  • 1. Data: 2011-03-28 19:08:55
    Temat: NAND flash jaki mają BER
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    Witam wszystkich, mam takie pytanie:
    Jaki BER jaką współczesne "gołe" pamięci NAND (MLC i SLC)?
    Niestety google odmawiają współpracy, napomkują tylko o okolicach 10E-5,
    ale poza tym nic konkretnego.
    Może ktoś ma praktyczne doświadczenie z takimi pamięciami, i mógłby
    wspomóc odpowiedzą.

    Maksymilian Dutka

  • 2. Data: 2011-03-28 19:31:27
    Temat: Re: NAND flash jaki mają BER
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-28 21:08, Maksymilian Dutka pisze:
> [...]
    > ale poza tym nic konkretnego.
    > Może ktoś ma praktyczne doświadczenie z takimi pamięciami, i mógłby

    na tyle duze ze nikt ich nie stosuje zamiennie z NOR Flash.

  • 3. Data: 2011-03-28 19:42:12
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    W dniu 2011-03-28 21:31, Zakarm pisze:

    > na tyle duze ze nikt ich nie stosuje zamiennie z NOR Flash.

    Niestety ewolucja elektroniki idzie w tą stronę że lepiej zrobić gorszy
    sprzęt, i doprowadzać go do użyteczności programowo. Cóż zrobić...

    Maksymilian Dutka

  • 4. Data: 2011-03-28 21:41:54
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-28 21:42, Maksymilian Dutka pisze:

    > Niestety ewolucja elektroniki idzie w tą stronę że lepiej zrobić gorszy
    > sprzęt, i doprowadzać go do użyteczności programowo. Cóż zrobić...

    A jak uruchomisz walnietego NAND'a ?

  • 5. Data: 2011-03-29 15:08:39
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    W dniu 2011-03-28 23:41, Zakarm pisze:

    > A jak uruchomisz walnietego NAND'a ?

    To zależy od tego jak będzie walnięty.

    Maksymilian Dutka

  • 6. Data: 2011-03-29 15:27:42
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    > To zależy od tego jak będzie walnięty.

    W pamieciach nie ma czegos takiego jak BER, BER to okreslenie stosowane
    dla strumienia bitow.

    Jesli chodzi ci o czestosc wystepowania bledow w wyniku uszkodzenia
    komorki pamieci NAND jest ona bardzo duza jak napisalem wczesniej.
    Podaje sie ilosc cykli zapisu ale w przypadku NAND to jest loteria.
    Dlatego nie stosuje sie ich jako pamiec Boot loadera systemowego np.

  • 7. Data: 2011-03-29 17:13:21
    Od: AK <a...@g...pl>

    W dniu 2011-03-29 17:27, Zakarm pisze:

    > komorki pamieci NAND jest ona bardzo duza jak napisalem wczesniej.
    > Podaje sie ilosc cykli zapisu ale w przypadku NAND to jest loteria.
    > Dlatego nie stosuje sie ich jako pamiec Boot loadera systemowego np.
    I tu sie mylisz. Wiekszosc nowych, w miare wydajnych prockow potrafi sie
    botowac z nand flasha, co lepsze nawet potrafia pomijac bad bloki.
    I sporo pamieci NAND ma gwarantowana poprawnosc pierszego bloku, jesli
    liczba operacji zapisu nie przekroczy okreslonej wartosci - najczesciej
    100 razy.

    Pozdr
    AK

  • 8. Data: 2011-03-29 19:06:55
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-29 19:13, AK pisze:

> [...]
    > I sporo pamieci NAND ma gwarantowana poprawnosc pierszego bloku, jesli
    > liczba operacji zapisu nie przekroczy okreslonej wartosci - najczesciej

    Ja o tym doskonale wiem ze potrafia sie bootowac z NAND'a ale na tym
    konczy sie dobra zabawa. Dlatego do startu stosuje sie male NORy w
    ktorych miesci sie boot loader. A zeby padaly komorki pamieci w NANDach
    nie trzeba nic w nich zapisywac. Dlatego NANDy sa ok ale ze sterownikiem
    ktory maskuje BAD'y jak w pamieciach CF czy SSD.

  • 9. Data: 2011-03-29 21:22:49
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

    > W pamieciach nie ma czegos takiego jak BER, BER to okreslenie stosowane
    > dla strumienia bitow.
    (...)
    Nie do końca:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_cell
    Z resztą wpisz w Google "NAND BER"

    Maksymilian Dutka

  • 10. Data: 2011-03-29 21:27:15
    Od: Maksymilian Dutka <"maxdutka[blebleble]"@gmail.com>

> [...]
    > ale poza tym nic konkretnego.
    > Może ktoś ma praktyczne doświadczenie z takimi pamięciami, i mógłby

    Coś niecoś udało mi się znaleźć:

    http://www.snia.org/forums/sssi/knowledge/education/
    SSSI_NAND_Reliability_White_Paper.pdf

    Ale może jednak ktoś miął styczność z fizyczną kostką NAND, i mógłby się
    jakoś ustosunkować do rozważań teoretycznych w tym dokumencie.

    Maksymilian Dutka