  • 41. Data: 2012-03-03 10:13:08
    Temat: Re: OpenMP - jest szybciej czy wolniej?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:jisdma$441$...@i...gazeta.pl...
    > mz wiadomo a przynajmniej bezpieczniej jest zakladac ze koszt
    > owatkowienia moze byc spory, mi nie podoba sie watkowa rozrzutnosc,

    Właśnie w tym cały wic:

    1. OpenMP "podręcznikowo" stosuje się tak:

    !$omp parallel do
    do i = 1,N
    ! ... robota do wykonania
    end do
    !$omp end parallel do

    tymczasem narzut na utworzenie wątków jest paskudnie duży i opłaca się
    robić tak

    !$omp parallel

    !$omp master
    ! ... część jednowątkowa
    !$omp end master

    !$omp do
    do i = 1,N
    /* robota do wykonania */
    end do
    !$omp end do

    !$omp parallel

    ale o tym "ludzie od OpenMP" milczą w swoich zaangażowanych
    prezentacjach i przykładach.

    Mimo tej sztuczki - program nadal jest 2x _wolniejszy_ niż jednowątkowy
    (był nawet 35 razy wolniejszy). A powinien być 2x szybszy. Dziwne.

    2. OpenMP miał być (jest?! wątpię!) sposobem na łatwie-i-przyjemne
    wprowadzenie wielowątkowości dla usprawnienia obliczeń numerycznych.

    > - byc moze tak naprawde systemy mozna by robic zupelnie inaczej
    > trzebaby kiedys przemyslec podstawy wielowątkowosci

    3. Myślę, że takie coś będzie szło od strony GPU - Intel "wsadził" GPU do
    CPU - więc pewnie da się - tam powinno być około 1000 rdzeni... to zupełnie
    nowy horyzont.

    > - tak naprawde zeby zobaczyc co sie dzieje trzebeby zobaczyc
    > i umiec zrozumiec kod schedulera i okolic w kernelu - warto
    > by to bylo po prostu obejrzec (zob watek jadro jadra)

    4. Znowu przypomnę - OpenMP miał być sposobem na
    "łatwo-prosto-i-przyjemnie". Jak mam wgłębiać się w kod kernela - to trudno
    mówić, że jest prosto.

    5. Czyli podsumowując - cały ten OpenMP jest mocno do niczego - wydajność
    SPADA - a w dodatku trzeba mocno uważać, aby zrobić działający program.

    6. Punkt 5. odnosi się do "przeciętnego PC mającego 1 procesor z niewieloma
    rdzeniami". Być może gdyby tych rdzeni było więcej... ale, ale, na 16 też
    było kiepsko.

  • 42. Data: 2012-03-03 11:14:20
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Saturday, March 3, 2012 10:13:08 AM UTC, slawek wrote:
> [...]
    > end do
    > !$omp end parallel do
    >
    > tymczasem narzut na utworzenie wątków jest paskudnie duży i opłaca się

    To, skoro masz do zrownoleglenia prosta petle, olej Open MP i tworz watki samemu? W
    C++ moglbys uzyc np. boost::threads. Latwe w uzyciu i tanie.

    RW

  • 43. Data: 2012-03-03 12:30:32
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    > rdzeniami". Być może gdyby tych rdzeni było więcej... ale, ale, na 16 też

    ogolnie sie zgadzam - tak to jest, (moze tak byc,
    zasadniczo jednak kombinujac powinno sie dac osiagnac
    pod 200% na dwu prockach pod 400% na czterech pod 800% na
    osmiu 1600% na 16stu itp -

    o ile sie faktycznie NIE DA to cos jest zepsute - ale
    nie wiem czy owo openmp gwarantuje ze przy jego pomocy
    da sie to osiagnac dla wszystkich kodów (?) czy tylko dla
    niektorych

    - jesli nnie da sie tego 1600% osiagnac w openmp to powinno
    dac innymi sposobami zwiazanymi z mt, a jesli nie da sie
    tego siagnac i innymi sposobami to te techniki są z kolei
    zepsute bo powinny to umozliwiac - prosta sprawa

  • 44. Data: 2012-03-03 12:49:11
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <b...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    discussion-forums@vbbfy7...

    > To, skoro masz do zrownoleglenia prosta petle, olej Open MP i tworz watki
    > samemu? W C++ moglbys uzyc np. boost::threads. Latwe w uzyciu i tanie.

    Więc właśnie dojrzałem do olania.

    Mam dużo rachowania na liczbach zespolonych, ma to działać pod
    Uniksem/Linuksem/? (co tam gdzie się znajdzie), ma to w miarę możliwości
    używać wielu CPU (tzn. 2048 rdzeni na ten przykład), ma być
    łatwe-proste-przyjemne (jeden plik źródłowy), z bibliotek to niech używa
    lapack/blas/itp. a i to może lepiej nie, bo i po co?

    Wybór padł na Fortran, bo dość łatwo go znaleźć na mainframesach (zwykle są
    ze 3-4 kompilatory do wyboru). Oczywiście (?) nie Fortran 77, bo nie chce mi
    się liczyć do 73. A po lekturze książki Krzyżanowskiego "Obliczenia
    inżynierskie i naukowe. Skuteczne, szybkie, efektowne", Wydawnictwo Naukowe
    PWN, 2011, http://www.mimuw.edu.pl/~przykry/ przyszło mi do głowy, że jak
    już jest gotowy (tzn. działa, ale sam problem który jest nim rozwiązywany
    "ewoluuje", np. udało mi się rozwiązać niezły jego kawałek analitycznie, co
    stwarza zupełnie nowe możliwości) program, to dodanie współbieżności a'la
    OpenMP jest trywialne i - co najważniejsze - da się zrobić standardowo w
    Fortranie. Bez niszczenia tego, co jest.

    I niestety, wydaje się że cała koncepcja OpenMP jest w tej chwili po prostu
    błędna. Podobne do moich problemy są dość często spotykane - program z
    OpenMP działa wolniej niż bez. A skoro działa wolniej - to nie ma
    najmniejszego sensu używać. Bo i po co używać czegoś, co wymaga dodatkowej
    roboty i od programisty, i od komputera - a nic w zamian nie daje?!

    I jeszcze jedno - OpenMP z GCC 4.6 obciąża rdzenie 20% do 30%. OpenMP jakie
    daje Microsoft (w MS Visual Studio Professional 2010) jest znacznie
    wydajniejsze: obciążenie idzie do 100% na każdym rdzeniu. Ale i tak program
    z OpenMP osiągnął wydajność... 50% wydajności programu bez OpenMP. I
    dlatego - jeżeli nie będzie postępu - OpenMP jest chybione.

    To już wolę PBS i uruchomić endziesiąt instancji mojego programu - każda z
    innym zestawem danych. Też jest równolegle, a nawet prościej - nie trzeba
    nic w programie zmieniać.

    A jak będę się nudził, to raczej spróbować na GPU/CUDA niż drążyć OpenMP.
    Zwłaszcza iż OpenMP nie wiadomo jak obsługuje I/O i takie tam.

  • 45. Data: 2012-03-03 12:57:57
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > tego siagnac i innymi sposobami to te techniki są z kolei
    > zepsute bo powinny to umozliwiac - prosta sprawa

    PBS - działa i działało.

  • 46. Data: 2012-03-03 13:12:33
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    to ze tylko czasem program przepisany na dwa rdzenie
    bedzie 2razy szybszy a czasem jest nawet wolniejszy
    to dobrze wiadoma sprawa - jak dobrze go jednak napisac
    to powinien byc prawie 2razy szybszy

    w sumie pytanie czy nie moglbybyc wiecej niz 2 razy
    szybszy? pewnym problemem jest np to ze procesor2
    musi czasem wykonac dokladnie ta sama robotę co
    procesor1 - gdyby dac jednemu mozliwosc kopiowania
    wynikow do rugiego to drugi nie musialby tego liczyc i
    teoretycznie moglby robic cos innego (mglisty pomysl
    ale byc moze sa zasady z ktorych wynika ze jednak
    komputer 2procesorowy moze byc wiecej niz 2 razy szybszy)

    co do fortrana to czy program kompilowany fortranem jest
    porownywalny z szybkoscia do c? c ma pewną szkole
    optymalizacji zrodel a czy fortran ma cos takiego?

  • 47. Data: 2012-03-03 13:32:40
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
    > to ze tylko czasem program przepisany na dwa rdzenie
    > bedzie 2razy szybszy a czasem jest nawet wolniejszy
    > to dobrze wiadoma sprawa - jak dobrze go jednak napisac
    > to powinien byc prawie 2razy szybszy

    Oczywista oczywistość. Ale! Spodziewałem się, że takie coś jak rozdzielenie
    pętli

    for i := 1 to 1000000 do b[i] = a[i] + 1.0;

    to *nie* *jest*
    BARDZO-TRUDNE-WYZWANIE-DLA-WYSPECJALIZOWANEGO-STANDA
    RDU(tm) ble ble ble

    Przecież - co widać - operacja jest "wektorowa" - nie ma mieszania w rodzaju
    b[i] = b[i-1] + a[i] itd. itp.

    > co do fortrana to czy program kompilowany fortranem jest
    > porownywalny z szybkoscia do c? c ma pewną szkole
    > optymalizacji zrodel a czy fortran ma cos takiego?

    Fortran pod względem optymalizacji jest niedościgniony (chyba).

    A tak naprawdę - to i tak jedno i to samo GCC - bo nie chce mi się sprawdzić
    jak to byłoby z kompilatorem Intel'a lub Portland.

    Dość, że przykładowy przykład np. z -O0 (bez optymalizacji) liczy się 5
    sekund, a z optymalizacją -Ofast 0.5 sekundy.

  • 48. Data: 2012-03-03 14:39:40
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    RDU(tm) ble ble ble

    > Przecież - co widać - operacja jest "wektorowa" - nie ma mieszania w

    po prawdzie to poki co nie interesowalem sie/ nie zajmowalem
    tym jak takie rzeczy sa robione - ale koszt rozkrecenia
    dodatkowego watku to na pewno sporo wiecej niz wpisanie
    do ip drugiego procesora adresu startu i zlapania jakiegos
    przerwania na koncu roboty - o tyle czynisz blad zakladajac
    ze to tak malo kosztuje - trzebaby sie naprawde zainteresowac
    jak wieloprocesorowosc jest robiona na poziomie okolic asma
    albo nizej - np czy pojedyncze cykle kilku procesorow sa ze soba
    synchronizowane jednym zegarem czy sie rozjezdzaja
    - szukam info na te tematy jakby ktos znal

    co do poczytania kodu schedulera czy dispatchera z kernela
    to mz warto by tez to zrobic - nie powinno to byc takjie trudne
    o ile jest jakis tutorial na ten temat - tez szukam jakiegos
    info/tutoriala na ten temat

  • 49. Data: 2012-03-03 15:08:12
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > przerwania na koncu roboty - o tyle czynisz blad zakladajac
    > ze to tak malo kosztuje - trzebaby sie naprawde zainteresowac

    Ale to nie tak!

    Oczywiście, z pewnością są takie rzeczy, że wątki będą "ciężkie" -
    współdzielenie pamięci i nie tylko, synchronizacja i nie tylko, różne tempo
    pracy różnych procesorów czy nawet możliwość awarii jednego z procesorów w
    trakcie pracy.

    Jednak przykłady dawane przez entuzjastów OpenMP są "lekkie" - tzn. np.
    rozłożona na wątki pętla, w której każdy wątek pracuje na zupełnie innym
    zakresie indeksów tablic. I to jeszcze z dyrektywą #pragma omp parallel for
    obejmującą takie pętle, jak np. sumowanie kolejnych wyrazów szeregu
    potęgowego od 1 do N .

    Jeżeli OpenMP ma dawać "łatwo-prosto-przyjemnie" wielowątkowość - to ma być
    "lekkie-gdzie-trzeba".

    A nie jest.

    Więc nie ma sensu - bo ani do łatwych zadań, ani do trudnych się nie nadaje.

  • 50. Data: 2012-03-03 15:44:10
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 03 Mar 2012 11:13:08 +0100, slawek napisal:

    > Użytkownik <f...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Właśnie w tym cały wic:
    >
    > 1. OpenMP "podręcznikowo" stosuje się tak:
    >
    > !$omp parallel do do i = 1,N
    > ! ... robota do wykonania
    > end do !$omp end parallel do

    OpenMP pozwala robić przede wszystkim coarse-grained, fine-grained może
    i też, ale twoje pętla jest "mikro". Zrób zewnętrzną/wewnętrzną.

    > Mimo tej sztuczki - program nadal jest 2x _wolniejszy_ niż
    > jednowątkowy
    > (był nawet 35 razy wolniejszy). A powinien być 2x szybszy. Dziwne.

    No i będzie 2x szybszy. OpenMP nie zwalnia od myślenia. Chcesz coś
    prostszego: Thrust. Ma backend openMP, ma backend CUDA, używa
    się tak prosto, jak stl::transform, z Fortrana chyba też się da.
    Jak przy pomocy Thrust uda ci się spieprzyć, chylę czoła ;)

    > 3. Myślę, że takie coś będzie szło od strony GPU - Intel "wsadził" GPU
    > do CPU - więc pewnie da się - tam powinno być około 1000 rdzeni... to
    > zupełnie nowy horyzont.

    GPU działa inaczej. Taka pętla będzie "memory-bound", za mało liczenia.
    W przypadku GPU mówi się o przepustowości, i generalnie przepustowość
    obliczeniowa karty jest rzędu 8-10 x większa niż przepustowość
    pamięci, do tego z pamięci trzeba odczytać i jeszcze zapisać wynik.
    Fakt, że GPU mają lepszą przepustowość pamięci niż procek, ale znowu:
    wszystko memory-bound musi mieć odpowiednie dostępy do pamięci, albo
    będzie strasznie wolne. Zobacz Thrust, oni zrobili to dobrze, sam z takim
    podejściem spieprzysz koncertowo i będzie jeszcze wolniejsze.

    Nie wiem, co Intel (i AMD) zrobią naprawdę mieszając CPU i GPU. Widziałem
    te architektury, ale nie powiem, żebym znał ich właściwości. Nie liczyłbym
    też na to, że 1000 rdzeni: rdzenie GPU są inne i nie są niezależne;
    no i rdzenie Intela to nie rdzenie Nvidii czy ATI. Ale mix może być fajny.

    Ta, schedulera. W przypadku dwóch wątków na dwucorowym procku scheduler
    nie ma nic do gadania.

> [...]
    >
    > 5. Czyli podsumowując - cały ten OpenMP jest mocno do niczego -
    > wydajność SPADA - a w dodatku trzeba mocno uważać, aby zrobić działający

    OpenMP jest fajny, RTFM. Trolujesz, czy serio narzekasz?

    > 6. Punkt 5. odnosi się do "przeciętnego PC mającego 1 procesor z
    > niewieloma rdzeniami". Być może gdyby tych rdzeni było więcej... ale,
    > ale, na 16 też było kiepsko.

    Bo spieprzyłeś. Gcc wektoryzuje pętle. Jak masz task z 1 iteracją
    może mieć problem (też bym liczył na to, że sobie poradzi, ale
    nie wszystkie optymalizacje zawsze działają). Zresztą:

    weź Thrust. Jest zrobiony właśnie dla ludzi, którzy nie kumają co to GPU,
    co to OpenMP i chcą coś szybko policzyć. Przepisanie twojej pętli to
    5 minut, używa się tego bardzo prosto. Gratis będzie działało na GPU,
    ale nie oczekiwałbym wielkich zysków jeżeli nie masz takiego "nowego
    procka CPU/GPU, który by jeszcze wspierał CC 2.0", bo na GPU trzeba
    dane dodatkowo przekopiować i przekopiować wyniki, do tego pewne latency
    wykonania dochodzi (rzędu 1ms).

    Edek