  • 1. Data: 2011-12-22 13:22:46
    Temat: Pentium 4 - HT
    Od: Jarek <j...@w...pl>

    Mam taką sytuację: Posiadam płytę główną ASUS P4SP-MX (BIOS 1002)
    oraz procesor Pentium 4, 2400 MHz (cache 512 kB, szyna 800, mnożnik x12).
    I teraz tak, w BIOS-ie mam opcję wyboru prędkości procesora pomiędzy
    Manual/1200 MHz/1600 MHz. Mnożnik jest na stałe x12 - nie da się ruszyć.
    Mogę ustawić tylko 1200 MHz, bo jak wybiorę coś z listy manualnej albo
    1600 MHz, komputer się nie uruchamia i muszę wyjmować baterię od BIOS-u.
    Więc przy ustawieniu 1200 MHz BIOS pokazuje dwa procesory, każdy po 1200 MHz.
    No niby się zgadza - 1200+1200=2400, ale w systemie jest to tak samo
    widoczne (Linux 3.0 z SMP). Wynik cat /proc/cpuinfo:
    http://pastebin.com/jaTwLd3v
    W programach top/htop też mam dwa wskaźniki pokazujące niezależne od siebie
    wyniki. Główne pytanie brzmi czy jeden proces może wykorzystać w takiej
    sytuacji całe 2400 MHz czy tylko 1200 MHz? Jak to właściwie działa?
    Czy wszystko jest poprawnie? Bo mam jeszcze identyczny procesor, ale
    z szyną 533 zamiast 800 - może on by bardziej pasował? Przepraszam za
    tak głupie pytania, ale mimo dużego doświadczenia nie spotkałem się
    jeszcze osobiście ze sztucznym HT - bo przecież rdzeń jest tylko jeden,
    w tym Pentium 4. Na koniec dodam, że w Windowsie we właściwościach okna
    "Mój komputer" procesor był widoczny jako 2.4 GHz, a w "Menedżerze urządzeń"
    jako dwa identyczne procesory 2.4 GHz.

  • 2. Data: 2011-12-22 14:08:09
    Temat: Re: Pentium 4 - HT
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

> [...]
    MHz.
    > No niby się zgadza - 1200+1200=2400, ale w systemie jest to tak samo

    Ja nie wiem... Jesli to jest prowokacja - to calkiem niezla.
    Jesli wynik Twojej niewiedzy - to wybacz podejrzenia. :)

    Twoj procesor ma mnoznik 12x i szyne 200 MHz typu "quad pumping"
    (czyli efektywnie dziala jak 800, dziekuj marketingowcom za mylacy opis.)
    Co daje 12 x 200 MHz = owe 2400 MHz.

    Ilosc rdzeni, fizycznych czy wirtualnych, nie ma nic do rzeczy.

    > Przepraszam za tak głupie pytania, ale mimo dużego doświadczenia

    Aaa... czyli jednak prowokacja... :)

    pozdrawiam,
    Vituniu