie, może
    > popędzić turbinę kilkadziesiąt kW. Niech będzie, że jest z tego pół
    > albo jedna megawatogodzina na dobę, to dość typowa wartość.

    Koszt całej instalacji wypadałoby uwzględnić w rachunkach

    > Czyli
    > bez żadnych subsydiów,

    No właśnie o to chodzi. Niech nie będzie subsydiów i zobaczymy ile osób
    zechce sobie montować elektrownie słoneczne wodne czy wiatrowe.
    Jak na razie to "darmowa" energia finansowo pasożytuje na tej klasycznej
    - twoim zdaniem ekonomicznie nieopłacalnej.

    > sprzedając prąd po cenach hyrtowych (1/3 tego,
    > co sami w domu płacimy) mamy 100-200 złotych na dobę. Jedna albo dwie
    > średnie pensje. No to za taką kasę, to ja mogę raz do roku zrobić
    > przegląd urządzeń.

    Oprócz tego trzeba pewnie pilnować samego potoczku otwierać, przymykać
    jaz itp

> [...]
    > Bo napewno mniej niż gniazdka, kontakty i żyrandole -- te się czasem
    > połamią, a bywa też, że żarówkę trzeba wymienić.

    To pola obstawione panelami z łączną mocą 1MW też nie wymagają pracy.

  • 105. Data: 2014-03-31 13:48:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Monday, March 31, 2014, 1:43:19 PM, you wrote:

    [...]

    > To pola obstawione panelami z łączną mocą 1MW też nie wymagają pracy.

    Żartujesz, prawda?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 106. Data: 2014-03-31 13:48:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości

    >Czechom też się opłacało wszędzie stawiać słoneczne. Tylko budżet
    >mają teraz zagrożony.

    Czesi pare lat temu wpadli na pomysl, ze zagwarantuja cene skupu ze
    slonecznych, i to cos na poziomie 10x wiekszej niz nasza cena pradu
    (bez sieci).
    Ruszyly wiec inwestycje w olbrzymiej ilosci ... ale budzetu to nie
    narusza, bo zaplaca odbiorcy :-)
    W dalszej kolejnosci firmy moga sie zorientowac ze w Czechach cos za
    drogi prad, a do Polski niedaleko :-)

    > Niemcy mają duży budżet to mogą sobie dopłacać miliardy do ideolo.
    > Nas na to chyba nie stać.

    Znam Niemca ktory tu w Polsce wrzucil solary na dach. Chyba bez
    zadnych doplat, choc glowy nie dam.
    Mowil ze prad bedzie go kosztowal 0.10 euro/kWh ... i jak spojrzec na
    cene pradu z przesylem, to sie po prostu oplaca, choc w niewielkim
    topniu.
    Ale on zuzywa calosc produkcji na potrzeby wlasne i jeszcze mu malo.

    J.

  • 107. Data: 2014-03-31 14:43:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

> [...]
    > domostw jest to 100 osób. A jeśli postawimy elektrownie na 100 domów i
    > oczyszczalnie na 100 domów to zatrudni się 20 osób, a reszta może zająć

    Odkurzacz też potrzebuje "jednej osoby dyspozycyjnej całą dobę"? No bo
    w końcu nie wiadomo kiedy mu się worek zapcha. Wszystko to sa rzeczy,
    które da się zorganizowac tak, jak w każdej innej dojrzałej technologi
    -- codzienna obsługa wymaga tyle czasu i umiejętności, ile jest powszechnie
    akceptowalne, a dojeżdżający serwis zjawia się w miare potrzeby, czyli
    niezbyt często.

    > Koszt całej instalacji wypadałoby uwzględnić w rachunkach

    Wypadało. Wyjątkowo szybko zwracająca się inwestycja. Na przykład
    z elektrownią atomową, to w ogóle nijak porównywać.

    > No właśnie o to chodzi. Niech nie będzie subsydiów i zobaczymy ile osób
    > zechce sobie montować elektrownie słoneczne wodne czy wiatrowe.

    Mniej, niż by to z rachunków ekonomicznych. Choćby po tym wątku widać,
    że u nas to same paniska, po byle melona nie będą się schylać.

    > Jak na razie to "darmowa" energia finansowo pasożytuje na tej klasycznej
    > - twoim zdaniem ekonomicznie nieopłacalnej.

    "Moim zdaniem"?!

    > Oprócz tego trzeba pewnie pilnować samego potoczku otwierać, przymykać
    > jaz itp

    Nie, nie trzeba. Zaraz po wojnie tylko w Zakopanem i najbliższych
    okolicach działało ponad sto elektrowni wodnych, każda zasilała
    jakiś pensjonacik. Zlikwidowano je w ramach elektryfikacji.
    Z obsługą problemów nie było, a przecież nie same inżyniery tam
    mieszkały.

    > To pola obstawione panelami z łączną mocą 1MW też nie wymagają pracy.

    Coś wymaga, ale nie tak wiele jak niektórym się wydaje. Ale nie praca
    przy utrzymaniu przesądza tu o bezsensie. Chodzi o model, który sam
    w sobie jest drogi (choćby zmarnowany kawał ziemi), a jeszcze droższa
    jest towarzysząca infrastruktura, której koszty nie są bezpośrednio
    ponoszone przez operatora instalacji. Czeskie (jakie one tam czeskie!)
    instalacje fotowoltaiczne potrafią mącić w polskich sieciach przesyłowych.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2014-03-31 14:45:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > topniu.
    > Ale on zuzywa calosc produkcji na potrzeby wlasne i jeszcze mu malo.

    Absolutne minimum, choć realne, to około 2 zł za wat instalacji. W ciągu
    roku produkuje (w polskich warunkach) jedną kilowatogodzinę. Jak Niemiec
    ją wycenia na 10 centów, to po pięciu latach jest do przodu. Ale Polak
    będzie marudził, że kto wie co będzie za pięć lat, więc on woli po
    staremu kupować prąd z elektrowni, bo ojciec tak robił i dziadek też.

    Jarek

    --
    Polak z groszem się nie liczy
    jakby nie miał by pożyczył

  • 109. Data: 2014-03-31 16:27:24
    Od: "michal" <...@b...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości

    > /.../
    >
    > A tymczasem UE sprzedaje koncesje na emisje CO2, ku uciesze reszty świata.

    ba, jak ludzie sie na to zgadzają to głupi by nie skorzystał :)
    m.

  • 110. Data: 2014-03-31 16:35:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości
    >O ile wiem, to najlepszym zbiornikiem energii jest woda, znaczy
    >elektrownia szczytowo pompowa. Ponad 90% sprawności.

    hm,
    http://media.energa.pl/pr/257718/energa-zwieksza-spr
    awnosc-elektrowni-zydowo-i-poprawia-stabilnosc-energ
    etyczna-pomorza?rss=true

    "a sprawność turbin w ruchu pompowym osiągnęła poziom 93 proc. "

    Tylko troche mnie martwi, czy sprawnosc turbin w ruchu turbinowym jest
    100%, 93% czy np 85% :-)

    Tak czy inaczej - sprawnosc moze i wysoka, ale wymaga odpowiednich
    warunkow terenowych.
    Najpierw trzeba odpowiednio wysoka gore, a potem ... 1m^3 wody na
    wysokosci 100m ma ledwie 1MJ energii.
    Niecale 0.3 kWh.
    Jezioro 1km*1km*5m da w tym momencie 1.4GWh ... to potrzebujemy
    takich kilka na rezerwe dzienna, a kilkadziesiat na tygodniowa.

    W sumie to gora niepotrzebna - mozna sprobowac dol wykopac. Taka np
    byla kopalnia Belchatow :-)

    J.