  • 21. Data: 2015-07-25 16:53:54
    Temat: Re: OSramM kontra Geopierdziel
    Od: abolish fascist capitalism <a...@h...com.world.info>

    J. wrote:
    > Co ci krecenie przeszkadza, niech sie kreci

    ten ???????? chucpol kreci tu lody, przylazi odbija habete (z
    nudow i zboczenia) a z tej spermy ty *ubijasz* piane, zacznij
    *lykac*, pomoze na twoje zboczenie!

    _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ http://pl.vc/1x9f1 _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/

  • 22. Data: 2015-07-26 18:55:35
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55afc76e$0$2207$6...@n...neostrada.pl

    > I co mnie tak obecnie tylko wstepnie dziwi, ze skrecenie w Bialymstoku
    > i Wroclawiu jest w ta samą strone ... ale moze nie powinno dziwic.

    Nie jest w tę samą stronę -- nie jest to obrót, ale deformacja.
    A skoro tak -- może być efektem przechodzenia z układu na układ.

    Wprowadziłeś mnie w błąd. Na tym błędzie, że to obrót całej
    (Wrocław jest na zachodzie, Białystok jest na wschodzie)
    Polski, oprałem się, błądząc dalej donikąd.

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mnivd2$d3p$...@n...news.atman.pl

    > Może później obadam problem dokładniej. Nie ma mowy o błędach
    > paralaksy -- obrót widać na krawężnikach, nie na krawędzi
    > wieżowców. Trochę śmieszna, bo OSM potrafi być rysowana
    > w oparciu o Geoportal. Na podkładzie OSM i Geoportalu
    > stoi ten sam samochód, czyli źródło podkładu i fotka
    > w Geoportalu pochodzą z tego samego źródła, a jednak
    > jest wyraźny obrót. [może jednak Kopernik miaU rację?...]

    I (jak widać) zbadałem. Twoja wiadomość (o obrocie Wrocławia) wprowadziła mnę w błąd.

    > Trzeba by w zrodla strony spojrzec - obracaja sami, czy udostepniaja kafle w dwoch
    standardach.

    Nie obracają. ,,Prostują'' południki bądź prostują równoleżniki.
    Deformują, nie obracają. Wrocław nie ma w tę samą stronę. Ma
    symetrycznie -- od tej pory nasze rozważania mają już inny kierunek.
    Deformacja może być efektem przechodzenia z wykorzystaniem 1992,
    ale obrót całości (mapy Polski) -- nie.

    -=-

    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    > OSM jest GPS-centryczna, czyli WGS84 :-)

    Układ 1992 jest oparty o GRS80. Różnice pomiędzy
    GRS80 i WGS84 są (w naszych rozważaniach) żadne.

    "J.F." 55afc76e$0$2207$6...@n...neostrada.pl

    > Jesli dobrze widze i zgaduje, to geoportal tak dobral, ze poziome i pionowe linie
    maja stala wspolrzedna w ukladzie X Y 1992.

    Różnie dobrał.

    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=en&gui=new
    &sessionID=1951318
    Twoja droga NIE jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    http://bialystok.geoportal2.pl/map/www/mapa.php?CFGF
    =wms&mylayers=+granice+OSM+
    Twoja droga jest pozioma i są współrzędne X,Y oraz N, E
    droga jest pozioma względem X,Y i nie jest wzglEdem N, E

    Ale tutaj jest tylko Białystok -- duża skala, więc i niekoniecznie 1992.
    Co gorsza -- na dole mapy jest Copyright... Nie Geoportal, ale OSM.

    Twoja droga jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    http://www.openstreetmap.org/edit?editor=id#map=16/5
    3.1599/23.1320
    Twoja droga jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    https://www.google.pl/maps/@53.1574846,23.1340038,16
    z?hl=pl
    Twoja droga jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    https://www.google.pl/mapmaker?z=15&ll=53.1082027802
    8757%2C23.14041965&spn=0.018265489230081755%2C0.0549
    3163703971149&utm_source=mapseditbutton_tactile_fine
    print&utm_medium=website&utm_campaign=relatedproduct
    s_maps&hl=pl
    Twoja droga jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    https://mapa.targeo.pl/
    Twoja droga jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E

    Więc jak jest? Mapa jest obrócona czy nie jest? Wygląda to tak,
    że tylko Geoportal wyrywa sie i tylko na jednym ze zdjęć -- na
    innej stronie Geoportalu ta droga jest pozioma...

    BING...

    https://www.bing.com/maps/?FORM=Z9LH3
    Twoja droga NIE jest pozioma, ale brak współrzędnych X,Y i N, E
    Tu jednak odchyłka jest inna niż na Geoporalu, gdzie jest obrót

    ====================

    Popełniłem także błąd w innym wątku. Wziąłem W za Wschód zamiast za West? :)
    Nie wiem, dlaczego, chyba zmęczony byłem (nie było jeszcze zbyt późno)
    i zobaczyłem to, co chciałem zobaczyć. Uznałem, że 110° długości to niemal
    dokładnie kąt prosty względem Polski, dlatego nie ma znaczenia zmiana
    długości położenia bieguna, a jedynie zmiana szerokości. W istocie to
    nie jest kąt prosty, ale należy zsumować nasze 23° i biegunowe 110°, czyli
    mamy różnicę 133°. Teraz trzeba już wziąć pod uwagę i szerokość, i długość.
    (133° to niemal 90°+45° czy 180°-45°, więc dokładnie pośrodku)

    "Eneuel Leszek Ciszewski" momjer$6hg$...@n...news.atman.pl

    > 2001 81,3°N 110,8°W
    > 2002 81,6°N 111,6°W
    > 2003 82,0°N 112,4°W
    > 2004 82,3°N 113,4°W
    > 2005 82,7°N 114,4°W

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Biegun_p%C3%B3%C5%82no
    cny

    > strzałka oznaczona literą N w rzeczywistości wskazuje południowy biegun
    magnetyczny S

    > Jak widać -- północ nie jest na północy, ale na południ,
    > a na dodatek (czyli na domiar złego) macha się wokoło
    > tego południa jak pijana... ;) Co roku około 0.35°... :)

    Macha się trochę inaczej.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2015-07-26 20:15:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    > A ja sprawdzilem i Wroclaw .... po przeciwnej stronie kraju roznica powinna byc w
    przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin
    > powinienem ...

    Uznałem, że chodzi o przeciwną stronę w obrocie, czyli po ,,przekątnej''
    kraju, skoro Szczecin jakoś (nie wiem, jak, bo piszesz dla mnie niezbyt
    zrozumiale) do Wrocławia Ci nie pasuje. Gdybyś napisał ,,przeciwnej
    stronie południka 19 E'' (bądź na wschodzie kraju) i nie kombinował ze
    Szczecina -- zrozumiałbym być może, że błądzę. A tak -- utwierdzałem
    się jedynie w tym, że te mapy są obrócone względem siebie. Prostowanie
    równoleżników czy pionowanie południków odbywa się względem osi
    północ-południe, zaś jakikolwiek obrót -- względem jakiegoś środka
    obrotu. (dowolnego środka, gdyż położenie środka obrotu nie ma żadnego
    znaczenia; zwykle ów środek jest intuicyjnie rozumiany jako środek
    geometryczny obracanej figury, dlatego wybór Worcałwia utwierdził
    mnie w środku obrotu -- łatwiej widzieć to co chcemy widzieć, niż
    to, co burzy naszą wiedzę zebraną do tej pory; Szczecin lepiej pasuje
    do prostowania niż Wrocław -- bo jego szerokość geograficzna jest
    bliższa szerokości geograficznej Białegostoku; z innej strony -- Ty
    jesteś z Wrocławia, co tłumaczy szukanie zmian we Wrocławiu)

    :
    ____:_____
    | : |
    | : B |
    |___:____|
    :

    JF> A ja sprawdzilem i Wroclaw .... po przeciwnej stronie kraju roznica
    JF> powinna byc w przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin powinienem ...

    Rozumiałem to, co pisałeś jakoś tak:

    Powinna być, czyli nie jest. Czyli jest w tę samą stronę.
    Czyli to naprawdę obrót, nie zaś deformacja związana
    z prostowaniem równoleżników bądź pionowaniem południków.

    I pytałem Cię, jak zmiana układu może dać obrót. W wyobraźni
    obracałem mapę i nijak nie wychodził mi obrót w przechodzenie
    z układu na układ, gdy bierzemy pod uwagę Układ 1992 z wyróżnionym
    południkiem 19 E. Wspomniałeś coś o 1992 w Ameryce, czy jakoś
    podobnie, co mnie jeszcze mocniej utwierdzało w obrotach. IMO
    gdyby prostowanie mapy (równoleżników) zacząć od Ameryki -- chyba
    nie można by było odróżnić na terenie Polski obrotu od deformacji.
    (inaczej mówiąc -- gdyby wyróżnionym południkiem nie był 19 E,
    ale jakiś odległy, Polska by mogła być w pobieżnej ocenie obrócona)

    "J.F." 55b27252$0$8370$6...@n...neostrada.pl

    > Ta, szczegolnie jak ogladam mape np Nowego Jorku. PUWG1992 bedzie znakomity ...

    1992 raczej nie istnieje dla Nowego Jorku.
    Globus Wrocławia -- także. ;)

    Nie mylisz aby pojęć? 1992 zestawiasz z WGS84.
    To skrót myślowy czy Twoja totalna niewiedza?
    Zestaw WGS84 z GRS80 -- to ma sens. Ale (co już
    ,,sto'' razy pisałem -- dla nas WGS84 jest identyczna z GRS80)
    (obie zaś nie mają nic wspólnego z rzeczywistą powierzchnią
    Ziemi, lecz zostały wyliczone)

    -====-

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_wsp%C3%B3%C
    5%82rz%C4%99dnych_1992

    Układ współrzędnych 1992 (Państwowy Układ Współrzędnych Geodezyjnych 1992) - układ
    współrzędnych płaskich prostokątnych oparty na odwzorowaniu Gaussa-Krügera dla
    elipsoidy GRS80 w jednej dziesięciostopniowej strefie.

    Pisanie o różnicach pomiędzy WGS84 i PUWG1992 IMO nie ma sensu.
    PUWG1992 opiera się o GRS80 a ta jest niemal identyczna z WGS84.
    Jeśli dokonałeś skrótu myślowego -- to może ma to sens. (dlatego
    zapytałem Cię, czy to skrót myślowy)

    -=-

    I aby było jasne -- nie sprawdziłem ,,obrotów'' we Wrocławiu, a jedynie
    ,,obroty'' całej Polski. Jeśli okaże się, że Wrocław odbiega od
    reszty -- to znów poszedłem złą drogą.

    -=-

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mora7p$iac$...@n...news.atman.pl

    > Zauważ jednak to, o czym piszę wielokrotnie -- jest ten sam podkład
    > (to samo zdjęcie lotnicze) w OSM i w Geoportalu i ten podkład jest
    > różnie ustawiony względem różyczki.

    > Ktoś coś obrócił -- być może słusznie, być może niesłusznie uczynił.
    > Ale na pewno nie mogą istnieć dwie różne prawdy naraz. :)

    Szukałem powodu obrócenia.

    Co do połowy różnicy kątowej pomiędzy biegunami -- nie wiedziałem nawet,
    czy ten obrót jest w stosownym kierunku. Właśnie z tego powodu chciałem
    sprawdzić, jak wygląda ten biegun na globusie i wówczas odkryłem, ;) że
    zamiast dodać 110, odjąłem, co opisałem już w innym wątku -- na bankach.

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mp34bn$npo$...@n...news.atman.pl

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Meritum - przelew nie dotarł!
    Date: Sun, 26 Jul 2015 19:11:16 +0200

    <559bbdd1$0$2190$65785112@news.neostrada.pl> <mngh93$cfg$1@node1.news.atman.pl>
    <559bca30$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>
    <mngtpk$ppt$1@node1.news.atman.pl> <559c3431$0$27516$65785112@news.neostrada.pl>
    <mnhl71$53h$1@node2.news.atman.pl>
    <momjer$6hg$1@node2.news.atman.pl>

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2015-07-26 21:32:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mp384c$rgl$...@n...news.atman.pl

    > "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin

    Nie wyrywam tego z komntekstu zbyt ciasno:

    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    > A ja sprawdzilem i Wroclaw .... po przeciwnej stronie kraju roznica
    > powinna byc w przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin powinienem ...

    Dalej nie ma już mowy o tym, co znaczą dla Ciebie ,,strony różnic''.
    Wcześniej jest mowa o skręcaniu. Skręt jest albo zgodny z ruchem
    wskazówek zegara, albo odwrotny. (albo jakoś ortogonalny)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2015-07-27 11:50:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 55b27252$0$8370$6...@n...neostrada.pl

    >Tu myślisz się. :) Ja nawigacji samochodowej dla
    >pospólstwa spodziewałem się co najmniej 20 lat temu.

    20 lat temu byly lata 90-te :-)

    >I nie są -- są krzywymi.

    >Nie muszą. Wręcz -- nie mogą. Toż na biegunie południki schodzą się
    >w jeden. Jeśli będą prostymi równoległymi -- mapa będzie (co
    >najmniej)
    >niezbyt ;) dokładna. (zero przedzie w kilometry)

    W rzucie Mercatora (zwyklym) sa.

    rugera&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&v
    ed=0CCYQsARqFQoTCJiN8Nbt88YCFSOBcgodSjABRA&biw=1280&
    bih=709

    >Czego ja nie rozumie? To Ty nie masz pojęcia o tym, o czym
    >piszesz, gdy piszesz, że Geoportal to układ 1992 a OSM to WGS.

    No widzisz, nie rozumiesz, ale klocisz sie :-)

    > Zobacz na to
    > http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf&su
    b=u1965
    Oglądałem wcześniej. :) To prehistoria. :)
    > uklad 1965, ale zasada akurat ta sama.

    >(; Jasne, że ta sama. WGS84 czy GRS80? ;)
    >(; I ten sam, jeden obszar -- od Odry do Bugu, od Bałtyku do Tatr. ;)
    >Jak w 1992. ;)
    > Elipsoida odniesienia Krassowskiego,
    > duża półoś a = 6378245 m,
    > spłaszczenie f = 1/298,3

    Co ty o tych elipsoidach, pisalem ci ze nie o to chodzi, do czasu
    zrozumienia - zapomnij o elipsoidach.
    Chodzi o zasade rysowania plaskiej mapy

    > Zreszta znajdziesz podobny rysunek dla 1992 w swojej okolicy

    Nie znajdę. 1992 ma jedną strefę, 1965 to wielostrefowy, jak 2000.
    (2000 ma chyba 4 strefy; 1965 ma chyba 5 stref)

    aly/SIP_Zajecia/SIP_Odwzorowania.htm
    >Co tu ciekawego chcesz pokazać?

    Poszukaj "Obraz terytorium Polski w w odwzorowaniu Gaussa - Krugera
    1992" i spojrz na rysunek powyzej.

    > W przyjetym ukladzie poludnik 19 jest srodkowy.
    > I on jest linia prosta w dodatku "pionowa".
    >Wszystkie południki są ,,pionowe''. ;)

    Ten srodkowy jest naprawde pionowy - tzn rownolegly do boku prostokata
    mapy.
    Reszta jest zaledwie prawie pionowa.

    > Rownolezniki sa krzywe, a styczne do "poziomej" linii tylko wzdluz
    > poludnika 19.

    >ównoleżnik styczny do poziomej linni wzdłuż południka 19?
    >Dobrze czujesz się? Równoleżnik styczny do południka 19?

    Prosta styczna do rownoleznika, jest pozioma tylko, gdy punkt
    stycznosci jest skrzyzowaniu z poludnikiem 19.

    >Nie rozumiem. Są proste, ale pochylone?
    >Na krótkim dystansie/odcinku z odpowiednią tolerancją każda krzywa
    >jest prostą. ;)

    O o to chodzi - jesli mamy mape niewielkiego obszaru, to krzywizne
    mozemy pominac.
    Beda prawie proste.
    Ale nie beda rownolegle do krawedzi mapy.

    >OSM raczej ma się nijak do 1965.
    >Nie ta epoka. ;)
    >1965 nawet w ogólniaku niekoniecznie nas uczono -- bo to zbyt
    >dokładne mapy. ;)

    OSM przede wszystkim ma zasieg swiatowy, i jako taki ma w ...
    powazaniu wszystkie polskie uklady.
    A odwzorowanie ktore stosuje, jakies dziwne jest.

    > http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.15947&mlon=23.
    12136#map=16/53.15947/23.12136

    >Jest.

    >I co z tego? Dokładność takiego mierzenia jest mała a odległość
    >(zakrzywienie równoleżnika) też małe.,

    Nie chcemy zakrzywienia - chce pokazac ze jest pozioma.

    >I co z tego? Jak duży ten skos?

    >Czyli żadna nowina. :)

    Od poczatku pisze, ze to sprawa odwzorowania, a Ty sie kłocisz.

    >Sprawdzam, choć nie wiem, co to sprawdzenie da.

    >Na oko z 75 metrów odchyłki na 1200 metrów.
    > 75/1200=0,0625
    >Może to być obrót o 3 stopnie. OK?
    >I co z tego? Mam ,,tam'' pojechać i sprawdzić?

    Jak chcesz. Mnie tam wszystko pasuje drogi Watsonie.
    Nie bardzo tylko wiem co chcesz sprawdzic - przeciez widac, ze mapa
    pasuje do zdjec ... bo zdjecia obrocone.

    >62 metry to niby dużo dla telefonu dającego 5 metrów.
    >(tablet daje ponoć 2) Ale ,,dokładność 5 metrów'' nie
    >oznacza wcale ,,błąd mniejszy niż 5 metrów''. :)

    To sprawdz na dystansie 10 km.

    14136#map=16/53.14947/23.14136

    >Południki są zwykle prawie pionowe. ;) Nie widzę na wskazanej mapie
    >południków.

    Bo nie sa pokazane. Jesli jednak zmierzysz podobnie jak poprzednio, to
    widac, to pinezka jest w pionie od ronda.
    A dlugosc geograficzna ma taka sama.

    >1992 raczej nie istnieje dla Nowego Jorku.
    >Globus Wrocławia -- także. ;)

    >Nie mylisz aby pojęć? 1992 zestawiasz z WGS84.
    >To skrót myślowy czy Twoja totalna niewiedza?

    OSM od poczatku stosowala wspolrzedne z GPS jako podstawe swoich map.
    A panstwowe urzedy panstwowa osnowe geodezyjna.

    Amatorom odwzorowanie z OSM wystarczy, moze nawet lepsze,
    geodeci i wojsko wola "transverse Mercator" i siatke kilometrowa.

    >Co w tym dziwnego? Ile ma minuta równoleżnika na biegunie? ;)

    dziwne jest tylko to, ze musza stosowac jakas korekte skali w obu
    kierunkach.

    >I co w tym odkrywczego? :)

    Ale nie sa krzywe na mapach :-)

    >Rozmawiamy o obrotach ,,sfer mapowych''. ;)
    >Ja uważam, że te zdjęcia należy jednakowo (biorąc
    >pod uwagę nasze możliwości obliczeniowe) zorientować
    >w OSM i Geoportalu. Ty zaś uważasz, że niekoniecznie,
    >bo OSM używa WGS a Geoportal -- 1992. Ja mówię, że Tobie
    >plącze się 1992 z WGS jak plącze się 'rekin' z 'rybą'. :)

    Troche masz racje. Powinienem napisac "geoportal uzywa odwzorowania
    (opisanego w) PUWG1992, zas OSM uzywa odwzorowania ... nie znam nazwy,
    nie wiem nawet czy nazwane, ale opartego o wspolrzedne GPS".

    >http://bialystok.geoportal2.pl/map/www/mapa.php?CFG
    F=wms&mylayers=+granice+OSM+
    >OK -- X nie zmienia się w ruchu poziomym a Y nie zmienia się w ruchu
    >pionowym.
    >Współrzędne geograficzne zmieniają się.

    >Nie wiem, jak jest, bo nie widzę koordynatów na mapie. :)

    Po to wlasnie byly przyklady z pinezkami

    >0. Ale z tego nie wynika równomierny obrót map o 3 stopnie.

    Wynika - patrz ten rysunek pogladowy dla 1965, ktory skrytykowales,
    czy jak wolisz to ten
    http://aragorn.pb.bialystok.pl/~dmalyszko/GIS_Materi
    aly/SIP_Zajecia/SIP_Odwzorowania_pliki/SIP_Od2.gif

    W okolicy Bialegostoku oba odwzorowania sa obrocone w miare
    rownomiernie.
    Na terenie calego kraju juz roznie.

    >1. Edytorzy/ludzie korzystają z podkładów -- na przykład Geoportalu.
    >:)

    Ponieważ zdjecia pasuja do map, wiec wniosek z tego, ze i zdjecia sa
    obrocone.

    edytor iD w OSM podklady pobiera tak:
    http://mapy.geoportal.gov.pl/wss/service/img/guest/O
    RTO/MapServer/WMSServer?STYLES=default&SERVICE=WMS&F
    ORMAT=image/jpeg&REQUEST=GetMap&HEIGHT=256&WIDTH=256
    &VERSION=1.1.1&BBOX=23.115234375,53.1533590651,23.12
    07275391,53.1566530532&LAYERS=Raster&SRS=EPSG:4326&E
    XCEPTIONS=application/vnd.ogc.se_inimage&TRANSPARENT
    =false

    Znajdz teraz jak pobiera je strona geoportalu, ze sa obrocone

    Byc moze tu gdzies jest to podane
    http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-w
    ms
    http://geoportal.gov.pl/uslugi/usluga-przegladania-w
    mts

    >Oparcie się o ścieżki rysowane logerami raczej nie ma sensu.
    >Potrzebne są do tego specyficzne urządzenia -- bardzo drogie.

    A jednak - zaczelo sie od sciezek rysowanych logerami :-)
    Tzn OSM sie zaczelo.

    >Zdradzę Ci tajemnicę. ;) (kiedyś nie chciałem Ci zdradzić, ale teraz
    >już
    >chyba ;) mogę, bo teraz już to chyba żadna tajemnica) Odbiornik GSP
    >w telefonie ma dużą częstotliwość czytania/odczytów. Bardzo dużą.
    >Aplikacja zapisuje nie częściej niż raz na sekundę. W tej sekundzie
    >można przeprowadzić masę odczytów (ponoć kilkadziesiąt tysięcy)
    >dlatego

    Dla cywili to raczej dokladnie tysiac ... a zreszta, cholera wie, jak
    to w srodku oprogramowane.

    I czy udostepni wynik czesciej niz raz na 0.1s ...

    >Rysowanie dróg w oparciu o ślady logerów raczej nie ma sensu. Tym
    >bardziej nie
    >miało to sensu 10 lat temu, gdy domowe odbiorniki GPS były mniej
    >dokładne a EGNOS
    >dopiero raczkował. Jeszcze wcześniej wskazania GPS były fałszowane
    >celowo.

    A jednak - UMP sie juz wtedy zaczelo, a zdjecia lotnicze nie byly
    publicznie dostepne, byly ale malo dokladne itp.

    >Niczego nie wyjaśniłeś. :) Zaciemniasz sprawę. :)
    >Plączesz WGS84 z układem 1992. :) (,,ryby'' z ,,rekinami'')
    >I twierdzisz, że OSM jest rysowana w oparciu o wskazania domowych
    >odbiorników GPS.
    >W istocie edytor/człowiek ma podkład fotograficzny -- na przykład
    >Geoportalu czy Binga.
    >(może rysować na podstawie zapisu logera GPS, ale ma także podkład
    >Geoportalu)

    No coz, moze i teraz podklady bardziej w uzyciu, ale co 4 minuty
    przybywa jakis slad
    http://www.openstreetmap.org/traces

    a zobacz np tu
    http://www.openstreetmap.org/relation/2690055#map=16
    /51.5513/16.8728

    Droga S5 oddana ok rok temu. Zanim oddali byla juz do OSM wpisana.
    Na mapach Nokii - jako gotowa :-)

    W geoportalu - w duzej skali jest, w malej - nie ma.
    Na zdjeciach z Binga widac budowe. Na zdjecach z geoportalu nie ma
    nic.

    Skad ja OSM wzial ? Nie wiem, chodza sluchy o importowaniu danych
    wojewodzkich.

    > Tak mi cos chodzi po glowie, ze kafelki rastrowe w OSM byly tak
    > zrobione, ze mialy jakis staly rozmiar katowy.
    >Improwizujesz, czy wiesz?

    Jak widac cos tam wiem.

    mes

    >Może masz coś mądrego na myśli, ale piszesz niezrozumiale. :)

    Bo to skomplikowane rzeczy sa, wzory masz podane, mozesz przesledzic
    :-)

    >Tak czy siak -- przejście od WGS84 do 1992 nie da skręcenia map o 3
    >stopnie. :-)

    Zasade skrecenia przedstawilem, ale czy zrozumiesz ... :-)

    >Chyba tak. (raczej na pewno tak, choć dzisiejsze kafle mogą mieć się
    >nijak do dawnych) Nie wiem. I nie ma to znaczenia w tych
    >rozważaniach.

    Ano - faktycznie sa. strona osm pobiera i pokazuje np taki
    http://a.tile.openstreetmap.org/16/35839/21779.png

    P.S

    > Jak spojrzysz na ogon, to jest tam male smigielko o pionowej osi.

    >OK, ale jest malutki. Niewiele (praktycznie nic) wnosi w skręcanie
    >całości

    Nie pisales, ze maja byc duze :-)

    >wokoło pionowej osi. I nie daje zbyt wiele ciągu w pionie. To jakieś
    >korygujące śmigiełko, nie zaś napędowe. Nie może unieść nawet 5%
    >śmigłowca.

    Ehm ... napedowe :-)
    Jak przylozy do ogona te 5%, caly heliktopter sie przechyli, to wtedy
    glowne wirniki daja sile napedowa - do przodu :-)

    > Ale pisalem - wariacja na temat - skresl dwa dolne silniki wraz ze
    > smiglami.

    >Zostaną 4. Para pionowa i para pozioma.

    Smigla 4. Ale poniewaz dwa z nich na sztywno polaczone, to wirnik
    tworza jeden :-)

    >(para -- czyli wzajemne znoszenie momentu obrotu;
    >pionowa -- z obrotową osią pionową;
    >pozioma -- z obrotową osią poziomą)

    No to tu akurat bedzie inaczej - wirnik boczny tworzy pare z jednym
    smiglem tylnym. Oba tylne krecilyby sie w te sama strone ...

    >Mają być 3 wirniki i 3 silniki.

    silniki bylyby 3 :-)

    >Na każdym wirniku jeden poziom łopat.

    A czemu ? Kolejne wymaganie :-)

    >Niekoniecznie. Ale nawet takich nie widuję.

    No wiec teoretycznie mozliwe, o ile to trzecie smiglo bedzie wieksze.
    Czy w praktyce da sie tak dobrac, aby i ciag byl dokladnie 2x wiekszy
    i moment oporow 2x wiekszy, to nie wiem ..

    html
    >Na końcach (przy silnikach z pionowymi osiami) czy w środku?
    >Ja nie potwierdzam tego serwosterowania osiami. :)
    >Ale nie mówię, że go nie ma.

    W spisie czesci jedno serwo, ale moze do kamery.

    Normalny silnik wyglada tak
    http://www.villalachouette.de/william/krims/tricopte
    r/websitepics/tricopter_dlx_detail1.jpg

    ale jedna koncowka tak:
    http://www.villalachouette.de/william/krims/tricopte
    r/websitepics/tricopter_dlx_detail7.jpg
    http://www.villalachouette.de/william/krims/tricopte
    r/websitepics/tricopter_dlx_detail6.jpg
    http://www.villalachouette.de/william/krims/tricopte
    r/websitepics/tricopter_dlx_detail4.jpg

    I jesli dobrze zgaduje - pod silnikiem jest owe serwo, i w jak sie
    jego dzwigienka wychyla, to caly silnik przechyla - bo caly ten koniec
    moze sie obracac na tej krotkiej osi ponad ramieniem.

    >Zamontuj kamerę, to zrozumiesz. :) Chyba, że zbudujesz serwokontrę ;)
    >do tego kręcenia.

    Model specjalny, do panoram i nadzoru dookolnego :-)

    >Moim zdaniem takie coś byłoby szlagierem!!
    >Za tym czymś by poszły inne nieparzystokopytne pionowzloty. ;)

    Ale po co ?

    >Trzysilnikowe (i jednosilnikowe) samoloty są stosowane od
    >niepamiętnych czasów. :)

    Dwu i cztero silnikowe tez ..
    Jeden wiadomo - jedna awaria i katastrofa.
    Trzy o tyle lepsze od 4, ze z reguly tansze ...

    J.

  • 26. Data: 2015-07-27 16:35:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >ze
    >Szczecina -- zrozumiałbym być może, że błądzę.

    Tak powinienem napisac, ale wtedy jeszcze nie badzo wiedzialem skad
    ten obrot,

    >roznica

    >Rozumiałem to, co pisałeś jakoś tak:
    >Powinna być, czyli nie jest. Czyli jest w tę samą stronę.

    No bo tak mi wyszlo. Z tym, ze "metoda pomiarowa" byla taka, ze wybrac
    jakas ulice polozona niemal dokladnie na linii wschod-zachod, i
    przyrownac do krawedzi obrazka".
    Chyba jakas kiepska wybralem, bo teraz przygladam sie dokladniej, i
    faktycznie jest obrocona w druga strone.
    Wroclaw ze swoimi ~17E jest dwa razy blizej poludnika 19 niz
    Bialystok, wiec i skrecenie mniej widoczne.
    Trzeba bylo brac Zgorzelec lub Szczecin.

> [...]
    >gdyby prostowanie mapy (równoleżników) zacząć od Ameryki -- chyba
    >nie można by było odróżnić na terenie Polski obrotu od deformacji.

    To, ze polski panstwowy geoportal korzysta z panstwowego ukladu 1992,
    to jest zupelnie naturalne.

    To, ze OSM, o zasiegu swiatowym, korzysta z polskiego ukladu 1992, to
    jest nie bardzo normalne.
    No i dobrze, bo nie korzysta :-) I stad obrocenie obu map.

    Odwzorowaniem o zasiegu swiatowym jest np UTM, ktory zasade ma podobna
    jak 1992, ale na tym sie podobienstwa koncza, i tez sie nie pokrywa z
    1992.
    Ale OSM z niego tez nie korzysta, wiec mozemy sobie darowac :-)

    >(inaczej mówiąc -- gdyby wyróżnionym południkiem nie był 19 E,
    >ale jakiś odległy, Polska by mogła być w pobieżnej ocenie obrócona)

    A tu widzisz - przy wyroznionym poludniku 19, Bialystok jest
    zauwazalnie obrocony.
    Choc slabo zauwazalnie, bo pierwszy zwrociles na to uwage.
    Choc nie wykluczam, ze wsrod osob zamieszanych w edycje OSM od dawniej
    sprawa byla znana ... i rozwiazana :-)

> [...]
    >PUWG1992 opiera się o GRS80 a ta jest niemal identyczna z WGS84.
    >Jeśli dokonałeś skrótu myślowego -- to może ma to sens. (dlatego

    skrot - OSM od poczatku posluguje sie wspolrzednymi geograficznymi, i
    stosownie do nich opracowuje odwzorowanie.
    Ma to jakas nazwe ? Chyba nie ma, wiec skrotowo nazwalem WGS84.

    Krajowi geodeci pracuja w swoich siatkach i osnowach, i maja X i Y ..

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mora7p$iac$...@n...news.atman.pl

    Jak widac jednak moga i oba obroty sa sluszne :-)

    J.

  • 27. Data: 2015-07-27 20:22:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55b641d1$0$27521$6...@n...neostrada.pl

    > Tak powinienem napisac, ale wtedy jeszcze nie badzo wiedzialem skad ten obrot,

    I zmarnowałeś mi dwa dni. Takie są skutki rozmawiania z Tobą.
    To żaden obrót, lecz deformacja. Deformacja może być wynikiem
    prostowania. Obrót (czy coś podobnego do obrotu) -- nie tutaj.
    (nie w Polsce z Układem 1992) Pewny tego, że to obrót (toż JF
    pisał o Wrocławiu!) porzuciłem drogę, na którą wszedłem po
    odrzuceniu ,,lepszych'' rozwiązań.

    > No bo tak mi wyszlo. Z tym, ze "metoda pomiarowa" byla taka, ze wybrac jakas ulice
    polozona niemal dokladnie na linii
    > wschod-zachod, i

    Czyli Ty do tej pory nie masz pewności?
    Ale wiesz, że ta zmiana może być wynikiem stosowania Układu 1992.
    (albo inaczej -- to może być różnica pomiędzy WGS84 i Układem 1992)
    Wiesz, i jest to dla Ciebie oczywiste! -- BRAWO!!!

    Pisałem wiele razy, ale przypomnę: Piłeś -- nie pisz!

> [...]
    skrecenie mniej widoczne.
    > Trzeba bylo brac Zgorzelec lub Szczecin.

    Albo kontury Polski.

    > To, ze polski panstwowy geoportal korzysta z panstwowego ukladu 1992, to jest
    zupelnie naturalne.

    Naturalne jest, że Geoportal korzysta z różnych odwzorowań. :)

    > To, ze OSM, o zasiegu swiatowym, korzysta z polskiego ukladu 1992, to jest nie
    bardzo normalne.
    > No i dobrze, bo nie korzysta :-) I stad obrocenie obu map.

    One nie są obrócone.

> [...]

    > A tu widzisz - przy wyroznionym poludniku 19, Bialystok jest zauwazalnie obrocony.

    ,,Obrócony'' -- jak i Wrocław.

    > Choc slabo zauwazalnie, bo pierwszy zwrociles na to uwage.
    > Choc nie wykluczam, ze wsrod osob zamieszanych w edycje OSM od dawniej sprawa byla
    znana ... i rozwiazana :-)

    Raczej tak -- koordynacja podkładu z resztą OSM nie nastąpiła bezwiednie.

> [...]
    > Ma to jakas nazwe ? Chyba nie ma, wiec skrotowo nazwalem WGS84.

    > Krajowi geodeci pracuja w swoich siatkach i osnowach, i maja X i Y ..

    Nie wiem, czy ma. Zapewne ma, ale ja tej nazwy nie znam.

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" mora7p$iac$...@n...news.atman.pl

    > Jak widac jednak moga i oba obroty sa sluszne :-)

    Szukałem odpowiedzi na pytanie o powód ,,obrotów'' -- jak widać,
    dyskusja nie tylko mnie nie przybliżyła do rozwiązania, ale wręcz
    odwrotnie. :)

    [chyba trzeba umiejętnie omijać niektórych dyskutantów]

    Twoje pomysły ze śledzeniem drogi za pomocą telefonu są także groźne.
    Po porządnym wyspaniu się -- zrozumiałem, że traciłem czas na rozmowę z Tobą.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 28. Data: 2015-07-27 22:07:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 55b641d1$0$27521$6...@n...neostrada.pl
    >I zmarnowałeś mi dwa dni. Takie są skutki rozmawiania z Tobą.

    Ja Tobie ? To Ty mnie, prosto jak dla malpy musialem w koncu napisac
    :-)
    Na przyszlosc sie pytaj, ktorego skrotu nie rozumiesz, a nie wyjezdzaj
    z elipsoidami :-)

    >To żaden obrót, lecz deformacja. Deformacja może być wynikiem
    >prostowania. Obrót (czy coś podobnego do obrotu) -- nie tutaj.

    Hm, alez deformacja mala, i sprowadza sie do obrotu :-)

    Poza tym od poczatku sugerowalem, ze to skutek roznego odwzorowania,
    tos sie oburzal, a nieslusznie :-)

    >Czyli Ty do tej pory nie masz pewności?

    Teraz to mam 99.9999%.

    >Ale wiesz, że ta zmiana może być wynikiem stosowania Układu 1992.
    >(albo inaczej -- to może być różnica pomiędzy WGS84 i Układem 1992)
    >Wiesz, i jest to dla Ciebie oczywiste! -- BRAWO!!!

    Bo ja mam umysl analityczny i takie zagadki lubie rozwiazywac :-P

    >Albo kontury Polski.

    kontury jest trudniej porownac.

    >Naturalne jest, że Geoportal korzysta z różnych odwzorowań. :)

    No, akurat nie widze przelaczania.

    >One nie są obrócone.

    Na terenie Bialegostoku sa.
    Tak czy inaczej - upieranie sie, ze OSM uzywa tego samego odwzorowania
    jest nieuzasadnione ..

    >Raczej tak -- koordynacja podkładu z resztą OSM nie nastąpiła
    >bezwiednie.

    A moze i nastapila - ktos wyczytal to co mu potrzebne bylo w
    dokumentacji i zrobil dobrze za pierwszym podejsciem.

> [...]

    >Szukałem odpowiedzi na pytanie o powód ,,obrotów'' -- jak widać,
    >dyskusja nie tylko mnie nie przybliżyła do rozwiązania, ale wręcz

    No jak k* nie ? Ale ja tego dalej tlumaczyl nie bede, rozumiesz, albo
    nie :-)

    >Twoje pomysły ze śledzeniem drogi za pomocą telefonu są także groźne.
    >Po porządnym wyspaniu się -- zrozumiałem, że traciłem czas na rozmowę
    >z Tobą.

    Smiem twierdzic jednak, ze poczatkowo OSM tak dzialalo.

    J.

  • 29. Data: 2015-07-28 00:04:23
    Od: bb <1...@2...is.invalid>

    Eneuel wrote:
    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    > (... censorship ...)

    the cum has been removed

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

    ten ???????? chucpol kreci tu lody, przylazi odbija habete (z nudow i
    zboczenia) a z tej spermy inne *teleCAPy* *ubijaja* piane, zacznijcie
    *lykac*, pomoze wam na zboczenie!

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

    --------------------- http://tinyurl.com/od3dtrk --------------------

  • 30. Data: 2015-07-28 00:55:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > i stosownie do nich opracowuje odwzorowanie.
    > Ma to jakas nazwe ? Chyba nie ma, wiec skrotowo nazwalem WGS84.

    http://www.mini.pw.edu.pl/~okulewiczm/downloads/inz/
    Geoportal_PracaDyplomowa.pdf
    2.5.4. Odwzorowanie Mercatora

    Gdzieś (w tym wątku) nawet używasz tego słowa, więc chyba je znasz. ;)
    (znasz == rozumiesz, o co chodzi)

    Jest to odwzorowanie walcowe równokątne, opracowane w XVI w. przez
    flamandzkiego kartografa Gerharda Merkatora, używane głównie w mapach
    lotniczych i morskich.[22] Obecnie wykorzystywane w serwisach mapowych
    takich jak Google Maps, Bing Maps i OpenStreetMap[16]. Jest ono dokładne
    na równiku, ale im bliżej biegunów tym większe pojawiają się deformacje.
    Sam biegun nie może być odwzorowany, gdyż jego współrzędne odpowiadające
    szerokości geograficznej zbiegają do nieskończoności. Z tego względu
    wspomniane serwisy wyświetlają mapy Ziemi do około 85 stopnia
    szerokości geograficznej.

    2.6.2. Układ ,,1992'' Kod EPSG projekcji: 2180 Jeden z obowiązujących w Polsce
    układów współrzędnych. Opiera się na odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera elipsoidy
    WGS-84 w jednym pasie o szerokości 10 stopni. Jest to jednolity układ
    współrzędnych
    całego kraju. Występują w nim duże zniekształcenia długościowe (od -70 cm/km
    do +90 cm/km), przez co układ nie może być wykorzystywany dla map w dużej skali.
    Używany do map topograficznych w skali 1:10 000 i mniejszych.

    2.6.4. Google Web Map Kod EPSG projekcji: 3857 Układ wykorzystywany przez
    Google Maps. Wykorzystuje elipsoidę WGS-84 do bezpośredniego zapisywania
    współrzędnych punktów i obiektów. W momencie rysowania mapy wykorzystywane
    jest odwzorowanie Mercatora.

    2.5.3. Odwzorowanie Gaussa-Kr¨ugera Jest to bardzo popularne odwzorowanie,
    wykorzystywane w Polsce już w czasach międzywojennych. Używano go niemal
    we wszystkich obowiązujących układach. Również obecnie wykorzystywane jest
    w obu obowiązujących w naszym kraju układach: ,,1992'' (dla map średnio-
    i małoskalowych, używany m.in. w naszym krajowym geoportalu[13]) i ,,2000''.
    O odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera tak napisał Kociński (2010)[1]: Jest to
    odwzorowanie równokątne walcowe poprzeczne, w którym południk środkowy
    obszaru odwzorowuje się wiernie. Ponieważ całej powierzchni elipsoidy
    ziemskiej 2.5. Odwzorowanie kartograficzne (map projection) 21 Rysunek 2.7:
    Odwzorowania kartograficzne (źródło: [2]) nie można odwzorować bez dużych
    zniekształceń, dlatego obszar Ziemi dzieli się na wąskie pasy południkowe
    i każdy z takich pasów odwzorowuje się oddzielnie, w oddzielnym układzie
    współrzędnych prostokątnych płaskich. Szerokość pasów ustalono tak, aby
    każdy z nich można było rozwinąć na płaszczyźnie i przedstawić na mapie
    bez praktycznie odczuwalnych zniekształceń, przekraczających stopień
    dokładności mapy. W tym celu powierzchnię elipsoidy dzieli się na 60
    pasów południkowych po 6 stopni każdy lub 120 pasów po stopni każdy.

    Jeszcze raz:

[...]

    I już. Projekcja EPSG 3857, odwzorowanie Mercatora.

    -=-

    WGS84 czy GRS80 to dla nas jedna chwała.
    IMO pisanie 'tu 1992' a tam 'WGS84' może być skrótem myślowym.
    Obrót całej Polski IMO nie może być efektem przejścia pomiędzy
    różnymi projekcjami takimi jak 1992 (z wyróżnionym południkiem
    centralnym) i jakąś ,,ogólnoświatową''. (chyba, że ten system
    ,,ogólnoświatowy'' jest wzorowany na polskich 1992 (czy 2000)
    z jakimś (jakimiś) odległym (odległymi) południkiem (południkami)
    centralnym(centralnymi), co IMO byłoby chyba bezsensownym
    rozwiązaniem z uwagi na rosnące błędy)

    EPSG Geodetic Parameter Set

    -=-

    Różnice pomiędzy WGS84 i GRS80 są dla nas nieistotne.
    Na WGS84 opiera się OSM, a na GRS80 opiera się 1992.

    -=-

    IMO nie możesz mówić jakoś tak:

    ,,nie wiem, jak nazywa się...
    być może nie ma nazwy''

    skoro używasz gdzieś słowa Mercator.

    -=-

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odwzorowanie_walcowe_r
    %C3%B3wnok%C4%85tne

    Odwzorowanie walcowe równokątne (odwzorowanie Merkatora) to odwzorowanie
    walcowe Ziemi. Południkom i równoleżnikom odpowiadają odcinki, kąty między
    nimi są zachowane.

    Odwzorowanie na równiku jest dokładne, ale wraz z oddalaniem się od niego
    błędy rosną, gdyż na odwzorowaniu wszystkie równoleżniki mają te same długości.
    Prowadzi to do ogromnych deformacji wyglądu obszarów w okolicach bieguna. Z tych
    powodów jej używanie ma sens tylko w nawigacji, gdyż bardzo łatwo znaleźć na
    takiej mapie dowolny punkt o zadanych współrzędnych geograficznych oraz
    wyznaczać azymuty.

    Do celów geodezyjnych, kartograficznych, katastralnych i gospodarczych,
    powszechnie wykorzystywane jest zmodyfikowane odwzorowanie Merkatora - wiernokątne
    walcowe poprzeczne np. w układzie UTM. Jest to jedno z najstarszych odwzorowań
    kartograficznych, wynalezione w XVI w. przez flamandzkiego kartografa Gerarda
    Merkatora, w czasach wielkich odkryć geograficznych, związanych z długimi
    wyprawami morskimi. kiedy szczególnie ważne było wyznaczanie azymutów,
    a zatem też wiernokątność mapy.

    -=-

    http://www.theairlinepilots.com/forumarchive/nav/mer
    c4.jpg <-- to ten?

    -=-

    Wyjaśnij mi, jak to możliwe, że takie odwzorowanie kontra odwzorowanie
    Gaussa-Kr'ugera da obrócenie całej Polski, gdy centralnym/wyróżnionym
    południkiem w tym ostatnim odwzorowaniu jest środkowy (nie brzeżny)
    południk Polski.

    IMO dać może jedynie rozciąganie Polski na północy względem,południa.
    (albo odwrotnie) Ale to rozciągnie nie jest obrotem -- jest deformacją.
    I akurat taka deformacja pasuje do naszych rozważań.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'