  • 1. Data: 2009-11-04 20:23:06
    Temat: Obiektyw kitowy 18-105
    Od: "Bogusław Pazorek" <b...@g...pl>

    Mam problem.
    Chodzi o AF.Jak rozpoznać czy obiektyw jest OK. Miałem Nikon D60 (szkiełko
    18-55). Dokupiłem do niego 55-200. Teraz mam D90 z 18-105. Mam wrażenie, że
    tym obiektywem jest coś nie tak. Jak założę do D90 szkiełko od D60 55-200
    ostrzy jak należy. Jak założę 18-55, też od D60 - słabo to wygląda. Przy 18-
    105 zakupionym wraz z D90 jest podobnie jak przy 18-55. Brak wyraźnej
    ostrości. Czy to sprawa kitowych obiektywów?. Jak to sprawdzić?. Podobno do
    zestawów kitowych pakowane są obiektywy co miały problemy z kontrolą jakości.
    Jak to sprawdzić?
    Bogusław

  • 2. Data: 2009-11-04 20:56:51
    Temat: Re: Obiektyw kitowy 18-105
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 4 Lis, 21:23, "Bogusław Pazorek" <b...@g...pl>
    wrote:
> [...]
    > 105 zakupionym wraz z D90 jest podobnie jak przy 18-55. Brak wyraźnej

    Zrób test krzyżowy. Zdjęcia obiektywem raz z jednym body raz z drugim
    i zobacz jak wychodzi.

  • 3. Data: 2009-11-05 08:27:31
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > ostrości. Czy to sprawa kitowych obiektywów?. Jak to sprawdzić?. Podobno do
    > zestawów kitowych pakowane są obiektywy co miały problemy z kontrolą jakości.
    > Jak to sprawdzić?
    Mam 18-105 i moim zdaniem to ogólnie jest bardzo ostry obiektyw jak na
    swoją klasę.
    Tak swoją drogą bawiłem się dwoma egzemplarzami i ten z kitu miał
    nieco gorszą ostrość po lewej stronie w położeniu wide.
    Moim zdaniem sprawdź czy te problematyczne obiektywy nie ostrzą przed
    lub za celem.
    Fotografujesz np. linijkę pod kątem 45 stopni ze statywu.
    Ze statywu bo z ręki zawsze ciut może przesunąć aparat przed zdjęciem.
    Gdzieś słyszałem, ze Nikon D90 ma korekcję ewentualnych błędów
    ustawiania ostrości.

  • 4. Data: 2009-11-05 08:38:32
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Bogusław Pazorek wrote:
> [...]
    > zestawów kitowych pakowane są obiektywy co miały problemy z kontrolą jakości.

    18-105 jest jednym z najlepszych kitów. To optycznie bardzo dobry
    obiektyw. Możliwe, że masz jakiś BF/FF w połączeniu z body. W sieci
    znajdziesz łatwo informacje jak zmierzyć back focus/front focus. U mnie
    taki obiektyw pracuje bez problemu i z D60 i z D90.

    wer

  • 5. Data: 2009-11-05 11:52:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "TomekM" <t...@g...com> napisał:

> [...]
    >Fotografujesz np. linijkę pod kątem 45 stopni ze statywu.
    >Ze statywu bo z ręki zawsze ciut może przesunąć aparat przed zdjęciem.

    I tu się można nadziać, gdyz przy takim teście ostrość na innej działce niż
    się chciało wcale jeszcze nie musi świadczyć o FF/BF. Mogą też być dwa inne
    powody:
    1. Pola AF maja skończony rozmiar i jesli nawet wyceliśmy środkiem pola w
    zadany punkt - w polu mieściło się jeszcze parę innych działek linijki - nie
    wiadomo, na którą z nich została złapana ostrość.
    2 Pola AF mogą w rzeczywistości być nieco przesunięte w stosunku do pól
    oznaczonych na matówce - zatem jeśli nawet wycelowaliśmy środkiem pola
    matówki w daną działkę - pole AF mogło celowac nieco niżej lub wyżej.

    Aby uniknąć takich efektów należy celować w płaszczyznę z naniesionym wzorem
    (np. odpowiednio wydrukowaną kartkę papieru) umieszczona dokładnie
    prostopadle do osi optycznej obiektywu. Nachyloną linijkę ułatwiająca
    określenie gdzie złapana została ostrość trzeba umieścić nieco z boku - poza
    polem AF. Trzeba tylko mieć świadomość, że jeśli obiektyw ma znaczną
    krzywiznę pola obfrazowego - ostrosć z boku kadru może wypadac w innej
    odległości niż w środku.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)