  • 1. Data: 2013-06-17 23:36:19
    Temat: Lutowanie QFN
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    Witam,

    Mam płytkę 8-warstw, grubość 1.6mm, materiał FR4. Za lutowanie się nie
    biorę, bo oczęta nie te, a co za tym idzie mógłbym sp...lić całą
    robotę. Dałem to do roboty facetowi, który podjął się tematu. No i
    problem... Twierdzi, że coś jest nie halo, bo nie daje się przyspawać.
    Poniżej feralny fragment PCB:

    http://w852.wrzuta.pl/obraz/8ZhhRQPF7QM/qfn

    Na wewnętrznych warstwach (nie wszystkich) też jest kupa GND, ale
    wszędzie są thermal reliefy.
    Ten scalaczek, to takie coś:

    http://www.analog.com/static/imported-files/data_she
    ets/ADP2105_2106_2107.pdf

    Jak sądzicie, czy ja coś zrąbałem w projekcie PCB, czy facet po prostu
    niezbyt sobie z tym radzi i zmienić fachowca? Twierdzi że dmucha hot
    airem i dupa blada...

  • 2. Data: 2013-06-17 23:53:46
    Temat: Re: Lutowanie QFN
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-06-17 23:36, Stachu Chebel pisze:
> [...]
    >
    > Jak sądzicie, czy ja coś zrąbałem w projekcie PCB, czy facet po prostu
    > niezbyt sobie z tym radzi i zmienić fachowca? Twierdzi że dmucha hot

    Jesli soldermaska jest poprawnie polozona to zmien fachowca zanim
    calkiem spierdoli plyte.

  • 3. Data: 2013-06-18 00:07:52
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 17.06.2013 23:36, Stachu Chebel wrote:

    > http://w852.wrzuta.pl/obraz/8ZhhRQPF7QM/qfn
    >
    > Na wewnętrznych warstwach (nie wszystkich) też jest kupa GND, ale
    > wszędzie są thermal reliefy.

    Exposed pad jest po to aby POPRAWIĆ odprowadzanie ciepła - więc sporo
    zależy od tego jak to wygląda "pod spodem"

    > Jak sądzicie, czy ja coś zrąbałem w projekcie PCB, czy facet po prostu
    > niezbyt sobie z tym radzi i zmienić fachowca? Twierdzi że dmucha hot
    > airem i dupa blada...

    A podgrzewa płytkę? Choćby i na żelazku.

    Przy czym coś takiego lutowałem hotairem bez podgrzewania i nie było
    problemów, a miejsca na odprowadzanie ciepła jak widać sporo:
    http://grota.be/~michoo/smieci/brd1.png

    Michoo

  • 4. Data: 2013-06-18 00:09:52
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 17 Cze, 23:53, LeonKame <k...@l...com> wrote:

    eets/ADP2105_2106_...

    > Jesli soldermaska jest poprawnie polozona to zmien fachowca zanim
    > calkiem spierdoli plyte.

    Soldermaska jak i cała PCB wykonana jest perfekcyjnie - pcbcart. Też
    podejrzewam, że trzeba zmienić fachowca.

  • 5. Data: 2013-06-18 00:14:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Stachu Chebel napisał:
    [..]
    > Jak sądzicie, czy ja coś zrąbałem w projekcie PCB, czy facet po prostu
    > niezbyt sobie z tym radzi i zmienić fachowca? Twierdzi że dmucha hot
    > airem i dupa blada...

    Po mojemu robi taką płytę pierwszy raz, podgrzewacz na 160, od góry
    330-350 i powinno pójść, dużo miedzi tam widzę nie sądzę by dało się to
    zrobić za pierwszym podejściem.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2013-06-18 00:23:35
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 18 Cze, 00:07, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Exposed pad jest po to aby POPRAWIĆ odprowadzanie ciepła - więc sporo
    > zależy od tego jak to wygląda "pod spodem"

    Jedna z warstwa wewnętrznych pod scalakiem:
    http://w852.wrzuta.pl/obraz/98TmNgqWfrS/qfn_int

    > A podgrzewa płytkę? Choćby i na żelazku.

    Cholera go wie. Podjął się tamatu, to się nie wcinam. Ale jak nie daje
    rady, to chciałbym poznać przyczyny, żeby temu zaradzić i pchać robotę
    do przodu.

  • 7. Data: 2013-06-18 00:37:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Michoo napisał:
    [..]
    > Przy czym coś takiego lutowałem hotairem bez podgrzewania i nie było
    > problemów, a miejsca na odprowadzanie ciepła jak widać sporo:
    > http://grota.be/~michoo/smieci/brd1.png

    Też 8 warstw?

  • 8. Data: 2013-06-18 00:55:58
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 18.06.2013 00:37, AlexY wrote:
    > Użytkownik Michoo napisał:
    > [..]
    >
    > Też 8 warstw?

    Ni. Przy 8 trzeba by pewnie podgrzać przed lutowaniem.

    Za to większe, z większą ilością większych przelotek i sporą
    powierzchnią dolną do oddawania ciepła, bez thermals + robione na miedzi
    70u.

    Michoo

  • 9. Data: 2013-06-18 01:01:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Po mojemu robi taką płytę pierwszy raz, podgrzewacz na 160, od góry
    > 330-350 i powinno pójść, dużo miedzi tam widzę nie sądzę by dało się to
    > zrobić za pierwszym podejściem.

    Miedzi jest sporo, ale jak jest porządna maska, to nie jest to problem -
    na podgrzewaczu oczywiście, bo bez to nie widzę tego raczej.

    No, ewentualnie jeszcze lepiej piecyk :)

  • 10. Data: 2013-06-18 01:02:32
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 18 Cze, 00:55, Michoo <m...@v...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Za to większe, z większą ilością większych przelotek i sporą
    > powierzchnią dolną do oddawania ciepła, bez thermals + robione na miedzi

    Na mojej PCB też są ZDECYDOWANIE większe scalaki. Jeszcze nie
    montowane. Problem rozpoczął się już na takiej dupereli. Stąd w
    popłochu pytam, czy ja coś zdupcyłem w projekcie, czy fachowiec od
    montażu niezbyt tęgi...