  • 51. Data: 2012-03-03 15:49:22
    Temat: Re: OpenMP - jest szybciej czy wolniej?
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 03 Mar 2012 15:44:10 +0000, Edek Pienkowski napisal:

    > GPU działa inaczej. Taka pętla będzie "memory-bound", za mało liczenia.
    > W przypadku GPU mówi się o przepustowości, i generalnie przepustowość
    > obliczeniowa karty jest rzędu 8-10 x większa niż przepustowość pamięci,

    Tak miałem wrażenie, że coś kłamię: jedno zero mi zjadło. Jakieś
    kilkadziesiąt razy.

    Edek

  • 52. Data: 2012-03-03 15:53:07
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jednak przykłady dawane przez entuzjastów OpenMP są "lekkie" - tzn. np.
    > rozłożona na wątki pętla, w której każdy wątek pracuje na zupełnie innym
    > zakresie indeksów tablic. I to jeszcze z dyrektywą #pragma omp parallel for
    > obejmującą takie pętle, jak np. sumowanie kolejnych wyrazów szeregu
    > potęgowego od 1 do N .
    >
    > Jeżeli OpenMP ma dawać "łatwo-prosto-przyjemnie" wielowątkowość - to ma być
    > "lekkie-gdzie-trzeba".
    >
    > A nie jest.
    >
    > Więc nie ma sensu - bo ani do łatwych zadań, ani do trudnych się nie nadaje.

    nie wiem jaki jest koszt 'rozpedzenia' drugiego procesora - petla
    miliona dodawan to pare milisekund - jesli z drugim procesorem
    jest dwa razy wolniej to wynikaloby ze koszt rozpedzenia tego
    procka to tez kilka milisekund albo wchodza w gre jakies inne
    koszty

    zobacz na znacznie wiekszej petli i wydziel koszty 'rozpedzenia'
    procka tak by byly minimalne - taki model podejscia chyba powinien
    sie stosowac - bo czemu nie? (a jak nie to czemu nie: stale koszty
    uzywania dodadtkowych procowchyba nie sa duze ale koszty rozruchowe
    moga byc duze dla malych zadan - tak to wyglada - zobacz czy tak jest - jesli
    tak nie jest to bedzie cos nowego o czym ew warto pogadac i dowiedziec
    sie co to takiego <- tak to widze

  • 53. Data: 2012-03-03 16:12:22
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jite8a$dvn$1...@i...gazeta.pl...
    > OpenMP pozwala robić przede wszystkim coarse-grained, fine-grained może
    > i też, ale twoje pętla jest "mikro". Zrób zewnętrzną/wewnętrzną.

    Nie taka mikro ;)

    Nie da się - ta pętla to jedyny etap na którym coś sensownie (tj.
    bezmyślnie) można zrównoleglić.

    Było rzędu 1000

    Dałem docelowe N, czyli 10 000, i nagle... surprise, surprise

    (a nic innego nie zmieniałem!)

    >gfortran -fopenmp -Ofast program.f95
    >a test.in
    CPU_TIME time = 35.6875 seconds
    ETIME CPU time = 35.2500 seconds 98.64 %
    ETIME SYS time = 0.4844 seconds 1.36 %
    ETIME TOT time = 35.7344 seconds

    >gfortran -Ofast program.f95
    >a test.in
    CPU_TIME time = 37.0000 seconds
    ETIME CPU time = 36.9375 seconds 99.79 %
    ETIME SYS time = 0.0781 seconds 0.21 %
    ETIME TOT time = 37.0156 seconds

    Czyli wersja z OpenMP zrobiła się szybsza (na dwóch rdzeniach) niż
    jednowątkowa. I to nawet bez schedule (z też).

    > No i będzie 2x szybszy. OpenMP nie zwalnia od myślenia. Chcesz coś
    > prostszego: Thrust. Ma backend openMP, ma backend CUDA, używa
    > się tak prosto, jak stl::transform, z Fortrana chyba też się da.
    > Jak przy pomocy Thrust uda ci się spieprzyć, chylę czoła ;)

    Wszystko da się spieprzyć.

    > GPU działa inaczej. Taka pętla będzie "memory-bound", za mało liczenia.
    > W przypadku GPU mówi się o przepustowości, i generalnie przepustowość
    > obliczeniowa karty jest rzędu 8-10 x większa niż przepustowość

    Nie o to chodzi - po prostu dziwiłem się kiedyś, po co Intel dał GPU do CPU
    zamiast zrobić coś innego. Tłumaczył się wtedy (inż. z Intela), że mieli
    pusto na krzemie, bo obwód wafelka jest ograniczony prądowo przez I/O, więc
    przy malejącej szerokości ścieżki zostały puste placki, więc wsadzili tam
    coś, czyli GPU. Bardziej jednak prawdopodobne, że te GPU tam już teraz
    jest... aby kiedyś używać podobnie jak to robi CUDA.

    > Nie wiem, co Intel (i AMD) zrobią naprawdę mieszając CPU i GPU. Widziałem
    > te architektury, ale nie powiem, żebym znał ich właściwości. Nie liczyłbym
    > też na to, że 1000 rdzeni: rdzenie GPU są inne i nie są niezależne;
    > no i rdzenie Intela to nie rdzenie Nvidii czy ATI. Ale mix może być fajny.

    Też tak myślę.

    > Ta, schedulera. W przypadku dwóch wątków na dwucorowym procku scheduler
    > nie ma nic do gadania.

    Niezupełnie - oddychają Windowsy, piszę newsy, coś się dzieje...

    > OpenMP jest fajny, RTFM. Trolujesz, czy serio narzekasz?

    Na serio narzekam. Powinno być tak prosto jak się da. A jest... no dobrze,
    jeszcze tylko dlaczego OpenMP nie chce działać pod GCC 4.7 ?! Tzn. coś mu
    się nie podoba "stara" glibc. Ok. Ale czy ja mam chęć walczyć z glibc - na
    każdym systemie na jaki przypadkiem trafię?! Nie mam!

    > Bo spieprzyłeś. Gcc wektoryzuje pętle. Jak masz task z 1 iteracją
    > może mieć problem (też bym liczył na to, że sobie poradzi, ale
    > nie wszystkie optymalizacje zawsze działają). Zresztą:

    Przełom jest przy około 50 tysiącach iteracji.

    Nagle wszystko robi się płynne, obciążenie CPU leci do 100%, oba wątki się
    dogadują - normalnie cud mniemany.

  • 54. Data: 2012-03-03 16:29:04
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 03 Mar 2012 17:12:22 +0100, slawek napisal:

    > Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:jite8a$dvn$1...@i...gazeta.pl...
    >
    > Nie taka mikro ;)

    Chodzi mi o jedną iterację.

> [...]
    > bezmyślnie) można zrównoleglić.
    >
    > Było rzędu 1000
    >
    > Dałem docelowe N, czyli 10 000, i nagle... surprise, surprise

    [...]

    To jednak udawadnia twoją tezę, że to trochę chimeryczne stworzenie.

    Dla mojej ciekawości: zrobiłbyś test N=1000 (zgubiłem się już, które to
    N) i zrobił pętlę tak:
    for i = 0 ; i += 1000 ; i < n
    for private(j) = i; j < 1000 + i && j < n; j++)

    (sam bym zrobił, ale chwilowo mi się system instaluje)

> [...]
    > wsadzili tam coś, czyli GPU. Bardziej jednak prawdopodobne, że te GPU
    > tam już teraz jest... aby kiedyś używać podobnie jak to robi CUDA.

    Ciekawe story, ten ring danych to pewnie dlatego, że jej się LOTR
    przyśnił? Pierścienie na wafelku?

    Wiem, że iX mają GPU, ale to inne GPU niż Nvidii. Na nowych AMD,
    Intelach może też, już GPU daje jakąś pomoc dla CPU w zwykłym kodzie
    CPU, przynajmniej tomshardware tak twierdzi. Jak dla mnie to
    chwilowo jest skomplikowane, a że "w domu" i "w pracy" mam
    starszy sprzęt (pomijając może mainframe) to nie mam z tym do czynienia.

    > Niezupełnie - oddychają Windowsy, piszę newsy, coś się dzieje...

    Ok, ruszysz myszką: przerwanie, I/O, kursor, itd. Podejrzewasz,
    że jakikolwiek scheduler robi potem msleep(100)?

    Jedyne o czym wiem, to Windows preferuje okienka z focusem. Chcesz
    mieć szybciej działającą aplikację: zrób puste okienko. Albo zmień
    ustwienia wydajności na "aplikacje w tle", serwerowe to się cyhba nazywa.

> [...]
    > Tzn. coś mu się nie podoba "stara" glibc. Ok. Ale czy ja mam chęć
    > walczyć z glibc - na każdym systemie na jaki przypadkiem trafię?! Nie

    Do pełni szczęścia dodaj -std=c++0x i miłego debugowania, ech.

    > Przełom jest przy około 50 tysiącach iteracji.
    >
    > Nagle wszystko robi się płynne, obciążenie CPU leci do 100%, oba wątki
    > się dogadują - normalnie cud mniemany.

    Na Thrust możesz zerknąć i tak, samo się na GPU przeniesie.

    Edek

  • 55. Data: 2012-03-03 21:29:14
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Procedura solve (napisana w Fortranie), według profilera, wykonuje się 2.43
    > mikrosekundy jako "single thread". Jeżeli jednak uruchomić program jako
    > wielowątkowy (2 wątki, OpenMP), to profiler pokazuje około 1.21
    > mikrosekundy. Problem jednak w tym że cały program, co zmierzyłem "ręcznie"
    > zwykłym stoperem, a także przez CPU_TIME z wnętrza programu, wykonuje się
    > wtedy nie krócej - ale aż 20 razy dłużej!

    Mialem podobne problemy gdy probowalem uzywac profilera do trudniejszego
    kodu. Nie wiem co jest przyczyna problemow. Ostatecznie mierzylem czasy
    tylko przy pomocy time a kod uruchamialem wielokrotnie w petli. Czasami
    oczywiscie dopieszczony kawalek kodu po przeniesieniu do calego programu
    zwyczajnie nie dzialal wydajnie, nie wspolpracowal z reszta. Ale co
    poradzic, chyba nie ma innego sposobu gdy sie programuje w jezykach
    wysokiego poziomu?

  • 56. Data: 2012-03-03 21:33:48
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    > A nie jest.
    > Więc nie ma sensu - bo ani do łatwych zadań, ani do trudnych się nie nadaje.

    Na poczatku mialem takie samo wrazenie :) Jednak prawda jest taka, ze
    OpenMP wyraznie upraszcza trudne przypadki, a proste upraszcza kolosalnie.
    Ale na poczatku tez wyzywalem na ten standard, wiec rozumiem kolege.
    Sprobuj jeszcze kilka razy :)

  • 57. Data: 2012-03-03 23:13:36
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik " M.M." <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
    > Sprobuj jeszcze kilka razy :)

    Będzie jeszcze okazja - na razie jest odświeżony 1 program z serii
    kilkunastu (lub więcej) - najprostszy i najszybszy (tzn. mało co w pętli).

  • 58. Data: 2012-03-04 05:46:00
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    Co Ty za podreczniki czytasz? :) To okolo 3% mozliwosci
    OpenMP :)

    Zawsze narzut na utworzenie watkow jest duzy, to nie wina OpenMP.

    Nie milcza, pelno w sieci materialow.

    > jednowątkowy
    Zrownoleglaj obliczenia ktore trwaja przynajmniej 60s na jednym
    watku, wtedy pisz ze dziwne jesli spowolni :)

    No kurde jest. Bez OpenMP taki sam efekt uzyskujesz piszac 5-20 razy
    wiecej kodu. OpenMP robi to samo co bys zrobil sam bez OpenMP -
    pisze za Ciebie kod. Ty tylko mowisz jaki kod ma napisac. Cos
    ala paradygmat deklaratywny.

    Nie spada, po prostu uzywasz tira do przewozenia jednego pudelka zapalek.

  • 59. Data: 2012-03-04 10:29:42
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sunday, March 4, 2012 5:46:00 AM UTC, M.M. wrote:
    > Zawsze narzut na utworzenie watkow jest duzy, to nie wina OpenMP.

    Jezeli tworzysz watki recznie, narzut jest znacznie mniejszy.

    RW

  • 60. Data: 2012-03-04 11:13:42
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

    Roman W <b...@g...pl> napisał(a):

    > Jezeli tworzysz watki recznie, narzut jest znacznie mniejszy.

    Mozesz to jakos uzasadnic i opisac jak uzywasz slowa "recznie"?