    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: NTG, klawiatura, było: komputer dla fotografa
    Date: Fri, 23 Oct 2009 12:18:37 +0200
    <hblj8b$4j6$1@inews.gazeta.pl>
    <3...@p...googlegroups.com>
    <hbm8an$6ob$1@news.onet.pl> <hbmb8b$cgo$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <b...@o...googlegroups.com>
    <4adedae7$1@news.home.net.pl> <Pine.WNT.4.64.0910230132310.3120@quad>
    <q...@c...fr.pl>

    On Fri, 23 Oct 2009, Grzegorz Góra wrote:

    > Mnie zdziwiło w ubiegłym tygodniu. Z niemieckiej firmy, która (chyba
    > tylko w ramach sportu) zaczęła nieśmiało zabierać się za polonizację
    > interfejsu (na szczęście nie całego), otrzymałem nietypową prośbę - abym
    > przesłał polską klawiaturę... Hm, jaka to jest "polska kalwiatura"?

    U nich zdaje się "narodowy" układ klawiszy, *odmienny* od rozmieszczenia
    nieliter QWERT (do tego chyba z QWERTZ), jest znacznie bardziej popularny
    niż "polska polska klawiatura", czyli *standard* maszyn do pisania.
    Klawiatury, która w miejscu [,],;,-,= ma polskie literki w .pl chyba
    *na komputerze* NAPRAWDĘ mało kto używa.
    Ale jest możliwość przełączenia - w Windows (na przykład) wejdź
    do panelu sterowania, (nie, NIE "klawiatura" - to by było zbyt proste :P)
    "opcje regionalne->języki->szczegóły" i przełącz sobie :|

    Sprawdź dla kogo ma być ta aplikacja - żeby nie wyszło, że dla 2000
    osobowej ekipy byłych maszynistek rekordzistek :), jak nie, to napisz
    że w .pl używa się powszechnie "klawiatury programisty" która *nie*
    wymaga opisu klawiszy.

    > Mogę
    > się jedynie domyślać, że Niemiec używający na codzień klawiatury z öüß,
    > Strg zamiast Ctrl itd., nie wyobraża sobie by na "polskiej" klawiaturze
    > nie było naszych ąęć.

    Mam pytanie: próbowałeś kiedyś pisać na "klawiaturze maszynistki",
    czyli "polskiej polskiej", zgodnej z PN i w ogóle?
    To by Ci wiele wyjaśniło.
    Przełącz i spróbuj :D
    Mi się (daaaawno temu) zdarzyło mieć przyjemność konieczności
    napisania paru linijek na klawiaturze w "układzie maszynistki",
    przy czym sama klawiatura akurat miała opisaną grażdankę - bułgarski
    czy rosyjski albo jakoś tak.
    Zapewniam, że wylosowanie pod ktorymi klawiszami jest "łabądź" może
    chwilę zająć ;) (przyjemność w bonusie :P)

    pzdr, Gotfryd