  • 51. Data: 2018-11-21 19:43:56
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 21-11-2018 o 16:31, J.F. pisze:

    > Piszesz o Islandii czy calej Ziemii ? Czy paru gejzerach/wulkanach ?

    O choćby o Islandii, albo jeszcze lepiej o Hawajach, gdzie styk ognia i
    wody jest jeszcze bardziej zauważalny.
    I woda (chłodziwo) nie wygrywa.....

    > W Zakopanym byly kiedys dwa baseny termalne, Jaszczurowka i Antalowka.

    A teraz masz tam dwa parki wodne, z tego jeden naprawdę spory...
    W okolicy jeszcze z 20 innych.

  • 52. Data: 2018-11-21 20:17:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >O choćby o Islandii, albo jeszcze lepiej o Hawajach, gdzie styk ognia
    >i wody jest jeszcze bardziej zauważalny.
    >I woda (chłodziwo) nie wygrywa.....

    Bo ma tam grube sciany kraterow. Ktore izoluja i chlodzenie kiepskie.
    Ale jest na Ziemii sporo wulkanow juz wygaslych.

    Tak swoja droga to faktycznie ciekawe, bo i powietrze troche chlodzi,
    jak lawa przestaje plynac, to powinien sie wulkan powoli zestalac.

    >A teraz masz tam dwa parki wodne, z tego jeden naprawdę spory...

    Ale nie na Jaszcurowce.

    >W okolicy jeszcze z 20 innych.

    W okolicy sa tez lodowe jaskinie, co tez mnie ciekawi :-)

    J.

  • 53. Data: 2018-11-21 21:21:56
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-21 o 13:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Tak tak - ekologiczne myslenie trzeba miec juz na etapie projektu :-)

    > Ale moze masz poludniowa sciane ..
    >
    > J.

    Zasłonięta drzewami.
    T.

  • 54. Data: 2018-11-21 21:25:50
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    > które nie musi być wcale izolowane bo mamy tego ciepła od cholery i
    > ciut. Tak jest dziś. W elektrycznych samochodach zrobi się izolację
    > cieplną za grosze i samo to że wejdziesz do środka od razu nagrzeje
    > brykę. Jeszcze chłodzić będzie trzeba przy kliku osobach. To tyle jeśli
    > chodzi o grzanie w zimie. Jeśli chodzi o chłodzenie w lecie, to jest
    > trochę gorzej ale jest kilka pomocnych trików. Izolacja cieplna się
    > przyda żeby ograniczyć nagrzewanie dachu od słońca a co do szyb to już
    > wymyślono takie które są przejrzyste ale nie przepuszczają podczerwieni.

    Robi się teraz pompy ciepła i grzanie/chłodzenie ma praktycznie
    niezauważalne zużycie prądu (tyle co napęd pompy). Miałem na kilka dni
    Renault Kangoo Z.E. - chłodzi się natychmiast, klima jest bardzo wydajna.
    T.

  • 55. Data: 2018-11-21 21:29:37
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-21 o 14:31, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup
    > Tue, 20 Nov 2018 16:53:39 +0100, J.F.

    > Obok pisalem 160, ale sprawdzilem - wartosc opalowa 120MJ/kg, cieplo
    > spalania 140MJ/kg.
    > To drugie zawiera cieplo z pary wodnej, gdyby nie miala odleciec przez
    > komin.
    >
    > Co nam daje odpowiednio 33 i 38 kWh/kg, czyli juz 67 do 76 %.
    >
    > https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2017/01/Nel_E
    lectrolyser_brochure.pdf

> [...]
    >
    > A niekoniecznie - elektroliza przy 500 bar tez zachodzi :-)

    > Az takie absurdalne chyba nie, ale istotnie - niska temperatura.
    >
    > Gdzies widzialem opis tej japonskiej stacji tankowania - wodor byl
    > chlodzony przed tankowaniem, zawsze to mniejsze cisnienia.

    > Tylko cos sie nie moga dogadac na to podmienianie.
    > Akumulatory tez na elektrolizie bazuja i swoja sprawnosc maja :-)
    >
    > A rozwozenie ... w  miastach mozna rurociagi polozyc, a w szczerym polu
    > ... panele obok stacji i wiatraki :-)

    > No to rozwijac mozna w roznych miejscach.
    > A KM moze jezdzic na metanie z miejskiej biogazowni :-)

    Ale te rozważania są istotne w przypadku konieczności produkowania
    wodoru. Jeśli mówimy o uzyskiwaniu go niejako "przy okazji, bo świeci
    słońce", sprawność ma znikome znaczenie. To sytuacja podobna - jeśli
    ktoś mieszka nad rwącym strumieniem, to może sobie zainstalować koło
    wodne i mieć za darmo energię. I bez względu na jego sprawność - jest to
    energia prawie za darmo (instalacja, naprawy, serwis...). Oczywiście,
    fajnie mieć sprawność 80%, ale jak się ma 20% to się ma te 20% a nie 0.
    T.

  • 56. Data: 2018-11-21 22:30:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Silnik jest zrobiony zeby wystarczyl mu tlen z powietrza i moc jaka osiaga jest z tym
    zwiazana. Dlatego jak potrzeba zwiekszyc moc to sie instalacje z nitro doklada bo sie
    w czasie spalania jest kilka procent wiecej tlenu. Wartosc opalowa typowych paliw
    podaje sie dla warunkow jakie sa za oknem. A dla wodoru podaja jak sie go w tlenie
    spala. Jak go spalic w powietrzu to bedzie chuj wielki i babelki a nie cztery razy
    tyle co dla benzyny. Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie wieksza moc
    chyba wierzysz?

  • 57. Data: 2018-11-22 08:24:33
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    > Uwazasz ze jak wahadlowiec startuje to w jednym zbiorniku ma skroplony wodor a w
    drugim skroplone powietrze a nie skroplony tlen? Durna V2 wykorzystywala do spalania
    tlen a nie powietrze. Ciekawe po co ten tlen zamiast powietrza.

    Znane mi samochody na wodór mają silniki elektryczne, a nie odrzutowe.
    No ale może nie znam wszystkich rozwiązań.

    Pozdrawiam

  • 58. Data: 2018-11-22 08:25:18
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 21-11-2018 o 20:17, J.F. pisze:

    > Bo ma tam grube sciany kraterow. Ktore izoluja i chlodzenie kiepskie.

    Mówię o styku bezpośrednim.
    Te kratery też nie wzięły się znikąd, tylko z podwodnych wulkanów, które
    działały i działają mimo bezpośredniego styku z wodą.

  • 59. Data: 2018-11-22 08:32:32
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

> [...]
    > przyda żeby ograniczyć nagrzewanie dachu od słońca a co do szyb to już
    > wymyślono takie które są przejrzyste ale nie przepuszczają podczerwieni.

    Dach jak dach, ale to głównie szyby trzeba zaizolować.
    Z niecierpliwością czekam na zespoloną przednią szybę z ksenonem i
    k<=0.9 z Drutexu ;)
    A poważnie, to nie da się wykluczyć, że wkrótce samochody nie będą miały
    szyb, tylko ekrany i kamery. Zwłaszcza, że będą autonomiczne. Pozwoli to
    na niemal pełną izolację termiczną.

    Pozdrawiam

  • 60. Data: 2018-11-22 09:07:13
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, November 21, 2018 at 10:30:40 PM UTC+1, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    razy tyle co dla benzyny. Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie wieksza

    E tam, wartosc opalowa nie zalezy od tego w czym spalamy (ile tlenu). Musi byc go
    tyle, zeby sie wszystko moglo spalilc. Nitro zwiekszajac ilosc tlenu pozwala spalic
    wiecej paliwa w jednym cyklu (stad wieksza moc), a nie z powodu, ze paliwo przy
    wiekszej zawartosci tlenu ma wyzsza wartosc opalowa.

    A statki kosmiczne/rakiety... po grzyba maja zabierac powietrze, jesli zawiera tylko
    21% tlenu? Tam waga ma podstawowe znaczenie... jaki sens wynosic w gore azot? ;)