    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Nowy LR 4 (a niech ich dunder!)
    Date: Fri, 20 Jan 2012 01:48:03 +0100

    Witam raz jeszcze. :)

    Adobe wypuściło nowego Lajtruma 4 - na razie tylko betę, ale
    w związku z tym właśnie teraz muszą mieć okres wyczulenia na
    uwagi od użytkowników, o które proszą choćby tu:
    http://feedback.photoshop.com/photoshop_family (a pewnie i gdzie indziej).

    Już się nakręciłem, żeby ich uświadomić jak w prosty sposób osiągnąć
    prawdziwe wyżyny użyteczności ;) , gdy nagle spostrzegłem info:
    porzucamy WinXP! No to spadajcie...

    Oni zrezygnowali z XP, więc ja zrezygnowałem z kodowania moich uwag
    na Globish - zostanę przy LR 3 (bo się już, kurka, sformatowałem... :)
    Ale gdyby ktoś miał ochotę trochę popędzić ich do roboty, to proszę się
    nie krępować i śmiało ich tym zasypać, może coś dotrze. :)

    LR_3 @ WinXP(!)
    =============

    (od dłuższego już czasu mam odinstalowanego LR, więc nie mam
    jak sprawdzić, ale akurat te błędy i braki były na tyle wkurzające,
    tak głęboko wryły się w świadomość, że prawie na pewno niczego
    nie pomyliłem :)

    TYLKO OBRÓBKA ZDJĘĆ, TYLKO DZIAŁ DEVELOP:

    # Niby poprawione, a jednak wciąż skopany absolutnie podstawowy
    skrót dla Windows: Alt+TAB (konieczne podwójne używanie - b. mylące!
    [ale wcześniej było jeszcze gorzej: LR za każdym razem spadał na koniec
    kolejki oraz blokował się otwarty lewy panel]).

    # Nie widzę możliwości opisywania wirtualnych kopii - potem człowiek
    już nie pamięta, po co zostały stworzone, czym się różnią od innych.

    # Cofanie czynności krok po kroku kasuje wszystko totalnie, łącznie
    z utworzonymi presetami itp. elementami nie do skasowania.

    # BRAK! możliwości obrotu zdjęcia z marginesami wybranego koloru!!!
    (obecnie człowiek jest ograniczony do prostokąta wpisanego w zdjęcie
    - nawet, gdy brakujący kawałek i tak byłby np. czarny).
    # Wersja rozszerzona: automatyczne przedłużenie koloru
    - uzupełnianie stworzonych trójkątnych marginesów (po obrocie)
    bezpośrednim kolorem spadu (uśrednione jakieś 3-5% szerokości przy
    krawędzi, np. cienie, gładkie niebo) - imitacja szerszego kadru.

    # Bezsensowne defaultowe wczytywanie ostatniej pracy na starcie bez
    możliwości wyłączenia.

    # BRAK! możliwości blokady paneli - zwłaszcza prawego, tak żeby
    żadne kliknięcia myszką niczego tu nie zmieniały.

    # BRAK! możliwości działanie rolką, gdy włączona jest opcja zmiany
    wartości (i wygodnego zmieniania jej rolką).

    # BRAK! możliwości tworzenia własnych skrótów klawiaturowych.

    # BRAK! możliwości zmiany kolejności obróbki (oprócz odszumiania
    i doostrzania są też specyficzne sytuacje, gdy kolejność czynności
    ma znaczenie).

    # Zbyt biała ramka po wyłączeniu świateł ("L") (wali po oczach!)
    - wystarczyłaby np. o 1/4 jaśniejsza od odcienia tła.

    # Zamiast gładkiego czarnego/szarego tła, przydałyby się jakieś
    drobne, prawie jednolicie ciemne struktury, np. jakaś imitacja
    ziarnistego czarnego papieru (np. ukośna szachownica z ciasno
    upakowanych poziomych owali).

    # BRAK! możliwości zmiany sortowania miniatur bez potrzeby ciągłego
    wychodzenia z Develop.
    "Znacie może jakiś sposób na zmianę porządku sortowania miniatur
    (tych na dole) podczas obróbki zdjęć (dział "Develop") - bez ciągłego
    wracania do działu "Library"? (tam jest to łatwo dostępne, a podczas
    "Develop" coś nie widzę?)."

    ==================
    OPCJE ZAPISYWANIA:
    ==================

    # Jakoś nie chcą u mnie działać zautomatyzowane mechanizmy tworzenia
    nazw i automatycznego opisywania - LR za każdym zdjęciem generuje to
    samo (= konflikt nazw i durnowate powtórki, np. '01' od Lightrooma na
    każdym pliku + 0x jako numer własny) zamiast ładnie generować kolejne numery.

    # BRAK! uwzględniania plików w folderze docelowym z daną strukturą
    nazwy (i kontynuacja ciągłości).

    # BRAK! możliwości automatycznego nadawania kolejnych numerów
    w przypadku konfliktu z nazwą już obecną w folderze (czyli zapisywanie
    bez jakichkolwiek dodatkowych pytań).

    # BRAK! opcji nadawania plikowi daty wg EXIF lub daty pliku źródłowego.

    # Durny sharpening bez parametrów i jeszcze kilka małoprzemyślanych tam opcji.

    =====
    INNE:
    =====

    # Autoimport nie wczytuje plików:
    - PNG!!!
    - BMP!!!
    - Tylko do odczytu!!!

    # Pomijam milczeniem ogólną dziwną logikę programu, budowania
    jakichś baz, itp., w czym się trudno połapać, a czasem nawet odnaleźć
    pliki już obrobione.

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]