  • 1. Data: 2010-05-02 12:45:23
    Temat: Problem z dyskiem ATA.
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Jest staruteńki dysk 20GB z systemem (XP SP3).

    Pewnego dnia "sam się wyłączył", potem "wstał" w trybie awaryjnym (w
    normalnym tylko miąchał dyskiem i stał na ekranie "Zapraszamy").

    Zapuściłem badblocks i SystemRescueCD 1.5, znalazło 97 bad bloków.
    Natomiast S.M.A.R.T. przy starcie podaje, że dysk jest OK.

    Co powoduje tą różnicę?

    (Bo że dysk idzie "pod młot" po "wyssaniu" danych to oczywiste).

    W.P.

  • 2. Data: 2010-05-03 17:32:04
    Temat: Re: Problem z dyskiem ATA.
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2010-05-02 14:45, W.P. pisze:
    > Zapuściłem badblocks i SystemRescueCD 1.5, znalazło 97 bad bloków.
    > Natomiast S.M.A.R.T. przy starcie podaje, że dysk jest OK.

    SMART pokazuje fizyczne uszkodzenia dysku, a to pewnie jest błąd
    logiczny( śmieci w MBR, uszkodzone katalogi, niedopuszczalne nazwy itp.)
    Po formacie badblocki znikną, ale dysk jest już niepewny i trzeba by go
    przeskanować programem producenta.

    Czy ten dysk to Samsung Spinpoint?

  • 3. Data: 2010-05-03 18:54:29
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik Tomaszek napisał:

> [...]
    > logiczny( śmieci w MBR, uszkodzone katalogi, niedopuszczalne nazwy itp.)
    > Po formacie badblocki znikną, ale dysk jest już niepewny i trzeba by go

    Nie, MAXTOR.

    W.P.

  • 4. Data: 2010-05-03 19:19:49
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2010-05-03 20:54, W.P. pisze:

    > Nie, MAXTOR.

    Tak spytałem bo miałem parę lat temu podobną historię z samsungiem. Po
    takiej sytuacji jak u Ciebie ( SMART też cicho siedział ) dysk już nie
    zawsze startował podczas startu komputera ( w środku słychać było
    "cyk,cyk" ) A SMART nadal dumny z siebie.

  • 5. Data: 2010-05-03 19:44:40
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2010-05-03 21:45, W.P. pisze:
    > Dlatego napisałem o "pod młot" (i to taki 5kg :) ).
    > Tylko dane (lub cały system jak się da) przegram na inny.

    Ewentualnie jeszcze do przenoszenia danych na małe odległości;)

  • 6. Data: 2010-05-03 19:45:26
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

  • 7. Data: 2010-05-04 18:44:30
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-05-02 14:45, W.P. pisze:
    > Zapuściłem badblocks i SystemRescueCD 1.5, znalazło 97 bad bloków.
    > Natomiast S.M.A.R.T. przy starcie podaje, że dysk jest OK.
    > Co powoduje tą różnicę?
    Może to, że nie wiadomo tak naprawdę, co Twoja płyta główna przy starcie
    robi z licznikami S.M.A.R.T. Odpal jakiś normalny program do
    monitorowania dysku, odczytaj liczniki i sam oceń czy z dyskiem jest coś
    nie tak, czy to przejściowe problemy.

    > (Bo że dysk idzie "pod młot" po "wyssaniu" danych to oczywiste).
    Dla mnie by to jeszcze takie oczywiste nie było, ale co kto lubi.
    Maciek