  • 11. Data: 2010-03-18 20:34:38
    Temat: Re: Olympus PEN
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 18 of Mar 2010 10:51, PesTYcyD wrote:

    > Hmm już prawie składam zamówienie... Jest ciekawy zestaw z dwoma
    > obiektywami 14-42 i 40-150.

    Wstrzymaj się na razie!

    Może zapytaj się dokładniej o te obiektywy. Ostatnio ćwiczyłem je
    w Olympusie E420. Są gorsze od kitowych obiektywów Sony Alpha
    (te z oznaczeniem SAL, bo ponoć SAM są lepsze), słynnych z tego,
    że są najgorszymi obiektywami na świecie. Być może za krótko
    trenowałem, może doszło coś innego np podejrzewam autofokus.
    W każdym razie postarałbym się zebrać więcej opini nt tych szkieł.

    Zaraz podeślę próbkę

    --
    nb

  • 12. Data: 2010-03-18 21:11:55
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 18 of Mar 2010 21:34, nb wrote:

> [...]
    > trenowałem, może doszło coś innego np podejrzewam autofokus.
    > W każdym razie postarałbym się zebrać więcej opini nt tych szkieł.

    http://nb.homeunix.org/tmp/photo/kit/son_oly.png

    Z lewej Sony (SAL 1870 inaczej DT 18-70 f/3.5-5.6) ,
    z prawej Olympus 40-150 (dalej nie wiem i nie mogę szybko sprawdzić).
    Zarzuty wobec Oly to kiepska ostrość i duża aberracja chromatyczna.

    Zestawienie zrobione na szybko, bez zachowania warunków uprawnionych
    do nazwania tego testem. Pierwsza fotka zrobiona latem przy pionowym
    niemal słońcu, druga zimą przy poziomym i skadrowana tak, żeby było
    widać mniej więcej ten sam motyw co na pierwszym (chodzi o kadrowanie
    podczas fotografowania).

    Z innych fotek (nie mam pod ręką) można wysnuć podobne wnioski.

  • 13. Data: 2010-03-18 21:16:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    nb pisze:
> [...]
    > trenowałem, może doszło coś innego np podejrzewam autofokus.
    > W każdym razie postarałbym się zebrać więcej opini nt tych szkieł.

    Pewno ostrość zeżarł filtr aa, który w 420 jest dość mocny.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 14. Data: 2010-03-18 23:46:49
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 18 Mar 2010 22:11:55 +0100, nb napisał(a):

> [...]
    > podczas fotografowania).
    >
    > Z innych fotek (nie mam pod ręką) można wysnuć podobne wnioski.

    Ostrożnie z wnioskami i kwantyfikatorami. Bo po pierwsze, obiektywy od
    E-PL1 i od E-420 to zupełnie różne obiektywy. Po drugie, porównanie nie
    uwzględnia, że znacznie trudniej zrobić nieporuszone zdjęcie przy dłuższej
    dwukrotnie ogniskowej. Po trzecie, nie uwzględnia mocniejszego filtru AA w
    E-420. Po czwarte i ostatnie, SOA#1.

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"

  • 15. Data: 2010-03-19 01:44:07
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 19 of Mar 2010 00:46, Andrzej Libiszewski wrote:

    > Ostrożnie z wnioskami i kwantyfikatorami.

    A mogłem ostrożniej? Przeczytaj jeszcze raz co i jak napisałem.

    > Bo po pierwsze, obiektywy od
    > E-PL1 i od E-420 to zupełnie różne obiektywy.

    Acha! Już jedno się wyjaśniło. A może jeszcze się wyjaśni,
    dlaczego w zestawieniach obiektywów oly, nie ma rozróżnienia
    14-42 i 40-150 osobno dla E420 i E-PL1? Bo że są różne
    to widać choćby po różnicach cen obu zestawów.

    > Po drugie, porównanie
    > nie uwzględnia, że znacznie trudniej zrobić nieporuszone zdjęcie przy
    > dłuższej dwukrotnie ogniskowej.

    Być może. Dostałem E420 z prośbą o ocenę. Nie podobała mi się ostrość,
    więc metodologią zdroworozsądkową trzasnąłem obiekt kadrując w wizjerze
    tak jak starą znaną fotkę czyli ogniskowa (ekwiwalent?) była taka sama.
    Jakbym wyciągnął lufę Olympusa poza zakres Sony, pewnie miałoby to znaczenie.
    Ale na tym przykładzie raczej nie.

    > Po trzecie, nie uwzględnia
    > mocniejszego filtru AA w E-420. Po czwarte i ostatnie, SOA#1.

    Dla mnie, starego admina, SOA#1 przekłada się na "dziwne, u mnie działa",
    nie wiem co masz na myśli.

    --
    nb

  • 16. Data: 2010-03-19 10:20:12
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Fri, 19 Mar 2010 02:44:07 +0100, nb napisał(a):

> [...]
    > 14-42 i 40-150 osobno dla E420 i E-PL1? Bo że są różne
    > to widać choćby po różnicach cen obu zestawów.

    Nie wnikam. Są to różne obiektywy i IMVHO ten od pena nie powinien być
    oceniany na podstawie tego od E-420.

> [...]
    > Jakbym wyciągnął lufę Olympusa poza zakres Sony, pewnie miałoby to znaczenie.

    Do ostrości 40-150 można się przyczepiać na długim końcu bo rewelacyjna nie
    jest. Ale w okolicach 50-70mm akurat jest ok.

    > Dla mnie, starego admina, SOA#1 przekłada się na "dziwne, u mnie działa",
    > nie wiem co masz na myśli.

    Mam na myśli to, że 40-150 z moim E-520 działa całkiem nieźle.

    "A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
    Alvy Singer

  • 17. Data: 2010-03-19 11:30:54
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    Hmmm teraz mam przez ciebie dylemat... W takim razie czy jest sens
    zakupu zestawu z tymi dwoma obiektywami 14-40 i 40-150? Aparat będzie
    wykorzystywany do wszystkiego, czyli portretowanie, fotki przyrody,
    budynków i wnętrz.

  • 18. Data: 2010-03-19 12:06:39
    Od: "Roman Cierlica" <r...@W...gazeta.pl>

    Jeśli ci nie przeszkadza firma
    to może pentax kx zbiera dość dobre recenzje

  • 19. Data: 2010-03-19 13:52:15
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-03-19 13:06, Roman Cierlica pisze:
    > Jeśli ci nie przeszkadza firma
    > to może pentax kx zbiera dość dobre recenzje

    Pentaxowy kit wymięka przy kitach m4/3 szczególnie w konfiguracji
    Panasonica ;). Poza tym jest problem co podpiąć no chyba że optyka firm
    trzecich, ale wtedy można wchodzić w każdy system. Nie mówię że Pentax
    jest zły, sam mam K100D ale jego polityka jeśli chodzi o szkła jest co
    najmniej dziwna.

    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 20. Data: 2010-03-19 17:21:10
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał

    >[...]
    > Pentaxowy kit wymięka przy kitach m4/3 szczególnie w konfiguracji
    > Panasonica ;).
    >[...]

    Z tym wymiękaniem to bym był ostrożny. Problem w tym, ze korpusy micro 4/3
    poprawiają wady obiektywu (winietowanie, dystorsje, aberrację chromatyczną)
    już w samej puszce, więc rezultaty brane do testów w postaci plików
    bezpośrednio z aparatu są nieporównywalne. Owszem, kit Panasonica ma bardzo
    ładną rzozdzielczosć - szczególnie w środku pola - co uzyskano pomijając
    przy projektowaniu szkła problemy dystorsji, aberracji chromatycznej i
    winietowania - bo to i tak soft aparatu załatwi. Rzecz w tym, ze wszystko ma
    swoja cenę - korekcja programowa niesie za sobą dodatkowe skutki jak np.
    obcięcie podczas korekcji dystorsji krawędzi obrazu rzutowanego przez
    obiektyw na matrycę i podbicie szumów w rogach obrazu podczas korekcji
    winietowania. W sumie efekt uzyskany z kita Panasonica jest bardzo
    przyjemny - np. mimo spodziewanego teoretycznie wskutek korekcji programowej
    spadku ostrości przy brzegach obrazu rozdzielczość obrazu również i przy
    brzegach kadru jest bardzo dobra, ale jest to w znacznej mierze zasługą
    dobrych algorytmów korekcyjnych. Fakt, że użytkownika może to nie
    interesować - dla niego ważny jest efekt końcowy - a ten w przypadku zestawu
    DMC-G1+ kit 14-45 jest całkiem przyjemny.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)