  • 51. Data: 2009-08-26 19:16:38
    Temat: Re: Panasonic DMC FZ-28E, czy warto?
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Andrzej Libiszewski pisze:

    > U mnie też leży, parę rolek zrobił, ale i tak zdążyły mu paść diody
    > światłomierza ;)

    Znów mój pierwszy aparat to jest totalnie niezawodna konstrukcja, swego
    czasu najlepsza systemowa lustrzanka a mianowicie Praktina FX :). Też
    nią zrobiłem parę rolek ale po regulacji w pewnym niszowym zakładzie w
    Łodzi działa do dziś niezawodnie :).

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 52. Data: 2009-08-26 20:07:40
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Maciek" <m...@p...com> napisał:

    > Odpowiedź jest prosta - późniejsze miały pomiar TTL, czyli wymagały
    > podziału światła na wizjer i pomiar. Stąd jaśniejszy obraz.

    To nie tylko kwestia jakości obrazu. Wydaje mi się, ze w wizjerze Zenita E
    obraz był większy i pokrywał znacznie większy procent kadru niż w
    późniejszych konstrukcjach tej firmy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 53. Data: 2009-08-26 20:11:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Maciek" <m...@p...com> napisał:

    > [...]
    > Odpowiedź jest prosta - późniejsze miały pomiar TTL, czyli wymagały
    > podziału światła na wizjer i pomiar. Stąd jaśniejszy obraz.
    > [...]

    Jeszcze jedna uwaga - pomiar TTL w odróżnieniu od AF nie wymaga rozdziału
    światła na lustrze półprzepuszczalnym na cżęść tworzącą obraz i część
    docierającą do czujników pomiarowych. Znane są konstrukcje w których
    czujniki dokonywały pomiaru na matówce - bez konieczności zmniejszenia
    jasności obrazu w wizjerze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 54. Data: 2009-08-26 21:01:44
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Jacek_P" napisał
    > Znalazłem gdzieś tą aukcję i najwyraźniej był to 12XP. Miałem chyba TTL
    > albo
    > 12XP, w każdym razie była to ta nędza z diodami zamiast wskazówki.

    TTL mial wskazowki, XP mial diody. Na matowce bylo kolko z mikrorastrem.
    Sprawdzilem chwile temu, bo u mnie jeszcze sa w czasie terazniejszym :)
    ----------------------------

    Aaaa, to wszystko jasne.

    adam

  • 55. Data: 2009-08-26 21:04:46
    Od: "Krzychu" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Weź przestań sam. Pieniędzy raczej nie utopisz. Może nie wydasz w danej
    > chwili w 100% optymalnie, a w 90%. Przecież nie o to chodzi. Chodzi o to,
    > żeby móc w końcu robić zdjęcia. Ja doskonale rozumiem dylematy z wydaniem
    > z trudem zaoszczędzonych pieniędzy, ale większość aparatów z

    Ale on ma rację że się dopytuje, tu niedawno ktoś wtopił ciężko zarobione
    pieniądze w wyjątkowo kiepskie Casio, fakt że to akurat był aparat
    niskobudżetowy, z dolnej półki, ale też można było te pieniądze wydac duzo
    lepiej, więc jak to mówią kto pyta nie błądzi. Co do ostrości to wg mnie
    ewidentnie sprawa obróbki, dobrze by było porównać w wysokiej rozdzielczości
    zdjęcia czy rzeczywiście jest więcej szczegółów czy to tylko wrażnie.

    pzdr.
    Krzychu

  • 56. Data: 2009-08-26 21:26:46
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Jacek_P pisze:

    > TTL mial wskazowki, XP mial diody. Na matowce bylo kolko z mikrorastrem.
    > Sprawdzilem chwile temu, bo u mnie jeszcze sa w czasie terazniejszym :)

    Mikroraster i klin w środku. Te dwie połówki małe w środku to jest klin.

    wer

  • 57. Data: 2009-08-27 05:41:27
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <b...@n...pl> napisał:

    > Mikroraster i klin w środku. Te dwie połówki małe w środku to jest klin.

    Zenit TTL właśnie tych jak piszesz 'połówek' nie miał. Pod adresem
    http://www.zenit.istra.ru/mans/zenit-ttl/zenit-ttl-e
    ng.html masz angielską
    instrukcję do niego - jest tam też rysunek matówki i widać wyraźnie, że
    klinów nie ma.
    Fragment instrukcji (numerki to oznaczenia z rysunku):
    ' In the camera viewfinder there is Fresnel lens 30 with microraster centre
    spot 31 surrounded with ground glass circle 32.'
    Znalazłęm też instrukcję do XP - niestety tylko rosyjską -
    http://www.zenit.istra.ru/mans/zenit-12xp/zenit-12xp
    .html. Również klinów na
    matówce nie miał.
    Kliny miał Zenit 122 -
    http://www.zenit.istra.ru/mans/zenit-122/zenit-122-e
    ng.html
    Jak się komuś chce sprawdzać, które jeszcze Zenity miały kliny - proponuję
    zacząć szperanie od http://www.zenit.istra.ru/catalog/cameralist.html -
    pełna lista aparatów produkowanych przez zakłady w Krasnogorsku. Do wielu
    modeli są linki do zdjęć i instrukcji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 58. Data: 2009-08-27 17:21:32
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek Wyszomirski napisał:
> [...]
    > docierającą do czujników pomiarowych. Znane są konstrukcje w których
    > czujniki dokonywały pomiaru na matówce - bez konieczności zmniejszenia

    Zenit TTL miał fotoopornik przyklejony do pryzmatu. Może i nawet dwa -
    nie pamiętam. Z pewnością nie miał fotoelementów montowanych obok
    wijera, patrzących jak oko w stronę matówki. To było w innych aparatach
    i raczej nie rosyjskich.
    Maciek

  • 59. Data: 2009-08-27 17:38:17
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek Wyszomirski napisał:
    > To nie tylko kwestia jakości obrazu. Wydaje mi się, ze w wizjerze Zenita E
    > obraz był większy i pokrywał znacznie większy procent kadru niż w
    > późniejszych konstrukcjach tej firmy.

    Oj, chyba nie:
    http://www.zenit.istra.ru/mans/zenit-e/zenit-e-eng.h
    tml
    Viewfinder field of view -- 20x28 mm

    http://www.zenit.istra.ru/mans/zenit-ttl/zenit-ttl-e
    ng.html
    Viewfinder linear field of view -- 20x28 mm

    Czyli ta sama bieda z nędzą = 65 % pola widzenia.

    Nie mam danych o wielkości samego wizjera, czy jego powiększenia ale
    wpływ może też mieć matówka. W starych była matowa, gładka, bez soczewki
    Fresnela a w nowszych już była. Soczewka rozjaśnia rogi ale różnie to
    bywa z wrażeniem z obserwacji obrazu. Lepiej, gdy jest drobnoliniowa.
    Gładka daje wrażenie lepszej jasności ale ma inne wady. Przynajmniej
    takie miałem wrażenie z posługiwania się Zenitem B. Co było w Zenicie E,
    to już nie pamiętam. Porównywałem B z TTL.
    Maciek

  • 60. Data: 2009-08-27 19:26:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Maciek" <m...@p...com> napisał:

> [...]
    ng.html
    > Viewfinder linear field of view -- 20x28 mm
    >
    > Czyli ta sama bieda z nędzą = 65 % pola widzenia.

    Cóż - liczby z wiarygodnego żródła są jednoznaczne - zatem musiało mi się
    cos pomylić. Dzięki za sprostowanie.

> [...]
    > takie miałem wrażenie z posługiwania się Zenitem B. Co było w Zenicie E,
    > to już nie pamiętam. Porównywałem B z TTL.

    Ja z kolei porównywałem E z TTL i dużo bardziej mi wizjer E odpowiadał.
    Bardzo możliwe, że B i E miały identyczne wizjery - wydaje mi się, że główną
    różnicą miedzy tymi aparatami był światłomierz selenowy wbudowany w osłonę
    pryzmatu Zenita E (zresztą prawie bezużyteczny - pamiętam że przekłamywał
    straszliwie i zawsze korzystałem z zewnętrznego światłomierza).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)