  • 31. Data: 2011-02-22 17:17:14
    Temat: Re: Programy jednowątkowe a wiele rdzeni procesora
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.02.2011 02:37, Przemysław Ryk pisze:
    > Pracuję w DTP. Mając Adobe CS3, testując swego czasu CS5. Powiedz mi o
    > wspaniały, jak mogę wykorzystać moc choćby dwurdzeniowego Core 2 Duo?

    A co konkretnie w tym "CS5"? Chcesz powiedzieć, że taki
    Photoshop (nie używam, nie znam) nie obsługuje przetwarzania
    równoległego choćby w filtrach?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 32. Data: 2011-02-22 17:20:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.02.2011 15:31, MC pisze:

    > Możesz to powiedzieć już dzisiaj. Tyle, ze dotyczy to karty graficznej, której
    procesor jest typowym wielordzeniowcem i ma tych rdzeni wielokrotnie więcej niż 16.

    Nie mogę. Z równoległych, programowalnych GPU zysk odnoszą
    tylko gracze i niektórzy obliczeniowcy. Użytkownikowi domo-
    wemu czy biurowemu nic te dziesiątki czy setki ścieżek obli-
    czeniowych nie dają.

    Byłem zresztą ostatnio na szkoleniu z wykorzystania CUDA i
    jestem niezbyt optymistycznie nastawiony do tej techniki.
    GPU nadają się do zrównoleglania bardzo wąskiej grupy zagad-
    nień obliczeniowych. Owszem, świetnie sobie poradzą na przy-
    kład z przetwarzaniem obrazu czy obróbką wielkich macierzy,
    ale brakuje im elastyczności niezbędnej do przyspieszania
    typowego oprogramowania biurowo-obliczeniowego.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 33. Data: 2011-02-22 17:29:08
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.02.2011 15:28, MC pisze:

    > Argument o braku sensowaności obala istnienie tego wątku. Ograniczenia techniczne
    oczywiście są, ale dotyczą one aktualnie używanych materiałów. Wykorzystanie innych
    pozwoliłoby przekroczyć tę

    "Sensowności" w znaczeniu, że podniesienie częstotliwości
    taktowania zwiększy faktycznie wydajność. O to mi chodzi.
    Bo można zrobić mikroprocesor taktowany 6 GHz, który nie
    będzie wcale szybszy od takiego, co ma 3 GHz, prawda?

    > Ale to nie jest problem architektury, tylko tranzystorów zdolnych do pracy w
    wyższych częstotliwościach.

    Litości! Akurat ograniczenie nie jest w tranzystorach, ale
    w... połączeniach między nimi! Dlatego właśnie NetBurst miał
    tak dużo etapów potoków: żeby każdy etap mógł być taktowany
    wysokim zegarem, suma długości ścieżek w strukturze etapu
    musiała być jak najniższa!

    Już dzisiaj produkuje się tranzystory na krzemie czy arsenku
    galu, które pracują ze znacznie wyższymi częstotliwościami,
    niż te 5-6 GHz. Krzem spokojnie osiąga 40 GHz, GaAs podcho-
    dzi chyba blisko do tych 100 GHz. Tylko nie ma jak ich za-
    stosować w realnym mikroprocesorze, bo musiałby on mieć ze
    40-50 malutkich etapów potoku i w efekcie nijak by wypadał
    wydajnościowo (pomijam kwestie upakowania i zużycia mocy).

    > Nie widzę żadnego powodu do radości w tym, że pewne cele zamiast łatwiej będzie
    trudniej osiągnąć.

    Jest różnica między łatwym osiąganiem celu a pójściem na
    łatwiznę. Programiści obecnie chodzą na łatwiznę, a nie
    łatwo programują.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 34. Data: 2011-02-22 17:30:29
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.02.2011 16:13, Mariusz Kruk pisze:
    > Zakładasz, że wydajność jest celem samym w sobie. Tymczasem istotna jest
    > biznesowa opłacalność projektu. Owszem, wydajność jest jej częścią, ale

    Zakładam, że w normalnym, konkurencyjnym środowisku wyższym
    popytem będzie się cieszył produkt lepszy, a więc bardziej
    niezawodny i szybszy (a najlepiej jeszcze tańszy). Gdy nie
    ma czym konkurować, konkurencja schodzi do poziomu wydajno-
    ści.

    Niestety, trudno nazwać obecny rynek oprogramowania konkuren-
    cyjnym.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 35. Data: 2011-02-22 18:38:15
    Od: Boguś <t...@w...pl>

    Radosław Sokół napisał:

    > Nie mogę. Z równoległych, programowalnych GPU zysk odnoszą
    > tylko gracze i niektórzy obliczeniowcy.

    Kilkanaście (lub nawet więcej) milionów graczy kupując najnowszy sprzęt napędza
    koniunkturę i korzystają na
    tym znacznie mniej liczni obliczeniowcy ;)

    > Byłem zresztą ostatnio na szkoleniu z wykorzystania CUDA i
    > jestem niezbyt optymistycznie nastawiony do tej techniki.

    Jestem po testach praktycznych (niestety jeszcze nie u mnie) i mogę potwierdzić marny
    efekt w większości
    obliczeń. I nie ma co się dziwić. Znając programy obliczeniowe wiemy, że pełno tam
    "if" oraz obliczeń
    sekwencyjnych a to nie można zrównoleglić.

    --
    Boguś

  • 36. Data: 2011-02-22 19:50:06
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 20 Feb 2011 14:16:56 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > 0) Domyślam się, że to cytat ze mnie, bo sam tego nie pamię-
    > tam, Google nie znalazł, a na domowym komputerze w archi-
    (ciach...)
    > pierwsze zdanie i powiedzieć, że typowy użytkownik odnosi
    > korzyść nawet z szesnastu rdzeni :)

    Tak z ciekawości jeszcze dorzucę - czy nie jest przy okazji tak, że dość
    mocnym hamulcem jest ciągłe trzymanie się architektury x86?

    [ Romantyk człowiek, któremu miłość zdarza się częściej, niż seks. ]
    [ (JoeMonster.org) ]

  • 37. Data: 2011-02-22 20:00:05
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 21 Feb 2011 22:14:04 +0100, Ghost napisał(a):

    (ciach...)

    > Wyatrczy, ze masz lokalnie zainstalowana aplikacje webowa, bez problemu
    > zatrudni trzy procesory (zwlaszcza jesli intensywnie uzywa ajaxa).

    Tylko widzisz - mnie ta aplikacja webowa akurat na plaster, bo zajmuję się
    zawodowo DTP. Ani Photoshop, ani InDesign, ani Illustrator, ani Acrobat, ani
    Distiller wielowątkowo pracować nie chcą - ani w CS3 (którego używam), ani w
    CS5 (którego ostro testowałem).

    [ Gdzie w grę wchodzi miłość lub nienawiść, tam gra kobieta miernie. ]
    [ (Friedrich Nietzsche) ]

  • 38. Data: 2011-02-22 20:00:05
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 22 Feb 2011 18:17:14 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > A co konkretnie w tym "CS5"? Chcesz powiedzieć, że taki
    > Photoshop (nie używam, nie znam) nie obsługuje przetwarzania
    > równoległego choćby w filtrach?

    AFAIK sporadycznie i to też tylko w niektórych. Co zresztą ładnie obrazują
    wyniki uzyskane choćby w tym teście:
    http://www.hardwareheaven.com/photoshop.php

    Tutaj masz moje wyniki:
    http://www.hardwareheaven.com/photoshop_results.php?
    page=view&id=587:
    - Core 2 Duo E8400 @ 3,9 GHz - 191,7 sekundy

    Tak na szybko dla porównania:
    - Q9550 z taktowaniem 3,77 GHz - 191,2 sekundy
    - Core i7-920 z taktowaniem 3,6 GHz - 190,0 sekundy
    - Core i7-860 z taktowaniem 4,013 GHz - 189,7 sekundy
    - Core 2 Duo E8500 z taktowaniem 4,28 GHz - 189,5 sekundy

    Już wiesz, gdzie przy DTP sobie mogę te cztery czy więcej rdzeni wsadzić? :)

    [ Fortuna to niestała dziwka. ]
    [ (Konował, Glen Cook "Czarna Kompania") ]

  • 39. Data: 2011-02-22 20:17:04
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >Distiller wielowątkowo pracować nie chcą - ani w CS3 (którego używam), ani w

    Jednemu sie przyda, drugiemu nie. Ja np. wirtualizuje w jednym czasie ma
    domowym pececie wiele systemow i juz zaczynam sie zastanawiac,
    jak tu podmienic 4 rdzeniowca na cos innego.

  • 40. Data: 2011-02-22 21:10:05
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 22 Feb 2011 21:17:04 +0100, Przesmiewca napisał(a):

    > Jednemu sie przyda, drugiemu nie. Ja np. wirtualizuje w jednym czasie ma
    > domowym pececie wiele systemow i juz zaczynam sie zastanawiac,
    > jak tu podmienic 4 rdzeniowca na cos innego.

    Dlatego opisuję jednocześnie, do jakich zastosowań komp mi służy.
    Niejednokrotnie już miałem ubaw z osób, które w ciemno 4-ro rdzeniowego CPU
    polecały, bo przecież na pewno będzie lepszy...

    [ Ashby: How'd it turn out? Moody: Hard to say. You would know better ]
    [ than I. You lived the motherfucker. Ashby: Yeah, but living it right ]
    [ means you don't remember much of it at all. ]
    [ ("Californication 2x12 La Petite Mort") ]