  • 11. Data: 2010-10-15 14:58:53
    Temat: Re: Powtórka z miernictwa: 'discrimination threshold' kontra 'resolution'
    Od: "grin" <s...@a...er>

    news:i9904k.30k.0@poczta.onet.pl...
    > Rzeczywiście "próg rozróżniania" brzmi trochę pokracznie... :-)
    > I ciut za bardzo kojarzy się z rozdzielczością (rozdzielić =
    > rozróżniać...).

    Możesz sobie to nazwać "próg dyskryminacji", jak w niektórych książkach.
    Dla skupienia uwagi przypomnij sobie komparator, a ta dyskryminacja to
    inaczej histereza

  • 12. Data: 2010-10-15 15:14:51
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Thu, 14 Oct 2010 17:25:42 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Czy ktoś na bieżąco z miernictwa mógłby mi przybliżyć różnicę
    > pomiędzy 'discrimination threshold' a 'resolution' dla cyfrowego
    > urządzenia pomiarowego mierzącego odległość dwu punktów?
    >
    > A przy okazji, jak się tłumaczy 'discrimination threshold' na nasze?
    > Wiem tyle, że 'resolution' to rozdzielczość...

    Po mojemu to będzie tak:
    Discrimination threshold to próg rozróżnienia (lub kalka językowa:
    dyskryminacji) - minimalna odległość mierzonych punktów.
    Resolution - rozdzielczość, czyli minimalna różnica między dwoma
    odległościami, którą urządzenie wykaże.
    Żaden z tych parametrów nie mówi o DOKŁADNOŚCI urządzenia (choć większa
    rozdzielczość sugeruje większą dokładność, ale tylko sugeruje).
    --
    GLaF

  • 13. Data: 2010-10-15 16:47:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w
    > No fajnie, ale od początku mówimy o mierniku cyfrowym, w którym
    > nie ma czegoś takiego jak tarcie statyczne co jest w wadze
    > szalkowej :-)

    Ale jest histereza :-)

    > Czy możesz wspomóc moją wyobraźnię i podać jakiś przykład bliższy
    > omawianego tematu? :-)

    A moze chodzi po prostu o to ze w jednych miernikach trzeba zmienic
    wartosc mierzona o cala jedna ostatnia cyfre, a w innych wystarczy
    o cwierc i juz zacznie "migac" ?

    J.

  • 14. Data: 2010-10-15 19:57:13
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    Ja sobie mysle ze to NTG bo jakos nie przypominam sobie na miernicwte
    zebysmy mierzyli odleglosci miernikiem LAVO fimry LUmel a takowe twedy
    byly na miernicwtie.

  • 15. Data: 2010-10-17 13:20:19
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > jak się tłumaczy 'discrimination threshold' na nasze?

    zwykle jest to "próg pomiarowy", np.:
    [ZDOLNOSC PROCESU POMIAROWEGO]
    http://www.phr.net.pl/material/2007r/PHR2(19)2007/Kl
    os_Jakus_2_19_2007.pdf

    przykladowo przy pomiarze SNR [Odstep sygnalu od szumu]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/index.html
    na rycinie:
    [Zależność jakości sygnału SNR i stopy błedów - BER dla FEC=3/4]

    widzimy, ze dla SNR ponizej 5,0 dB miernik przestaje rozrozniac
    sygnal mierzony, traci synchronizacje, wiec pomiar nie ma sensu.

    natomiast rozdzielczosc w zakresie pomiarowym jest rzedu
    0,01 dB.

    oczywiscie dokladnosc pomiaru to jeszcze inna sprawa.

    Pzdr.J.P.
    ps
    np. termometr ma swoj prog pomiarowy, gorny i dolny

    zwykle w zaleznosci od dziedzin, tlumaczy sie roznie,
    w zaleznosci od tradycji

    __________________________________

  • 16. Data: 2010-10-18 09:33:56
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On 15 Okt., 16:01, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > No fajnie, ale od początku mówimy o mierniku cyfrowym, w którym
    > nie ma czegoś takiego jak tarcie statyczne co jest w wadze szalkowej :-)

    OIDP mówimy o jakimś mierniku analogowym z cyfrowym odczytem wielkości
    mierzonej. Nie przybliżyłeś nam nawet zasady działania danego
    urządzenia, ani jaką wielkość fizycznie mierzy (t.j. czy jest to np.
    "cyrkiel" do mierzenia map, gdzie mierzony jest kąt rozwarcia, "kółko"
    którym się jedzie od A do B, czy ultradźwiękowy odległościomierz
    czy...).

    Np. systemy z elementami podobnymi w działaniu do PLL potrafią
    wykazywać tendencję do pozostawania "na miejscu" przy niewielkich
    zmianach wartości mierzonej - z jednej strony odczyt pozostaje
    stabilniejszy i zakłócenia nie wytrącają układu z równowagi zbyt
    łatwo, z drugiej zmiana wartości mierzonej może nie zostać "zauważona"
    od razu (albo w ogóle).

    Marek

  • 17. Data: 2010-10-18 12:25:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "grin" <s...@a...er> wrote in message news:i99q7o$ofa$1@news.onet.pl...

    > Możesz sobie to nazwać "próg dyskryminacji", jak w niektórych książkach.
    > Dla skupienia uwagi przypomnij sobie komparator, a ta dyskryminacja to
    > inaczej histereza

    Weźcie też proszę pod uwagę, że mierniki cyfrowe bardzo rzadko
    ograniczają się do pojedynczego pomiaru... Często to co pojawia
    się na wyświetlaczu czy też jest posyłane po kablu RS232 jest wynikiem
    uśredniania np. 50 dyskretnych pomiarów. LCD odświeża się co sekundę
    a w między czasie miernik zbiera pomiary.
    Jak teraz podejść do tego zagadnienia przy takim postawieniu sprawy?

  • 18. Data: 2010-10-18 12:39:57
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.10.2010 14:25, Pszemol pisze:

> [...]
    > a w między czasie miernik zbiera pomiary.
    > Jak teraz podejść do tego zagadnienia przy takim postawieniu sprawy?
    Ja bym uznam "próg rozróżniania" za to co jest mierzalne w pojedynczym
    pomiarze a rozdzielczość za minimalną zmianę wyniku.

    Tak jak przy oversamplingu - mamy np 8 bitów pomiaru - rozróżniamy tylko
    ustalone 256 przedziałów, ale dzięki wygenerowaniu szumu i uśrednienia
    64 pomiarów mamy rozdzielczość 10 bitów, czyli 4 razy większą.

    Michoo

  • 19. Data: 2010-10-18 14:25:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> wrote in message
    cin.pl...

    > zwykle jest to "próg pomiarowy", np.:
    > [ZDOLNOSC PROCESU POMIAROWEGO]
    > http://www.phr.net.pl/material/2007r/PHR2(19)2007/Kl
    os_Jakus_2_19_2007.pdf

    Na stronie 8 tego dokumentu, w przypisie 53 wyjaśnia autor
    różnicę pomiędzy progiem pomiarowym a pobudliwością...

> [...]
    > sygnal mierzony, traci synchronizacje, wiec pomiar nie ma sensu.
    >
    > natomiast rozdzielczosc w zakresie pomiarowym jest rzedu

    [..]
    > np. termometr ma swoj prog pomiarowy, gorny i dolny
    >
    > zwykle w zaleznosci od dziedzin, tlumaczy sie roznie,
    > w zaleznosci od tradycji

    Czyli według Ciebie to jest czułość, czyli wszystkie wartości
    poniżej początku skali (zakresu pomiarowego) lub powyżej?

    W agielskojęzycznych definicjach nic nie było tam o zakresach
    pomiarowych ani początku/końcu skali, więc skłaniam się do
    określenia "pobudliwość pomiarowa", bo dotyczy wartości
    wewnątrz skali pomiarowej.

  • 20. Data: 2010-10-19 12:33:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    j.googlegroups.com...

> [...]
    > stabilniejszy i zakłócenia nie wytrącają układu z równowagi zbyt
    > łatwo, z drugiej zmiana wartości mierzonej może nie zostać "zauważona"

    OK, kilka słów na temat miernika. Nie ma tam żadnego PLL...

    Mamy sygnał "analogowy" rzędu mV w postaci impulsów o odległości
    w czasie zależnych wprost proporcjonalnie do odległości mierzonej
    + oczywiście wszędobylski szum.

    Ten sygnał jest wzmacniany i przetwarzany komparatorem na dwa
    impulsy "cyfrowe" gdzie czas pomiędzy dwoma narastającymi
    zboczami jest wprost proporcjonalny do naszej odległości mierzonej.

    Teraz te "ładne" sygnały 0-5V brane są na wejście właściwego miernika
    cyfrowego, który licznikiem popędzanym generatorem kwarcowym
    80MHz zlicza ilość impulsów generatora traktując dwa zbocza
    pochodzące z mierzonego sygnału jako otwarcie i zamknięcie bramki
    licznika.

    W tym momencie zbieramy 60 takich pomiarów, odrzucamy 5
    największych i 5 najmniejszych a resztę uśredniamy i prezentujemy
    do dalszego przetwarzania w software jako "wynik" nad którego
    dokładnością się zastanawiam w tym wątku... :-)

    Jak trzeba garść więcej szczegółów to pytaj o konkrety.