  • 1. Data: 2015-09-10 21:33:25
    Temat: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
    Od: furifurius <f...@g...com>

    Witam grupe
    Jechalem sobie dzis rano do pracy okolo 80 km/h, prawym pasem na dwupasmowce (w
    Irlandi). Nagle zarzucilo mi samochodem na lewo tak, ze prawie wjechalem w bok
    smochodu ktory jechal obok mnie. Przez chwile pomyslalem, ze sie cos w zawieszeniu
    urwalo i lewe kolo stoi bokiem, ale nie to okazalo sie byc przyczyna. Po kilku
    sekundach walki z samochodem wszystko wrocilo do normy a komputer wyswietlil radosny
    komunikat "Awaria ESP, zglos sie do mechanika".
    Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
    kolo bez zadnego powodu.

    Czy wiecie moze jak to jest, ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie
    powoduje wypadek, zamiast sie po prostu wylaczyc? Slyszal ktos kiedys o czyms takim?
    Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?
    Saab 9-3 1.8T, 2004 rok
    Pozdrawiam
    Furi

  • 2. Data: 2015-09-10 21:46:59
    Temat: Re: Niebezpieczna awaria ESP w Saab 9-3
    Od: Diabełson <h...@s...org>

    W dniu 2015-09-10 o 21:33, furifurius pisze:
> [...]
    Co tam wogole moglo sie zepsuc i jakie sa orientacyjne koszty naprawy ESP?

    Ja nie słyszałem.

  • 3. Data: 2015-09-10 22:10:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-09-10 21:33, furifurius wrote:
    > Ten durny system najwyrazniej postanowil zaaplikowac max hamulec na jedno przednie
    kolo bez zadnego powodu.

    Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP
    stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i
    się wyłączył wyświetlając komunikat.

  • 4. Data: 2015-09-10 22:19:06
    Od: furifurius <f...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 21:10:59 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
    przednie kolo bez zadnego powodu.

    > Mogło też być odwrotnie: Koło zablokowało się mechanicznie a ESP
    > stwierdził brak impulsów lub za dużą różnicę której nie mógł uzasadnić i
    > się wyłączył wyświetlając komunikat.

    Tez mozliwe ale po tym musze przyznac lekko stresujacym zdarzeniu zrobilem troche
    kilometrow i nie ma zadnych problemow, obejrzalem hamulce - klocki na miejscu, kolo
    zdejme jutro, zeby dokladniej to sprawdzic. Do tego samochod zaczal jechac normalnie
    dokladnie w tym samym momencie kiedy uslyszalem pikanie komputera o bledzie ESP i
    jego dezaktywacji.
    Pozdrawiam
    Furi

  • 5. Data: 2015-09-10 23:41:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Sep 2015 12:33:25 -0700 (PDT), furifurius

    > ze system typu ESP psuje sie w taki sposob, ze prawie powoduje wypadek,
    > zamiast sie po prostu wylaczyc?

    W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
    cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
    wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...

    Ale to nie jedyny przypadek gdy kontrola trakcji może przyczynić się do
    utraty panowania czy też raczej wyprowadzenia auta z równowagi. RZadko, bo
    rzadko, ale może sięzdarzyć. W końcu programiści nie są w stanie
    przewidzieć wszystkiego.

    Żonę uczulałem jak jechała sama na narty, żeby unikała przejeżdżania i
    najeżdżania na różne nawierzchnie, typu mokry/suchy/zaśnieżony asfalt, czy
    przejeżdżania przez koleiny śniegowe (a jeśli już, to bez dodawania gazu
    czy hamowania), bo rezultat może być opłakany.

    Sam niejednokrotnie doświadczyłem zarzucania samochodu przez kontrolę
    trakcji w sytuacji pozornie oczywistej. Mam przy domu taki specyficzny
    zakręt prowadzący ostro w prawo i jednocześnie z górki -- jak jest śnieg,
    to zawsze mnie tam "trakcja" bokiem stawia jak szybciej jadę, a w miarę
    normalnie przejeżdża się z wyłączoną trakcją.

    Tu jest ciekawy przypadek -- IMHO właśnie sfiksowania kontroli trakcji:
    https://youtu.be/fWnVyzY5OY0?t=32s

    Także IMO przy niesprzyjajacych sytuacjach, jest to możliwe.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2015-09-11 08:28:36
    Od: Czesław Wiśniak <p...@w...pl>

    > W Fabce mi padł czujnik w prawym przednim kole i działy się różne dziwne
    > cyrki (zwłaszcza przy zakrętach, albo przy jeździe po wybojach). Ergo,
    > wystarczy uszkodzony jeden czujnik ABS i...

    Dajcie spokoj, moze lepiej pozbyc sie tych wszystkich wspomagaczy bo za
    chwile okaze sie, że co drugi wypadek spowodowany jest awaria nowoczesnej
    elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne
    komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)

  • 7. Data: 2015-09-11 11:25:19
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Czesław Wiśniak" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > elektroniki i zamiast "stracil panowanie nad pojazdem" beda potrzebne
    > komisje jak w przypadku katastrof lotniczych :)

    Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 8. Data: 2015-09-11 13:56:47
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-09-11 o 11:25, yabba pisze:
    > Użytkownik "Czesław Wiśniak" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wyrażenie "samochód sam wpadł w poślizg" nabierze sensu.
    No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija
    w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2015-09-11 15:14:41
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No ale na tym filmie co dał Myk tak to wygląda, auto nagle odbija
    > w lewo, nie sądzę aby to była wina kierowcy.

    Nie zrozumiałeś przekazu. Chodziło mi, że teraz można przypisać winę za
    wypadek samochodowi.
    Kilka razy czytałem, że tłumaczenie kierowcy typu: "Jadę sobie, a tu nagle
    mój samochód wpadł w poślizg i wjechał do rowu." są bez sensu, ponieważ to
    kierowca swoimi działaniami, czyli nierozważną lub nieumiejętną jazdą
    doprowadził do wypadku. Samochód jest tylko maszyną, która wykonuje
    polecenia kierowcy. Kierowca zawsze jest winny wprowadzeniu w poślizg.
    Teraz mamy sytuację, że sam samochód (bez działań kierowcy) może spowodować
    wypadek. Pół biedy jak to jest oczywista awaria typu urwanie koła, pęknięcie
    śruby, przerwanie kabelka od czujnika. Gorzej gdy wypadek został spowodowany
    błędem w sofcie ujawniającym się tylko w specyficznych sytuacjach, nie do
    odtworzenia w normalnych warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się
    przed zarzutem spowodowania wypadku.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2015-09-11 16:15:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    >w specyficznych sytuacjach, nie do odtworzenia w normalnych
    >warunkach. Wtedy kierowca nie ma szans wybronić się przed zarzutem

    Szczegolnie jak prokurator poprosi producenta o ekspertyze :-)

    Taki przypadek juz byl w kraju z Mercedesem, pedal gazu w Toyocie stal
    sie slynny, na szczescie chyba bez wypadku.

    Kolega tez narzekal ze hamuje ... a samochod mu przerywa hamowanie.
    Po naprawie czujnikow ABS przeszlo.

    J.