    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PLC
    Date: Sat, 17 Feb 2018 23:29:31 +0100

    > Wiem co chciałeś napisać, więc dalej nie będę "rżnął głupa". Problemem
    > tej i innych firm jest to, że udostępniają światu praktycznie wszystko.
    > Ile firm ma porządnie zrobioną zaporę? Ja nie znam żadnej. Ja też
    > zresztą nie mam, gdyż nie potrafię jej zrobić, a firmy które poprosiłem
    > o pomoc też się poddały. Ostatnie podejście to FortiGate, też okazuje
    > się że nie spełnia moich założeń.
    ale to jest inna sprawa. komputer+net to takie okno na świat, przez
    które widzisz cuda, i nie wiesz kto na Ciebie patrzy. Ale tak nie musi być.
    > Zobacz jak beztrosko ludzie zgadzają się na licencje (nawet nie
    > czytając) dla programów które instalują. Przykład który mnie rozbawił to
    > latarka na androida (jakieś 3 lata temu), która otwierała telefon na
    > świat. Po co latarce dostęp do sieci i kontaktów? Było to napisane, więc
    > nie zainstalowałem, rok później przeczytałem że "latarka jest dziurawa".
    każdy z moich telefonów ma firewalla. od niedawna nawet roota nie trzeba
    mieć. mniej więcej połowa programów niema dostępu do netu. jak im włącze
    raz na rok, to mi się andorid uaktualnia gorzej niż windows10
    > Inny aspekt - aktualizacje automatyczne. Przyznajcie się, ile osób ma
    > włączone? Teraz wyobraźcie sobie, że w firmie pracuje 6 kompów z
    > systemem cadowskim/camowskim i obsługują frezarki CNC. Jedna
    > aktualizacja i nagle te 6 komputerów pada gdyż system staje się
    > niekompatybilny z zainstalowanemy oprogramowaniem (nie mówię że od razu
    > windows leży), frezarki nie pracują, firma ma straty.
    i ten przykład dowodzi słuszności tego co napisałem. komputery mogą
    pracować bez windowsa, linuksa itp. mogą mieć swój system operacyjny
    oparty (może być nawet oparty nalinuksie) READ ONLY bez emaila, www,
    samby, ftp, jedynie z usługą która do odpowiedzniego bufora zrzuca pliki
    txt. największa szkoda jaką możesz wyrządzić to nakazać lini
    produkcyjnej robić coś innego. tak to strata, ale niewielka w porównaniu
    z tym co sie dzieje i dziać będzie.

    > Szacuję, że gdyby małomiękki się wkurzył, to 95% komputerów w ciągu
    > kilku godzin (uwzględnijmy strefy czasowe) pada na ryjek.
    > Ale mi się zeszło ze ścieżki...Sorki za to.
    Tak.

    > Powiedzmy, e prosty sterownik to jakieś 150E plus 43E za 8 wyjść i 37E
    > za 8 wejść. Najprościej tak to może wyglądać, choć pewnie nie najtaniej,
    > za to skalowalnie do tysięcy wejść/wyjść różnej maści i różnych protokołów.
    googlałem za tym o czym rozmawiacie. nie wiedziałem że są w tych cenach.

    > Nic by nie było. Czy do tych Twoich 4 dolców można podłączyć cokolwiek?
    > Bardzo wątpię. Ma toto jakąś obudowę, sensowne zasilanie, złącza?
    wiesz że nie. ale zestaw przekaźników to 1usd za sztkę. obudowa też
    dolar. zaslianie? jasne, najprostrzy zasilacz i akumulator. znasz
    stabilniejsze?

    no to się zgadzamy
    pozdrawiam
    ToMasz