  • 11. Data: 2009-01-05 00:25:29
    Temat: Re: Pewna archiwizacja danych
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
    > niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo
    > kiepsko...
    > Może zainwestować w dysk 500GB i tam je dodatkowo trzymać?

    Nośniki nagrywać z prędkością nie przekraczającą 4x.
    Płyty trzymać w miejscu ciemnym, nie narażonym w ciągu roku na dzikie zmiany
    temperatur.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://galeria.wyprawa.info <- zdjęcia z moich podróży

  • 12. Data: 2009-01-05 00:31:22
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-05 01:25, =Marcos= wrote:
    > Nośniki nagrywać z prędkością nie przekraczającą 4x.

    Urban legend. Wielokrotnie obalana przez przeróżne testy (-> Google).

    > Płyty trzymać w miejscu ciemnym, nie narażonym w ciągu roku na dzikie zmiany
    > temperatur.

    A to prawda. Można jeszcze dodać: suchym miejscu.

    Arczi

  • 13. Data: 2009-01-05 05:24:36
    Od: Skalski <k...@w...pl.invalid>

    Mariusz Kruk napisał(a):
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemolo"
    >
    > Jaki by ten nośnik nie był, należy nagrywać z metainformacją kontrolną
    > (np. skróty MD5 plików) i okresowo sprawdzać poprawność danych
    > ewentualnie zastępując uszkodzone nośniki nowymi.

    Zamiast(oprócz) md5 proponowałbym porobić pliki naprawcze "par2"

    Pozwoli nam to tak samo(?) jak w przypadku md5 sprawdzić poprawność
    zapisanych danych i dodatkowo mając "X"% plików naprawczych możemy sobie
    pozwolić na uszkodzenie _dowolnych_ "X"% z naszych danych.

    --
    ks

  • 14. Data: 2009-01-05 07:36:02
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

    > Mam nadzieje że te 3 kopie są na DVD różnych producentów:)

    Podepne się :)
    A co sądzicie o zgrywaniu zdjęć na płyty CD o "podwyższonej
    trwałości"?
    Kodak na przykład robił takie (GOLD bodajże czy jakos tak).
    Fakt, że będzie ich więcej niz DVD ale za to przy mniejszej
    gęstości zapisu chyba dodatkowo zmniejsza się prawdopodobieństwo
    uszkodzenia.
    Bo podobnych płyt DVD chyba nie ma

  • 15. Data: 2009-01-05 13:41:09
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 05.01.2009 Arczi <n...@...please> napisał/a:

    > Urban legend. Wielokrotnie obalana przez przeróżne testy (-> Google).

    > A to prawda. Można jeszcze dodać: suchym miejscu.

    Najwygodniej chyba na HDD, zajmuje mało miejsca, jest jakościowo bardzo
    przyzwoite i cenowo na poziomie CD (cena za GB).

    CD - obecnie za małe i zawodne
    DVD - tez małe i zawodne
    taśma - mało popularna i drogo jak na domowe zastosowania
    flash - chyba najdroższy nośnik za GB
    dyskietki pomijam ;)

    Chyba opcja 2x hdd i synchronizacja naprzemienna na te 2 dyski i trzymanie ich
    w 2 lokalizacjach to najlepsze z tanich backupów.

    W domu do przechowywania własnych zdjęć i filmów pewnie też dobrze się sprawdzi
    pc/laptop+dyskusb+mediacenter(przy tv) wszystkie 3 synchronizowane, przy czym
    ten na usb odpięty od prądu na półce.
    Przy okazji z mediacenter mamy wygodny dostęp do ogladania.

    A w przyszłości zapewne backup sieciowy.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 16. Data: 2009-01-05 20:06:39
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 08:36:02 +0100, michalek napisał(a):

> [...]
    > Fakt, że będzie ich więcej niz DVD ale za to przy mniejszej
    > gęstości zapisu chyba dodatkowo zmniejsza się prawdopodobieństwo

    Są, i to deklasujące te Goldy w przedbiegach.
    DVD-RAM.
    --
    M. [Windows - Shell/User MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 17. Data: 2009-01-06 01:19:13
    Od: Padre <P...@n...net>

    Arczi pisze:

    > Urban legend. Wielokrotnie obalana przez przeróżne testy (-> Google).

    Ja powiedział bym inaczej - z prędkością najlepszą dla konkretnego
    nośnika czasem bywa to 8x, czasem 12x a czasem i 4x.

  • 18. Data: 2009-01-06 21:02:28
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 04.01.2009 20:00, Przemolo pisze:
> [...]
    > Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
    > niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo

    Może nagrywaj nie 3 kopie, ale 2 lub jedną nawet, ale co np.
    6 czy 12 miesięcy dorabiaj kolejną kopię. Czyli klasyczna
    technika okresowego odtwarzania nośnika.

    Jedyny feler: to wymaga w zasadzie obowiązkowo elektronicz-
    nego systemu śledzenia kopii, aby komputer sam zgłaszał, że
    dana płyta wymaga stworzenia kolejnej kopii.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 19. Data: 2009-01-06 21:47:02
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Radosław Sokół napisał/a:

> [...]
    > nego systemu śledzenia kopii, aby komputer sam zgłaszał, że
    > dana płyta wymaga stworzenia kolejnej kopii.

    Mam już z 10 lat kopie na płytach cd-rom i do tej pory nic się nie zmazało.

    --
    animka

  • 20. Data: 2009-01-07 08:49:26
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 06 Jan 2009 22:47:02 +0100,
    Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> screamed:

    > Mam już z 10 lat kopie na płytach cd-rom i do tej pory nic się nie zmazało.

    "Od 10 lat przechodzę na czerwonym świetle i jeszcze mnie nic nie
    potrąciło."

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
    [ 09:48:51 user up 11945 days, 21:43, 1 user, load average: 0.90, 0.18, 0.40 ]

    Children really brighten up a household. They never turn the lights off.