  • 11. Data: 2016-12-19 18:11:37
    Temat: Re: Pralka Bosch Logixx 8 - pompka wody kręci w drugą stronę.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 19 Dec 2016 15:07:31 +0100, Adam napisał(a):

    > Okazało się, że silnik pompy kręci w drugą stronę.

    Z czego to wnosisz? Jakaś strzałka na obudowie czy co?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2016-12-19 18:28:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Z czego to wnosisz? Jakaś strzałka na obudowie czy co?

    Macając palcem wydawało mi się, że otwór wylotowy jest asymetrycznie,
    jak w wentylatorach promieniowych przy radiatorze hot-pipe w laptopach.
    Jednak okazało się, że wylot jest symetryczny.

    W gałęzi wątku obok masz kilka linków do fotek, które zrobiłem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2016-12-19 18:40:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-19 o 17:17, J.F. pisze:
    >>> http://oi65.tinypic.com/13zwfpg.jpg
    >>> http://www.tinypic.pl/j27tj6atiy0z

    >http://files.tinypic.pl/i/00852/ynf3raj83ke9.jpg

    >Na to wygląda.
    >Wydaje mi się to błędem konstrukcyjnym - im większa odległość
    >stojan/wirnik, tym mniejsza SEM.
    >A przynajmniej tak zawsze było, jak naprawiałem magneta w motorach.

    Ale dzieki temu masz przestrzen sucha i mokra i zadnych przeciekow
    przez uszczelnienia osi.
    Tudziez zadnego korodowania tych osi - bo chrom sie na uszczelce
    wytrze.

    Podobnie sa zrobione pompy obiegowe do CO - tylko ze tam sa dwa
    uzwojenia i kondensator.
    A przynajmniej byly dawniej, bo teraz Unia cos wywalczyla...

    >Połączone szeregowo, dwa piny do zasilania.

    No to zadnego przesuniecia fazy nie ma - tylko jedna para biegunow.

    >cHGW.
    >W wirniku prawdopodobnie magnes.
    >Kręcąc palcem, poczynając od godziny 12, do godziny 3 wzrasta opór,
    >później przed godz. 4 przeskakuje na godz. 6. Drugie pół obrotu
    >analogicznie.
    >Czyli rodzaj indukcyjnego.

    Synchronicznego z magnesem stalym.

    Takie konstrukcje tez sa, ale pozostaje kwestia rozruchu.
    Sterownik robi jakis wolny start, czy jednak ten magnetyzm to objaw
    histerezy.

    Jak sie chcesz doktoryzowac w temacie, to mozesz zaznaczyc to obecne
    polozenie wlasne wirnika, wlaczyc silnik na chwile (dobrze nalac wode
    do smarowania wirnika), i sprawdzic czy sie polozenie biegunow
    zmienilo.
    Jesli to histerezowy - to powinno sie przestawic.

    >Pewnie pole el-mag ze stojana przesunięte względem biegunów magnesu w
    >wirniku. Nadaje mu "kopa", a później leci bezwładnością.

    Ale wirnik sie kreci i jego pole tez. I stale przestawia.
    To sie robi nabiegunnikami rdzenia, lekko niesymetryczne.

    Tylko ze dobrze sie sprawdza w zegarkach, a niekoniecznie dobrze w
    szybkich silnikach.

    >"Mocno" to pojęcie względne ;)
    >Palcem dotykałem osi wentylatora, w dodatku mokrego, więc małe
    >tarcie. Naciskałem względnie mocno - pracował.
    >Wentylatora nie próbowałem zatrzymywać za śmigła.

    Zaraz ... jakiego wentylatora ? Masz na mysli smigielka w przestrzeni
    "mokrej" ? To raczej turbina do wody.

    A na sluch ... kreci sie czy nie ? Bo jesli sie kreci to chyba
    pompuje.

    >Zamówiłem:
    >https://north.pl/karta/silnik-pompy-odplywowej-2909
    36-do-pralki-electrolux,732-HT-3695.html
    >zmierzę, jak przyjdzie.

    IMHO - odsrodkowa turbina do wody.

    Na moj gust - wsciekniesz sie, ale silnik/pompa sa prawdowpodobnie
    dobre.
    Sprawdzales czy rury drozne?
    Tam jeszcze jakis filtr w obiegu jest.

    Ostatnio naprawilem pralke wyciagajac jakas skarpetke z odplywu.

    Zaraz ... a to jest wlasciwy silnik ? Od elektroluxa, nie od boscha

    J.

  • 14. Data: 2016-12-19 18:59:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 19 Dec 2016 18:28:14 +0100, Adam napisał(a):

    > W gałęzi wątku obok masz kilka linków do fotek, które zrobiłem.

    Z tego co widzę to silnik się kręci prawidłowo bo jego konstrukcja
    uniemożliwia kręcenie się w drugą stronę. Zatem jeśli pompka nie pompuje
    to albo się coś zatkało albo np. wirnik pompy dostał luzu na osi silnika
    i się ślizga.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2016-12-19 19:46:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-19 o 18:40, J.F. pisze:
> [...]
    > uszczelnienia osi.
    > Tudziez zadnego korodowania tych osi - bo chrom sie na uszczelce wytrze.

    To jest sensowny argument.

> [...]
    > A przynajmniej byly dawniej, bo teraz Unia cos wywalczyla...

    > No to zadnego przesuniecia fazy nie ma - tylko jedna para biegunow.

    Ale para biegunów z elektromagnesu (czyli stojana) musi być w innym
    miejscu, niż z magnesy stałego (wirnika), aby tegoż wirnika cusik
    kopnęło i dygło z miejsca.

    > Synchronicznego z magnesem stalym.

    Jarek obok pokazał silnik z Bambino - identyczna konstrukcja.

    > Takie konstrukcje tez sa, ale pozostaje kwestia rozruchu.
    > Sterownik robi jakis wolny start, czy jednak ten magnetyzm to objaw
    > histerezy.

    Tu nie ma żadnego sterownika. Wpięte na ostro do 230V.

> [...]
    > smarowania wirnika), i sprawdzic czy sie polozenie biegunow zmienilo.
    > Jesli to histerezowy - to powinno sie przestawic.

    Odpaliłem silnik na stole.
    Zaznaczone śmigiełko turbiny zawsze staje na godzinie 3 lub 9. Kręci się
    zawsze w prawo, patrząc od turbiny.

    > Ale wirnik sie kreci i jego pole tez. I stale przestawia.
    > To sie robi nabiegunnikami rdzenia, lekko niesymetryczne.
    >
    > Tylko ze dobrze sie sprawdza w zegarkach, a niekoniecznie dobrze w
    > szybkich silnikach.

    Nie mam stroboskopu, aby zbadać obroty.
    Mógłbym jeszcze sprawdzić nagrywając audio (modernizując jedno
    śmigiełko), ale mam tylko mikrofon pojemnościowy. Nie chce mi się
    wyciągać całego miksera - mikrofon zasilany phantomem.

    > Zaraz ... jakiego wentylatora ? Masz na mysli smigielka w przestrzeni
    > "mokrej" ? To raczej turbina do wody.
    >
    > A na sluch ... kreci sie czy nie ? Bo jesli sie kreci to chyba pompuje.

    Pompuje z prędkością szklanki na minutę. Za mała wydajność. Pralka
    zgłasza bodajże F18 - problem z wypompowaniem wody.

    Albo mu się przestawiły obroty, albo stracił moc i "śliżdże" - nie
    nadąża za polem magnetycznym.

    6-do-pralki-electrolux,732-HT-3695.html

    > IMHO - odsrodkowa turbina do wody.

    Dokładnie tak.
    Tak, jak wentylator promieniowy.

    > Na moj gust - wsciekniesz sie, ale silnik/pompa sa prawdowpodobnie dobre.
    > Sprawdzales czy rury drozne?

    Nie jestem blądynką (nie poprawiać) ;)

    > Tam jeszcze jakis filtr w obiegu jest.

    Ten "filtr" to w zasadzie tulejka:

    https://north.pl/karta/filtr-pompy-odplywowej-do-pra
    lki-bosch--00182430-,RPX-58-CL2L-JH9.html

    > Ostatnio naprawilem pralke wyciagajac jakas skarpetke z odplywu.
    >
    > Zaraz ... a to jest wlasciwy silnik ? Od elektroluxa, nie od boscha ...

    Ten sam silnik.

    Być może bardziej by pasował ten:

    https://north.pl/karta/silnik-pompy-odplywowej-do-pr
    alki-aeg-1326630009,729-XV-0578.html

    ale za mało fotek, by ocenić.
    Jakby coś, to zawsze mogę wymienić.

    Wygląda na to, że pompy Askoll są używane w wielu pralkach, różnych
    producentów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2016-12-19 19:52:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Z tego co widzę to silnik się kręci prawidłowo bo jego konstrukcja
    > uniemożliwia kręcenie się w drugą stronę.

    I dlatego zdziwiłem się na samym początku: jak to możliwe, aby silnik
    tej konstrukcji zmienił obroty.
    To już prędzej można silnik Syreny odpalić "do tyłu".

    > Zatem jeśli pompka nie pompuje
    > to albo się coś zatkało albo np. wirnik pompy dostał luzu na osi silnika
    > i się ślizga.

    Nie wygląda na to, by był luz - dość mocno go wsztrzymywałem w trakcie
    pracy.
    Ciągnąc dość mocno nie mogę zdjąć wirnika turbiny.
    Dopóki nie przyjdzie nowy nie będę się nad tym znęcał - zawsze mogę dać
    do przewinięcia, póki cały.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2016-12-19 20:14:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale para biegunów z elektromagnesu (czyli stojana) musi być w innym
    >miejscu, niż z magnesy stałego (wirnika), aby tegoż wirnika cusik
    >kopnęło i dygło z miejsca.

    Z tym, ze to sie robi inaczej - niesymetryczne nabiegunniki, ktore
    powoduja, ze magnes wirnika ustawia sie wlasnym przyciaganiem nieco
    przekrecony.

    Tzn w silnikach do zegarkow tak sie robi, bo tu to nie wiem.

    >Jarek obok pokazał silnik z Bambino - identyczna konstrukcja.

    Nie - tam widac (tzn my widzimy, Ty musisz uwierzyc) dwa zwoje z
    takiego grubego drutu - jeden w prawo i gore od wirnika, drugi po
    przekatnej.
    Zwoje sa zwarte, obejmuja pol rdzenia, i przesuwaja faze pola w tej
    czesci.
    Dzieki temu powstaje wirujace pole.
    No i wirnik jest niemagnetyczny.

    >Tu nie ma żadnego sterownika. Wpięte na ostro do 230V.

    przez przekaznik czy przez triak ? Triak szybki :)
    Widze, ze Askoll robi podobne silniki do akwariow, tam sterownika nie
    ma.

    >Odpaliłem silnik na stole.
    >Zaznaczone śmigiełko turbiny zawsze staje na godzinie 3 lub 9. Kręci
    >się zawsze w prawo, patrząc od turbiny.

    Sa widac jeszcze rzeczy, o ktorych sie inzynierom nie snilo :-)

> [...]

    >ale za mało fotek, by ocenić.
    >Jakby coś, to zawsze mogę wymienić.

    >Wygląda na to, że pompy Askoll są używane w wielu pralkach, różnych

    Ale niekoniecznie sa te same.
    Wirnik, rdzen i uzwojenia moze i takie same, a jeden otworek w innym
    miejscu moze zepsuc wymiane :-)

    No nic, przyjdzie, sie dowiemy.

    Tak z ciekawosci - porownaj sile ustawiania sie wirnika w tej jednej
    pozycji.
    Ja bym sie troche bal, ze przemienne pole cewek rozmagnesuje magnes
    wirnika w czasie rozruchu.
    Ale moze nie doceniam magnesow - wszak chocby pamieci ferrytowe
    przeciez dzialaly.

    J.

  • 18. Data: 2016-12-19 20:23:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Jarek obok pokazał silnik z Bambino - identyczna konstrukcja.

    Konstrukcja z wyglądu ta sama, lecz zasada pracy inna.

    > Odpaliłem silnik na stole.
    > Zaznaczone śmigiełko turbiny zawsze staje na godzinie 3 lub 9.
    > Kręci się zawsze w prawo, patrząc od turbiny.

    Ten od Bambino po wyłączeniu długo jeszcze kręci się swobodnie jak
    fryga i nie ma własnego zdania na temat tego, gdzie się zatrzymać.
    To silnik klatkowy, asynchroniczny, w wirniku nie ma żadnego magnesu,
    który by przyciągał rdzeń stojana. Da mu się zmienic kierunek obrotów
    przez odwrotne zamontowanie wirnika względem rdzenia.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2016-12-19 20:33:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > który by przyciągał rdzeń stojana. Da mu się zmienic kierunek obrotów
    > przez odwrotne zamontowanie wirnika względem rdzenia.

    Racja :(

    Zapomniałem o tym, że w Bambino są zwarte zwoje.

    Przecia, gdyby Bambinowi zapodać taki "krokowy", to by niezłe staccato
    wychodziło ;)

    Dzięki i Tobie, i J.F. za naprostowanie z błędnej ścieżki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2016-12-19 21:08:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Racja :(
    >
    > Zapomniałem o tym, że w Bambino są zwarte zwoje.
    >
    > Przecia, gdyby Bambinowi zapodać taki "krokowy", to by niezłe staccato
    > wychodziło ;)

    Gramofony z synchronicznym silnikiem krokowym w swoim czasie reklamowano
    jako najlepsze z najlepszych. Masa talerza wyrównuje takie kroki. Bambino
    miał talerz względnie lekki, ale okolice 50Hz by wyrównał.

    Jarek

    --
    A ja sobie gram na gramofonie
    trali tralalla la, trali tralalla la