  • 51. Data: 2016-12-04 19:35:00
    Temat: Re: Posluchajta ... art. 17.2.
    Od: "EdekS" <u...@s...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    news:8dccdc90-e26b-43e5-9b83-5a48aa90dbd0@googlegrou
    ps.com...

    >Nie ma obowiazku trabienia jak sie wyjezdza z bramy, trzeba
    >tylko zachowac ostroznosc. Ale w przypadku chodnika trzeba zachowac
    >ostroznosc na okolicznosc ludzi chodzacych na nogach a nie ...
    >rowerzystow ....

    Zachować ostrozność to za mało. PoRD wymaga zachowania
    szczególnej ostrożności.
    Rowerzyści mają prawo jeździć po niektórych chodnikach,
    a rowerzyści z dziećmi mają prawo jeździć po wszystkich chodnikach.
    Ci co nie spadli z Księżyca to wiedzą, że rowerzysta na chodniku
    to dość często jest spotykany. Rowerzysta na jezdni to zawalidroga
    i prawie samobójca.

  • 52. Data: 2016-12-04 20:29:39
    Temat: Re: Posluchajta Bary Lajta
    Od: masti <g...@t...hell>

    Tomasz Pyra wrote:

    > O ile człowiekowi faktycznie może być trudno odróżnić rejestrację P0 OOO01
    > od P0 000O1 (a jest trochę samochodów z takimi tablicami, pomimo że
    > teoretycznie miały to być słowa), to automat zrobi to bez problemu.
    >
    > Znajomy robił system rozpoznawania numerów rejestracyjnych i właśnie bardzo
    > chwalił dobre i przemyślane liternictwo na obecnych polskich tablicach.
    > Doskonale przygotowane pod automatyczne rozpoznawanie.

    doskonale przygotowane jest niemieckie liternictwo. Polskie jest
    tragiczne. jedyny używany krój pisma gdziw I może być szersze od W.
    Do tego inne szerokości liter wyznacznika i numeru.
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 53. Data: 2016-12-04 20:41:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    No i co z tego skoro rozpoznawanie numerow dziala. Pokazywali w telewizji. System
    sprawdza nie tylko numery ale rodzaj samochodu, kolor, mowili ze potrafi rozpoznac
    marke i model samochodu. Jak rozpozna ze numer pasuje do osobowego a jest na
    dostawczaku to albo odpusci albo bedzie maszyna szukala bledu. W ostatecznosci moze
    poprosic czlowieka o weryfikacje.

  • 54. Data: 2016-12-04 20:46:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 4 Dec 2016 11:14:48 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Rozpoznanie
    > skrzywionej (a może nie?) litery 0 lub O z bloku 10x10 zaszumianych
    > pixeli jest niemożliwe, najzwyczajniej matematycznie. A to codzienność
    > problemu.

    10x10 to akurat całkiem sporo :)

    Kolejna sprawa czemu miałoby to służyć?
    Przypadek użycia który ja mam na myśli to kamera przy drodze rozpoznająca
    numery przejeżdżającym samochodom, dająca obraz w odpowiedniej
    rozdzielczości do realizowanego zadania - dziś to nie problem.

    Oczywiście można rozważać inne zagadnienie - gdzie chodzi o jak najszybsze
    odczytanie numerów z największej możliwej odległości.
    Tylko to będzie inny problem oparty na innych założeniach, oparty o
    rozpoznawanie obrazu na podstawie np. szeregu klatek.

    > Nie jest. Przypadkowo działa bo w PL litery są dość dobrze rozróżnialne
    > gruboskalowo poza 0O i 8B.

    No z tego co widzę na zdjęciach to litery są szersze niż cyfry.
    A to dość banalne i wyraźne kryterium.

    > Istnieją czcionki *przeznaczone* do
    > wykrywania automatycznego i to nie jest PL. Bodaj holenderskie mają
    > specjalne znaczniki ulatwiające czytanie automatyczne.

    Takie rzeczy to były modne 40 lat temu - przy tamtym poziomie technologii
    kamer i tamtej mocy obliczeniowej.
    Dziś coś takiego jak tablice rejestracyjne automat rozpoznaje i tak
    znacznie lepiej niż człowiek.

    Dziś to większy problem jest w drugą stronę - to człowiek który próbuje
    przeczytać numery może mieć problem z odróżnieniem B/8 czy O/0.
    Ewentualnie nabierze się na 1 przerobioną na 4.

    > Innymi słowy chcesz powiedzieć że najpierw automat zrobi to bez problemu
    > a po chwili okazuje się że w warunkach prawdziwych ma problem?

    Dopytałem - klient docelowo kupił nie takie kamery jak miał kupić,
    pozbawione kontroli nad automatyką ekspozycji i w nocy czasami przełączały
    się niekontrolowanie w tryb dzienny i dawały kompletnie czarny obraz poza
    reflektorami samochodu.
    Czyli problem nie dotyczył jednak rozpoznawania.

    > Kiedyś był pomysł żeby rejestracje miały dodatkowo kod paskowy. Pamiętam
    > jak jeden przygłup z rządu rechotał z tgego pomysłu w latach 90tych a
    > tymczasem nic lepszego nie wymyśliliśmy (a tam mielibyśmy nawet sumy
    > kontrolne).

    W latach 90-tych może i miało to jakiś sens.
    Dziś rozpoznanie obrazu liter i cyfr przy ustalonym liternictwie to nie
    jest żaden problem. Albo mówiąc inaczej - jest dokładnie taki sam jak
    rozpoznanie tego kodu.

  • 55. Data: 2016-12-04 21:50:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-04 20:46, Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > numery przejeżdżającym samochodom, dająca obraz w odpowiedniej
    > rozdzielczości do realizowanego zadania - dziś to nie problem.

    Problemem jest utrzymanie takiej przysłony żeby obraz nie był plamą i
    jednocześnie szumy nie zjadły treści. Dziś to dalej problem.

    > Oczywiście można rozważać inne zagadnienie - gdzie chodzi o jak najszybsze
    > odczytanie numerów z największej możliwej odległości.

    Chodzi o odczytanie jak najbardziej wiarygodne. Szybkość i odległość są
    drugorzędne. Dziadostwo ustawodawcze zrobione w latach 90tych nijak temu
    nie pomaga.

    > Tylko to będzie inny problem oparty na innych założeniach, oparty o
    > rozpoznawanie obrazu na podstawie np. szeregu klatek.

    Na każdej z nich w przeciętnych warunkach pogodowych O i 0 bedą
    nierozróżnialne w sposób pewny. Jedynie z jakimś (czasem bardzo)
    kiepskim prawdopodobieństwem.

    > No z tego co widzę na zdjęciach to litery są szersze niż cyfry.
    > A to dość banalne i wyraźne kryterium.

    Nie, potwarzam, w obrazie zaszumionym i pod kątem proporcje sa
    niemożliwe do ścisłego zanalizowania. To że na slicznych obrazkach in
    vitro algorytmy działają to ja wiem. Policz z dokładnością do 0.5cm
    szerokośc O albo 0 kiedy rejestracja została zarejestrowana w nocy przy
    200km/h, pod kątem, w deszczu. Nie da się. Człowiek też nie da rady.

    Zazwyczaj miszczofie od rozpoznawania obrazu sa mocno zdziwieni że ich
    perfekcyjny algorytm właśnie sklasyfikował słonia zamiast litery "bo
    pada, przeciez nikt mi nie powiedział że będzie padało na odbiorze".

    > Takie rzeczy to były modne 40 lat temu - przy tamtym poziomie technologii
    > kamer i tamtej mocy obliczeniowej.

    Nie, holendrzy zrobili to nie tak dawno. U nich nie było ludzi którzy
    twierdzili że kształt znaków nie wpływa na jakośc rozpoznawania. Całe
    szczęscie nie było.

    > Dziś coś takiego jak tablice rejestracyjne automat rozpoznaje i tak
    > znacznie lepiej niż człowiek.

    Dalej ma problem z O i 0. To że udaje się w idealnych warunkach odróznić
    je z dobrą separacją nie oznacza że to samo da się zrobić w cieżkich
    warunkach.

    Algorytmy google rozpoznawania numerów domów (częste w capcha) podobno
    najgorzej radzą sobie właśnie z numerami typu 107B. Ale co tam google
    wie. Tylko paredziesiąt milionów dopiero przeskanowali.

    > Dziś to większy problem jest w drugą stronę - to człowiek który próbuje
    > przeczytać numery może mieć problem z odróżnieniem B/8 czy O/0.
    > Ewentualnie nabierze się na 1 przerobioną na 4.

    Zgadnij więc dlaczego nazywam idiota osobę która dopuściła do tego że w
    tablicach mamy prawie identyczne znaki graficzne oznaczające coś
    zupełnie innego?

> [...]
    > reflektorami samochodu.
    > Czyli problem nie dotyczył jednak rozpoznawania.

    Świetne wytłumaczenie :D Ide o zakład że jak już rozpiszą przetarg i
    okaże sie po 5 latach że nie działa to winne będą bąbelki powietrza w
    bazylijskich obiektywach i kiepski klimat.

> [...]
    > Dziś rozpoznanie obrazu liter i cyfr przy ustalonym liternictwie to nie
    > jest żaden problem. Albo mówiąc inaczej - jest dokładnie taki sam jak

    Nie. Kod może nieść dodatkowo sumę kontrolną. Na tym polega *różnica* w
    jakości rozpoznawania vs zgadywania O 0.

    PS. Byłem kiedyś na konferencji gdzie koleś od rozpoznawania obrazów
    (czech jakis o ile pamiętam, koło 2002r) pokazywał jak *bardzo*
    nieskuteczne są algorytmy komercyjne kiedy doda się do nich szum. I jak
    udowodnić matematycznie że nigdy nie bedą skuteczniejsze jeśli nie
    doprowadzimy do różnicowania znaków podobnych..

  • 56. Data: 2016-12-04 22:25:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.12.2016 o 19:35, EdekS pisze:

    > Rowerzysta na jezdni to zawalidroga
    > i prawie samobójca.

    Chyba cię bóg opuscił. Generalnie najbezpieczniej jeżdzić jezdnią.
    Przynajmniej cię widać, jesteś przewidywalny, lidzie się ciebie
    spodziewają. A przecież nikt nie chce cię zabić;)

    Shrek

  • 57. Data: 2016-12-04 22:30:56
    Temat: Re: Posluchajta ...
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.12.2016 o 12:00, Budzik pisze:

    > Mogło?
    > Skoro przyjechali do kolizji?

    A czemu nie, jeśli zenkowi nie zależało na stwierdzeniu winy roweranta
    (a pewnie nie, skoro nie wie za co rowerant mandat dostał), to czemu
    nie. Ja jak maiłem kolizję i przyjechała policja, to dwa razy się pytali
    czy oni tu naprawdę są potrzebni, bo i tak po prawdzie pretensji
    specjalnej nie miałem, szkoda niewielka, wszyscy cali, więc policjanci
    też sugerowali, żeby ktoś oświadczenie podpisał i po zawodach.

    Shrek

  • 58. Data: 2016-12-04 22:34:54
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Tomasz Pyra"

    ywalczyl-czasowe-wyrejestrowanie-pojazdu/

    > i o ile więcej na drogach będzie nieubezpieczonych

    To wszystko jest kwestią doprowadzenia prawa o ubezpieczeniach
    obowiązkowych do jakiejś spójnej formy.
    Można nadal wymagać ciągłości ubezpieczenia, ale w opcjach "jezdnej" i
    "stacjonarnej".

    W przypadku szkody w ruchu na OC "stacjonarnym", przysługiwałby regres
    ubezpieczeniowy od sprawcy i tyle.

    W sumie to dobrym pomysłem byłoby w ogóle usunąć kryteria regresu
    ubezpieczeniowego z ustawy i ustalać je swobodnie między ubezpieczyciem, a
    ubezpieczanym.
    Dzięki temu obowiązkowe OC zabezpieczałoby wyłącznie interes
    poszkodowanego, a odpowiedzialność ubezpieczonego i ubezpieczyciela byłaby
    ustalana swobodnie.
    ---
    To wystarczy zlikwidować obowiązek ubezpieczeniowy. Szkody są i tak
    gwarantowane funduszem ubezpieczeniowym.

    Dzięki temu można by kupić polisy z różnym udziałem własnym, nawet w
    zależności od okoliczności zdarzenia itp.
    ---
    Wtedy mielibyśmy tak pokrętne umowy, że właściwie nie byłoby sensu ich
    zawierać.

  • 59. Data: 2016-12-04 22:39:33
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Shrek"

    Ponadto jak masz oc, to skłonność do spierdalania z miejsca zdarzenia
    mniejsza, niż jak masz pseudo OC. Więc i poszkodowanym też pod górkę.
    ---
    Niewątpliwie tak aczkolwiek nie demonizowałbym, powszechne jest
    nieprzyznawanie się do obcierek parkingowych.

  • 60. Data: 2016-12-04 22:45:39
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Budzik"

    > Bo mnie tu chodzi o to, że trzeba mieć tablice rejestracyjne a ja nie
    > widzę powodu. Nie jesteśmy w obozie koncentracyjnym z numerkami.
    > Możemy sobie jeździć normalnie.

    Juz kiedys o tym rozmawialismy.
    IMO samochody sprawiaja duze niebezpieczenstwo, do tego czesto zdarza sie
    chec ucieczki i przymus posiadania tablic vs upierdliwośc z tym zwiazana
    przemawiaja za ich utrzymaniem.
    ---
    Mówiliśmy, że tablice są wykorzystywane do wykrywania pospolitego
    wykroczenia przekroczenia prędkości a nie przestępstw. Policja zasadniczo
    niczym innym nie zajmuje się, czyli całkowite pasożytnictwo społeczne.

    Natomiast z pewnoscia mogliby zmienic te idiotyczne przepisy o zmianie
    tablic przy kupnie samochodu krajowego. O sciaganiu tablic do rejestracji
    etc czy do koniecznosci rejestracji przy osobistym stawiennictwie.
    To jest upierdliwe a nie sam fakt posiadania tablic.
    ---
    Samo to, że ktoś chce by ludzie jeździli z numerami jest groźne dla swobód
    obywatelskich a co dopiero to, że taki stan faktyczny mamy. Po prostu tak
    większy obóz koncentracyjny.