  • 51. Data: 2011-10-17 10:29:41
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 17, 8:17 am, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:

    > Tak. I nikomu nie odbieram prawa do ich posiadania.

    Samo prawo do posiadania pieniędzy nie wystarczy, żeby te pieniądze
    faktycznie mieć.

    > To które z cenionych przez Ciebie dzieł historycznych (tzn. z czasów,
    > w których ludzie tworzyli z potrzeby tworzenia) powstały po ciężkim
    > dniu fedrowania w kopalni?

    W znanych mi historycznych czasach ludzie na ogół tworzyli w zamian za
    materialne wynagrodzenie. Istnienie tych, którzy mogli sobie pozwolić
    na tworzenie tylko z potrzeby tworzenia było z kolei uzależnione od
    istnienia uprzywilejowanych klas społecznych jak właściciele
    niewolników czy arystokracja, które były utrzymywane kosztem reszty
    społeczeństwa. Nie mówię zresztą, że teraz takich klas nie ma, ale z
    natury rzeczy muszą one być bardzo nieliczne, a przynależność do
    takiej klasy niekoniecznie koreluje z posiadaniem odpowiednich
    talentów twórczych.

    > Czy masz jakieś dane na poparcie tej tezy?

    Nie i przecież nie da się takich danych zebrać. To jest po prostu
    jedno z założeń leżących u podstaw prawa autorskiego, taki konsensus
    cywilizacyjny if you will.

    > Etam. Zapytaj jakiegoś muzyka ile pieniędzy spływa do niego ze
    > sprzedaży płyt, którą zajmują się agencje poniekąd "chroniące" jego
    > prawa.

    Nie znam osobiście żadnego muzyka nagrywającego płyty. Natomiast
    widziałem dzisiaj w telewizji wywiad z jednym takim, który wprost się
    wypowiedział (a propos tematu wydłużenia okresu ochrony PA), że
    utrzymuje się z honorariów ze sprzedaży płyt, w tym tych, które nagrał
    fafdziesiąt lat temu.

    > O ile wiem, często jest to kontrakt jednorazowy, który nie
    > różni się od zrobienia czegoś na zamówienie. Prawa autorskie nic tu
    > nie wnoszą. Może co najwyżej służą ochronie tych agencji, ale nie
    > wiem, czy o to chodzi.

    Wnoszą tyle, że jakby wytwórnie nie mogły zarabiać na sprzedaży płyt,
    to by nie płaciły muzykom za ich nagrywanie.

    > Jak myślisz, dlaczego coraz więcej muzyków decyduje się na
    > bezpośrednią sprzedaż swoich utworów przez net? Ale tutaj prawa
    > autorskie też nic nie wnoszą.

    Jak to "nic nie wnoszą"? Przecież prawo autorskie tak samo chroni
    utwory sprzedawane bezpośrednio przez net.

  • 52. Data: 2011-10-17 10:47:08
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 17, 8:39 am, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > Wtedy potrzebne było tzw. mięsko 8-) Ktoś tych malarzy "finansował"...

    Popełniasz myślę anachronizm, przenosząc współczesne relacje społeczne
    na paleolitycznych myśliwych-zbieraczy. Raczej jednak artyście z
    Lascaux nikt nie "płacił" za malowanie, faktycznie po prostu robił to
    w wolnym czasie, którego podobno paleolityczni ludzie mają dużo.

    > ... albo malowali po ciężkim dniu spędzonym na polowaniach 8-)

    Znowu - to nie jest tak, że paleolityczny myśliwy polował codziennie
    od 9 do 18 z wyjątkiem weekendów.

    > Ale nie ma co porównywać zamierzchłych czasów (tak mniej więcej z przed
    > fotografii i fonografu) do obecnych. Kiedyś gwarantem prawa było zwykłe
    > prawo rzeczowe - jak powstała rzeźba, czy obraz, to trudno było ją
    > powielić. W praktyce trzeba było zatrudnić artystę, żeby to zrobił.

    W ogóle jeśli mówimy o czasach przed kulturą masową, to sytuacja
    wyglądała zupełnie inaczej - np. artyści tworzyli dzieła na zlecenie
    swoich mecenasów, który z kolei zamawiali je, żeby dodać sobie
    prestiżu. W uproszczeniu oczywiście, ale fakt jest taki, że cała
    kultura masowa powstała i była możliwa w kontekście praw chroniących
    prawa autora do dysponowania swoim dziełem, jako gwarantu możliwości
    zarabiania na tych dziełach. Jeśli chce się zlikwidowac to prawo, to
    nawet jeśli ktos gdzieś nadal będzie coś tworzył, to jednak ryzykuje
    się ryzyko likwidacji całej kultury masowej w obecnej postaci, i w tym
    przypadku raczje jeśli ktoś uważa, że jest inaczej, to ciężar dowodu
    spoczywa na nim.

  • 53. Data: 2011-10-17 10:51:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 17, 8:45 am, "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    > Mam na koncie parę programów. Nikt mi za ich napisanie nie zapłacił.
    > Były mi potrzebne, więc napisałem, a później zamieściłem do ściągnięcia
    > w sieci. Nie pobieram za nie opłat, niech używa kto chce i komu to
    > przydatne.
    >
    > Dlaczego napisałem i opublikowałem? Bo potrzebowałem programu i czułem
    > potrzebę pochwalenia się światu. Dla mnie to duża przyjemność, gdy
    > dowiaduję się od kogoś, że używa mojego narzędzia bo uznał je za
    > przydatne.

    Cieszę się twoim szczęściem, ale nic to nie wnosi do tematu.

    > Mieszasz dwie rzeczy: dochody z praw autorskich i dochody z wyświetlania
    > w kinie. One nie mają aż tak wiele wspólnego ze sobą.

    Mają o tyle, że kiniarzowi nie wolno wyświetlać filmu bez zgody
    właściciela praw, zatem własciciel praw może od kiniarza żądać kasy za
    ową zgodę.

  • 54. Data: 2011-10-17 11:21:49
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
> [...]
    >kultura masowa powstała i była możliwa w kontekście praw chroniących
    >prawa autora do dysponowania swoim dziełem, jako gwarantu możliwości

    Raczysz żartować?
    Chyba że pod pojęciem "kultura masowa" rozumiesz tę część ludzkiej
    aktywności, która z kulturą ma tyle wspólnego co demokracja z demokracją
    socjalistyczną.

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 55. Data: 2011-10-17 12:20:14
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 17, 12:21 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
> [...]
    > Chyba że pod pojęciem "kultura masowa" rozumiesz tę część ludzkiej
    > aktywności, która z kulturą ma tyle wspólnego co demokracja z demokracją

    Demokracja socjalistyczna to to, co mają w państwach skandynawskich?
    To chyba tak...

  • 56. Data: 2011-10-17 12:24:02
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 17.10.2011 14:20, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Demokracja socjalistyczna to to, co mają w państwach skandynawskich?
    > To chyba tak...

    Demokracja socjalistyczna dotyczyła demoludów. Co do demokracji
    skandynawskich, największe prawa ma tam jednonoga czarnoskóra lesbijka
    buddystka.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 57. Data: 2011-10-17 13:01:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 17.10.2011 12:29, Andrzej Jarzabek pisze:
    > Wnoszą tyle, że jakby wytwórnie nie mogły zarabiać na sprzedaży płyt,
    > to by nie płaciły muzykom za ich nagrywanie.
    Jak na razie każdą płytę możesz znaleźć w sieci jeszcze przed oficjalną
    premierą a mimo to płyty się sprzedają.

    Michoo

  • 58. Data: 2011-10-17 13:37:32
    Od: "M.M." <m...@t...pl>

    > Jak na razie każdą płytę możesz znaleźć w sieci jeszcze przed oficjalną
    > premierą a mimo to płyty się sprzedają.

    Podobno dlatego sa takie drogie iz mozna je rowniez za darmo znalezc w sieci.

  • 59. Data: 2011-10-17 13:46:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 17, 2:01 pm, Michoo <m...@v...pl> wrote:
> [...]
    nie mogły zarabiać na sprzedaży płyt,

    > Jak na razie każdą płytę możesz znaleźć w sieci jeszcze przed oficjalną

    Na pewno są ludzie, którzy nie wiedzą jak, boją się lub nie chca
    popełniać przestępstwa. Niektórzy jednak twierdzą, że ta dostępność ma
    negatywny wpływ na sprzedaż i co za tym idzie na zarobki twórców.

  • 60. Data: 2011-10-17 13:52:01
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >popełniać przestępstwa. Niektórzy jednak twierdzą, że ta dostępność ma
    >negatywny wpływ na sprzedaż i co za tym idzie na zarobki twórców.

    Wiesz, "niektórzy twierdzą", że homeopatia działa (i nie mówimy tu o
    efekcie placebo). Albo że księżyc jest zrobiony z sera.
    "Niektórzy twierdzą" to dość słaby argument.

    --