  • 1. Data: 2009-05-01 14:56:45
    Temat: Podczerwien - problem
    Od: "stabillo" <c...@o...eu>

    post z alt.pl.rec.videokamery , al mysle ze temat pokrewny , wiec moze cos
    doradzicie.

    Witam
    Zakupilem ta kamerke
    http://allegro.pl/item606200675_c06_kamera_kolorowa_
    z_mikrofonem_do_dvr_tv.html
    Ma niestety bardzo slaby obeiektyw, a wlasciwie jedna soczewke, no ale za
    ta cene to ok. Rozebralem na czesci sterego cyfraka i zrobilem nowy
    obiektyw, jakosc jest rewelacyjna, poza jednym faktem... Wszystko wyglada
    jak w podczerwieni, jest bez kolorow. Brakuje jakiegos filtra, jak sadze
    wlasnie IR. Czy znacie jakis sposob na ominiecie tego efektu? Wyraznie
    zaznaczam, ze filtr ma za zadania usuniecie promieniowania podczerwonego z
    widma a nie odwrotnie! A moze to inny problem? Czekam na Wasze rady.

  • 2. Data: 2009-05-01 20:22:58
    Temat: Re: Podczerwien - problem
    Od: j...@a...at

    On 1 Mai, 16:56, "stabillo" <c...@o...eu> wrote:
> [...]
    > zaznaczam, ze filtr ma za zadania usuniecie promieniowania podczerwonego z
    > widma a nie odwrotnie! A moze to inny problem? Czekam na Wasze rady.

    ale skad tyle podczerwieni w otoczeniu ?
    owszem matryce sa nadczule na IR , ale znowu tak wiele ego IR NIe ma.
    skieruj kanmere np na wnetrze otwartej , zimniej lodowki , czy cos sie
    zmienilo w oddaniu barw ?

  • 3. Data: 2009-05-01 20:27:55
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > ale skad tyle podczerwieni w otoczeniu ?
    > owszem matryce sa nadczule na IR , ale znowu tak wiele ego IR NIe ma.
    > skieruj kanmere np na wnetrze otwartej , zimniej lodowki , czy cos sie
    > zmienilo w oddaniu barw ?

    To chyba nie ten zakres podczerwieni, na który są wrażliwe matryce, co?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2009-05-01 20:30:09
    Od: j...@a...at

    On 1 Mai, 22:27, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > To chyba nie ten zakres podczerwieni, na który są wrażliwe matryce, co?

    i o to chodzi , zeby jej nie bylo
    nie zapomij wykrecic zarowke w lodowce
    wnetze mozesz podswieztlic dioda no niebieska

  • 5. Data: 2009-05-01 20:36:45
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:
    > i o to chodzi , zeby jej nie bylo
    > nie zapomij wykrecic zarowke w lodowce
    > wnetze mozesz podswieztlic dioda no niebieska

    Nie o to mi chodziło. Chodziło mi raczej o to, że temperatura lodówki,
    czy nawet zamrażarki nie będzie miała wpływu na promieniowanie
    podczerwone o długości fali w okolicach 1000nm, bo zachowuje się ono
    praktycznie tak samo jak widzialne - czy jak oświetlisz lodówkę to
    musisz zmieniać balans bieli z powodu mniejszej ilości czerwonej części
    widma ???

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 6. Data: 2009-05-01 20:46:54
    Od: j...@a...at

    On 1 Mai, 22:36, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    promieniowanie podczerwone nie jest widzialne.
    skad w otoczniu tyle podczerwieni , ze zdaniem autora postu barwy sa
    zaburzone ?

  • 7. Data: 2009-05-01 22:07:03
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    j...@a...at pisze:

    > promieniowanie podczerwone nie jest widzialne.
    > skad w otoczniu tyle podczerwieni , ze zdaniem autora postu barwy sa
    > zaburzone ?

    Skąd promieniowanie? Ze źródeł światła: żarówek, słońca. Żarówka świeci
    głównie w podczerwieni. Poza tym, fotoelementy z krzemu są właśnie
    najczulsze w podczerwieni (700-800nm) a nie świetle widzialnym. Ciepło
    to prom. termiczne, więcej jak 10000nm.

    --
    Filip.

  • 8. Data: 2009-05-02 07:03:05
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Użytkownik wrote:
    > promieniowanie podczerwone nie jest widzialne.

    Nie jest. Tyle, ze gorna czesc pasma podczerwieni jest widzialna przez
    matryce, nizsze juz nie.

    > skad w otoczniu tyle podczerwieni , ze zdaniem autora postu barwy sa
    > zaburzone ?

    Matryce (szczegolnie kamerkowe CMOS-y) sa bardzo czule na podczrwien. Po
    wyjeciu fltra IR barwy staja sie silnie zaburzone - np. zielen roslin
    swieci, czesc czarnych tkanin staje sie jasna, fioletowa, niektore
    tworzywa staja sie polprzezroczyste.

    Skad wziac taki filtr? Z innej kamerki. :) Albo z tego rozebranego
    cyfraka - pewnie filtr wciaz w nim jest, przylozony/przyklejony gumowa
    podkladka do matrycy.

    k,

  • 9. Data: 2009-05-02 18:51:02
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik j...@a...at napisał:
    > i o to chodzi , zeby jej nie bylo
    > nie zapomij wykrecic zarowke w lodowce
    > wnetze mozesz podswieztlic dioda no niebieska

    Zdecydowanie mylisz bliską podczerwień z daleką.
    Blska, to ta na którą są czułe matryce, to podczerwień produkowana przez
    piloty IR, oświetlacze do noktowizorów, lasery w światłowodach. Bliska,
    bo jest blisko światła widzialnego.
    Daleka, to podczerwień termiczna, pokazująca różnicę w temperaturze
    ludzkiego ciała, ciepło uciekające z budynku itp. Wymaga chłodzenia
    przetwornika do bardzo niskich temperatur. Optyka jest robiona z germanu.
    Maciek

  • 10. Data: 2009-05-02 19:57:46
    Od: j...@a...at

    On 2 Mai, 20:51, Maciek <m...@p...com> wrote:

> [...]
    > ludzkiego ciała, ciepło uciekające z budynku itp. Wymaga chłodzenia
    > przetwornika do bardzo niskich temperatur. Optyka jest robiona z germanu.

    tak jest jak piszesz
    moje pytanie dotyczylo watpliwosci , skad w otoczeniu wogole tyle
    podczerwieni , zeby az tak falszowala pomiary ?
    swiatlo zarowki ?

    czy problemem jest rzeczywiscie nadmiar IR mozanby sprawdzic
    zmieniajac nieco otoczenie .
    gdyby przyczyna braku barwy byl nadmiar IR , to jesli zmienimy
    otoczenie na ubozsze w IR , wowczas barwa powinna sie poprawic.

    to tylko takie spontaniczne przemyslenie , a wzielo sie one z pewnego
    rodzaju nieufnosci spowodowanej stwierdzeniem , iz po zmianie
    obiektywu " jakosc jest rewelacyjna" .