  • 61. Data: 2017-03-17 12:47:52
    Temat: Re: Postęp techniczny w podeszłym wieku
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 12:41, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Jak nie był, jak był. "Karty dźwiękowej" na AY3-8910 nie robiłeś, a
    > zewnętrzna klawiatura na kontaktronach, a przerobienie 3calowej stacji
    > FDD na 5i1/4", albo poźniej na 3,5", a wyciągnięcie zespolonego video
    > przed modulatorem, a rozbudowa pamięci RAM.

    Aj, no Sepctrum to ja nie miałem. Do Atari były różne Turbo, nawet było
    przecież turbo TOMS do FDD, które miałem. Aczkolwiek w środku Atari nie
    dłubałem, uznawałem to za zbyt duże ryzyko.

    Miałem ogólnie na myśli to, że nie było takich przeskoków, że nagle
    przechodzimy na nowy system, nowy język, nowe API, uczymy się innego
    myślenia programistycznego, aplikacje przebudowujemy od zera.

    Chyba że ktoś wtedy miał całą kolekcję 8-bitowców i starał sie
    programować na wszystkich naraz :)

    L.

  • 62. Data: 2017-03-17 12:55:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To wręcz móje odkrycie życiowe! Tylko we wspólczesnej Polsce to bardzo
    > potrzebna umiejętność. Czy to w firmie, czy w sejmie czy gdziekolwiek
    > wszystko opiera się na zwykłych dupolizach, wszechobecna propaganda

    Ależ ja nie twierdzę, że nie należy tego umieć!

    > sukcesu jak za komuny. W dużej firmie nie można skrytykować działania
    > wierchuszki, mail gdzie jest między wierszami jakieś niezadowolenie z
    > systemu informatycznego(!), powoduje wielką aferę i prikaz, żeby nie
    > wysyłać więcej! To jak ten system może być rozwijany i ulepszany?

    Rzut kostką, potem zakręcenie ruletką, wreszcie wypożyczony na 10 minut
    szczeniaczek sąsiadki i zakłady, gdzie wydali...? I wróżymy z fusów
    dodatkowo.

    > Przecież wszyscy zadowoleni, tylko straty w miliony dolarów idą, jak nie
    > w miliardy. Nie dziwi mnie, że fachowca nie dopuszczą, bo się boją tych
    > co więcej wiedzą.

    Ale, jak się to z jakiegoś powodu skończy, to co wtedy? Miotła i psie kupy z
    ulicy sprzątać, bo więcej sam nie potrafi?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 63. Data: 2017-03-17 13:05:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-17 o 11:08, Luke pisze:

    > Ja bym do tego polityki nie mieszał, bo każda zmiana obniżała poziom
    > nauczania. Częściowo w ramach dostosowywania do norm UE, częściowo dla
    > świętego spokoju.

    Generalnie tak, ale z jednym wyjątkiem: wprowadzenie gimnazjów.
    Niestety, efekt został szybko zepsuty "nową podstawą programową". A to
    jest właśnie polityka: na tle Unii mamy niski procent ludzi z wyższym
    wykształceniem, trzeba więc zwiększyć ilość studiujących. A że trafiło
    na niż demograficzny, trzeba było "dostosować" poziom nauczania do tych
    założeń.
    W kwestii "dobrej zmiany" zasadniczym problemem są zmiany w "podstawie
    programowej". Poczytaj sobie nowe programy matematyki, chemii, fizyki
    czy biologii, a zmienisz zdanie. Przykłady? Proszę: reakcje chemiczne
    zapisywane słownie, bez uzgadniania współczynników stechiometrycznych (w
    konsekwencji brak obliczeń opartych o stechiometrię), czy kreacjonizm
    jako "teoria" alternatywna do ewolucjonizmu.

    P.P.

  • 64. Data: 2017-03-17 13:39:21
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 13:05, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Generalnie tak, ale z jednym wyjątkiem: wprowadzenie gimnazjów.
    > Niestety, efekt został szybko zepsuty "nową podstawą programową". A to
    > jest właśnie polityka:

    Zgadzam się w pełni, mnie chodziło o nie mieszanie w to podziałów i
    wojen politycznych. Bo słowa "dobra zmiana" zabrzmiały jak wyznanie, że
    jedna opcja wszystko psuje, a druga wszystko usiłuje naprawiać.
    Tymczasem psują wszyscy w sposób maksymalnie konsekwentny.

    System nauczania 8+4 czy 6+3+3 nie ma najmniejszego znaczenia, jeśli w
    dowolnym z nich program jest sprowadzany do żenującego poziomu.

    > zapisywane słownie, bez uzgadniania współczynników stechiometrycznych (w
    > konsekwencji brak obliczeń opartych o stechiometrię), czy kreacjonizm
    > jako "teoria" alternatywna do ewolucjonizmu.

    Wynika to z usuwania z programu wszystkiego, co sprawia problemy. A to
    właśnie powinno być odwrotnie - to, co sprawia problemy, powinno być
    uczone w większym wymiarze, aby wreszcie to wszyscy pojęli.

    Co do kreacjonizmu, to ta sprawa jest bardziej skomplikowana i ogólnie
    jest bardzo w porządku, jeśli stanowi element nauczania w jakimś
    szerszym kontekście socjo-antropologicznym. W końcu dorosły człowiek
    powinien wiedzieć np. czym różnią się poszczególne religie świata, nawet
    jeśli jest ateistą i traktuje je jako mity albo jako zjawiska kulturowe
    (a w Polsce społeczeństwo ma znikomą wiedzę nawet na temat detali
    doktryny katolickiej, nie mówiąc o różnicach pomiędzy odłamami
    chrześcijaństwa, a co dopiero o innych religiach). I analogicznie
    powinien wiedzieć, czym jest kreacjonizm, a czym jest ewolucjonizm. To
    taki element "obycia w świecie" :)

    L.

  • 65. Data: 2017-03-17 13:42:28
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 12:25, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > A na lokalnej grupie u mnie ktoś pyta o polecenie fachowca... do wymiany
    > kranu.

    To akurat może być również znak dzisiejszego braku czasu. Niejeden, mimo
    że umie wymienić samemu, woli zapłacić fachowcowi, a te kilka
    zaoszczędzonych godzin spędzić np. z dziećmi na spacerze, rozmawiając o
    życiu :)

    L.

  • 66. Data: 2017-03-17 13:56:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-17 o 13:39, Luke pisze:

> [...]
    > jedna opcja wszystko psuje, a druga wszystko usiłuje naprawiać.
    > Tymczasem psują wszyscy w sposób maksymalnie konsekwentny.

    Użyłem "dobra zmiana" bo dziwne wydało mi się, że dyrektorką zostaje
    ktoś z zewnątrz, bez doświadczenia, nie znany gronu i wbrew opinii
    grona, a nie np. dotychczasowy wice, czy któryś z nauczycieli a więc
    osób dobrze znających szkołę.
    Pierwszym posunięciem było dopasowanie regulaminu do nowej dyr
    (regulamin dotychczas zakazywał ubrań w jaskrawych kolorach).

    Wiem o podobnej zmianie w kolejnym liceum. Znów ktoś z zewnątrz i chyba
    też z "kreatywnej edukacji" czy jak to się nazywa.
    P.G.

  • 67. Data: 2017-03-17 14:20:50
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 13:56, Piotr Gałka pisze:

    > Użyłem "dobra zmiana" bo dziwne wydało mi się, że dyrektorką zostaje
    > ktoś z zewnątrz, bez doświadczenia, nie znany gronu i wbrew opinii
    > grona

    Taki sam, bardzo barwny przypadek, znam ze swojego otoczenia, ale to
    było z tej "wcześniejszej zmiany" :)

    L.

  • 68. Data: 2017-03-17 14:25:38
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 17.03.2017 o 13:39 Luke <l...@l...net> pisze:

    > System nauczania 8+4 czy 6+3+3 nie ma najmniejszego znaczenia

    Ma jednak dość znaczne. W 8+4 po 8 latach następuje podział i można sobie
    wybrać co komu pasuje. W 6+3+3 urawniłowka trwa aż 9 lat a potem jest
    tylko 3 lata na liceum. Niby gimnazja są różne ale wszędzie program ten
    sam. Nie ma siły, żeby w 3. klasie gimnazjum poziom był taki jak w 1.
    klasie czteroletniego liceum. 3 lata (w praktyce około 2) na szkołę
    średnią to dużo za mało.

    --
    SW3
    ----

  • 69. Data: 2017-03-17 14:37:34
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 14:25, SW3 pisze:

    > 1. klasie czteroletniego liceum. 3 lata (w praktyce około 2) na szkołę
    > średnią to dużo za mało.

    Mnie też osobiście 8+4 bardziej odpowiada, ale moim zdaniem w obu
    przypadkach da się osiągnąć dobre efekty przy umiejętnym skonstruowaniu
    programu. I obecny powrót do 8+4 nic nie da, jeśli dalej będzie ten sam
    poziom wszystkiego i ten sam "nowoczesny" program.

    L.

  • 70. Data: 2017-03-17 14:43:27
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.03.2017 o 13:42, Luke pisze:

> [...]
    > że umie wymienić samemu, woli zapłacić fachowcowi, a te kilka
    > zaoszczędzonych godzin spędzić np. z dziećmi na spacerze, rozmawiając o

    Kran to godzinka góra, zanim fachowiec dojdzie to dawno się wymieni.