  • 31. Data: 2012-11-11 10:47:50
    Temat: Re: Opis schematu tekstowo.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-11 01:05, Pszemol wrote:
    > Ja widzę jedną rzecz która szkodzi - mianowicie taki plik źródłowy,
    > plik tekstowy musiałby zawierać informację nie tylko o tym, że
    > punkt A jest połączony z punktem B ale i też o tym gdzie/którędy
    > to połączenie przebiega. Inaczej gdy zostawisz maszynie generację
    > obrazu schematu z czystego zapisu połączeń to otrzymasz takie
    > potworki jakie Quartus Altery robi z konfiguracji FPGA gdy każesz
    > mu wyświetlić graficzną reprezentację połączeń, czyli RTL. Tragedia :-)

    Nie zapominaj że mając listę połaczeń i wydzielone moduły, jak rownież
    informacje czym sa połaczenia (szyna adresowa, sygnał analogowy itd)
    może to zrobić lepiej niż z głupiej netlisty.

    Ponadto siła takiego rozwiązania jest możliwośc oglądania *fragmentu*
    schematu na żądanie: pokaż mi przebieg lini A1. I widzisz na schemacie
    tylko elementy do których jest wpięta, cala reszta znika.

    jesli chcesz ładny schemat na koniec, to można podejśc do sprawy jak do
    pcb - odpalisz autorouter a nastepnie sam poprawisz położenia i
    połaczenia. Tylko nie wiem po co tak naprawdę.

  • 32. Data: 2012-11-11 15:44:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > Nie zapominaj że mając listę połaczeń i wydzielone moduły, jak rownież
    > informacje czym sa połaczenia (szyna adresowa, sygnał analogowy itd) może
    > to zrobić lepiej niż z głupiej netlisty.

    Jakie znowu moduły? Czemu ciągle do modułów wracasz?
    Ja pisałem o schemacie wewnętrznym modułu.
    A mianowicie schemat dyskretnych połączeń tranzystorów,
    oporników, kondensatorów w tym Twoim przykładowym radio.

    Chcesz aby kondensator odsprzęgający zasilanie był na schemacie
    umieszczony tu a nie tam. Chcesz aby pętla sprzężenia zwrotnego
    szła z wyjścia do wejścia tędy a nie tamtędy bo może coś błędnie
    sugerować oglądającemu później schemat koledze... Chcesz aby
    filtry były narysowane tak, jak do tego jesteś przyzwyczajony a nie
    tak jak "autorouter" ich sobie wyrysuje.

    > Ponadto siła takiego rozwiązania jest możliwośc oglądania *fragmentu*
    > schematu na żądanie: pokaż mi przebieg lini A1. I widzisz na schemacie
    > tylko elementy do których jest wpięta, cala reszta znika.

    Ciągle piszesz o modułach i ciągle masz w głowie cyfrowe myślenie
    magistral łączących czarne skrzynki typu "cpu", "pamięć", "uart".
    Pomyśl chwilę o tym jak zastosujesz swoje pomysły w analogówce.

    > jesli chcesz ładny schemat na koniec, to można podejśc do sprawy jak
    > do pcb - odpalisz autorouter a nastepnie sam poprawisz położenia i
    > połaczenia.

    Za każdym razem jak coś zmienię w tekstowych "źródłach"?
    Przecież wiesz jak pokracznie działać potrafią autoroutery na PCB.
    Owszem, połączeń dokonają, ale czytelne to dla człowieka nie jest.

    > Tylko nie wiem po co tak naprawdę.

    Nie wiesz po co, bo sam nie pracujesz nad schematami...

  • 33. Data: 2012-11-11 16:39:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-11 15:44, Pszemol wrote:

    > Jakie znowu moduły? Czemu ciągle do modułów wracasz?

    Co przeszkadza miec moduły w modułach? Przeciez to naturalne że zasilacz
    składa się z osobnych elementów takich jak driver mocy, układ regulacji,
    układ shutdown itd. Wszystko wygląda jak schemat blokowy o róznym
    stopniu szczegółowości. Chcesz widzieć bebechy wzmacniacza - prosze, nie
    chcesz, też proszę.

    > Ja pisałem o schemacie wewnętrznym modułu.
    > A mianowicie schemat dyskretnych połączeń tranzystorów,
    > oporników, kondensatorów w tym Twoim przykładowym radio.

    Możesz go sobie narysować jesli musisz. Ważne żeby swiat poza nim nie
    miał pojęcia o tych kreskach. Świat na zwenatrz zna tylko brzeg modulu i
    tyle.

> [...]
    > filtry były narysowane tak, jak do tego jesteś przyzwyczajony a nie
    > tak jak "autorouter" ich sobie wyrysuje.

    Jak można źle narysować kondensator odsprzęgający skoro ja posutluje aby
    go w ogóle nie rysować (jaki jest cel istnienia tego elementu na
    schemacie *IDEOWYM*, twoja IDEA polega na odsprzęganiu zasilania w 8051
    czy na wykonaniu sterwnika akwarium?). Jak mozna źle narysować filtr
    skoro to osobny, zwarty moduł i części nie zostaną rozrzucone po całym
    schemacie. Zawsze możesz podać hinty do rysowania jeśli koniecznie
    musisz *rysować* ale idę o zakład że to zbyteczne jeśli prawidłowo
    połaczyłeś schemat. Cała masa software do jezykow hdl potrafi nazysować
    schemat z kodu i robi to na tyle skutecznie że niepismienni potrafią się
    w tym orientować.

    > Ciągle piszesz o modułach i ciągle masz w głowie cyfrowe myślenie
    > magistral łączących czarne skrzynki typu "cpu", "pamięć", "uart".
    > Pomyśl chwilę o tym jak zastosujesz swoje pomysły w analogówce.

    Myślę i nie widzę róznicy. A nie, w zasadzie widzę róznicę: mianowicie
    kilka programów które miałem w rękach nie rozrózniały napięcia od prądu.
    Klikałeś w net i mówiłeś "30mils" bo tam miał płynąc duży prąd. A
    przeciez net to napięcie a nie prąd. No więc można by i to posprzątać:

    power.output.vcc connect( 10A ) aplifier.vcc.
    power.output.vcc connect( 1mA ) inputGain.vcc

    I router PCB ma znacznie jasniejszy obraz gdzie jest potrzebna gruba a
    gdzie chuda scieżka. I nie, nigdzie nie wpiszę jaką ma mieć szerokość.
    To zależy od technologii wykonania PCB, to nie ta warstwa abstrakcji.

    > Za każdym razem jak coś zmienię w tekstowych "źródłach"?

    Zaczekaj, dlaczego za każdym razem jak coś zmienisz w źródlach masz
    oglądać schemat? Może mi to wyjawić? Nie masz zaufania do ścisłego i
    czytelnego zapisu że musisz za każdym razem analizować druty? Pomysł
    jest taki zeby *NIGDY* nie oglądać schematu. Tylko w sytuacjach
    wyjątkowych można go odzyskać.

    > Przecież wiesz jak pokracznie działać potrafią autoroutery na PCB.

    Autorouter PCB jest inny niz autorouter schematów. PCB ma znacznie
    więcej stopni swobody i warunków których nie ma na syntetycznym schemacie.

    > Nie wiesz po co, bo sam nie pracujesz nad schematami...

    W ogóle i ani trochę.

  • 34. Data: 2012-11-11 19:45:01
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Mowisz o tym jak wygląda gotowe urządzenie w konfrontacji z kupującym.
    > Takie coś robi się po wykonaniu a nie w trakcie.

    Nie, nie mówię o tym.
    Przykład:
    zlecam wykonanie obudowy, dostarczam rysunki.
    Po wykonaniu okazało się, że omyłkowo jeden z rysunków
    zrobiłem lustrzany.
    Wykonawca jest w porządku, zrobił dokładnie co mu kazałem.
    Ja straciłem kasę i czas.
    A jak (za kolejnym przypadkiem) opowiedziałem (machając rękami),
    o co mi chodzi, sam wyłapał podobny błąd.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 35. Data: 2012-11-11 23:46:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-11 19:45, MKi wrote:
    > Nie, nie mówię o tym.
    > Przykład:
    > zlecam wykonanie obudowy, dostarczam rysunki.
    > Po wykonaniu okazało się, że omyłkowo jeden z rysunków
    > zrobiłem lustrzany.

    No wiec dalej nie widzę problemu w wygenerowaniu schematu ze "źródeł".

  • 36. Data: 2012-11-12 08:02:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > układ shutdown itd. Wszystko wygląda jak schemat blokowy o róznym
    > stopniu szczegółowości. Chcesz widzieć bebechy wzmacniacza - prosze, nie

    Zapominasz tylko, że schemat (zwłaszcza analogowy) to nie program i
    element w 10 zagdnieżdzonym bloku może wpływać na elementy otaczające z
    1 poziomu (choćby ceramik od uC położony zbyt blisko LDO na pcb).
    Przy takim wielokrotnym zagnieżdzaniu bloków znacząco spada szansa, że
    ktoś to zauważy.

  • 37. Data: 2012-11-12 18:49:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-12 08:02, Zbych wrote:
    > Zapominasz tylko, że schemat (zwłaszcza analogowy) to nie program i
    > element w 10 zagdnieżdzonym bloku może wpływać na elementy otaczające z
    > 1 poziomu (choćby ceramik od uC położony zbyt blisko LDO na pcb).

    Na PCB. Na ideowym nie. To dwie zupełnie rózne rzeczy czetow mylone w
    tym watku.

    > Przy takim wielokrotnym zagnieżdzaniu bloków znacząco spada szansa, że
    > ktoś to zauważy.

    Ktoś to na pewno zauważy że mu się cewka z A wsadziła pod transformator
    z B na *PCB*.

  • 38. Data: 2012-11-12 20:16:39
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 12.11.2012 18:49, Sebastian Biały pisze:

    > Na PCB. Na ideowym nie. To dwie zupełnie rózne rzeczy czetow mylone w
    > tym watku.

    To tobie się tak wydaje. To na podstawie schematu ma być _widać_ na co
    trzeba uważać przy projektowaniu PCB, bo nie wszystko da się zapisać
    jako regułki/obostrzenia przekazywane z netlistą do programu PCB.

  • 39. Data: 2012-11-12 20:32:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-12 20:16, Zbych wrote:
    > To tobie się tak wydaje. To na podstawie schematu ma być _widać_ na co
    > trzeba uważać przy projektowaniu PCB, bo nie wszystko da się zapisać
    > jako regułki/obostrzenia przekazywane z netlistą do programu PCB.

    Dlaczego nie da się opisać? Bo nie istnieje język opisu posiadający
    odpowiednie konstrukcje? No nie istnieje, to już wiemy. Nic nie stoi na
    przeszkodzie żeby w nim jednak tworzyć hinty dla pcb: element A i B jak
    najdalej od siebie, blok C i D odseparuj masą, blok E tylko po jednej
    stonie laminatu, element Y tylko na brzegu, element X tylko poziomo,
    element W gdziekolwiek. Kwestia przemyślenia *innego* języka opisu pcb.
    Tylko że ja jestem jak najdalej od mieszania kwestii schematu ideowego
    od romieszczania elementów na płytce. Co nie znaczy że nie dalo by rady
    zrobić to w ramach jednego spójnego opisu.

  • 40. Data: 2012-11-13 00:33:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <M...@...pl> wrote in message

    > No to pracuj od razu z netlistą którą da się wczytać do projektu pcb.
    > Wystarczy przyjrzeć się który z przyjętych formatów netlist najbardziej ci
    > odpowiada. Czyli jest dla ciebie najbardziej human read/write :)

    I to jest chyba najwłaściwszy wniosek z tej dyskusji.