  • 1. Data: 2011-05-02 22:52:35
    Temat: Nienajlepszy odbiór TV
    Od: "Yaber" <y...@-...o2.pl>

    Witajcie

    Do stacji nadawczej Rzeszów Baranówka w lnii prostej mam 18km.
    Sytuacja jest taka.

    Rzeszów
    Program Częstotliwość Kanał Moc nadajnika Polaryzacja

    TVP2 183,25 MHz 7 0,5 kW pionowa
    TVP1 471,25 MHz 21 0,3 kW pozioma
    TV 4 519,25 MHz 27 1 kW pozioma
    TVP Info/TVP Rzeszów 623,25 MHz 40 1 kW pozioma
    Polsat 687,25 MHz 48 1 kW pozioma
    TVN 727,25 MHz 53 1 kW pozioma

    Przemyśl
    TVP1 495,25 MHz 24 85 kW pozioma
    TVN 551,25 MHz 31 3,2 kW pozioma
    TVP2 631,25 MHz 41 100 kW pozioma
    Polsat 751,25 MHz 56 100 kW pozioma
    TVP Info/TVP Rzeszów 775,25 MHz 59 10 kW pozioma

    Zamość - Tarnawatka
    TVP1 207,25 MHz 10 50kW pionowa
    TVP2 591,25 MHz 36 300kW pozioma
    Polsat 727,25 MHz 53 300kW pozioma

    Antena siatkowa skierowana na Rzeszów.
    Z Rzeszowa programy TVP1 i TVP2 są prawie idealne.
    Pozostałe kanały są ze śniegiem. TVN zależnie od pogody. Czasem są pasy
    a czasem nawet nie da się oglądać.
    Po analizie kanałów mogę sądzić, że na TVN z Rzeszowa na k. 53 ma wpływ
    dość silny nadajnik (300kW) z Tarnawatki również na k. 53 ale z
    Polsatem.

    Aby to rozwiązać planuję zastosować filtr na k.53 i skierować
    antenę na Przemyśl.

    Czy przyczyną "śniegu" może być przesterowanie wzmacniacza skoro na
    kanałach o mniejszej mocy jest prawe idealnie.

    Może rozwiązaniem byłoby zastosowanie słabszego wzmacniacza ?

    --
    Dzięki za odpowiedź
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-05-03 09:58:16
    Temat: Re: Nienajlepszy odbiór TV
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Yaber napisał:
    > Może rozwiązaniem byłoby zastosowanie słabszego wzmacniacza ?

    Pewnie nie będę odosobniony w opinii, żebyś wyrzucił "siatkę" i zamiast
    niej zainstalował anteny np. z rodziny Yagi.

  • 3. Data: 2011-05-03 12:53:17
    Od: a...@p...pl

    On Tue, 03 May 2011 11:58:16 +0200, Bartłomiej Zieliński
    <B...@p...pl> wrote:

    >Pewnie nie będę odosobniony w opinii, żebyś wyrzucił "siatkę" i zamiast
    >niej zainstalował anteny np. z rodziny Yagi.

    mysle, ze nie bedziesz!

    wg mnie - siatka to wzmiacniacz z antena, a powinno byc (jezeli juz)
    antena ze wzmiacniaczem.

    A w czasach cyfrowej telewizji naziemnej, taki 30-40dB wzmiacniacz to
    juz masakra dla glowicy cyfrowej, ktora potrzebuje kilkukrotnie
    mniejszego poziomu sygnalu na wejsciu!

    --
    ThinkXtra

  • 4. Data: 2011-05-03 13:56:08
    Od: a...@p...pl

    On 02 May 2011 22:52:35 GMT, "Yaber" <y...@-...o2.pl> wrote:

    >Do stacji nadawczej Rzeszów Baranówka w lnii prostej mam 18km.

    a do Przymysla, Zamoscia i jeszcze na Sucha Gore????

    Zajrzyj tutaj

    http://www.waldiantena.com.pl/zwr2.php?idmiasta=RZ

    tu mozna kupic zwrotnice kanalowe a one sa niezbedne dla ukladu
    wieloantenowego.

    W swoim rejonie masz do czynienia z nadajnikami duzej mocy i malej
    mocy.

> [...]
    >TVP1 471,25 MHz 21 0,3 kW pozioma
    >TV 4 519,25 MHz 27 1 kW pozioma
    >TVP Info/TVP Rzeszów 623,25 MHz 40 1 kW pozioma

    zaleta Rzeszowa, ze masz blisko, i ze jest wszystko co potrzeba. Wada,
    ze slabe nadajniki.
    Wg mnie nalezaloby zastosowac 2 anteny Yagi (lub podobne):

    VHF 6-12
    UHF 21-60 (kilkunsto elementowa Yagi)
    podlaczone przez zwrotnice ZWA-RZ1 i ew jakis wzmacniacz do wyrownania
    sygnalu (

    Antena 1 Kanał(y) : K6/12 ;
    Antena 2 Kanał(y) : K29 BEZ K27 ;
    Antena 3 Kanał(y) : K21, K27 , K40 , K48 , K53 BEZ K29 ;

    Jezeli TVN zaklocone to odbierac z innego kierunku (przemysl) -
    wzmacniacz/filtr kanalowy na k.31 i zsumowac z ww. sygnalem

> [...]
    >TVP2 631,25 MHz 41 100 kW pozioma
    >Polsat 751,25 MHz 56 100 kW pozioma
    >TVP Info/TVP Rzeszów 775,25 MHz 59 10 kW pozioma

    a tu tylko dolozyc TV4 z Baranowski, a dla TVN, TVP Info (podbic
    sygnal)

    >Zamość - Tarnawatka
    >TVP1 207,25 MHz 10 50kW pionowa
    >TVP2 591,25 MHz 36 300kW pozioma
    >Polsat 727,25 MHz 53 300kW pozioma

    a tu dolozyc reszte z Baranowki

    Ale na Suchej Gorze tez cos nadaja w analogu???

    >Czy przyczyną "śniegu" może być przesterowanie wzmacniacza skoro na
    >kanałach o mniejszej mocy jest prawe idealnie.

    przesterowanie wzmacniacza ma inne objawy. Snieg to za slaby sygnal
    niestety.

    >Może rozwiązaniem byłoby zastosowanie słabszego wzmacniacza ?
    lepszej anteny.

    Musisz pamietac, ze najlepszym wzmacniaczem jest SAMA antena. Jak
    slaby sygnal, to dawac wieksza antene a nie wzmacniacz. Wzmacniacz
    tylko wtedy jak dlugi kabel (straty), lub wiecej elementow po drodze
    (straty na zwrotnicach, zlaczach, filtrach itp.) ale najpierw
    wzmacniacz a dopiero dzielic, sumowac, filtrowac itp. A nie na odwrot.

    Uklady antenowe pod naziemna telewizje (analogowa) sa czasami
    skomplikowane uklady. Jak sie nie znasz, to lepiej wziac prawdziwego
    fachowca od anten naziemnych a nie satelitarnych. Z miernikiem
    sygnalu, aby bylo widac z czym ma sie do czynienia. Musisz takze sobie
    zdawac sprawe, ze efekt koncowy moze byc rozny. A fachowcowi musisz
    zaplacic i za anteny.

    Nic nie napisales o cyfrowej telewizji naziemnej? Zdajesz sobie
    sprawe, ze twoj uklad anten niedlugo pojdzie do lamusa????

    To juz mozesz odbierac w swoim rejonie:

    mux 3:
    TVP1, TVP2, TVP INFO (wersja regionalna), TVP Kultura, TVP Historia

    Rzeszów/Baranówka - k. 35 (586 MHz)

    mux 2:
    Polsat, TVN, TVN7, TV Puls, TV4, TV6-test (Polsat Sport News I kwartał
    2011), TV Puls 2, TV8(test)

    Zamość/Tarnawatka - k. 52 (722 MHz)
    Przemyśl/Tatarska Góra - k. 61 (794 MHz)
    Rzeszów/Sucha Góra - k. 61 (794 MHz)

    Wiec jaka twoja decyzja??? Jak nie masz nowego tv, to kup sobie
    skrzynke za 200 zl i masz wszystko co potrzeba. Jak dobrze
    pokombinujesz to moze z jednej anteny uda ci sie to odebrac.

    A propos to ile wzmocnienia (w dB) ma ten wzmacniacz w twojej
    siatce????

    A innym rozwiazaniem to bylby Cyfrowy Polsat za 10 zl i naziemnie
    dolozyc sobie TVP Info Rzeszow. Ale jak sie da, to odbieraj
    naziemniej, bo koszt za 24 miesiace podobny.

    Napisz co wybrales.

    --
    ThinkXtra

  • 5. Data: 2011-05-04 09:33:45
    Od: Yaber <y...@o...pl>

    W dniu 2011-05-03 15:56, a...@p...pl pisze:

> [...]
    > dolozyc sobie TVP Info Rzeszow. Ale jak sie da, to odbieraj
    > naziemniej, bo koszt za 24 miesiace podobny.

    Dzięki Ci za porządną odpowiedź.
    Chciało by się żeby na forum odpisywali tylko tacy jak Ty - porządne
    konkrety i rozwiązanie (nie umniejszając innym piszącym na temat).

    Sprawa naprawdę nie jest łatwa.
    Muszę dodać, że mam nagrywarkę (szkoda, że z MPEG2) która codziennie
    nagrywa: dzieci nagrywają bajki a my - programy które nie jesteśmy w
    stanie oglądać na bieżąco. Do tego wykorzystywana funkcja Time Shift :)

    Zważywszy na tą naszą nagrywarkę która będzie działać w analogu do 2013
    kupię zwrotnicę i dołożę antenę Yagi na Przemyśl.

    Z Rzeszowa będe miał TVP1 i TVP2 a z Przemyśla pozostałe.

    Dobrym rozwiązaniem wydaje się postawienie anteny na Krosno (Sucha Góra)
    i przejcie na DVB-T. Wiąże się to jednak z zakupem dekodera MPEG-4.
    Obsługa 2-ch urządzeń żeby nagrać program, to dla niektórych domowników
    (dzieci 5,5 l. i 3,5 l.) to jeszcze zbyt skomplikowane.

    Są takie rozwiązania z nagrywaniem na HDD-USB albo Pendraka-USB ale to
    kolejne protezy a zakup nowej nagrywarki to zbyt kosztowne rozwiązanie.
    Pozostanę jeszcze przy analogu.

    > A propos to ile wzmocnienia (w dB) ma ten wzmacniacz w twojej
    > siatce????

    Z tego co pamiętam to zamontowany jest tam LNA-169 24dB
    http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_dopuszko
    wy_lna-169_24db_ekranowany_B4008.htm

    Jeszcze raz dzięki za naprowadzenie i podanie sensownych rozwiązań :)

    Pozdrawiam - dobrego odbioru życzę ;)
    Y.

  • 6. Data: 2011-05-05 09:52:23
    Od: a...@p...pl

    On Wed, 04 May 2011 11:33:45 +0200, Yaber <y...@o...pl>
    wrote:

    >Dzięki Ci za porządną odpowiedź.
    >Chciało by się żeby na forum odpisywali tylko tacy jak Ty - porządne
    >konkrety i rozwiązanie (nie umniejszając innym piszącym na temat).

    ale sa tu tez tacy, ktorzy mnie nie lubia, bo czasami za duzo zadaje
    pytan! Ja tez sie ucze.

> [...]
    >nagrywa: dzieci nagrywają bajki a my - programy które nie jesteśmy w
    >stanie oglądać na bieżąco. Do tego wykorzystywana funkcja Time Shift :)

    ja tez znam ten temat. Ja TVN, Polsatu to nie obejrze bez
    TimeShiftu...nie jestem wstanie scierpiec tych wszystkich reklam.

> [...]

    >Dobrym rozwiązaniem wydaje się postawienie anteny na Krosno (Sucha Góra)
    >i przejcie na DVB-T. Wiąże się to jednak z zakupem dekodera MPEG-4.

    ale z mozliwoscia nagrywania - koniecznie, aby po podlaczeniu dysku
    miec cyfrowa nagrywarke!

    Dvb-t daje ci to, ze bedziesz mial takze dostep do TV Puls, a tam jest
    sporo "normalnych" seriali dla dzieci (tom i jerry, flinstonowie,
    jetsonowie...) Fakt, taki 3.5 latek to juz niekoniecznie.

    >Obsługa 2-ch urządzeń żeby nagrać program, to dla niektórych domowników
    >(dzieci 5,5 l. i 3,5 l.) to jeszcze zbyt skomplikowane.

    w takim przypadku to jest jedno urzadzenie! Nie musisz przeciez
    nagrywac na swojej nagrywarce poprzez wejscie AV, tylko od razu na
    dysku podlaczonym do tunera. Mysle, ze 5.5 latek opanuje technike!! A
    jak bedziesz potrzebowal zrzucic cos na DVD to wtedy nagrywarke
    dvd/hdd uzyjesz.

    >Są takie rozwiązania z nagrywaniem na HDD-USB albo Pendraka-USB ale to
    >kolejne protezy a zakup nowej nagrywarki to zbyt kosztowne rozwiązanie.

    sa tez takie, co maja wbudowany dysk twardy wew. ale niestety nie na
    polskim rynku! Nie wiem czemu.

    Ale idac od innej strony, to sa takie odtwarzacze multimedialne (jakis
    linux w srodku), ktore czesto maja takze wbudowane tunery
    analogowo-cyfrowe (dvb-t mpeg-4) i maja wlasnie wbudowane dyski. Czyli
    mozesz nagrywac analog lub cyfre.

    A nagrywarka dvd/hdd z dvb-t mpeg-4 to okolo 1500 zl.

    >Pozostanę jeszcze przy analogu.

    >Z tego co pamiętam to zamontowany jest tam LNA-169 24dB
    >http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_dopuszk
    owy_lna-169_24db_ekranowany_B4008.htm

    jak masz miejsce na dachu, to montuj zamontuj na poczatek dluga Yagi i
    pokrec po kierunkach, aby zobaczyc, co na samej antene odbierzesz, bo
    jak podlaczysz przez zwrotnice to sygnal zawsze spadnie.

    Pamietaj, ze anteny yagi maja wiekszy zysk energetyczny na wyzszych
    kanalach. Sa tez nowoczesne anteny takie wielo-yagowe ( np. 2-3 yagi
    jedna nad druga) i zysk maja bardziej rownomierny w calym zakresie
    UHF, ale....sa znacznie drozsze ca 150-300 zl.Wiec nie sadze, ze
    jestes sklonny wydawac takie pieniadze.

    U mnie nie ma kompletu muxow 2 i 3, ale ty masz, wiec ja bym na twoim
    miejscu szedl w cyfre, zwazywszy ze nie ma odwrotu. Zamontujesz 1 lub
    2 anteny (Baranowka, Sucha Gora) i kupisz tuner dvb-t z nagrywaniem i
    bedzie chyba najbardziej sensownie.

    --
    ThinkXtra

  • 7. Data: 2011-05-05 10:17:36
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 2011-05-05 11:52, a...@p...pl pisze:
    > ja tez znam ten temat. Ja TVN, Polsatu to nie obejrze bez
    > TimeShiftu...nie jestem wstanie scierpiec tych wszystkich reklam.

    jak prawie każdy, kto ma timeshift

> [...]
    > jedna nad druga) i zysk maja bardziej rownomierny w calym zakresie
    > UHF, ale....sa znacznie drozsze ca 150-300 zl.Wiec nie sadze, ze

    może taka?
    http://www.awpol.pl/132006/antena-3dt

  • 8. Data: 2011-05-05 19:23:08
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    cześć adresss !!!

    | ale sa tu tez tacy, ktorzy mnie nie lubia,

    wiesz , jestem totalnie zamulony pracą , ale
    napisz na priva którzy to Ci dokuczają ,
    to sie się z kilkoma innymi namówię i ich zatrolujemy
    na śmierć !!!

  • 9. Data: 2011-05-05 20:50:33
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 05 May 2011 12:17:36 +0200, pawell32 <p...@n...pl>
    wrote:

    >http://www.awpol.pl/132006/antena-3dt

    to telmor, tylko pytanie czy kupujemy produkt Made in Poland czy znowu
    Made in GdziesTamWChinach. Lepiej wspierac polski przemysl.

    cena dosyc rozsadna, wykonanie "modne", tylko czy trwale, aby ocenic
    to potrzebna bylaby charakterystyka zysku/czestotliwosc, oraz czy
    mozna zamontowac inne "bebechy" do puszki - np. wzmacniacz
    szerokopasmowy/kanalowy.

    Najlepiej jakby miec miernik sygnalowy i kilka anten do dyspozycji. I
    zakladamy rozne i mierzymy. Jak juz wiem co z jakiego kierunku, na
    jakiej antenie, jaki ew. wzmacniacz, zwrotnice, filtry, kable (wazne
    jak odbieramy na wysokich kanalach i gdy mamy dlugie kable), to wtedy
    skladamy do kupy i modlimy sie aby dzialalo.

    Przy analogu wazne jest tez aby zlapac sygnal z fali bezposredniej
    (bez odbic), w cyfrze...nie jest to juz (prawie) istotne,bo lepsze
    modulacje niweluja wielodroznosc.

    --
    ThinkXtra

  • 10. Data: 2011-05-05 20:52:17
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 5 May 2011 21:23:08 +0200, Jerzy Pastusiak

    no prawie jakbym wynajal killera!!!

    --
    ThinkXtra