  • 21. Data: 2009-10-07 08:32:12
    Temat: Re: Optymalizacja rozdzielczosci fotografii do prezentacji na ekranie telewizora 16:9
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam,
    John Smith pisze:
    > Wszystkim nie dogodzisz. Nie wiesz jaki kto ma TV (16:9 czy 4:3),
    Jak w temacie - tylko 16:9
    > czy będzie oglądał w formacie Letterbox czy Pan&Scan. A może
    > pośrednim (da się na moim Samsungu).
    W takim jaki będzie odpowiedni dla danego zdjęcia. To można ustawić.
    Problem PanScan w tym przypadku nie istnieje.

    > Ewentualnie dodał drugi folder ze zdjęciami pod PAL (4:3).
    4:3 - to zupełnie niepotrzebne. Pozostaje jednak problem obrazu
    anamorficznego w przypadku PAL-u i 16:9. Jak to ugryźć?
    f.

  • 22. Data: 2009-10-07 09:23:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > w takim przypadku jedynym sensem ograniczenia rozdzielczosci zdjecia
    > jest zmniejszenie wielkosc pliku , czyli na nosnik da sie zmiescic
    > wiecej zdjec.

    Nie żebym się czepiał, ale nie jedynym. Ostrzenie (promień i siła), a
    czasami także inne parametry (dynamika, gamma) zależy wprost od
    rozdzielczości (dpi), wymiarów i rodzaju medium docelowego. Inaczej na
    papier, inaczej na crt, inaczej na lcd. Można oczywiście to olać, ale
    jak ktoś lubi lepiej...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2009-10-08 04:23:21
    Od: Al Kwasone <k...@p...onet.pl>

    XX YY napisał(a):
    > co znaczy optymalizacja ? - optymalizacja ze wzgledu na co ?
    Na jakość obrazu oczywiście.
    > jesli nic ze zdejciem nie zrobisz zobaczysz tak samo na ekranie jakbys
    > dokonal przewymiarowania.
    Właśnie skalowanie obrazu jest podstawowym źródłem utraty jakości.

    > w takim przypadku jedynym sensem ograniczenia rozdzielczosci zdjecia
    > jest zmniejszenie wielkosc pliku
    To nie ma żadnego znaczenia w tym przypadku.

    > jesli juz chcesz obnizac rozdzielczosc bezwzgledna zdjecia to nie
    > mniej niz do rozdzielczosci bezwzglednej ekranu.
    A co to jest "rozdzielczosc bezwzgledna"?
    f.

  • 24. Data: 2009-10-08 06:08:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Właśnie skalowanie obrazu jest podstawowym źródłem utraty jakości.

    przeciez to skalowanie odbywa sie zawsze o ile rozdzielczosci
    bezwzgledne zdjecia i monitora sa rozne , a chcesz zobaczyc obraz w
    wielkosci monitora.
    jesli sam nie zrobisz wczesniej skalowania to dokonaja tego programy
    systemowe.

    jesli przeskalujesz do odpwiedniego wymiaru ponowne przeskalowanie
    przez program systemowy nie bedzie konieczne - w kazdym przypadku ono
    jednak nastapi.

    jedni uwazaja ze przez resizing w dol poprawia sie jakosc i daliby
    sobie za taka teorie obciac jaja , twierdzisz ze

    "> Właśnie skalowanie obrazu jest podstawowym źródłem utraty jakości."

    przeskalowanie obrazu ( w dol ) jest podstawowym zrodlem utraty
    informacji - o jakosci ( odwzorowania ) nic a priori nie mozna
    powiedziec. Ta zalezy rowniez od warunkow obserwacji

    > To nie ma żadnego znaczenia w tym przypadku.

    jesli nie ma znaczenia to przeskalowanie wczesniej oznacza tylko
    strate czasu.

    > A co to jest "rozdzielczosc bezwzgledna"?

    w odroznieniu do rozdzielczosci wzglednej istnieje bezwzgledna -
    termin dosyc stary w fotografii cyfrowej.

    to calkowita liczba PX z jakiej sklada sie obraz albo liczba Dt z
    jaka posiada monitor cyfrowy.

  • 25. Data: 2009-10-08 13:15:05
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Jaka więc jest konkluzja odnośnie obrazu, który będzie wyświetlany na
    telewizorze z odtwarzacza DVD (PAL)? Przypomnę, że może to być obraz
    anamorficzny.
    f.

  • 26. Data: 2009-10-08 13:58:32
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Piotr Fonon pisze:
    > Jaka więc jest konkluzja odnośnie obrazu, który będzie wyświetlany na
    > telewizorze z odtwarzacza DVD (PAL)? Przypomnę, że może to być obraz
    > anamorficzny.

    Najprościej dolepić boczki (znaczy paski na górze i dole) do resajzu
    720x405. Strata, ale i bezpieczeństwo.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /uwaga! - opinie, które głoszę nie stanowią prawa, dogmatów ani aksjomatów/

  • 27. Data: 2009-10-08 14:00:24
    Od: kibic <a...@o...pl>

    Ja napisze jeszcze raz. Walczyłem z jednym DVD na CRT. Zdjęcia z
    Canona 350D mocno mydlane, po powiekszeniu zoom dalej mydlane. DVD nie
    umiał na ostro zeskalowac zdjęcia. 800x600 podobnie. 640x480 ostre.
    byc moze faktycznie w tym przypadku nie wolno było przekroczyć
    720x576. może w łykend sie pobawie tym.

  • 28. Data: 2009-10-10 15:47:18
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Ja oglądam moje fotki na 42 calowym plazmowym Panasonicu prosto z
    > czytnika kart SD wbudowanego w telewizor.
    > Telewizor bardzo dobrze sam sobie radzi ze skalowaniem rozdzielczości
    > 3008x2000 z mojego Nikona D70 - a to daje oszczędność czasu związaną z
    > brakiem konieczności skalowania fotek.

    Ja oglądam na 42 plaźmie LG z pendrive'a ale jednak skaluję (do 1042x768
    bo nie mam fullHD) i jak masz w programie ustawiony profil raz to jeden
    klik i skaluje wszystkie fotki , także nie traci się zbyt dużo czasu.
    Poza tym w moim przypadku muszę jeszcze trochę zjechać z saturacją bo TV
    mi podbija. No i mniejsze przeskalowane pliki pewnie szybciej się
    wczytują w TV.

    Gdybym chciał dobić na Blue-raya i DVD to bym robił 2 zestawy, każdy
    dopasowany do rozdzielczości - objętościowo pewnie wyszło by na to samo
    co przy braku skalowania.

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 29. Data: 2009-10-10 15:52:01
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Jak w temacie - tylko 16:9

    Pamiętaj tylko, że 16:9 przy HD Ready to może być 1366x768 ale również
    1024x768 (tak jest u mnie na plaźmie gdzie pixele nie są idealnie
    kwadratowe)

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 30. Data: 2009-10-12 09:06:54
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    EMPI pisze:
    > Ja oglądam na 42 plaźmie LG z pendrive'a
    Chciałbym przypomnieć, że temat w ogóle nie dotyczy takiej sytuacji, a
    odtwarzania z odtwarzacza. Odtwarzacz wysyła sygnał w standardowych
    rozdzielczościach telewizyjnych.

    > ale jednak skaluję (do 1042x768
    > bo nie mam fullHD)
    1024x768 nie jest chyba standardową rozdzielczością, jak:
    # 1280×720 pikseli
    # 1920×1080
    więc po co skalować do 1042x768? Chyba, że czytnik jest wbudowany w
    odbiornik i wykorzystuje natywną rozdzielczość panela (nie ten problem).
    Jednak i w tym przypadku pozostaje problem obrazu anamorficznego.
    Pozdrawiam,
    f.