  • 41. Data: 2018-02-17 23:29:31
    Temat: Re: PLC
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Wiem co chciałeś napisać, więc dalej nie będę "rżnął głupa". Problemem
    > tej i innych firm jest to, że udostępniają światu praktycznie wszystko.
    > Ile firm ma porządnie zrobioną zaporę? Ja nie znam żadnej. Ja też
    > zresztą nie mam, gdyż nie potrafię jej zrobić, a firmy które poprosiłem
    > o pomoc też się poddały. Ostatnie podejście to FortiGate, też okazuje
    > się że nie spełnia moich założeń.
    ale to jest inna sprawa. komputer+net to takie okno na świat, przez
    które widzisz cuda, i nie wiesz kto na Ciebie patrzy. Ale tak nie musi być.
    > Zobacz jak beztrosko ludzie zgadzają się na licencje (nawet nie
    > czytając) dla programów które instalują. Przykład który mnie rozbawił to
    > latarka na androida (jakieś 3 lata temu), która otwierała telefon na
    > świat. Po co latarce dostęp do sieci i kontaktów? Było to napisane, więc
    > nie zainstalowałem, rok później przeczytałem że "latarka jest dziurawa".
    każdy z moich telefonów ma firewalla. od niedawna nawet roota nie trzeba
    mieć. mniej więcej połowa programów niema dostępu do netu. jak im włącze
    raz na rok, to mi się andorid uaktualnia gorzej niż windows10
    > Inny aspekt - aktualizacje automatyczne. Przyznajcie się, ile osób ma
    > włączone? Teraz wyobraźcie sobie, że w firmie pracuje 6 kompów z
    > systemem cadowskim/camowskim i obsługują frezarki CNC. Jedna
    > aktualizacja i nagle te 6 komputerów pada gdyż system staje się
    > niekompatybilny z zainstalowanemy oprogramowaniem (nie mówię że od razu
    > windows leży), frezarki nie pracują, firma ma straty.
    i ten przykład dowodzi słuszności tego co napisałem. komputery mogą
    pracować bez windowsa, linuksa itp. mogą mieć swój system operacyjny
    oparty (może być nawet oparty nalinuksie) READ ONLY bez emaila, www,
    samby, ftp, jedynie z usługą która do odpowiedzniego bufora zrzuca pliki
    txt. największa szkoda jaką możesz wyrządzić to nakazać lini
    produkcyjnej robić coś innego. tak to strata, ale niewielka w porównaniu
    z tym co sie dzieje i dziać będzie.

    > Szacuję, że gdyby małomiękki się wkurzył, to 95% komputerów w ciągu
    > kilku godzin (uwzględnijmy strefy czasowe) pada na ryjek.
    > Ale mi się zeszło ze ścieżki...Sorki za to.
    Tak.

    > Powiedzmy, e prosty sterownik to jakieś 150E plus 43E za 8 wyjść i 37E
    > za 8 wejść. Najprościej tak to może wyglądać, choć pewnie nie najtaniej,
    > za to skalowalnie do tysięcy wejść/wyjść różnej maści i różnych protokołów.
    googlałem za tym o czym rozmawiacie. nie wiedziałem że są w tych cenach.

    > Nic by nie było. Czy do tych Twoich 4 dolców można podłączyć cokolwiek?
    > Bardzo wątpię. Ma toto jakąś obudowę, sensowne zasilanie, złącza?
    wiesz że nie. ale zestaw przekaźników to 1usd za sztkę. obudowa też
    dolar. zaslianie? jasne, najprostrzy zasilacz i akumulator. znasz
    stabilniejsze?

    no to się zgadzamy
    pozdrawiam
    ToMasz

  • 42. Data: 2018-02-18 01:44:23
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 17.02.2018 o 18:58, ToMasz pisze:

> [...]
    > tam firma transporotow morsko portowa straciła na wirusach tyle kasy, że
    > mogli by sobie zatrudnić tabun informatyków, napisać swój wewnętrzny
    > sytem operacyjny/komputerowy w którym by nie istniały wirusy. ale dalej
    > klepią na windowsie.

    > Porównujesz urządzenie za 4 dolary, do urządzenia za 4 tysiące dolarów.
    > co by było gdyby te 3996 dolarów różnicy wydać na niezawodność? Nie
    > musisz odpowiadać. da sie to zrobić za 1000usd, drugi tysiąc zarabia
    > firma, reszta to podatki i koszty sprzedaży. Tylko że gotowiec już jest,

    Porównuję urządzenia pod kątem zastosowania w przemyśle. I te za 4
    dolary trzeba obudować wejściami i wyjściami. Jak dopniesz je do płytki
    typu Arduino to się robi dziwaczny stosik. No a kwestia obudowy, badań
    CE? Nie kwestionuję że można zrobić własny sterownik dedykowany do
    produkowanej przez siebie maszyny. Lub dostarczać go producentowi. Ale
    trzeba zrobić porządną płytkę, dopasowaną do przyzwoitej obudowy, zrobić
    badania itp. I przy jakiejś serii będzie taniej niż sterownik swobodnie
    programowalny. Sam takie rzeczy robiłem. Ale to nie będzie 4 $. Ale ja
    kwestionuję zrobienie ad hoc sterownika n amikrokontrolerze do jednego
    zastosowania u klienta. Jest to przejaw krótkowzroczności właściciela
    firmy (czy raczej firemki). Takie rzeczy robią raczej jakieś ludki na
    zlecenie. Żal mu będzie zrobić porządne płytki. W efekcie klient może
    dostać sterowniczek na płytce bez metalizacji otworów. Wstawiałem
    kiedyś "własny" sterownik na miejsce takiego produktu opartego na
    atmelowym 89C2051. Płytka wytrawiana w kuwecie, do tego długie cienkie
    ścieżki masy. Jak sterownik rozłączał przekaźnik to się resetowł.
    Inna sprawa to konserwacja softu. W PLC masz ściśle określone środowisko
    programistyczne, może być tylko kwestia wersji softu. Prawie każdy
    automatyk jest w stanie zrobić jakąś poprawkę, aby np uwzględnić
    dodatkowy czujnik. A w mikrokontrolerze nawet jak dostaniesz źródła, to
    jest kwestia wersji kompilatora, kwestia egzotycznych bibliotek do
    winavr. Dla utrzymania ruchu takie sterowniczki to jest zmora.
    Oczywiście automatykę domową można sobie robić za grosze na atmelkach.
    Albo nawet znajomemu zrobić, ale wtedy jesteś skazany na wieczne
    serwisowanie żeby sobie nie popsuć relacji ze znajomym.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 43. Data: 2018-02-18 01:51:13
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > mogli by sobie zatrudnić tabun informatyków, napisać swój wewnętrzny
    > sytem operacyjny/komputerowy w którym by nie istniały wirusy. ale dalej

    Nie da rady. Jak sobie zrobią system który nie ma usług sieciowych to
    owszem będzie odporny ale będzie mało funkcjonalny. Ale jak dołożą
    samodzielnie napisaną pocztę, OPC. MQTT, HTTP, protokoły do lokalizacji
    i dziesiątki innych to się zaraz okaże że usługi są dziurawe.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 44. Data: 2018-02-18 09:37:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > samodzielnie napisaną pocztę, OPC. MQTT, HTTP, protokoły do lokalizacji
    > i dziesiątki innych to się zaraz okaże że usługi są dziurawe.

    albo ja tego nie potrafię opisać, albo Ty nie umiesz tego odczytać.
    chodzi mi o system, który jest read only, w takim sensie że nie
    uruchomisz innego programu który nie został wydany przez twórce systemu.
    system ma wejście i wyjście na świat, ale przyjmie i wyśle tylko jeden
    format danych nie uruchamialnych. wiec jeśli jakimś cudem wyślesz mu
    wirus.exe, to wylistuje tego wirusa, "zobaczy" jego zawartość, ale nie
    wykona. przykład. w dawnych czasach można było wysłać coś na drukarkę
    czyli tekst.txt->lpt: W rezultacie otrzymywałeś wydruk tekstu na kartce.
    jeśli zrobisz wirusa i wyślesz wirus.exe>lpt: to nie zawirusujesz
    drukarki, tylko otrzymasz wydruk zawartości pliku wirusa. Dalej twierdzę
    ze taki system operacyjny, z wymianą danych przez zwykły interet jest do
    wykonania

    ToMasz

  • 45. Data: 2018-02-18 13:30:36
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 18.02.2018 o 09:37, ToMasz pisze:

> [...]
    > drukarki, tylko otrzymasz wydruk zawartości pliku wirusa. Dalej twierdzę
    > ze taki system operacyjny, z wymianą danych przez zwykły interet jest do

    Tylko w przypadku pudełeczka które ma robić jakąś jedną konkretną
    usługę. Ale jak jest tych usług dużo to robi się efekt skali a i tak je
    gdzieś potem integrujesz. Zhackować da się wszystko. Jak ktoś chce to
    znajdzie lukę w routerze, Smart TV, w sterowniku PLC. Nie trzeba zresztą
    pisać własnego systemu wystarczyło wziąć BSD, albo po prostu
    skonfigurować odpowiednio Windowsa i wymagać żeby obsługa nie mogła np
    włączać poczty. Bo w sumie to nie napisałeś jaka to jedna usługa była
    realizowana na tych zainfekowanych komputerach, która mogłaby być
    zastąpiona pudełkiem z własnym softem. Bo mi przychodzi do głowy jakiś
    lokalizator GPS w szoferce. A może jakieś pulpity operatorskie w
    suwnicach portowych? Albo systemy ERP, CMS, WCS w firmie, oprogramowanie
    biurowe, programy księgowe. Które z tych zastosowań przyniosły straty na
    skutek zawirusowania i które dałoby się zastąpić pudełkiem z jedną usługą.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 46. Data: 2018-02-18 16:09:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Ale po co w ogóle  PLC, jaka tego zaleta nad Arduino oraz compatible?

    Dopóki oba działają, żadna. Arduino znacznie łatwiej zabić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 47. Data: 2018-02-18 16:16:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Dopóki oba działają, żadna. Arduino znacznie łatwiej zabić.

    Jeżeli koszt sterownika to procent całego projektu, to czy warto iść w
    robienie samemu?

    Robert

  • 48. Data: 2018-02-18 16:25:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Jeżeli koszt sterownika to procent całego projektu, to czy warto iść w
    > robienie samemu?

    Niekoniecznie to jest motywowane finansowo, więc np. hobbystycznie
    warto. Finansowo zdecydowanie nie warto.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 49. Data: 2018-02-18 18:30:14
    Temat: PLC
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Znowu wkreciles frajerow.

  • 50. Data: 2018-02-18 21:08:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-02-17 o 23:29, ToMasz pisze:

> [...]
    > txt. największa szkoda jaką możesz wyrządzić to nakazać lini
    > produkcyjnej robić coś innego. tak to strata, ale niewielka w porównaniu
    Aleś ty naiwny. Sądzisz że wirusów tekstowych nie ma? słyszałeś o
    przepełnieniu bufora?
    Poczytaj sobie jak grupa albo nawet jeden znaczek potrafi rozwalić system
    https://niebezpiecznik.pl/post/tym-artykulem-zabijes
    z-komus-iphona-i-maca/

    --
    Pozdr