  • 31. Data: 2015-07-28 02:07:55
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b5ff09$0$2206$6...@n...neostrada.pl

    > Prosta styczna do rownoleznika, jest pozioma tylko, gdy punkt stycznosci jest
    skrzyzowaniu z poludnikiem 19.

    Może łatwiej napisać jakoś tak:

    Południk 19 jest prosty i pionowy a pozostałe -- nie są proste.
    Wzdłuż 19 jest OK, ale im dalej od 19 -- tym większe błędy.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2015-07-28 10:34:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 55b641d1$0$27521$6...@n...neostrada.pl

    >http://www.mini.pw.edu.pl/~okulewiczm/downloads/inz
    /Geoportal_PracaDyplomowa.pdf
    >2.5.4. Odwzorowanie Mercatora

    Juz ci pisalem - za duzo linkowania, za malo myslenia :-)

    >Gdzieś (w tym wątku) nawet używasz tego słowa, więc chyba je znasz.
    >;)
    >(znasz == rozumiesz, o co chodzi)
    >Jest to odwzorowanie walcowe równokątne, opracowane w XVI w. przez
    >flamandzkiego kartografa Gerharda Merkatora, używane głównie w mapach
    >lotniczych i morskich.[22] Obecnie wykorzystywane w serwisach
    >mapowych
    >takich jak Google Maps, Bing Maps i OpenStreetMap[16]. Jest ono
    >dokładne
    >na równiku, ale im bliżej biegunów tym większe pojawiają się
    >deformacje.

    Dalej wyczytasz:
    "Zalety tego odwzorowania wymienił Bing Maps[25]: zachowuje kształt
    relatywnie małych
    obiektów (istotne przy wyswietlaniu zdjec lotniczych, by nie
    zniekształcic kwadratowych budynków
    na prostokatne) oraz zapewnia zachowanie kierunków (północ zawsze jest
    na górze
    mapy)."

    Potwierdza sie w innych zrodlach, ale cos mi sie tu nie zgadza.
    Dlaczego nie zmienia ksztaltu budynkow ? szczegolnie w poblizu
    biegunow ?
    Musze to przemyslec ... rownokatne jest, to niby faktycznie nie
    powinno zmieniac ...
    Mercator, czy Mercator modyfikowany, hm ... nie bez powodu siegalem
    do 70 rownoleznika ...

    > 2.6.2. Układ ,,1992'' Kod EPSG projekcji: 2180 Jeden z
    > obowiązujących w Polsce
    > układów współrzędnych. Opiera się na odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera
    > elipsoidy
    > WGS-84 w jednym pasie o szerokości 10 stopni. Jest to jednolity
    > układ współrzędnych
    > całego kraju. Występują w nim duże zniekształcenia długościowe
    > (od -70 cm/km
    > do +90 cm/km), przez co układ nie może być wykorzystywany dla map
    > w dużej skali.
    > Używany do map topograficznych w skali 1:10 000 i mniejszych.

    Taa, duze, porownaj z Antarktyda i Grenlandia z mapy w pracy.
    OK, dla geodetow duze.

    >I już. Projekcja EPSG 3857, odwzorowanie Mercatora.

    O widzisz, cos znalazles. Slabo opisany ten EPSG 3857,
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/EPSG:3857
    "EPSG:3857 is a Spherical Mercator projection"
    No i tak sie zastanawiam na ile to "spherical" jest istotne.

    http://www.epsg-registry.org/report.htm?type=selecti
    on&entity=urn:ogc:def:crs:EPSG::3857&reportDetail=sh
    ort&style=urn:uuid:report-style:default-with-code&st
    yle_name=OGP%20Default%20With%20Code&title=EPSG:3857

    "Name: WGS 84 / Pseudo-Mercator"

    Pseudo ... ale wcale sie nie pomylilem, jak nazwalem WGS84 - oni tez
    tak nazwali :-)

    >WGS84 czy GRS80 to dla nas jedna chwała.
    >IMO pisanie 'tu 1992' a tam 'WGS84' może być skrótem myślowym.
    >Obrót całej Polski IMO nie może być efektem przejścia pomiędzy
    >różnymi projekcjami takimi jak 1992 (z wyróżnionym południkiem
    >centralnym) i jakąś ,,ogólnoświatową''.

    A kto pisal o calej Polsce ? O Bialymstoku pisales :-)

    Obrot calej Polski oczywiscie moze byc efektem projekcji, ale
    musialaby to byc szerokozasiegowa projekcja - taka np mapa calej
    Europy, albo choc Niemiec i Polski (i Czech).

    >(chyba, że ten system
    >,,ogólnoświatowy'' jest wzorowany na polskich 1992 (czy 2000)
    >z jakimś (jakimiś) odległym (odległymi) południkiem (południkami)
    >centralnym(centralnymi), co IMO byłoby chyba bezsensownym
    >rozwiązaniem z uwagi na rosnące błędy)

    Akurat masz "ogolnoswiatowy" UTM, gdzie w Polsce jest kilka stref,
    wiec i rozne obroty.

    >Różnice pomiędzy WGS84 i GRS80 są dla nas nieistotne.
    >Na WGS84 opiera się OSM, a na GRS80 opiera się 1992.

    No i po ch* kolejny raz piszesz o nieistotnych rzeczach. Istotne jest
    tu 1992, a nie elipsoidy :-)

    >IMO nie możesz mówić jakoś tak:
    >,,nie wiem, jak nazywa się... być może nie ma nazwy''
    >skoro używasz gdzieś słowa Mercator.

    Mysle, ze uzylem w innym kontekscie.

    >Wyjaśnij mi, jak to możliwe, że takie odwzorowanie kontra
    >odwzorowanie
    >Gaussa-Kr'ugera da obrócenie całej Polski, gdy centralnym/wyróżnionym
    >południkiem w tym ostatnim odwzorowaniu jest środkowy (nie brzeżny)
    >południk Polski.

    Nie wyjasnie, bo nie da. Ale nigdy tego nie twierdzilem.
    Moze poza "dziwi mnie tylko, ze we Wroclawiu jest obrot w te sama
    strone". Juz wtedy jak widac mialem podobne podejrzenia - ze nie
    powinien byc caly kraj obrocony.
    Mogly wynikac np z kilku roznych projekcji, albo z jednej
    szerokoobszarowej.
    Po dokladniejszym sprawdzeniu - nie potwierdzilo sie.

    Dostales w kolejnych postach kawe na lawe, ale skupiles sie na

    J.

  • 33. Data: 2015-07-28 16:04:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b73ec5$0$27513$6...@n...neostrada.pl

    > A kto pisal o calej Polsce ? O Bialymstoku pisales :-)

    Ty pisałeś o Wrocławiu. To wschód i zachód 19.

    > Obrot calej Polski oczywiscie moze byc efektem projekcji, ale musialaby to byc
    szerokozasiegowa projekcja - taka np mapa calej
    > Europy, albo choc Niemiec i Polski (i Czech).

    Więc znajdź to przekształcenie. Przypomnę Ci, że 1992 ma wyróżniony
    (w pewnym sensie symetryczny) południk 19. Teraz znajdź to odwzorowanie,
    które zniesie przeciwstawne sobie deformacje wschodu i zachodu Polski.
    (Białystok jest na wschód od 19, Wrocław -- jest na zachód)

    Jeśli jakaś projekcja ,,skręci'' Białystok -- skręci też Wrocław,
    a że te dwa miasta są jakoś zwichrowane ,,symetrycznie'' (jedno
    w prawo, drugie w lewo -- czymkolwiek są te prawe i lewe strony)
    trzeba by takiego przekształcenia, które zniekształci całość
    (całą Polskę, lub choćby fragment Białystok-Wrocław) niejednorodne
    tak, że Białystok i Wrocław będą tak samo ,,obrócoe''.

    Znajdziesz takie zniekształcenie?

    Weź plastykową (łatwą do gięcia) rurę i trzymaj ją poziomo; zegnij
    ją tak, by przypominała banana, ale zachowaj (mniej więcej) poziom.
    Teraz rurą obracaj bądź wyginaj rurę tak, aby znów była prostą rurą,
    ale obróconą względem poziomu. ;)

    1992 jakoś kosi ,,symetrycznie względem 19. (niezupełnie symetrycznie)
    Teraz bierzesz jakiś inny południk bądź równoleżnik i tak kosisz, aby
    mieć ładny obrót? IMO trudne.

    Nie tłumaczę tego Tobie -- tłumaczę się przed innymi.
    Ciebie skasowałem na amen.

    > Akurat masz "ogolnoswiatowy" UTM, gdzie w Polsce jest kilka stref, wiec i rozne
    obroty.

    Weź jakikolwiek wielostrefowy, który da ,,obrót'' całości
    względem ,,symetrycznego'' 1992. Jest to możliwe, ale trzeba
    by daleko odejść -- tak, aby 3 stopnie utonęły w całości
    zniekształceń. Weź odwzorowanie z dobrym równoleżnikiem
    (bądź wieloma dobrymi) czy południkiem, czy inne...

    > No i po ch* kolejny raz piszesz o nieistotnych rzeczach. Istotne jest tu 1992, a
    nie elipsoidy :-)

    Nie będę kolejny raz szukał -- raz zacytowałem z podaniem MIDu.
    Pisałeś, że OSM korzysta z WGS84 a Geoportal korzysta z 1992.
    To żadna odpowiedź. Tu po rosyjsku a tam cyrylicą.

    W Polsce jest 1992 oparty niemal na WGS84 a OSM korzysta z czegoś,
    co jest oparte o WGS84. Źródłem problemu nie jest WGS84, ale coś
    innego -- i nawet w którymś miejscu to potwierdzasz. Uznałeś, że
    WGS84 to właśnie projekcja, odwzorowanie takiego typu jak U1992.
    [a to żadne U, ale O elipsoidalna]

    > Mysle, ze uzylem w innym kontekscie.

    > Nie wyjasnie, bo nie da.

    To fajnie.

    > Ale nigdy tego nie twierdzilem.

    Tylk dwa razy. ;)

> [...]
    > Mogly wynikac np z kilku roznych projekcji, albo z jednej szerokoobszarowej.
    > Po dokladniejszym sprawdzeniu - nie potwierdzilo sie.

    Tak -- po moim sprawdzeniu. :)
    Sprawdziłem najpierw granicę RP-FR (było inaczej niż w Białymstoku,
    choć podobnie -- różnica nie dała odpowiedzi z uwagi na moje
    niedokładności) a następnie porównałem kontury -- to była
    jasna odpowiedź.

    > Dostales w kolejnych postach kawe na lawe, ale skupiles sie na

    Dostałem kawę na ławę w PDFie, którego link zamieściłem.
    A wiesz, jak do tego linku doszedłem? Wrzuciłem do Googli
    pytanie -- "odwzorowanie OSM 1992". Znalazłem rozmowę dwóch
    osób. Rozmowa dotyczyła dokładnie tego samego problemu. ;)
    Obrotu obu podkładów w OSM. Jedna osoba drugiej wyjaśniła -- weź
    projekcję 3857 i trzymaj się tej projekcji -- nie bierz 21cośtam...

    Wrzuciłem więc do Googli pytanie -- projekcja 3857 i 21cośtam.
    I dostałem link do wiadomego PDF. Przeczytałem raz uważnie na małym
    ekranie, później na większym... Też uważnie. [niestety na większym
    było to samo -- dziwne]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2015-07-28 18:12:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Polski.
    >(Białystok jest na wschód od 19, Wrocław -- jest na zachód)

    A kto mowi, ze musze wyroznic poludnik 19 ?

    Zreszta co sie powolujesz na uklad 1992, skoro nawet nie wiedziales w
    jakim geoportal prezentuje dane ...

    >Weź jakikolwiek wielostrefowy, który da ,,obrót'' całości
    >względem ,,symetrycznego'' 1992.

    A musi byc calosc ? Wystarczy ze Bialystok i Wroclaw beda na wschod
    wyroznionego poludnika, dla ich strefy oczywiscie.

> [...]
    >pytanie -- "odwzorowanie OSM 1992". Znalazłem rozmowę dwóch
    >osób. Rozmowa dotyczyła dokładnie tego samego problemu. ;)

    No to czemu nie zrobiles tego na samym poczatku :-)

    J.

  • 35. Data: 2015-07-29 00:00:20
    Temat: SKRAJNIE POJEBANE TEORIE CHUCPOLA - Re: OSramM kontra Geopierdziel
    Od: "na mc.kaczka wyhodowana zatruta plaga = chucpole fiki miki idiots" <c...@c...pl>

    CHUCPOL Eneuel wrote:
    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

    ten ???????? chucpol kreci tu lody, przylazi odbija habete (z nudow i
    zboczenia) a z tej spermy inne *teleCAPy* *ubijaja* piane, zacznijcie
    *lykac*, pomoze wam na zboczenie!

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

    --------------------- http://tinyurl.com/od3dtrk --------------------

  • 36. Data: 2015-07-29 01:28:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b7aa00$0$2197$6...@n...neostrada.pl

    jest na wschód od 19, Wrocław -- jest na zachód)

    > A kto mowi, ze musze wyroznic poludnik 19 ?

    Ty -- mówisz, że Geoportal korzysta z 1992, a OSM z WGS84.
    Skoro chcesz przejść z 1992 na inny -- południk 19 jest już wyróżniony.

    A-B=0 to inaczej A=B Porównanie to inaczej odejmowanie. ;)
    Obie deformacje (1992 i OSMową) musisz brać pod uwagę, gdy
    porównujesz efekty obu projekcji.

    > Zreszta co sie powolujesz na uklad 1992, skoro nawet nie wiedziales w jakim
    geoportal prezentuje dane ...

    Ty powoływałeś się. Nie panujesz nad tym, co piszesz?
    Cytować z MIDem, czy pamiętasz już?

    Ty zasugerowałeś, że Geoportal korzysta z 1992.
    Ja jedynie uznałem to za dobrą podpowiedź. Ale
    nie uznałem, że 1992 da obrót względem innego układu.
    Gdybyś napisał -- we Wrocławiu nie widzę tego
    obrotu -- raczej bym nie poszedł w maliny.

    Pisałeś, że sprawdziłeś i Białystok, i Wrocław. Wrocław
    to 17 południk -- 2 stopnie do 19 południka, ale po
    stronie przeciwnej niż Białystok. Mnie wyszło, że kąt
    obrotu to od 2 stopni do 3 stopni. Ty pisałeś, że wg
    Ciebie jest obrót w tę samą stronę, ale o mniej niż
    3 stopnie. Twoja wypowiedź utwierdzała mnie w złym
    przekonaniu. (deformacja dałaby zdecydowanie mniej
    niż 3 stopnie i w stronę przeciwną)

    Pisałeś, że to sprawa układu 1992 i nawet dałeś link, pisząc, że
    nie czytam. :) Ale pisałeś zarazem, że widzisz obrót w tym samym
    kierunku co w Białymstokui że ten obrót wg Ciebie ma mniej niż
    3 stopnie.

    Czyli utwierdzaeś mnie w z łym przekonaniu, choć jednoczesnie
    wskazywałeś na wiadomego GKrugera...

    obroty.

    > A musi byc calosc ? Wystarczy ze Bialystok i Wroclaw beda na wschod wyroznionego
    poludnika, dla ich strefy oczywiscie.

    Może być Wrocław i Białystok, ale nie zapomnij, że oba te miasta
    leżą na już zdeformowanej części, po obu przeciwnych stronach 19.
    (to, co napisałem Ci wyżej -- A-B=0 to inaczej A=B; )

    Takie U-kształtne coś (19 południk to pionowa ośka tego U) jeszcze
    mocniej zdeformowane, ale względem innego południka czy równoleżnika
    niż południk 19. Deformacja 1992 nie zaniknie z tego porównania,
    gdy przechodzisz z 1992 na inny.

    [JF sprzedał diabłu rozum za szmal? niby dobrze uczynił,
    ale dlaczego sprzedał *swój* rozum? złemu diabłu sprzedał...
    IMO JF Zły Ubił intereS...]

    > No to czemu nie zrobiles tego na samym poczatku :-)

    BARDZO DOBRE PYTANIE!!! [chyba jedyna dobra uwaga JF w tym wątku]

    -=-

    Tak czy siak -- już wiem, jak widzi/prezentuje świat OSM, Bing i Google...
    [ale dlaczego krzywienie w Bingu odbiega od krzywienia w OSM i Googlach?...
    a może wcale nie odbiega?... może źle wdziałem?...]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 37. Data: 2015-07-29 01:47:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b68fb0$0$27510$6...@n...neostrada.pl

    > Poza tym od poczatku sugerowalem, ze to skutek roznego
    > odwzorowania, tos sie oburzal, a nieslusznie :-)

    I dodawałeś, że masz we Wrocławiu (na 17) obrót taki, jak w Białymstoku.
    (może nieco mniejszy niż 3 stopnie; ja swoich 3 stopni też nie byłem
    pewny; wcześniej pisałem o 2 stopniach) [a to pewnie 3.3 stopnia]

    > kontury jest trudniej porownac.

    Bardzo łatwo. W deformacji -- najłatwiej.

    zupelnie naturalne.

    > No, akurat nie widze przelaczania.

    Pokazałem.

    http://bialystok.geoportal2.pl/map/www/mapa.php?CFGF
    =wms&mylayers=+granice+OSM+

    X stoi w miejscu w poziomym przesuwaniu wskaźnika a wiadoma droga jest pozioma.

    A poniżej mapa

    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?gpmap=gp0&actions
    =acShowServices_KATASTER

    jest JAKBY skręcona o 3 stopnie w kierunku odwrotnym do kierunku ruchu wskazówek
    zegara.
    I także X stoi w miejscu w poziomym przesuwaniu wskaźnika a wiadoma droga jest
    pozioma.

    Na obu mapach (wiadoma?) szerokość to około 53 stopnie, 9 minut i 34 sekundy.

    > Na terenie Bialegostoku sa.

    JF -- to nie jest obrót. Tak pisząc, można uznać, że przesunięcie to tez obrót. ;)

    > Tak czy inaczej - upieranie sie, ze OSM uzywa tego samego odwzorowania jest
    nieuzasadnione ..

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 38. Data: 2015-07-29 01:50:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Jul 2015 01:28:31 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "J.F." 55b7aa00$0$2197$6...@n...neostrada.pl

    > BARDZO DOBRE PYTANIE!!! [chyba jedyna dobra uwaga JF w tym wątku]

    Jakbym ci nie napisal czego szukac, to nadal bys sie dziwil skad ten
    obrot :-P

    > Tak czy siak -- już wiem, jak widzi/prezentuje świat OSM, Bing i Google...
    > [ale dlaczego krzywienie w Bingu odbiega od krzywienia w OSM i Googlach?...
    > a może wcale nie odbiega?... może źle wdziałem?...]

    Chyba zle. Tacy rozni twierdza, ze stosuja te sama projekcje.

    Tak swoja to mnie zaczelo ciekawic - co ma wspolczesne odwzorowanie
    Merkatora wspolnego z jego odwzrowaniem. Bo sie doczytalem, zobaczylem
    te logarytmy i tangensy ... nie, on niemal na pewno inaczej to robil.

    J.

  • 39. Data: 2015-07-29 02:03:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mp94a4$rk7$...@n...news.atman.pl

> [...]

    =acShowServices_KATASTER

    > jest JAKBY skręcona o 3 stopnie w kierunku odwrotnym do kierunku ruchu wskazówek
    + I także X stoi w miejscu w poziomym przesuwaniu wskaźnika a wiadoma droga NIE jest
    pozioma.

    Tu jest informacja o projekcji 3857.
    Wcześniej nie widziałem tej informacji -- i informacji o koordynatach.
    Aby te informacje zobaczyć -- trzeba kliknąć coś po prawej stronie.
    (największe oczko)

  • 40. Data: 2015-07-29 02:23:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b68fb0$0$27510$6...@n...neostrada.pl