  • 201. Data: 2013-12-29 10:35:46
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Dec 2013 02:26:18 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Tak. O ile masz słuch absolutny.
    > Częstotliwość zmieni się sqrt(1/(1-v^2/c^2)) raza.

    Ale F zmniejszy czy zwiększy się? Bo w tym przypadku intuicja
    przestała mi działać;). Fajnie w artykule na wiki przedstawiają efekt
    na tych ruchomych obrazkach, szkoda że nie ma tam tego przypadku z
    okręgiem. Ciekawe jest to: if the source is moving at twice the
    speed of sound, a musical piece emitted by that source would be heard
    in correct time and tune, but backwards.

    --
    Marek

  • 202. Data: 2013-12-29 12:37:49
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-12-29 10:35, Marek pisze:

    > Ale F zmniejszy czy zwiększy się? Bo w tym przypadku intuicja przestała
    > mi działać;).

    Częstotliwość spadnie. Dylatacja powoduje, że wszytko
    co dzieje się w karetce dzieje się dla nas wolniej, więc
    i wolniej głośniczek karetki lata.

    O ile leci w naszym kierunku.
    Ale to już czysto klasyczny efekt:)

    pzdr
    bartekltg

  • 203. Data: 2013-12-29 12:49:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-12-29 09:23, szczepan bialek pisze:
    > U?ytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Einstein pisal po niemiecku. Minkowski tez.
    >
    > Angielski student ma to przetlumaczone na angielski. Sa tlumaczenia na
    > polski?

    Tak.

    Parę lat temu nawet wydane książkowo:
    http://lubimyczytac.pl/ksiazka/124855/5-prac-ktore-z
    mienily-oblicze-fizyki
    Miałem, ale komuś pożyczyłem i nie oddał:]

    > A jezeli ci co dokladali nie znali ani niemieckiego ani angielskiego to co
    > ztego wyszlo.

    To się nie zajmowali nauką. Nauczenie się angielskiego czy
    niemieckiego na poziomie pozwalającym czytać bublikacje
    hjest prostsze niż nauczenie się fizyki na poziomie,
    gdzie czytanie publikacji zaczyna być istotne, bo podręczniki
    (czyli właśnie tłumaczenia najważniejszych koncepcji)
    przestają wystarczać.

    > Widzxiales kiedys tlumaczenie wykonane przez niefachowca?

    Dlatego takimi rzeczami zajmują się fachowcy.
    Czyli osoby rozumiejące, co w danej pracy jest napisane.

    > Tu wersja Einsteina jest arcy prosta. Sztywny eter i pomysl jak wytlumaczyc
    > wynik MM.

    Chłopie, dawałeś linka do prac z 1905. _Przeczytaj_ je!

    Nie, to o czym tu mówisz to teoria Lorentza. On wyprowadził
    transformacje swojego imienia jako 'pozorny' efekt działający
    na eter. Jedną z ważniejszych rzeczy, które Einstein zrobił
    było przeinterpretowanie tego, że te położenia i czasy to
    prawdziwe wielkości, a nie pozorne.

    Zresztą, sam zobacz, z linka, który sam podałeś:
    "They suggest rather that, as has already been shown to the first order
    of small quantities, the same laws of electrodynamics and optics will be
    valid for all frames of reference for which the equations of mechanics
    hold good.1 We will raise this conjecture (the purport of which will
    hereafter be called the "Principle of Relativity") to the status of a
    postulate, and also introduce another postulate, which is only
    apparently irreconcilable with the former, namely, that light is always
    propagated in empty space with a definite velocity c which is
    independent of the state of motion of the emitting body. These two
    postulates suffice for the attainment of a simple and consistent theory
    of the electrodynamics of moving bodies based on Maxwell's theory for
    stationary bodies. The introduction of a "luminiferous ether" will prove
    to be superfluous inasmuch as the view here to be developed will not
    require an "absolutely stationary space" provided with special
    properties, nor assign a velocity-vector to a point of the empty space
    in which electromagnetic processes take place."

    Zwłaszcza ostatnie zdanie. "Wprowadzenie eteru okaże się zbędne, bo
    obraz tu przedstawiony nie wymaga 'absolutnie stacjonarnej przestrzeni'
    o szczególnych właściwościach, ani przypisania wektora prędkości
    punktom przestrzeni"

    Nie wypisuj głupot, nie wprowadzaj ludzi w błąd.

    pzdr
    bartekltg

  • 204. Data: 2013-12-29 13:03:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Sunday, December 29, 2013, 12:37:49 PM, you wrote:

    > Częstotliwość spadnie. Dylatacja powoduje, że wszytko
    > co dzieje się w karetce dzieje się dla nas wolniej, więc
> [...]

    To teraz warto policzyć, czy klasyczny efekt zostanie kiedykolwiek
    dogoniony (a może nawet przegoniony) przez dylatację i będziemy mieli
    paradoks z odwróceniem efekty przy zbliżaniu się z prędkością bliską
    c...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 205. Data: 2013-12-29 13:21:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]
    > dogoniony (a może nawet przegoniony) przez dylatację i będziemy mieli
    > paradoks z odwróceniem efekty przy zbliżaniu się z prędkością bliską

    Nie (rzeczywistym nadajnikiem)
    Dylatacja dokłada jedynie czynnik 'multiplikatywny'.
    Większy lub mniejszy od 1 (zależy, kto się rusza:)
    ale zawsze dodatni.

    Odwrócenie bierze się z prędkości większej niż
    prędkość sygnału.
    Nadajnik wysyła sygnał, upływa okres t, sygnał zbliżył
    się do mnie o c*t, a nadajnik o v*t. Jeśli v>c to
    drugi sygnał jest bliżej mnie niż pierwszy.
    I _drugi_ dotrze do mnie _wcześniej_.

    Ale w STW nie bardzo potrafimy rozpędzić karetkę
    czy atom do prędkości v>c ;-)

    Przy zbliżaniu się przez nadajnik do prędkości światła
    będziemy mieli częsotliwoś dażąca do nieskończoności.
    Tylko łagodniej niż klasycznie

    Klasycznie f = f0*c/(c-v)
    a w STW f = f0*sqrt[(c+v)/(c-v)]

    Wygładziła właśnie dylatacja, bo pędzący obiekt działa
    dla nas nieco wolniej.

    pzdr
    bartekltg

  • 206. Data: 2013-12-29 15:40:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-12-28 09:01, szczepan bialek pisze:

    > Zaden inzynier nie uzywa calek.

    Ja raz użyłem. Było to jakieś 35 lat temu.
    Żarówki 12V paliły się jak głupie, a były to paskudnie drogie żarówki z
    filtrem IR. Zasilane były jakimś dziwnym przebiegiem ze stabilizatora
    oświetlenia (przebieg znałem, był w instrukcji stabilizatora). Jedynym
    przyrządem pomiarowym, jaki wtedy miałem, był UM5B mierzący prąd średni,
    ale wyskalowany dla prądu skutecznego dla sinusa. Policzyłem sobie prąd
    średni i prąd skuteczny przebiegu, z całek :-)
    Wyszło, że powinienem nastawić napięcie na 10.7V, aby skuteczne było
    12V. I problem zniknął :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 207. Data: 2013-12-29 15:57:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik szczepan bialek napisał:
    > A jezeli ci co dokladali nie znali ani niemieckiego ani angielskiego to co
    > ztego wyszlo.
    > Widzxiales kiedys tlumaczenie wykonane przez niefachowca?

    Widziałem. DTR napylarki próżniowej Balzersa. Tłumaczył fachowy, jak
    najbardziej, tłumacz ze spółdzielni tłumaczy. Dla młodszych - za komuny
    takowe coś istniało i instytucje państwowe raczej niechętnie korzystały
    z usług tłumaczy prywatnych - rozliczenie w państwowej firmie pieniędzy
    wydanych na usługi "prywaciarza" to była droga przez mękę - lepiej było
    skorzystać z usług "podmiotu uspołecznionego". W spółdzielni, jak
    zaznaczyłem - sami fachowcy, bez magistra filologii stosownej nie było
    co próbować się dostać.

    I owoż magister germanistyki przełożył z lichtensztajskiego na polski
    tekst techniczny. Naćkany żargonowymi określeniami na gęsto. Finał był
    taki że ze słownikiem polsko - niemieckim w garści musiałem odszyfrować
    o co w tym wszystkim chodzi - bo tłumaczenia ni w ząb nie dawało się
    pojąć. Wypisz - wymaluj Google Translate.

    --
    Darek

  • 208. Data: 2013-12-29 16:01:49
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik bartekltg napisał:
> [...]
    > obraz tu przedstawiony nie wymaga 'absolutnie stacjonarnej przestrzeni'
    > o szczególnych właściwościach, ani przypisania wektora prędkości

    Czyli uczynił to, czego nie uczynili poprzednicy a co (zgodnie z
    ówczesnym stanem wiedzy) należało przynajmniej spróbować uczynić... Użył
    brzytwy Ockhama - pozbył się bytów niekoniecznych.

    --
    Darek

  • 209. Data: 2013-12-29 19:04:54
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:52c03455$0$2374$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > średni i prąd skuteczny przebiegu, z całek :-)
    > Wyszło, że powinienem nastawić napięcie na 10.7V, aby skuteczne było 12V.

    Ja tez raz uzylem metod analitycznych ale tez w mieszkaniu.
    Uczeni tez nie uzywaja. Przykladem jest Tyndall ktory studiowal matematyke
    najwyzsza
    ale jak zaczal pracowac z Faradayem to przestal jej uzywac.

    Normalni ludzie uzywaja tylko trygonometrii.
    Do opisu uzywaja jezyka potocznego a do obliczen metod wykresnych.
    S*

  • 210. Data: 2013-12-29 19:41:59
    Od: "szczepan bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > Dlatego takimi rzeczami zajmują się fachowcy.
    > Czyli osoby rozumiejące, co w danej pracy jest napisane.

    Czy fachowcem jest ktos kto zupelnie nie zna prac z XIX wieku?

> [...]
    > na eter. Jedną z ważniejszych rzeczy, które Einstein zrobił
    > było przeinterpretowanie tego, że te położenia i czasy to

    A nie sa to zarty matematyczne jak okreslil to Lord Rutherford?
    Te deformacje do zera nie sa tego dowodem?
    S*