  • 1. Data: 2009-01-04 19:00:17
    Temat: Pewna archiwizacja danych
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Jaki wg Was jest optymalny (między kosztem i pewnością zapisu) sposób na
    archiwizację zdjęć cyfrowych? (zastosowania amatorskie ale zdjęcia cenne :)
    Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
    niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo
    kiepsko...
    Może zainwestować w dysk 500GB i tam je dodatkowo trzymać?

    --
    Odpowiadając na priv zamień końcówkę adresu e-mailowego "zmyla" na "pl"

  • 2. Data: 2009-01-04 19:06:24
    Temat: Re: Pewna archiwizacja danych
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Przemolo pisze:
> [...]
    > kiepsko...
    > Może zainwestować w dysk 500GB i tam je dodatkowo trzymać?

    Nie dysk a dyski, przynajmniej 2 zapasowe do tego jeśli to materiał
    tylko archiwalny to zainwestować w taśmy.

  • 3. Data: 2009-01-04 19:06:32
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemolo"
> [...]
    >Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
    >niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo

    Jaki by ten nośnik nie był, należy nagrywać z metainformacją kontrolną
    (np. skróty MD5 plików) i okresowo sprawdzać poprawność danych
    ewentualnie zastępując uszkodzone nośniki nowymi.
    Stuprocentowej pewności oczywiście nigdy mieć nie będziesz, ale to chyba
    najbardziej obniża ryzyko utraty danych. Oczywiście im więcej kopii, tym
    niższe prawdopodobieństwo uszkodzenia wszystkich jednocześnie.
    (zakładając, że są to zdarzenia niezależne, a nie np. wynik pożaru
    mieszkania, w którym znajdują się wszystkie egzemplarze)

    --
    \------------------------/ A new film by Borg... Mrs. Borgfire
    | K...@e...eu.org |

  • 4. Data: 2009-01-04 19:06:34
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie dysk a dyski, przynajmniej 2 zapasowe do tego jeśli to materiał tylko
    > archiwalny to zainwestować w taśmy.

    Pisałem o optymalnym ze względu kosztów sposobie :)

  • 5. Data: 2009-01-04 20:26:59
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...zmyla> napisał w wiadomości

    > Może zainwestować w dysk 500GB i tam je dodatkowo trzymać?

    Ja zdjecia trzymam na dwoch dyskach (normalny i USB) i lepszego rozwiazania
    nie widze. W razie pojawienia sie nowych fotek synchronizuję foldery ze
    zdjeciami na dwoch dyskach total commanderem w kilka minut. Dla mnie DVD/CD
    to juz niemal tak archaiczna technologia jak dyskietki 1,44 i bardzo
    zawodna. Bardzo czesto płyty DVD nie daja sie czytac po kilku latach, co wg
    mnie je wyklucza z zastosowan do backupu. Dodatkowo upgradownie backupu jest
    bardzo upierdliwe w porownaniu z HDD i nigdy nie chce sie tego robic.
    No i koszt. Dyski twarde staly sie smiesznie tanie, tansze niz DVD w
    przeliczeniu na GB.

    Pozdr,V.

  • 6. Data: 2009-01-04 20:52:08
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Przemolo napisała na pl.comp.pecet:

> [...]
    > cenne :) Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok.
    > 2-3 latach niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się

    Może DVD-RAM?

    > Może zainwestować w dysk 500GB i tam je dodatkowo trzymać?

    Tylko po co. Lepiej znaleźć jakiś serwer w necie, wyjdzie taniej ;)

    Marcin Kocur

  • 7. Data: 2009-01-04 20:56:56
    Od: Padre <P...@n...net>

    > No i koszt. Dyski twarde staly sie smiesznie tanie, tansze niz DVD w
    > przeliczeniu na GB.

    Dyski maja główna wadę w postaci permanentnej gotowości do zapisu,
    całkiem dobrze mogę sobie wyobrazić wirusa który spaprze na amen obydwa
    dyski w trakcie kopiowania między nimi albo nawet okoliczność typu
    przepięcie czy piorun w pobliżu który pozbawi nas nagle wszystkich
    zdjęć. Nawet wychwalany przez niektórych mirror czy Raid5 potrafi
    zamordować wszystkie dane podczas awarii kontrolera.

  • 8. Data: 2009-01-04 20:58:33
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
    > niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo
    > kiepsko...

    Mam nadzieje że te 3 kopie są na DVD różnych producentów:)

  • 9. Data: 2009-01-04 21:01:51
    Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
    > Mam nadzieje że te 3 kopie są na DVD różnych producentów:)

    Tak ale chyba jeszcze bede nagrywal 2 nagrywarkami różnymi :)

  • 10. Data: 2009-01-04 21:57:54
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    > Dyski maja główna wadę w postaci permanentnej gotowości do zapisu, całkiem
    > dobrze mogę sobie wyobrazić wirusa który spaprze na amen obydwa dyski w
    > trakcie kopiowania między nimi albo nawet okoliczność typu

    Bez przesady. Szansa na to ze akurat w czasie robienia backupu uaktywni sie
    jakis wirus, ktorego celem byloby niszczenie zapisu jest chyba taka jak
    wygranie totolotka 3 razy z rzedu ;) Bardziej moznaby sobie wyobrazic awarie
    kontrolera i zbyt pozne zauwazenie tego. Raz mialem taka sytuacje, ale to
    kontroler blednie odczytywal dane i kopiował "sałate", czyli dane byly
    blednie zapisane na dysku docelowym. Wnoisek, ze po backupie warto sprawdzic
    wyrywkowo poprawnosc zapisanych danych.

    > przepięcie czy piorun w pobliżu który pozbawi nas nagle wszystkich zdjęć.
    > Nawet wychwalany przez niektórych mirror czy Raid5 potrafi zamordować
    > wszystkie dane podczas awarii kontrolera.

    Szansa, ze zrypia sie naraz dwa zasilacze w wyniku przepiecia (od kompa i
    zewnetrzny dla dysku USB) i w dodatku zniszcza dyski jest tez chyba skromne
    :)

    Bardziej to juz chyba pozaru mozna byloby sie obawiac.

    Pozdr,V.