-
1. Data: 2016-12-01 16:22:01
Temat: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: Jacek <k...@a...com>
Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania
kół tym właśnie gazem. Czy są jakieś przeciwwskazania?
Jedyny minus, jaki mi się nasuwa to duża rozpuszczalność CO2 w wodzie,
więc ciśnienie może być niestabilne. Z drugiej strony są "pompki"
rowerowe na naboje CO2 i najwidoczniej to działa.
Jak sądzicie? Dwutlenek nadaje się do opon?
Jacek
-
2. Data: 2016-12-01 16:38:57
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: t-1 <t...@t...pl>
W dniu 2016-12-01 o 16:22, Jacek pisze:
> Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania
> kół tym właśnie gazem. Czy są jakieś przeciwwskazania?
> Jedyny minus, jaki mi się nasuwa to duża rozpuszczalność CO2 w wodzie,
> więc ciśnienie może być niestabilne. Z drugiej strony są "pompki"
> rowerowe na naboje CO2 i najwidoczniej to działa.
> Jak sądzicie? Dwutlenek nadaje się do opon?
> Jacek
Tak na pierwszy wzgląd.
Jak chcesz częściej dopompowywać koła to stosuj.
Przecież możesz wozić butle w samochodzie.
Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.
http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michal
ska.pdf
Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco
różniły.
-
3. Data: 2016-12-01 16:42:24
Temat: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Pompuje przede wszystkim azotem i jest dobrze. Zastanawiales sie nad tym ze zeby
napompowac co2 azotem, helem itd to najpierw musisz zrobic w oponie proznie bo jak
nie zrobisz prozni to i tak bedziesz mial prede wszystkim powietrzem napompowane. W
roznych uszczelniaczach w plynie do opon gazem pewno jest propan albo butan i dziala.
-
4. Data: 2016-12-01 16:50:47
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze:
> Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.
> http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michal
ska.pdf
> Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco
> różniły.
Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od
cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe.
Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.
Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to
nie wiem. Przy dętkach na pewno.
Jacek
-
5. Data: 2016-12-01 17:34:20
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o1pgso$jm4$...@n...news.atman.pl...
W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze:
>> Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.
>> http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michal
ska.pdf
>> Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje
>> znacząco
>> różniły.
>Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od
>cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe.
Jakas kompatybilnosc musi tam zachodzic. Dobre rozpuszczanie czy co -
w i tym momencie dla gumy moze byc byc inaczej.
Choc wszystkie podane tworzywa CO2 dobrze przenika, a guma tez
weglowodorowy polimer.
>Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.
Nie calkiem. Mozna z niej wywnioskowac, ze jak sie nadmucha powietrzem
o zawartosci 78% azotu, to w miare schodzenia % bedzie jeszcze rosl.
Wiec po co przeplacac, skoro po pierwszym dopompowaniu bedzie juz z
90% :-)
>Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna,
>to nie wiem. Przy dętkach na pewno.
No, jesli dobrze odczytuje te jednostke, to przy cisnieniu 1atm przez
1cm2 folii o grubosci 1cm przenika w ciagu sekundy ~10^-10 cm3 N2.
to zakladajac ze detka ma 1mm grubosci, powierzchnie 10 tys cm2,
cisnienie 2 atm, to wyjdzie 1.7cm3/dobe.
A w tej detce ok 30 litrow powietrza, czyli 30 tys cm3, to nam po ok
200 dniach zejdzie 1%.
Albo i po 600 dniach, bo chyba mowa o przeniknieciu 1cm3 w warunkach
normalnych, a w detce gestosc 3x wieksza.
I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw
utrudniony.
Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)
J.
-
6. Data: 2016-12-01 17:57:48
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: z <...@...pl>
W dniu 2016-12-01 o 16:42, Zenek Kapelinder pisze:
> Pompuje przede wszystkim azotem i jest dobrze. Zastanawiales sie nad tym ze zeby
napompowac co2 azotem, helem itd to najpierw musisz zrobic w oponie proznie bo jak
nie zrobisz prozni to i tak bedziesz mial prede wszystkim powietrzem napompowane. W
roznych uszczelniaczach w plynie do opon gazem pewno jest propan albo butan i dziala.
>
Cholera. A ja myślałem że w XXI wieku ludzie którzy cokolwiek liznęli
fizyki nie zadają już takich pytań :-)
Startujecie w F1 może? :-)
z
-
7. Data: 2016-12-01 18:04:33
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 01.12.2016 o 17:34, J.F. pisze:
> I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
> A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw
> utrudniony.
>
> Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)
Absolutnie się nie zgodzę. Moją przygodę z motoryzacją zaczynałem, jak
mało kto słyszał o oponach bęzdętkowych i normą było pompowanie co 2-3
miesiące. Dociśnięcie dętki do wnętrza opony nic nie wnosi do sprawy.
A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?
Jacek
-
8. Data: 2016-12-01 19:18:14
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: sirapacz <n...@s...pl>
Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.
-
9. Data: 2016-12-01 21:34:01
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 01.12.2016 o 19:18, sirapacz pisze:
> Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.
A coś merytorycznie?
Jacek
-
10. Data: 2016-12-01 21:56:11
Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Od: sirapacz <n...@s...pl>
> A coś merytorycznie?
daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania,
ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)