  • 21. Data: 2013-10-10 22:20:47
    Temat: Re: Problem z RS-485
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:l35nur$9mj$1@usenet.news.interia.pl...

    > Powitanko,

    > Potwierdzam doswiadczenia kolegi, tez z kontrola dostepu.
    > Terminatory przy koncach linii stosujemy bardzo rzadko, praktycznie tylko
    > przy kilkuset metrowych instalacjach. Uklad jest na MAX485, ma po 1
    > oporniku 68 Ohm na A i B. Znana mi jest instalacja, ktora chodzi na prawie
    > 4 km, roznymi kablami m.in. pod woda 9600 bps w half-duplexie 2
    > przewodowym. Jedyny warunek, to roznica potencjalow mas nie moze
    > przekraczac 50v.

    Terminacja zależy od wymagań systemu. Kontroler Kantech bez terminacji nie
    chciał mi działać na 10 metrach, tylko czasem był w stanie coś odebrać. Po
    założeniu terminatora - pełna sprawność.
    System Roger - odporny na wszystko, nie mam pomysłu jak mu zakłócić
    transmisję.

    Jaki to system?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 22. Data: 2013-10-10 22:32:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 00:40:28 +0200, Mirek napisał(a):

    > Jak można być niewrażliwym na odbicie, które idealnie przykrywa następny
    > bit?
    > Trzeba mieć oczywiście pecha żeby takie odbicie złapać (kombinacja
    > długości przewodów i prędkości transmisji), ale w takim przypadku
    > terminatory to jest być albo nie być dla transmisji.

    No wlasnie - jaka predkosc transmisji ?

    Bo 1Mb/s to jest jakies 200m w kablu, a teraz policzyc amplitude
    odbicia i sprawdzic tlumiennosc kabla na tych 200m ...

    J.

  • 23. Data: 2013-10-10 23:24:20
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-09 21:53, Lisciasty pisze:
    > Witam,
    >
    > 3 urządzenia spięte razem, master i 2 slave'y. Przewód to skrętka ekranowana, przy
    masterze jest tylko wtyczka wpięta w port (RJ45, plastikowe gniazdo). Przewód idzie
    do pierwszego slave'a, tam we wtyczce d-sub15 jest rozdzielenie na drugie urządzenie,
    gdzie w takiej samej wtyczce są dolutowane 2 rezystory 220 omowe.
    > Przewód jest długości 8-10m. Czasem komunikacja działa dobrze, czasem wysypuje się
    co jakiś czas, na kilka-kilkadziesiąt sekund, po czym wraca. Cudowanie z ekranami nic
    nie daje. Wszystkie urządzenia zasilone z tego samego zasilania 24V.
    > Co można zrobić, żeby to zaczęło normalnie działać? Czy warto by zrobić po obu
    stronach przewodu terminatory po 120 omów? Czy może zmniejszyć/zwiększyć rezystancję
    tego co jest w tej chwili? A może jakiś inny pomysł... Dostępu do softu tych urządzeń
    nie ma, nie wiem jakie tam parametry tego są, wiem tyle że rs-485 i modbus. Aha,
    ekran jest tylko jeden, tzn. poszczególne pary skrętki nie są osobno ekranowane.
    > Hilfe!
    A czy ta skrętka - to nie jest naprawdę skrętka, czy może ktoś radośnie
    użył FTP/STP ethernetowego i losowo wybranych dwóch drutów z ośmiu, bez
    patrzenia co z czym jest parami?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 24. Data: 2013-10-11 11:14:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:52570e56$0$14832$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > założeniu terminatora - pełna sprawność.
    > System Roger - odporny na wszystko, nie mam pomysłu jak mu zakłócić

    Gdyby napisał 2 razy a nie 4 razy to by pasowało do naszego systemu (według
    mojego maila dojdziecie co za system).
    Wytłumaczę się:
    Połowa kwietnia 2004 - nagle się dowiaduję, że inaczej rozumiem wprowadzenie
    produktu na rynek niż to rozumieją dyrektywy (myślałem, że wszystkie już
    wprowadzone produkty będziemy mogli dalej sprzedawać).
    1 maj 2004 - aby nie łamać prawa wstrzymujemy produkcję wszystkich naszych
    wyrobów (kilkadziesiąt typów), wszystkie gotowe złomujemy i na gwałt
    opracowujemy nową wersję systemu. Wiadomo, że do uzyskania z tego pierwszych
    przychodów musi minąć co najmniej kilka miesięcy - nie mamy pewności czy
    przetrwamy tak długo.
    Duże odległości (1200m) postanawiamy zamiast dotychczasowymi pętlami
    prądowymi (4800) pokonać RS485 (57600). Przepustowość już nas bolała i przy
    okazji chcieliśmy to załatwić.
    System musiał (koniecznie, bezwzględnie !!!) przejść badania EMC za
    pierwszym razem.
    Zatem EMC=priorytet.
    Wszelkie opisy RS485 podają, że powinien być specjalny kabel 120om z trzecim
    powrotnym przewodem - aby prądy CM generowane przez nadajnik RS485 (są na
    prawdę większe niż można by się spodziewać) wracały tym trzecim przewodem a
    nie przez ziemię tworząc obwód o dużej powierzchni emitujący zakłócenia.
    Wiadomo, że instalatorzy będą woleli używać wszędzie dostępnego kabla
    ethernet (para = 100om) niż jakiegoś dziwoląga RS485.
    Nie wymagamy wspólnego zasilania naszych urządzeń (interfejsy RS485 mają
    izolację 4kV), ani co najmniej łączenia minusów zasilaczy razem - takie
    połączenie dla zasilaczy umieszczonych w budynkach oddalonych od siebie o
    1km mogło by się źle skończyć w czasie najbliższej burzy. Dlatego musimy
    zapewnić (boimy się nie zapewnić i mieć problemy EMC) ten przewód powrotny w
    magistrali RS485.
    Wygląda że są dwa rozwiązania: A i B w jednej parze, druga para = przewód
    powrotny, albo A i B po jednym drucie w każdej parze.
    Wykonałem pomiary impedancji kabla w tym drugim wariancie i wyszło mi między
    A i B coś koło 130om. Większe oporniki zakańczające linii to mniejsze spadki
    napięcia na rezystancji przewodów to większy zasięg a na tym nam zależało.
    To nie jest całkiem wydumana potrzeba - zdarzyło się, że ktoś zrobił
    magistralę naszego systemu o długości 2km i mu coś nie za bardzo działało.
    Ponieważ tak czy siak kabel dwuparowy potrzebny - wybrałem to drugie
    rozwiązanie.
    Roger o ile się nie mylę ma wszystkie urządzenia pracujące na magistrali
    RS485 połączone do wspólnego minusa zasilania co oznacza że ten minus jest
    przewodem powrotnym dla zakłóceń CM. Znów o ile się nie mylę ma prędkość
    transmisji 9600.
    Przy prędkości 9600 w czasie trwania bitu sygnał pokona w kablu około
    2E8*104us=21km. Po połowie bitu musi być stabilny - w tym czasie pokona
    10,5km. Przy braku zakończeń po 3 odbiciach już jest mniej więcej stan
    stabilny. Przy kablu 1.2km sygnał musi pokonać 7.2 km aby się 3 razy
    poodbijał - zdąży w pół bitu - zakończenia praktycznie niepotrzebne.
    Przy 57600 pół bitu odpowiada 1,7km - przy kablu 1,2km sygnał nie powinien
    się ani razu odbijać - bezodbiciowe zakończenie linii niezbędne.

    Dlaczego taka duża prędkość.
    Naszym założeniem jest, że jeśli ktoś zrobi na przykład 30 drzwi w korytarzu
    na jednej szynie RS485 i do wszystkich drzwi na raz podejdą ludzie to nie
    powinni oni zauważyć żadnego opóźnienia.
    Można dyskutować, czy to założenie ma sens, ale w tej instalacji co
    wspominałem o 2km na jednej szynie były wejścia do wielu pokoi na kolejnych
    piętrach budynku (jedna szyna przez wszystkie piętra). Dopuszczamy do 100
    urządzeń na szynie. System nie powinien utrudniać ludziom życia - powinien
    reagować natychmiast. Dawno, dawno temu (okolice 2000) widziałem na jakichś
    targach zamek na 2000 kart, który gwarantował, że zareaguje najdalej w 2s na
    dobrą kartę. W tym samym czasie nasze urządzenia na wyszukanie karty wśród
    10 tysięcy kart potrzebowały OIDP coś koło 50ms (8 bitowy Atmel, a karty w
    zewnętrznym Flashu szeregowym).
    P.G.

  • 25. Data: 2013-10-11 11:20:22
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Jaki to system?

    Micromade
    http://www.bibinet.pl/bibik12

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 26. Data: 2013-10-11 12:09:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Powitanko,

    > Micromade
    > http://www.bibinet.pl/bibik12

    To pomówienie :).

    U nas jest A+GND i B+GND = dwie pary a nie cztery.
    Przed chwilą opisałem skąd to się wzięło.

    Teraz już wiem (w 2004 nie wiedziałem) jak zrobić RS485 parą bez przewodu
    powrotnego dla zakłóceń CM.
    W izolowanym RS mamy dwa źródła zakłóceń (przetwarzanie DC/DC i driver
    RS485).
    Mała pojemność izolacji sygnałów i DC/DC powoduje, że zakłócenia z drivera
    są nieistotne.
    Niestety aby zablokować zakłócenia DC/DC (które są zbyt blisko limitu, aby
    ryzykować płacenie za kolejne badania w laboratorium) najlepiej zbocznikować
    izolację dużym kondensatorem - np. 1nF. Zakłócenia z DC/DC są tłumione ale
    zakłócenia z drivera robią się istotne (bo przez ten 1nF mają solidne
    odniesienie do GND).
    Według kart katalogowych typowych driverów stan CM między 1 a 0 może się
    różnić o 200mV. Z norm wychodzi, że od 150kHz w górę coś koło 7mV jest już
    za dużo (między 150 a 500 jest pochyło w dół i już nie pamiętam, czy te 7mV
    to przy 150 czy 500). Więc albo mała prędkość transmisji aby harmoniczne
    sięgające 150kHz były już małe, albo trzeba to tłumić.
    W praktyce większym źródłem zakłóceń jest to, że w czasie przełączania jedna
    linia zmienia stan (nie linia A czy B tylko ta która zmienia stan w daną
    stronę) szybciej niż druga. W sygnale CM na wyjściu są piki rzędu 1.5V
    Przy prędkości 57600 te piki występują z maksymalną częstotliwością 57600 no
    i już jej 3 harmoniczna trafia w zakres mierzony w ramach pomiarów EMC.
    W bibi-K12 nie ma tego kondensatora 1nF o którym tu pisałem. Jest DC/DC o
    dużej symetrii (MAX845) i trafo 4kV o bardzo małej pojemności 4pF.
    Zakłócenia od DC/DC jakieś 10dB poniżej normy, a od drivera nieistotne (bo
    mała pojemność (razem 7pF) do GND). Jak w innym urządzeniu dałem gotowe
    DC/DC (bo kosztuje tyle co tam samo trafo) to mi wyszło, że kondensator
    powinien być no i zakłócenia z drivera robią się w zasadzie równe limitom -
    dla jako takiego zapasu trzeba dławik CM.
    P.G.

  • 27. Data: 2013-10-15 19:16:04
    Od: "michal" <...@b...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    L.
    czesc.
    terminatory moze jest to przyczyna i rozwiązanie.
    Moze urzadzenia są zrobione niestarannie i nadają
    na nieznacznie sie różniących szybkosciach bitowych,
    widzałem takie coś i objawy były podobne, w zasadzie działało
    ale jak byly jakieś zakłócenia lub jedno z urzadzeń zmarzło i
    dodatkowo włączony falownik w okolicy
    to przestawało bez zadnego powodu. (tzn. sygnał na oscyloskopie nie
    wygladał na pierwszy rzut oka na tyle zle do czsu az sei nie
    zmierzyło czasu trwania bitu) RS485 jest dość
    odporny na brak terminacji i na niewłaściwą terminację (moze
    z wyjatkiem profibusa na 10M)
    ale to tylko takie dywagacje w powietrzu....:)
    michał m.

  • 28. Data: 2013-10-15 20:43:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Dziękuję wszystkim za rady, w tym tygodniu będę wdrażał co się da, chwilowo złom jest
    jeszcze niezasilony i szykuję wszystko. Dam znać co z tym wyszło, zajrzę w bebechy
    jakie tam układy są do komunikacji itp.

    L.