  • 141. Data: 2011-10-19 11:09:12
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-19 12:47, Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Paweł Kierski"
    >
    > Niby problem jest. Bo jednak wyprodukowanie roweru kosztuje.

    Ale co złego w kopii? Oczywiście - potencjalny spadek liczby sprzedanych
    "oryginałów". Tyle, że koszt i technologia produkcji tych "oryginałów"
    jest taka sama jak produkcji kopii przeze mnie.

    Idąc dalej - chroni się nie rowery, ale pomysł na rower. O ile ochrona
    takiego pomysłu obleczonego w materię (wynalazki, pierwotne zastosowanie
    patentów) wygląda na sensowne (z dokładnością do czasu ochrony), to
    ochrona pomysłu jako takiego - już nie bardzo. Choćby ze względu na
    brak możliwości wykorzystania i twórczego rozwinięcia pomysłu przez
    innych. Co więcej - ochrona samego pomysłu powoduje, że kopiowanie
    w postaci pomyślenia tego samego zaczyna być podejrzane... 8-)

    > Ale z drugiej strony, jeśli lecimy takimi porównaniami, obecna
    > (i postulowana przez wszelkie WIPO, RIAA i inne takie) sytuacja bardziej
    > przypomina taką, że kupuję rower, po czym się okazuje, że za możliwość
    > zostawienia go na balkonie muszę zapłacić, za możliwość przejechania nim
    > do pracy muszę zapłacić, a jakbym - nie daj boże - chciał dojeżdżać nim
    > do klienta, będę musiał dodatkowo wykupić abonament na korzystanie zeń.
    > Nie mówiąc już oczywiście o braku jakiejkolwiek gwarancji.

    Bo tak naprawdę za każdym razem jedziesz na kopii, którą sam
    sporządziłeś - to w wielu przypadkach jedyna metoda użycia. A ochrona
    wywodzi się z ochrony egzemplarzy, czyli kopiowanie musi być poddane
    restrykcjom. Tyle, że restrykcje te są coraz bardziej abstrakcyjne,
    a z powodu inercji prawa, coraz bardziej oderwane od potrzeb
    konsumentów.

    > Po to żeby stymulować jeden rodzaj działalności, a nie inny.

    Ten argument znam 8-) Pytanie, skąd wiadomo, że ten rodzaj działalności
    bardziej przysłuży się społeczeństwu niż inny? Ale to już odpływamy
    nieco od tematu.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 142. Data: 2011-10-19 11:25:54
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 19, 11:39 am, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > Owszem - ale jeśli rozróżnienie prawne nie opiera się na obiektywnym
    > rozróżnieniu, to jest trudne do egzekwowania, a czasem do zrozumienia.

    No więc obiektywnie rower kradziony nie różni się niczym od takiego, z
    którego korzysta się legalnie, a jednak prawo zabraniające kradzieży
    nie jest aż takie trudne do egzekwowania ani do zrozumienia, żeby nie
    było sensu go stosować.

    > To teraz inaczej - widzę rower na ulicy i kosztem 1gr odjeżdżam na
    > idealnej kopii tego roweru. Po dojechaniu na miejsce zerowym kosztem
    > "znikam" ten rower. Gdzie tu problem społeczny?

    Wtedy być może nie ma problemu. Ale ponieważ jest to niemożliwe, to
    niczego nie zmienia w kwestii realnego świata i tego, co jest.

    I nie, z szeroko rozumianymi dziełami sztuki nie jest tak, jak z
    hipotetycznymi kopiowalnymi rowerami.

    > A czemu sposób użycia tego samego urządzenia jest inaczej opodatkowany?

    Z powodów pragmatycznych. Przy czym też dopuszczam taką możliwość, że
    jak ktoś sprzedaje betoniarkę jako urządzenie do mieszania paszy z
    obniżonym VAT-em to po prostu powinno to być traktowane jako oszustwo
    podatkowe.

    Ale tak w ogóle każde sensowne prawo musi brać pod uwagę kontekst
    społeczny, a nir tylko fizyczne właściwości tego lub owego. Na
    przykład jeśli ma sens opodatkować paliwo inaczej niż żywność, to ma
    też sens kazać płacić podatek od paliwa od oleju rzepakowego używanego
    jako paliwo, a od oleju używanego w celach spożywczych - nie. To samo
    dotyczy przeciez wielu innych obszarów prawa, np. ten sam nóż kuchenny
    może być lub nie być bronią w zależności od kontekstu.

    > Co jeśli chcę wykorzystać to urządzenie do mieszania paszy, ale za dwa
    > lata planuję sprzedaż zwierząt, a za te pieniądze budowę domu? Mam
    > dopłacić VAT? Po co ten sztuczny problem?

    Żeby było za co budować szkoły i szpitale.

    Przy czym jak pisałem, w tym konkretnym przypadku nie będę twierdził,
    że to jest czy że powinno być legalne, bo widze w tym jednak jakiś
    dziwny przekręt. Normalnie jak chodzę do sklepu, to ceny są z VAT i
    nie spotkałem się, żeby jakiś towar na półce miał dwie różne ceny w
    zależności od tego, do czego nabywca chce go używać.

  • 143. Data: 2011-10-19 11:35:51
    Temat: Re: Przeciwko własności intelektualnej
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 18.10.2011 r. 09:04, Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "n...@m...invalid"
    <snips />

    > To teraz pokaż która "kultura anarchistyczna" wytworzyła coś
    > wymagającego dużego stopnia skomplikowania/planowania/organizacji.
    Nie istnieje kultura anarchistyczna, bywają subkultury.
    Projekty można uznać za anarchiczne -- spełniają ten warunek, gdy są
    tworzone oddolnie i/lub niekomercyjnie.
    Z naszej działki nie wskażę GNU/Linuxa, bo to zbyt wyświechtane i nosi
    znamiona komercjalizacji, choć spełnia kryterium skomplikowania. Ale
    jest więcej niż kilka projektów 100% pure FLOSS: Minix, Haiku, ReactOS.
    Z narzędzi programistycznych: Eclipse, gcc. R(S), Octave. To ostatnie
    może odtwórcze.
    Także por. <http://www.openhardware.org/>,
    <http://www.engineeringforchange.org/>,
    <http://www.openarchitecturenetwork.org/>.

    > Na przykład jakąś anarchistyczną katedrę gotycką.
    Hehe. W 9/9.0001 przypadku anarchizm idzie w parze z ateizmem. Budowanie
    świątyń i chodzenie do nich nie jest racjonalne.

    > Anarchia może "się sprawdzić" tylko na małą skalę/w krótkim okresie.
    Tu akurat istnieje pole do dyskusji. Ponieważ istnieją anarchiczne
    ośrodki kształcenia ustawicznego a część kadry akademickiej deklaruje
    się jako anarchiści lub sympatycy tej ideologii, to możliwe, że ich
    skala lub horyzont czasowy są dłuższe, niżby można sądzić po samym (A). To
    oczywiście pewne nadużycie, ale wskazuje, że twórczość lub badania
    bywają kierowane inną motywacją niż nastawienie na profit i to raczej w
    przekazie masowym zawłaszcza się tę sferę na sposób liberalny.
    Przytoczone wyżej projekty FLOSS mają właśnie daleko dalszy horyzont
    czasowy, niż komercha, bo ich rozwój jest przyrostowy.

  • 144. Data: 2011-10-19 11:41:03
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-10-19, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
> [...]
    > idealnej kopii tego roweru. Po dojechaniu na miejsce zerowym kosztem
    > "znikam" ten rower. Gdzie tu problem społeczny?

    Nie wyciągnąłeś argumentu, że pod względem technicznym odjechanie na
    cudzym rowerze różni się od odjechania na własnym koniecznością
    sforsowania zapinki rowerowej.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 145. Data: 2011-10-19 11:43:31
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 18.10.2011 r. 10:10, Paweł Kierski pisze:

    > Zaspokajanie potrzeby angażuje zasoby, a te są skończone.
    Co do zasady, fizycy i ekolodzy mają na ten temat inne zdanie ;-) (cf.
    obieg materii i zas. zachowania energii).

    > Z faktu zadeklarowania, że jakaś potrzeba jest podstawowa nie wynika,
    > że może być zagwarantowana wszystkim. Skoro nie może, to pojawia się
    > niedobór i trzeba jakoś rozstrzygnąć której potrzeby jednak nie
    > zaspokoimy, albo którzy ludzie nie zaspokoją wszystkich potrzeb.
    Przepraszam, że nie mam siły szukać źródeł, w których policzono, że
    żywności jest na Ziemi wystarczająco dużo, by zaspokoić głód wszystkich
    ludzkich mieszkańców.
    O tym, że energii odnawialnej możnaby uzyskać dość, by zaspokoić
    całkowite dzisiejsze zużycie energii pierwotnej, wyczytać można na
    g...nianej Wikipedii wraz z odniesieniami. Problem tkwi tylko w
    paradygmacie (dystrybucji).

    > Jak rozwiązujesz praktycznie sytuację braku zasobów do zaspokojenia
    > potrzeb, które deklarujesz jako podstawowe?
    Jw.

  • 146. Data: 2011-10-19 11:48:24
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-19 13:35, n...@m...invalid pisze:
    [...]
    > Hehe. W 9/9.0001 przypadku anarchizm idzie w parze z ateizmem. Budowanie
    > świątyń i chodzenie do nich nie jest racjonalne.

    No to szpital z aparaturą do rezonansu magnetycznego...

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 147. Data: 2011-10-19 11:48:58
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 19, 12:09 pm, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > Ale co złego w kopii? Oczywiście - potencjalny spadek liczby sprzedanych
    > "oryginałów". Tyle, że koszt i technologia produkcji tych "oryginałów"
    > jest taka sama jak produkcji kopii przeze mnie.

    Ktoś musiał jednak, i rozumiemy, że był to producent "oryginałów",
    zapłacić komuś za zaprojektowanie roweru. Te pieniądze też należą do
    kosztu produkcji, więc jednak koszt produkcji nei jest ten sam.

  • 148. Data: 2011-10-19 12:07:15
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 19, 12:43 pm, n...@m...invalid wrote:

    > Co do zasady, fizycy i ekolodzy mają na ten temat inne zdanie ;-) (cf.
    > obieg materii i zas. zachowania energii).

    Fizyka i biologia nie mają zbyt wiele do powiedzenia o zasobach w
    sensie ekonomicznym.

> [...]
    > całkowite dzisiejsze zużycie energii pierwotnej, wyczytać można na
    > g...nianej Wikipedii wraz z odniesieniami. Problem tkwi tylko w

    Żywność i energia to nie są wszystkie potrzeby.

    Druga sprawa, że żywność i energia to nawet nie są wszystkie zasoby
    potrzebne do tego, żeby nakarmić głodnych i dostarczyć energii
    potrzebującym energii.

  • 149. Data: 2011-10-19 12:08:34
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-10-19, n...@m...invalid <n...@m...invalid> wrote:
> [...]
    > Z naszej działki nie wskażę GNU/Linuxa, bo to zbyt wyświechtane i nosi
    > znamiona komercjalizacji, choć spełnia kryterium skomplikowania.

    Choć w żadnym wypadku nie spełnia kryterium bycia wytworzonym przez
    "kulturę anarchiczną" lub "subkulturę anarchiczną", zapomniałeś dodać.

    > Ale
    > jest więcej niż kilka projektów 100% pure FLOSS: Minix, Haiku, ReactOS.

    Z czego znowu nic nie zostało wytworzone przez anarchistów. Taki ReactOS
    ma osobną, uprzywilejowaną grupę ludzi zwaną "zespołem deweloperów", nad
    którymi stoi koordynator. Gdzie tu anarchia?

    > Z narzędzi programistycznych: Eclipse, gcc. R(S), Octave. To ostatnie
    > może odtwórcze.

    I znowu nie trafiłeś. Poza tym Eclipse zostało stworzone przez IBM,
    a potem uwolnione. IBM nijak nie chce być organizacją anarchistyczną
    w żadnym rozumieniu terminu "anarchia".

    > Hehe. W 9/9.0001 przypadku anarchizm idzie w parze z ateizmem. Budowanie
    > świątyń i chodzenie do nich nie jest racjonalne.

    Może być wieżowiec albo blok mieszkalny dla osiemdziesięciu rodzin. Może
    być stacja kolejowa, przystań dla łodzi albo jakakolwiek inna budowla
    o porównywalnym rozmiarze.

    > Tu akurat istnieje pole do dyskusji. Ponieważ istnieją anarchiczne
    > ośrodki kształcenia ustawicznego

    Proszę parę przykładów i opis programu kształcenia. Gugle nic mi nie
    odpowiedziały sensownego.

    > a część kadry akademickiej deklaruje
    > się jako anarchiści lub sympatycy tej ideologii, to możliwe, że ich
    > skala lub horyzont czasowy są dłuższe, niżby można sądzić po samym (A)

    Część kadry akademickiej deklaruje się jako zwolennicy teorii
    kreacjonizmu. Wcale nie znaczy to że a) jest ich dużo ani że b) teoria
    sprawdza się na swoim polu (tzn. w nauce) przy większej skali (tu:
    liczbie prowadzonych badań naukowych).

    > oczywiście pewne nadużycie, ale wskazuje, że twórczość lub badania
    > bywają kierowane inną motywacją niż nastawienie na profit

    Spore nadużycie. I nie widzę związku ze wskazywaniem innej motywacji do
    tworzenia.

    I żeby nie było: sam tworzę (narzędzia dla administratorów, prowadzenie
    bloga technicznego, czasem prelekcje na konferencjach) bez jakiejkolwiek
    zachęty finansowej.

    > Przytoczone wyżej projekty FLOSS mają właśnie daleko dalszy horyzont
    > czasowy, niż komercha, bo ich rozwój jest przyrostowy.

    Co rozumiesz przez "rozwój przyrostowy"? Czy twoim zdaniem rozwój
    AutoCAD-a, narzędzia utrzymującego się na rynku od prawie trzydziestu
    lat, nie jest przyrostowy? Dlaczego uważasz że nie jest (albo że jest)
    przyrostowy?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 150. Data: 2011-10-19 12:16:33
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 19, 10:37 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Tak. Ty jako egoistyczna jednostka chcesz seriali. Dopiero społeczeństwo
    > jako całość może mieć pewien statystyczny pogląd, ale on się dopiero
    > wywodzi z poglądów pojedynczych egoistycznych jednostek. I może mieć
    > bardzo niewiele wspólnego z dobrem tegoż społeczeństwa jako całości.

    Chyba się nie rozumiemy: dla mnie społeczeństwo to ogół jednostek, w
    tym egoistycznych. Dobro społeczeństwa to dobro ogółu tych jednostek.

    Jeśli ty uznajesz społeczeństwo za jakiś osobny metafizyczny byt,
    którego dobro jest czym innym niż dobro ogółu jednostek, i dodatkowo
    uważasz, że prawo powinno służyć tak rozumianemu dobru społeczeństwa,
    to mogę jedynie powiedzieć, że są między nami nieredukowalne róznice
    filozoficzne: niezależnie od tego, czy takie społeczeństwo i jego
    dobro istnieje, to ja czniam na to dobro: nie dlatego, że jestem
    egoistą, tylko dlatego, że jako altruistę interesuje mnie dobro ludzi,
    a nie dobro "społeczeństwa".

    > O patrzeniu z perspektywy członka społeczeństwa możemy mówić w przypadku
    > np. rozumowania "nie będę przekraczał dozwolonej prędkości, bo to
    > stwarza dla innych zagrożenie, propaguje postawę olewania przepisów
    > itede itepe". Ty masz postawę dokładnie odwrotną - _ja_ chcę seriali,
    > więc społeczeństwo ma mi je zapewnić.

    Nie, ja mam postawę "ja i 30 milionów innych współobywateli chcemy
    seriali, filmów, płyt, książek, więc absurdem jest twierdzić, że prawo
    stanowione w naszym imieniu "powinno" dążyć do odebrania nam tego.