  • 21. Data: 2012-01-19 17:24:53
    Temat: Re: Okazja dla chących zacząć zabawę z MSP430
    Od: a...@g...com.pl

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale może już wystarczy? To, co mam teraz, to już i tak o wiele za dużo
    > jak na moją siwą głowę :(
    >
    > Dzięki pomocy dobrych ludzi mam już nawet Booster Packa z łącznością
    > bezprzewodową (dotykowego się nie udało wysępić), mikrokontrolerów
    > mogę uzywać zamiast kastanietów a z kurierami i listonoszem niedługo
    > będę po imieniu ;)
    >
    > Przy okazji dość mocno odchudziłem portfel :(

    Hej patrzylem na to cudo . W czym pisze sie na to program ? Ja jestem
    jeszcze z czasow 8051 i asemblera/pamieci eprom kasowane zarowka UV ...
    To byly czasy ! W necie przygladalem sie popularnemu baskomowi czy na to
    jest cos podobnego ?

    as

    Ps mi przydal by sie do tego jeszcze lan .

  • 22. Data: 2012-01-19 19:54:02
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > jeszcze z czasow 8051 i asemblera/pamieci eprom kasowane zarowka UV ...
    > To byly czasy ! W necie przygladalem sie popularnemu baskomowi czy na to
    Z pewnością jest i BASIC.
    Ja osobiście nie programowałem jeszcze tych z TI, a ma się to zmienić w
    przyszłym tygodniu :-)
    Ja lubię assembler. Basic też, ale tak raczej z obowiązku bardziej.
    Wszystkie przykłady są w C/C++, więc pewnie najlepiej tym się zająć.
    S.

  • 23. Data: 2012-01-19 22:34:11
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/19/2012 12:24 PM, a...@g...com.pl wrote:
> [...]
    > jeszcze z czasow 8051 i asemblera/pamieci eprom kasowane zarowka UV ...
    > To byly czasy ! W necie przygladalem sie popularnemu baskomowi czy na to

    Nie wiem czy jest basic, ale jest w miarę niezłe msp-gcc z kompilatorem
    C. Code Composer Studio z TI też jest niezłe, ale darmowa wersja ma
    ograniczenia na wielkość kodu wynikowego.
    Kostki programuje się w układzie, a najtańszy programator kupisz z
    Launchpadem, albo innym tanim zestawem uruchomieniowym.
    Naświetlarki UV nie musisz wyciągać z szafy :)

    pzdr.
    j.

  • 24. Data: 2012-01-20 14:30:22
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Nie wiem czy jest basic, ale jest w miarę niezłe msp-gcc z kompilatorem
    > C. Code Composer Studio z TI też jest niezłe, ale darmowa wersja ma
    > ograniczenia na wielkość kodu wynikowego.

    Do 16KB kodu wynikowego, a to już spory program.
    K.

  • 25. Data: 2012-01-20 14:37:47
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/20/2012 09:30 AM, John Smith wrote:

    > Do 16KB kodu wynikowego, a to już spory program.

    Nie wiem czego dotyczy to ograniczenie. Jeśli tylko segmentu kodu, to i
    owszem. Ale jeśli liczą też dane R/O, to już nie musi być taki wielki
    (zakładając że masz wystarczająco dużo flasha).

    pzdr.
    j.

  • 26. Data: 2012-01-20 14:53:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Friday, January 20, 2012, 3:37:47 PM, you wrote:

    > Nie wiem czego dotyczy to ograniczenie. Jeśli tylko segmentu kodu, to i
    > owszem. Ale jeśli liczą też dane R/O, to już nie musi być taki wielki
    > (zakładając że masz wystarczająco dużo flasha).

    Nie rozumiem, o co chodzi - nie ma na razie wyższego niż MSP430G25xx a
    to oznacza 16KB flasha - w czym problem?

    Myslę, że jak ktoś dojdzie do programów tej wielkości, to już da sobie
    radę z MSPGCC.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2012-01-20 19:15:28
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/20/2012 09:53 AM, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie rozumiem, o co chodzi - nie ma na razie wyższego niż MSP430G25xx a
    > to oznacza 16KB flasha - w czym problem?

    Serii G2 to nie dotyczy. Problem może być z większymi kostkami.

    > Myslę, że jak ktoś dojdzie do programów tej wielkości, to już da sobie
    > radę z MSPGCC.

    Wbrew pozorom wcale nie jest trudno wygenerować więcej niż 16kB kodu.
    Wystarczy że dołączysz arytmetykę zmiennoprzecinkową i binarka powiększa
    się o kilka kB. Dodaj jeszcze jakieś tablice stałych (np. czcionki czy
    ikony dla wyświetlacza graficznego) i darmowe CCS może przestać wystarczać,
    Nie jest to wielki problem, ale najlepiej o tym pomyśleć na etapie
    projektu, bo przesiadka na inny kompilator w środku pisania kodu może
    zająć chwilę czasu.

    pzdr.
    j.

  • 28. Data: 2012-01-21 11:16:48
    Od: a...@g...com.pl

    Jacek Radzikowski wrote:

> [...]
    > wystarczać, Nie jest to wielki problem, ale najlepiej o tym pomyśleć na
    > etapie projektu, bo przesiadka na inny kompilator w środku pisania kodu

    A siec do tego da sie podpiac ? I w miare "normalnie" oprogramowac ? Lub
    modul GSM bylby gdzies za darmo ?

  • 29. Data: 2012-01-21 11:42:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Friday, January 20, 2012, 8:15:28 PM, you wrote:

    > Serii G2 to nie dotyczy. Problem może być z większymi kostkami.

    Ale rozmawiamy w kontekście G2 a nie innych kostek.

> [...]
    > Nie jest to wielki problem, ale najlepiej o tym pomyśleć na etapie
    > projektu, bo przesiadka na inny kompilator w środku pisania kodu może

    Sorry - ale wydaje mi się, że większym problemem w takim wypadku
    będzie przesiadka na całkiem inna kość i inne środowisko
    uruchomieniowe a nie tylko kompilator.

    Mam wrażenie, że jak zaczynasz pracować z takimi projektami, to cena
    licencji na kompilator staje się troche mniej znacząca.

    Tu piszemy o zabawie a nie o poważnych zastosowaniach i wielkich
    projektach. Jest do kupienia za grosze programator, darmowe IDE i
    jeszcze dodaja dwa całkiem znone kontrolery - w najnowszysch dostawach
    dają ponoć G2452 i G2553 a to już wcale nie tak słabe maszynki.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 30. Data: 2012-01-21 23:48:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/21/2012 06:42 AM, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Ale rozmawiamy w kontekście G2 a nie innych kostek.

    Ja pisałem o dowolnych zastosowaniach, nie tylko G2.

    > Sorry - ale wydaje mi się, że większym problemem w takim wypadku
    > będzie przesiadka na całkiem inna kość i inne środowisko
    > uruchomieniowe a nie tylko kompilator.

    Kostki w ramach jednej rodziny są dość podobne do siebie. Jeśli w
    trakcie implementowania projektu okazuje się że nagle trzeba dawać
    zupełnie inną kość, to znaczy że ktoś bardzo mocno spieprzył sprawę.
    Jakakolwiek zmiana w sprzęcie to dodatkowa robota. Ale załóżmy że zmiana
    polega tylko na wsadzeniu kości z większą ilością pamięci.
    Sama poprawka kodu źródłowego żeby się kompilował mspgcc jest sprawą
    mechaniczna i może zostać zrobiona w ciągu jednego-dwóch dni, nawet dla
    całkiem sporego projektu (to głównie kwestia tego jak ten kod jest
    napisany). Większość zajmie poznanie nowego środowiska i zmiana
    przyzwyczajeń.

    > Mam wrażenie, że jak zaczynasz pracować z takimi projektami, to cena
    > licencji na kompilator staje się troche mniej znacząca.

    Amatorskie projekty też potrafią osiągać spore rozmiary, a dla takiej
    osoby cena komercyjnego środowiska może być przeszkodą nie do przeskoczenia.

> [...]
    > jeszcze dodaja dwa całkiem znone kontrolery - w najnowszysch dostawach
    > dają ponoć G2452 i G2553 a to już wcale nie tak słabe maszynki.

    Jeśli jedynym narzędziem jakim dysponujesz jest młotek, wszystkie
    problemy wyglądają jak gwoździe. Masz na biurku launchpada więc nie
    musisz sobie zawracać głowy ograniczeniem wielkości kody wynikowego.

    I taka drobna uwaga na marginesie: Jak się zaczyna zabawę z
    mikrokontrolerami dobrze jest zaopatrzyć się układy z dużą ilością
    pamięci. Odpadnie wiele stresów związanych z nieumiejętnością
    efektywnego napisania programu. Osoba z doświadczeniem będzie wiedziała
    że niektóre rzeczy np. lepiej zrobić na stałym przecinku, początkujący
    jak zobaczy że dołączenie biblioteki zmiennoprzecinkowej powoduje że
    program nie mieści się w pamięci tylko się zniechęci do zabawy.
    Na wciskanie skomplikowanych operacji w kilkaset bajtów flasha w
    8-pinowych kostkach przyjdzie czas jak się opanuje podstawy.

    pzdr.
    j.