  • 1. Data: 2012-11-08 20:51:00
    Temat: Blackfin - jak ugryźć?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Chciałbym wykonać projekt na procesorze z rodziny Blackfin (np. BF504), nie
    wiem jednak dokładnie jak się za to zabrać. Z tego co zauważyłem, dużo
    projektów na Blackfinach polega na dołączeniu pamięci SDRAM i wykorzystaniu
    Linuksa, np. uCLinux. Ja jednak czegoś takiego nie potrzebuję, wystarczy
    kawałek kodu w C. I teraz zaczynają się schody. Dotychczas wykorzystywałem
    procki AVR i STM32 i tam było prosto, można było wewnętrzny Flash
    zaprogramować z poziomu programatora ISP lub JTAGa. Z Blackfinami jest
    inaczej, wykorzystywany jest zewnętrzny Flash, a w tych, co mają wewnętrzny,
    nie jest on dostępny przez JTAG. Niemniej jednak jakoś narzędzie od
    VisualDSP++ jest w stanie tego wewnętrznego Flasha zaprogramować. Czy da się
    takiego wewnętrznego Flasha zaprogramować za pomocą gnICE+? I jak gnICE+
    programuje te zewnętrzne pamięci? Program bfin-jtag z otwartego toolchaina
    na komendę initbus zwraca m.in.:
    bf533_ezkit Blackfin BF533 EZ-KIT board bus driver via BSR
    bf533_stamp Blackfin BF533 Stamp board bus driver
    Jak działa taki driver i czym właściwie jest BSR?
    Może się starzeję, ale nie udało mi się wygooglać odpowiedzi na powyższe
    pytania. Generalnie chciałbym wiedzieć jak mając BF504 i gnICE+ zrobić, żeby
    LED podłączony to tego procesora migał. Dalej myślę, że sobie już poradzę.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2012-11-21 00:32:36
    Temat: Re: Blackfin - jak ugryźć?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > pytania. Generalnie chciałbym wiedzieć jak mając BF504 i gnICE+ zrobić,
    > żeby LED podłączony to tego procesora migał. Dalej myślę, że sobie już

    Miałem nadzieję, że wszystko zacznie działać i będę mógł tu umieścić jakąś
    instrukcję. Niestety. Kod można sobie skompilować i nawet odpalić przez
    debugger. W tym celu uruchamia się gdb-proxy komendą:
    bfin-gdbproxy bfin --reset
    Wtedy gdbproxy wykrywa gnICE+ i przejmuje kontrolę nad procesorem. Następnie
    można na drugim terminalu uruchomić bfin-elf-gdb. Podłączamy się do gdbproxy
    komendą:
    target remote :2000
    Można teraz załadować binarkę komendą load a potem jeszcze symbole z niej
    komendą file. Mając symbole można sobie zrobić np. breakpoint na mainie:
    b main
    i puścić program komendą c. Gdy się zatrzyma na początku maina można
    wykonywać krokowo komendą s.
    No i luz, działa. Ale nadal nie wiem jak to wpakować do flasha, żeby płytka
    sama się bootowała.
    Niby jest skrypt vdsp-flash-programmer.sh, który za pomocą odpalonego
    gdbproxy może uruchomić kod flashujący
    (BF504FEzFlashDriver_BF50x4MBFlash.dxe), który udostępnia komendę flrestore,
    ale jakoś nadal procek z tego swojego flasha nie chce się bootować po
    zaprogramowaniu plikiem .LDR stworzonym z .ELFa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-11-21 01:44:23
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/20/2012 06:32 PM, Grzegorz Niemirowski wrote:
    [...]
> [...]
    > flrestore, ale jakoś nadal procek z tego swojego flasha nie chce się
    > bootować po zaprogramowaniu plikiem .LDR stworzonym z .ELFa.

    Nie mam doświadczenia z blackfinem, więc nie wiem czy moja porada będzie
    przydatna, ale czy próbowałeś zlinkować program tak, żeby kod trafił w
    przestrzeń adresową flasha? W ten sposób programuje się flasha w
    texasowych c2000. Linkerowi trzeba podać odpowiedni plik z komendami, a
    programator już sam będzie wiedział czy ma binarkę wgrać do RAMu czy do
    flasha.

    pzdr.
    j.

  • 4. Data: 2012-11-21 23:39:24
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> napisał(a):
> [...]
    > texasowych c2000. Linkerowi trzeba podać odpowiedni plik z komendami, a
    > programator już sam będzie wiedział czy ma binarkę wgrać do RAMu czy do

    Próbowałem, ale nie wiedziałem jak to dokładnie zrobić. W każdym razie nie
    udało mi się znaleźć potwierdzenia, że trzeba tak robić. Poza tym o ile
    dobrze rozumiem, plik .ldr to nie jest binarka z kodem, tylko taka struktura
    zawierająca kilka bloków, która jest parsowana przez boot kernel procesora i
    on sobie dopiero z niej wyciąga te bloki i umieszcza pod odpowiednimi
    adresami. W momencie bootowania, po resecie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2012-11-22 00:27:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > kernel procesora i on sobie dopiero z niej wyciąga te bloki i umieszcza
    > pod odpowiednimi adresami. W momencie bootowania, po resecie.

    W końcu mam rozwiązanie, dostałem na forum Analoga. Otóż jednak ten .LDR
    trzeba inaczej generować niż dla zewnętrznych pamięci flash, niepotrzebne
    okazały się parametry --bits 16 --dma 8 --bmode para. Bez nich wszystko
    działa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/