  • 31. Data: 2009-02-24 17:49:29
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Wiem, wtrąciłem ostatnie zdanie przy okazji.
    > To co się rejestruje to wtóre promieniowanie em (niecząsteczkowe). Ale
    > teoretyzuję bardziej, precyzyjnie trzeba by to ustalić analizując rozpad
    > toru kompleksowo (do trwałych izotopów).

    Nie ma co analizowac. Tor sie rozpada emitujac promieniowanie alfa i
    beta w zaleznosci od izotopu i to promieniowanie jest absorbowane przez
    inne atomy pobudzajac je do emisji kwantow swiatla ktore rejestrujesz.
    Takze do matrycy docieraja praktycznie tylko fotony swiatla widzialnego
    i dlatego bym sie nie obawial o jej zywotnosc.
    Zreszta mozesz to eksperymentalnie sprawdzic - wez jakas bardzo cienka
    folie przezroczysta i czarna. Umiesc je pomiedzy obiektywem i matryca.
    Jesli to promieniowanie beta lub gamma to przez czarna i przezroczysta
    folie przejdzie i zarejestrujesz w obu przypadkach podobny obraz. Jesli
    to fotony swiatla widzialnego to przez czarna folie nie przejda, przy
    przezroczystej powinienes cos zarejestrowac.
    Ze wzgledu na alfa ta folia powinna byc jak najciensza inaczej je
    zaabsorbuje.

  • 32. Data: 2009-02-24 18:13:13
    Od: m...@a...net.pl

> [...]
    >to fotony swiatla widzialnego to przez czarna folie nie przejda, przy
    >przezroczystej powinienes cos zarejestrowac.

    E, to zalezy, to co tak na prawde sie wzbudza to moze byc np.
    filtr AA tuz przed matryca, a nie szklo soczewki.

    Natomiast owszem, dalsza czesc eksperymentu moglaby polegac na tym,
    ze sie na jakiejs cieniutkiej folii narysuje jakims tuszem
    kreslarskim wzorki, zasloni tym matryce (albo dupke obiektywa)
    i porowna, ile zaczernienia jest przez przezroczyste a ile przez
    zamalowane.
    Jeszcze mozna by sie z olowianymi drucikami lub blaszkami
    bawic jak kto chce.

    Michal

  • 33. Data: 2009-02-24 18:16:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    m...@a...net.pl pisze:
> [...]
    > zamalowane.
    > Jeszcze mozna by sie z olowianymi drucikami lub blaszkami

    Mnie się już nie :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 34. Data: 2009-02-24 18:37:56
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Wiem, rejestrują się produkty wtórne, być może kwanty gamma(?)
    > Zastanawiam się natomiast czy brak tam zupełnie cząstek alfa, czy jest
    > to tylko pomijalne statystycznie i jak silnie takie mogą oddziaływać
    > trwale na elementy rejestrujące obraz (w końcu to jest już coraz
    > mniejsze). Wszak matryce w dużych natężeniach promieniowania degradują
    > się. Równie dobrze może być to długie naświetlanie niewielką dawką
    > (żółcenie jak widać pojawia się po latach).
    > Dozymetr oczywiście nie rejestruje alfy, bo ma metalowe komory próżniowe
    > (chyba z miedzi).

    A mnie zastanawia jeszcze coś innego. Cząstka alfa to zjonizowany atom
    helu. Rozpad zachodzi w całej objętości soczewki, a nie tylko na jej
    powierzchni. Co się w takim razie dzieje z He2+ wewnątrz soczewki?
    Pojedyncze wcisną się gdzieś pomiędzy sieć krystaliczną, ale co z
    większą ilością? Pęcherzyki gazu tworzą, czy może wydostają się jakimś
    cudem na zewnątrz?

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 35. Data: 2009-02-24 19:10:19
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > No nie jest dokładnie ten sam. Gamma to wszystko co powyzej 10^19 Hz, a
    > X to 10^15-10^19. Tak przynajmniej twierdzi wikipedia a i mi się podobnie
    > jakoś wydawało. Jaki sens miałoby rozróżnianie podług źródła?

    Określenie procesu w jakim powstaje dany kwant, i z tego co pamiętam z
    czasów studenckich tak się właśnie mówiło jak pisze Marek W.

    --
    Filip.

  • 36. Data: 2009-02-24 20:33:06
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał:

> [...]
    Roentgena
    Jedyna

> [...]
    > X to 10^15-10^19. Tak przynajmniej twierdzi wikipedia a i mi się podobnie
    > jakoś wydawało. Jaki sens miałoby rozróżnianie podług źródła?

    Nie wierz bezkrytycznie we wszystko co podaje wikipedia. Jeśli w tej samej
    wikipedii poszukasz hasła 'promieniowanie gamma' -
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Promieniowanie_gamma - przeczytasz:
    ***początek cytatu***
    W wielu publikacjach rozróżnienie promieniowania gamma oraz promieniowania X
    opiera się na ich źródłach, a nie na długości fali. Promieniowanie gamma
    wytwarzane jest w wyniku przemian jądrowych albo zderzeń jąder lub cząstek
    subatomowych, a promieniowanie rentgenowskie, w wyniku zderzeń elektronów z
    atomami.
    ***koniec cyattu***

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2009-02-24 20:42:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > subatomowych, a promieniowanie rentgenowskie, w wyniku zderzeń elektronów z

    He, zawsze się uczyłem, że jest to związane wyłącznie z długością fali...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie ma już chleba, ale są czipsy/

  • 38. Data: 2009-02-24 20:56:31
    Od: V-Tec <v...@z...pl>

    Janko Muzykant pisze:
    [..]

    > Fajnie wszystko widać po którymś z filtrów szopa:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/promieniow
    anie2.png

    wyślij chłopakom z Kraftwerk, nada się na okładkę płyty ;)

    W.

  • 39. Data: 2009-02-24 21:19:06
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał:

    > He, zawsze się uczyłem, że jest to związane wyłącznie z długością fali...
    >[...]

    Jak widać nie wszędzie jednakowo uczą. Nie tylko zreszta. w tej kwestii. Na
    szczęście w przypadku rozróżnienia między promieniowaniem gamma a
    rentgenowskim problem dotyczy jedynie nazewnictwa - jak by go nie nazwać,
    zawsze ma jakieś konkretne widmo i jakieś konkretne źródło:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 40. Data: 2009-02-24 21:59:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.02.2009 Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> napisał/a:
> [...]
    > Nie wierz bezkrytycznie we wszystko co podaje wikipedia. Jeśli w tej samej
    > wikipedii poszukasz hasła 'promieniowanie gamma' -

    Poszukałem.

> [...]
    > subatomowych, a promieniowanie rentgenowskie, w wyniku zderzeń elektronów z

    No ale czego to dowodzi? Inny, sposób klasyfikacji bez uszczerbku dla tego
    co twierdziłem wcześniej.

    --
    Marcin