  • 1. Data: 2009-10-20 13:20:18
    Temat: NAS vs. mapowanie dysku
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jako to że w domostwie sprzętu przybywa pomyślałem
    by wszystkie dane multimedialne przenieś z "głównego"
    desktopa do jednostki, która zapewni mi do nich dostęp po LANie.
    Zależy mi przede wszystkim na dostępie do plików (możliwe najprostszym)
    może jakaś mało wymagająca usługa sieciowa w tle.
    Dotychczas wystarczył mi stary komp z jednym HDD - jednak zaczyna mi na
    nim brakować miejsca (a MoBo pociągnie tylko 2hdd na ATA).

    I tak myślę NAS vs. jednostka na Atomie.

    Niby NAS wszystko pięknie, ale
    -cena najtańsze NASy na 4HDD to powyżej 1700zł
    to samo na Atomie + jakiś XP z wyprzedaży można mieć poniżej 1200zł

    Teraz mam po prostu zmapowany dysk - raz zrobione kilka lat temu
    działa bez problemów. Całkowita przezroczystość dla wszelakich aplikacji.

    -jak wygląda dostęp do danych w NAS ?
    WEB - kojarzy mi się z tym, że najpierw muszę zgrać plik na dysk lokalny
    plus wszelkie niedogodności związane z każdorazowym odpaleniem
    przeglądarki, wyszukiwaniem plików i synchronizacją
    FTP - podobnie jak WEB

    Czy dobrze kojarzę - czy któryś z producentów ma "demko" dostępu na
    stronie ?

  • 2. Data: 2009-10-20 14:44:11
    Temat: Re: NAS vs. mapowanie dysku
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radek D" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Teraz mam po prostu zmapowany dysk - raz zrobione kilka lat temu
    > działa bez problemów. Całkowita przezroczystość dla wszelakich aplikacji.
    >
    > -jak wygląda dostęp do danych w NAS ?

    Tak samo jak do swojego dysku twardego.

  • 3. Data: 2009-10-21 08:09:03
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Radek D pisze:
    > Niby NAS wszystko pięknie, ale
    > -cena najtańsze NASy na 4HDD to powyżej 1700zł

    A czemu na 4 HDD? Nawet na jednym dysku możesz mieć obecnie
    1.5 TB miejsca. A im mniej dysków, tym większa niezawodność
    i mniejszy hałas.

    > to samo na Atomie + jakiś XP z wyprzedaży można mieć

    Takie coś stawia się na Linuksie/BSD, a nie na Windows.

    > Teraz mam po prostu zmapowany dysk - raz zrobione kilka lat temu
    > działa bez problemów. Całkowita przezroczystość dla wszelakich aplikacji.

    No, niezupełnie. Ale blisko.

    > -jak wygląda dostęp do danych w NAS ?

    Tak samo. Zmapowany dysk. Przynajmniej w przypadku większości
    urządzeń. Takie NASy to po prostu Linux/BSD (na jakimś ARMie
    na przykład) i Samba dająca dostęp przez SMB/CIFS.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-10-21 09:16:33
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Radosław Sokół pisze:
> [...]
    Tak samo, tylko wolniej ;) Większość NASów nawet z 1Gbitowym ethernetem
    chodzi ślamazarnie wolno, tzn rzadko przekracza 15MB/s mimo że i dyski,
    i komputery, i sieć te 30-40MB/s mogłyby przepuścić. Własnoręczny NAS na
    czymś małym i np soft freenas albo nawet XP to nie jest głupie, tyle
    że nie takie małe/proste jak pójść do sklepu i kupić gotowy nas ;)

    Qnap coś tam ponoć szybkiego wypuścił, ale nie macałem.

    > Tak samo. Zmapowany dysk. Przynajmniej w przypadku większości
    > urządzeń. Takie NASy to po prostu Linux/BSD (na jakimś ARMie
    > na przykład) i Samba dająca dostęp przez SMB/CIFS.
    Albo na atomie, bo i takie są ;) I przeważnie należą do tych
    najszybszych (i najdroższych, wersje rack itp)
    Zresztą ze strony ekonomicznej bardziej się opłaca np jakaś płyta mATX
    na i945 (~90zł), do tego celeron E1200 (albo nawet 420-440, ~100 nowy),
    i 256-512MB ddr2 (20zl?), sumarycznie wychodzi znacznie taniej niż atom,
    a pobór prądu atoma rzędu 25W (z czego 15W to w czipset!) albo takiego
    klocka 35-40W (zależnie od sprawności zasilacza) jest chyba pomijalny. A
    wydajność znacząco większa (nawet na zintegrowanej karcie sieciowej na
    rtl8169) niż NAS na ARMie maks 400MHz

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-10-21 16:53:21
    Od: Piotr Rezmer <p...@W...ens.net.pl>

    BartekK pisze:

> [...]
    > nie takie małe/proste jak pójść do sklepu i kupić gotowy nas ;)
    >
    > Qnap coś tam ponoć szybkiego wypuścił, ale nie macałem.

    Jeszcze modele synology. Potrafią osiągać 50MB/s, zwłaszcza te z **9+

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2009-10-21 18:50:04
    Od: Proletaryat <g...@o...pl>

    Dnia Tue, 20 Oct 2009 15:20:18 +0200, Radek D napisał(a):

    > Czy dobrze kojarzę - czy któryś z producentów ma "demko" dostępu na
    > stronie ?

    qnap seria 2xx calkiem ciekaw i w miare szybkie, kiedys bylo demko nie wiem
    jak teraz, jest tez forum co i jak wiec w razie problemow mozna liczyc na
    pomoc

    pzdr