  • 51. Data: 2018-02-18 23:33:43
    Temat: Re: PLC
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-02-18 o 21:08, Janusz pisze:
    > Poczytaj sobie jak grupa albo nawet jeden znaczek potrafi rozwalić
    > system
    > https://niebezpiecznik.pl/post/tym-artykulem-zabijes
    z-komus-iphona-i-maca/

    Ło

    żesz q***a!
    przeczytałem, i ucieszyłem się, że jednak nie mam iphona (a chciałem).
    Tak mi przyszło zaraz potem do głowy, że to nie żadna "luka" w
    zabezpieczeniach, lecz "back door" specjalnie sprokurowane przez
    szczwanych chłopaków z Apple'a na "uprzejme" życzenie CIA-rezwyciajki...

  • 52. Data: 2018-02-18 23:48:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Feb 2018 21:01:54 +0100, Irek.N. napisał(a):
    > Wiesz, algorytm jak algorytm, nuuda...

    IMO nie taka nuda, tak sie wlasnie zastanawiam jak to zgrabnie zrobic
    :-)

    > Wyzwaniem jest w tym przypadku bezpieczeństwo :) No chyba że to model
    > albo winda dla chomików lub wyłącznie towarowa, choć w tym ostatnim
    > przypadku nie jestem pewien czy łatwiej.

    No nie, chodzi mi wlasnie o pelnoprawna winde, ze wszelkimi szykanami.

    > Dawniej budowali sterowanie na przekaźnikach - widziałem te układy tak z

    Czyli na PLC sie da :-)

    > 30 lat temu, ale słabo pamiętam - ot szafa z R15-mi czy czymś jeszcze
    > większym. Pamiętam za to, że czujniki były fotoelektryczne oparte o
    > żarówki i przysłaniane blaszkami (stare windy).
    > Każda pozycja (piętro) miała blaszkę na stop oraz przed i po blaszkę na
    > zwolnij.

    Ja pamietam, ze byly dodatkowe blaszki co pol pietra.

    J.

  • 53. Data: 2018-02-19 02:01:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Feb 2018 20:55:03 +0100, Irek.N. napisał(a):

    > PLC ma jedną niezaprzeczalną zaletę - jest kompatybilne elektrycznie*.
    > Jak niby podłączysz czujniki do arduino? A jak będziesz sterował wyjściami?

    O ile wyjscia w PLC sa "uniwersalne", to wejscia analogowe ...
    kompatybilne z tymi czujnikami, ktore sa kompatybilne :-)

    termistor to chyba latwiej do Arduino :-)

    J.

  • 54. Data: 2018-02-19 08:26:49
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-02-19 o 02:01, J.F. pisze:

    > O ile wyjscia w PLC sa "uniwersalne", to wejscia analogowe ...
    > kompatybilne z tymi czujnikami, ktore sa kompatybilne :-)
    >
    > termistor to chyba latwiej do Arduino :-)

    Można do PLC pod kartę ADC podpiąć tak samo jak w Arduino :)
    Jeśli nie interesuje ciągły odczyt to można na kanale ADC
    ustawić alarmy Hi i Lo i w ogóle nie odczytywać wartości
    tylko czekać na alarmy o przekroczeniu zakresu...

    --
    pzdr, j.r.

  • 55. Data: 2018-02-19 11:55:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Można do PLC pod kartę ADC podpiąć tak samo jak w Arduino :)

    A tam standard 0-10V, albo 4-20mA.

    >Jeśli nie interesuje ciągły odczyt to można na kanale ADC
    >ustawić alarmy Hi i Lo i w ogóle nie odczytywać wartości
    >tylko czekać na alarmy o przekroczeniu zakresu...

    W ogole obsluga analogowych wartosci to w PLC jakos tak IMO troche po
    macoszemu.

    J.

  • 56. Data: 2018-02-19 13:08:57
    Od: irabil <i...@w...pl>

    W dniu 16.02.2018 o 13:59, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Silnik to powiedzmy nie nasze zmartwienie - ma osobny sterownik, 4
    > komendy realizuje - gora, dol, zwolnij, zatrzymaj.
    > PLC ma wygenerowac te 4 komendy.
    >
    > Co lepsze modele maja rozne liczniki, ale tak w jezyku drabinkowym to mi
    > sie to dosc upierdliwe i rozbudowane wydaje.
    > Na granicy sensownosci.
    >
    > A jakbym jeszcze np mial dwie windy i chcial jakis ambitniejszy program ?
    > Czy nawet glupie odklocanie tej fotokomorki, zeby np stan musial byc
    > stabilny przez 0.1s ?
    >

    > Choc z drugiej strony ... kiedys to chyba na przekaznikach naprawde

    Od 15 lat mam na utrzymaniu windy ze sterowaniem opartym na PLC
    Mitsubishi wyprodukowane przez pewną firmę z Wrocławia w wersji
    dwubiegowej i z falownikiem a także podnośniki śrubowe dla
    niepełnosprawnych opartych na PLC LG pewnej firmy z Nieznanic - więc się da.

    Tylko napisanie takiego programu który zapewniał by odpowiedni poziom
    bezpieczeństwa użytkowników oraz obsługi oraz pełną funkcjonalność wiąże
    się z tego co widziałem w programie z drabinką na jakieś 5000 - 8000
    szczebli :-). Zresztą z tego co widziałem w źródłach chyba sam program
    mają na licencji od amerykanów.

    Zresztą takie sterowanie przed oddaniem do użytkowania musi przejść
    przez proces certyfikacji oraz badania w UDT.

    Pomysł aby zaprząc do sterowania windą Arduino jest powiedzmy sobie
    trochę szalony - biorąc pod uwagę że wykonując takie sterowanie bierzesz
    odpowiedzialność za życie ludzi korzystających z windy.

    IB

  • 57. Data: 2018-02-19 14:51:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "irabil" napisał w wiadomości grup

    >Od 15 lat mam na utrzymaniu windy ze sterowaniem opartym na PLC
    >Mitsubishi wyprodukowane przez pewną firmę z Wrocławia w wersji
    >dwubiegowej i z falownikiem a także podnośniki śrubowe dla

    Takie na wieksza ilosc pieter ?

    >niepełnosprawnych opartych na PLC LG pewnej firmy z Nieznanic - więc
    >się da.

    Artur podeslal te strone
    http://elevation.wikia.com/wiki/Elevator_control_sys
    tem

    Tam tez widac Mitsubishi FX-48MR, wiec sie da.

> [...]
    >bezpieczeństwa użytkowników oraz obsługi oraz pełną funkcjonalność
    >wiąże się z tego co widziałem w programie z drabinką na jakieś 5000 -

    Tego sie wlasnie balem :-)
    Ale jesli sie da ... to moze to nie problem ... w odpowiednio duzym
    PLC :-)

    Swoja droga - dawniej bylo mniej przekaznikow, powinno dac sie i
    krocej :-)

    >Zresztą z tego co widziałem w źródłach chyba sam program mają na
    >licencji od amerykanów.

    Czyli da sie i nie da sie, skoro napisanie programu wymaga roku :-0

    >Zresztą takie sterowanie przed oddaniem do użytkowania musi przejść
    >przez proces certyfikacji oraz badania w UDT.

    Hm, zawsze sie podejrzanym okiem patrze na certyfikowanie programow.
    Ale drabinki moze latwiej inzynierowi z UDT zrozumiec ... ha, ha, 5
    tys :-)

    >Pomysł aby zaprząc do sterowania windą Arduino jest powiedzmy sobie
    >trochę szalony - biorąc pod uwagę że wykonując takie sterowanie
    >bierzesz odpowiedzialność za życie ludzi korzystających z windy.

    Tak czy inaczej jakos to trzeba zrobic, i wszystko moze sie popsuc.
    Wiec pomysl z Arduino wcale nie wydaje mi sie szalony.

    J.

  • 58. Data: 2018-02-19 15:20:47
    Od: irabil <i...@w...pl>

    W dniu 19.02.2018 o 14:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "irabil"  napisał w wiadomości grup

    > Takie na wieksza ilosc pieter ?

    Sterownik na 11 przystanków dźwig pojedynczy bez obsługi grupy.

> [...]
    >
    > Swoja droga - dawniej bylo mniej przekaznikow, powinno dac sie i krocej :-)

    No pewnie dawniej do sterowania najprostszym dźwigiem potrzebne były dwa
    styczniki, przekaźnik pomocniczy, dwa przyciski i cztery łączniki w
    szybie :-))

    > Czyli da sie i nie da sie, skoro napisanie programu wymaga roku :-0

    > Hm, zawsze sie podejrzanym okiem patrze na certyfikowanie programow.
    > Ale drabinki moze latwiej inzynierowi z UDT zrozumiec ... ha, ha, 5 tys :-)

    Sam program ich nie interesuje, sprawdzają sterowanie jako całość czyli
    element sterujący pracą dźwigu.

    > Tak czy inaczej jakos to trzeba zrobic, i wszystko moze sie popsuc.
    > Wiec pomysl z Arduino wcale nie wydaje mi sie szalony.

    Mimo wszystko wyobrażam sobie jak niezbyt nauczony w technice cyfrowej
    konserwator dźwigu wyjmuje shielda z Aruino - bo może coś na stykach
    nie łączy - a on właśnie sprawdzał czy są zamknięte drzwi do windy lub
    wyłącznik krańcowy:-((

  • 59. Data: 2018-02-19 15:41:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "irabil" napisał w wiadomości grup

    >No pewnie dawniej do sterowania najprostszym dźwigiem potrzebne były
    >dwa styczniki, przekaźnik pomocniczy, dwa przyciski i cztery łączniki
    >w szybie :-))

    No nie, pisze o takiej na 11 pieter, rejestr przystankow itp.

    >Sam program ich nie interesuje, sprawdzają sterowanie jako całość
    >czyli element sterujący pracą dźwigu.

    No to "u nas bylo dobrze" :-)

> [...]
    >cyfrowej konserwator dźwigu wyjmuje shielda z Aruino - bo może coś
    >na stykach nie łączy - a on właśnie sprawdzał czy są zamknięte drzwi

    No to przeciez to samo bedzie, jak sprobuje z szafy przekazniki
    wyciagac, albo kabelki od PLC sprawdzac i dokrecac.

    J.

  • 60. Data: 2018-02-19 15:51:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Kris" <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > A czemu Arduino a nie PLC?;)
    > Poszukaj posty Adama na grupie budowlanej i poczytaj ew tam zapytaj.
    > Z 10lat to już u niego działa jak dobrze pamiętam

    Czemu PLC? Dla młotka każdy problem wygląda jak łeb od gwoździa...