  • 101. Data: 2011-07-24 19:05:09
    Temat: Re: Odstraszacz gołębi, projekt początkującego.
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 24.07.2011 20:47, Endriu pisze:

    > Usłyszałem o tym "patencie" od znajomego pszczelarza który w ten sposób
    > odstrasza wróble w zimie wydłubujące zimujące pszczoły.
    Tylko to jest na terenie gdzie drapieżniki występują... A miejskie
    gołębie nie wiedzą że powinny się bać. Co innego gdyby sowa co jakiś
    czas jednego zjadła ;)

    Michoo

  • 102. Data: 2011-07-24 20:15:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Endriu napisał:

    > Usłyszałem o tym "patencie" od znajomego pszczelarza który w ten sposób
    > odstrasza wróble w zimie wydłubujące zimujące pszczoły. Wróble sprytnie
    > podlatują do ula i pukają w niego. Gdy pojedyńcze pszczoły "obrończynie"
    > (zamulone w zimie i pięć razy wolniejsze niż w sezonie
    > wiosenno-letnio-jesiennym) wychodzą na zewnątrz wróble wtedy pac i po
    > pszczole. W ten sposób wróble potrafią "wyjeść" pół ula.

    Swoją drogą ciekawe, jak tam w ulu typują ochotników do następnej służby
    wartowniczej. Może w końcu dobór naturalny wyeliminuje nadmierną chęć do
    interesowania się pukaniem nieznajomych w środku zimy.

    Jarek

    PS
    Też mam znajomego pszczelarza. Jego podopieczne chyba są bardziej bystre,
    bo na zimę zakitowują otwór wejściowy ula i wszystkie idą spać.

    --
    PRO SZE ZWONIDŹ JEŹLIKTO HCE PO RADY
    PROSZE PÓKADŹ JEŻLIKTO NIEHCEPO RADY

  • 103. Data: 2011-08-01 17:48:39
    Od: "Endriu" <nmp3(noSpam)@interia.pl>

    > Też mam znajomego pszczelarza. Jego podopieczne chyba są bardziej bystre,
    > bo na zimę zakitowują otwór wejściowy ula i wszystkie idą spać.

    Wydaje mi się, że twój znajmy pszczelarz troszeczkę cię robi w bambuko ....

    Kilka aspektów dobrego zimowania
    http://www.miesiecznik-pszczelarstwo.pl/artykuly/200
    4_20/artykul_2004_20.html

    "[...] Wielu pszczelarzy obawia się pozostawienia na zimę zbyt dużych
    wylotów i często niepotrzebnie je znacząco zmniejszaj. Dobrej wentylacja w
    czasie zimowania jest bardzo ważna, a świadczą o tym dane Brennera. Wyliczył
    on, że rodzina o średniej sile zużywa na ogrzanie kłębu 18 g zapasów
    dziennie. Do spalania takiej ilości cukrów potrzeba 13,43 litra tlenu, który
    jest zawarty w 63,97 litrach powietrza atmosferycznego. Jest to minimalna
    ilość powietrza, która musi dostać się do wnętrza gniazda dziennie. Przy
    spalaniu wspomnianych 18 g zapasów wydziela się aż 13,43 litra pary wodnej,
    która w ciągu doby powinna być usunięta z ula. Jeżeli 34 dm3 przyjmiemy za
    przybliżoną pojemność gniazda zimowego, to powietrze zawarte w gnieździe
    musi być wymienione dwukrotnie w ciągu 24 godzin. Bywa, że w związku z
    niepokojeniem rodzin, ochłodzeniem czy zawilgoceniem ula zapotrzebowanie na
    tlen i wymianę zużytego powietrza przez rodzinę znacznie wzrasta. Z danych
    wynika, że stworzenie warunków do właściwej wentylacji w ulu na czas
    zimowania należy traktować priorytetowo. [...]".

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 104. Data: 2011-08-01 18:20:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Endriu napisał:

> [...]
    > wynika, że stworzenie warunków do właściwej wentylacji w ulu na czas
    > zimowania należy traktować priorytetowo. [...]".

    Nie żebym ja się na tym jakoś specjalnie dobrze znał, ale ul widziałem
    wielokrotnie. W niczym nie przypomina on szczelnością bańki pentody.
    Ani nawet obudowy twardego dysku, do którego też pszczoła nie wleci,
    ale powietrze może do środka wchodzić i wychodzić. Ta dziura, co przez
    nią zwykle wlatują te bzykające zwierzaki, nie jest jedynym otworem,
    przez który może przedostawać się te kilka litrów powietrza na godzinę.

    Jarek

    --
    Za brudny syrop pachnący miód
    owady przynoszą ci co dnia