  • 51. Data: 2011-05-26 15:24:23
    Temat: Re: [OT] ?wiete krowy
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Przestań - to nawet bez turbo nie chciał działać. Była to jedyna płyta
    > główna, w której zobaczyłem tyle TTLi i wlutowane długie szyny
    > zasilania i masy. Typowa konstrukcja lat 60/70 a nie początku lat
    > 90-tych.

    > Było tego znacznie więcej, naprawdę. Fonia produkowała przyzwoity
    > sprzęt profesjonalny za komuny właśnie. Kaprzak robił Koncerta -
    > całkiem przyzwoity magnetofon. Itd.
    >
    > To, że Elwro nie potrafiło produkować komputerów, to jedna sprawa ale
    > również we Wrocłąwiu Dolam produkował duże wyświetlacze LCD, które

    Teraz LG i inne azjatyckie firmy pod Wrocławiem robią większe
    wyświetlacze lcd :)
    Dolam robił też klawiatury kontaktronowe i trochę układów hybrydowych
    cienkowarstwowych. Miał tez produkcję specjalną - zdaje się zapalniki
    czasowe do bomb :) W nowych realiach, produkcji specjalnej nie dało się
    pewnie utrzymać, a reszta w sumie nie była rewelacją przy konfrontacji z
    produkcją zagraniczną. Ale dalej się u nich robi.
    Generalnie zakłady elektroniczne padły gdyż nie radziły sobie w nowych
    warunkach. I chyba dobrze bo inaczej wysysałyby dotacje z budżetu jak
    huty, stocznie i kopalnie.

    MD

  • 52. Data: 2011-05-26 16:54:20
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Mario wrote:
    (ciap)
    > Dolam robił też klawiatury kontaktronowe

    Szajs!

    BTW na Słowacji robili jakiś klon IBM-a tam były przerzutniki hallotronowe w
    klawiaturach (terminali) :-)

    --
    Włodek

  • 53. Data: 2011-05-26 17:33:54
    Temat: Polska elektronika (historycznie)
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Generalnie zakłady elektroniczne padły gdyż nie radziły sobie w
    > nowych warunkach. I chyba dobrze bo inaczej wysysałyby dotacje z
    > budżetu jak huty, stocznie i kopalnie.
    [...]

    Już kiedyś na tej grupie wspominałem, co, kto i _kiedy_ było
    _rzeczywistą_ przyczyną upadku polskich zakładów produkujących
    podzespoły elektroniczne. Słowa kluczowe: rok 1988, PZPR, nierentowne
    zakłady, proszek ixi.
    To ta decyzja wykończyła te zakłady. Późniejsze decyzje, między innymi
    "liberalizacja" systemu ceł postawiła kropkę nad i.
    Acha, pierwszy był niejaki Reagan, który "zamordował polskie kury" ;->
    Polska UNITRA mogłaby po konsolidacji zostać _rozsądnie_
    sprywatyzowana. Zamiast tego zatriumfowało bezhołowie i rażąca
    głupota.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 54. Data: 2011-05-27 07:46:36
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli nie wykształcimy następców, to obecna polska elektronika upadnie
    > tak, jak to miało miejsce w latach 90-tych, kiedy to zlikwidowano polski
    > przemysł elektroniczny, obok innych.
    > Polska nauka praktycznie nie istnieje, a rozwój obecnie dokonuje się
    > głównie dzięki pasjonatom. Chore.

    Oburzasz się, że nie ma "wykształconych następców"
    Chcesz ich przez PME kształcić!? To miejsce dla "dzieciaków"
    Może rzeczywiście jesteś stary:), i dla Ciebie Polska Nauka
    to wielkie zakłady Cemi Kasprzak Dolam Diora, itp, itd
    Popatrz co się dzieje w firmach w których główną częścią
    "ludzką" są studenci i wysyłają sprzęt do NASA i zbierają laury
    albo coś tam z "nano" czymś.
    Skończyły się czasy wielostoilościowe składy badawcze.
    Myślę, że jak na nasz potencjał finansowy, jesteśmy dalej niż za komunizmu.

    Powielasz mit o "wielkości" polskiej myśli naukowej czasu komunistycznego.
    Myślę, że nie chcesz podawać przykładu jak Sony wkładał do swoich
    kuchennych radiobudzików polskie głośniki, czy jak pod nazwą Thompson
    eksportowaliśmy na zachód magnetofony za cenę kartonu marlboro,
    (które zresztą robiliśmy na licencji), itd

    Artur(m)

  • 55. Data: 2011-05-27 07:57:33
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    > Było tego znacznie więcej, naprawdę. Fonia produkowała przyzwoity
    > sprzęt profesjonalny za komuny właśnie. Kaprzak robił Koncerta -
    > całkiem przyzwoity magnetofon. Itd.

    Dasz mi trzy lata i 5 mln pln-ów i sam zrobię magnetofon jeszcze lepszy
    i jeszcze większy. No może pięć.magnetofonów.
    Problem jest taki żeby zrobić za "ludzkie pieniądze" i żeby było dostępne.
    "Koncert" nie był osiągnięciem, był pokazaniem porażki

    Artur(m)

  • 56. Data: 2011-05-27 08:05:09
    Temat: Re: Polska elektronika (historycznie)
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:irm2u4$r0g$1@news.onet.pl...

    > Acha, pierwszy był niejaki Reagan, który "zamordował polskie kury" ;->
    > Polska UNITRA mogłaby po konsolidacji zostać _rozsądnie_ sprywatyzowana.
    > Zamiast tego zatriumfowało bezhołowie i rażąca głupota.

    Może masz 120% racji,
    ...ale jakoś nie wierzę.

    Artur(m)
    Dojrzewałeś za późnego Gierka?
    Ja tak, ale jakoś obroniłem sie przed "indoktrynacją"

  • 57. Data: 2011-05-27 09:28:34
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-05-27 09:46, Artur(m) pisze:

    > Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Oburzasz się, że nie ma "wykształconych następców"
    > Chcesz ich przez PME kształcić!? To miejsce dla "dzieciaków"
    Ludzie mogą się kształcić w każdej sytuacji. Na pme najczęstszą formą
    jest odpowiedź pytaniem na pytanie "na google szukałeś?".

> [...]
    > eksportowaliśmy na zachód magnetofony za cenę kartonu marlboro,
    > (które zresztą robiliśmy na licencji), itd

    Nigdy nie byłem i nie jestem zwolennikiem komunizmu, tym niechętniej
    patrzę na jego powrót, tym razem pod innym szyldem i hasłami.
    Zdanie może być niezrozumiałe, ale jak spojrzysz na Chiny to zobaczysz
    przedziwny (na "pierwszy rzut oka") ustrój - komunistyczny kapitalizm.
    A słowo "dalej" dotyczyć może tylko technologii, jako społeczeństwo
    kretyniejemy.
    Tak jak za komunizmu, tak i obecnie ogranicza się wolność jednostki,
    inwigilacja polskich obywateli teraz właśnie przeżywa największy
    rozkwit. W imię czego, zapytam?
    K.

  • 58. Data: 2011-05-27 09:30:52
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Artur(m)" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Może masz 120% racji,
    > ...ale jakoś nie wierzę.
    [...]

    Oczywiście, masz prawo mieć wątpliwości. To w końcu tylko gdybanie.
    Ale Czesi jakoś poradzili sobie z TESLĄ. Część zakładów upadła, część
    zmieniła nazwę i profil. Ale część produkuje nadal. Z mojej branży -
    lampy nadawcze dużej mocy, systemy antenowe. To są fakty.
    Kiedyś produkowaliśmy np. świetne lampy nadawcze do nadajników
    radiowych. Mam na myśli tetrodę Q3,5. W wersji całoszklanej,
    "przedwojennej" (przed 1981) były to świetne konstrukcje, o czasie
    pracy sięgającym w skrajnych przypadkach nawet 10000 godzin!
    Zastąpienie szkła (wsad dewizowy ;->) w wersji Q3,5P porcelaną było
    istnym horrorem. Inne pojemności międzyelektrodowe spowodowały nagłe
    pojawienie się problemów ze zneutralizowaniem stopnia mocy. Na temat
    stosowanych metod neutralizacji mógłym napisać cały epos ;-) Do tego
    drastyczny spadek żywotności, problemy z wytrzymałością mechaniczną.
    Ten ostatni problem skutkował na przykład pękaniem porcelanowego
    izolatora ekran - anoda. Tak uszkodzoną lampę wydobywalo się ze
    stopnia mocy w dwóch kawałkach ;-> O spustoszeniach, jakie wywoływała
    gwałtowna utrata próżni w pracującym urządzeniu nawet nie chce mi się
    pisać...
    Na samym początku lat 90-tych było już pozamiatane. Najpierw na rynek
    weszli Chińczycy, ze swoimi klonami QBL3/3500, a potem pojawiły się te
    same konstrukcje w wykoniu THOMPSONA (potem THALES) czy RCA.
    Jak sprawdzałem jakieś 3 lata temu, Czesi oferowali swoje zamienniki
    QBLelek nadal...
    ZARATowskie elementy antenowe z rodziny EAP były ( i gdzieniegdzie są
    nadal) nie do "zarżnięcia". Systemy antenowe na nich zbudowane były
    niezawodne. W tej chwili polski rynek opanowany jest przez KATHREIN
    (to akurat rozumiem) oraz, gdzieniegdzie - przez wyroby czeskie. Dało
    się?
    Nie mam nic przeciwko Czechom w ogólności, a ich elektronice w
    szczególności ;-) Bardzo mile wspomimam trzy generacje ich zestawów
    pomiarowych TV/UKF z rodziny TMZ. Poczynając od prehistorycznej
    TMZ-66. Lubię ich mierniki częstotliwości z serii BM - polskie
    MERATRONIKI czy KABIDY nawet się do nich nie umywały. Sam w domowym
    warsztacie używam sond oscyloskopowych z rodziny BP.
    Chcę jedynie zaznaczyć, że polskiej elektronice nie dano szans. Na
    początku niszczyły ją decyzje politbiura, potem "popiwki" czy
    pierdyliony innych parapodatków przy jednocześnie zniesionej ochronie
    rodzimego rynku odpowiedniemi cłami na produktu z Dalekiego Wschodu.
    Na koniec - w celu podkręcenia jasności wypowiedzi ;-) zaznaczam, że
    nie jestem przeciwnikiem _prawdziwie_ liberalnych zasad wolnego rynku.
    Nie! Twierdzę, że odpowiednio konsolidując przemysł, UNITRĘ czy ZARAT
    można było sprzedać z zyskiem. Konkurencji. Nawet zza południowej
    granicy ;-) Wybrano najgłupszą metodę - "prywatyzację" przez
    wyniszczenie.
    CBDU.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 59. Data: 2011-05-27 09:38:38
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]
> [...]
    > było sprzedać z zyskiem. Konkurencji. Nawet zza południowej granicy ;-)
    > Wybrano najgłupszą metodę - "prywatyzację" przez wyniszczenie.

    Pełna zgoda.
    Pozdrawiam,
    K.

  • 60. Data: 2011-05-27 11:26:48
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:irnr0d$1of$1@news.onet.pl...

> [...]
    > było sprzedać z zyskiem. Konkurencji. Nawet zza południowej granicy ;-)
    > Wybrano najgłupszą metodę - "prywatyzację" przez wyniszczenie.

    W ogólności to bym się do Ciebie dołączył, ale twierdzenie,
    że dało sie to uratować a w szczególności, że zrobiono to z rozmysłem
    - uważam za nieuzasadnione.
    Co do Czechów to też masz rację. Ale jest "ale".
    Współpracując z hitlerowcami (bardziej lub mniej) nie doprowadzili
    do anihilacji przemysłu (wręcz odwrotnie), ani klasy średniej.
    Nie jest to widoczne, ale niezwykle bolesne. Mało jest tych, co to
    włączają do dyskusji "dlaczego u nas tak źle".

    Artur(m)