  • 1. Data: 2011-03-28 18:10:05
    Temat: klejenie radiatora do chłodzonego elementu
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Witam.
    Wymieniłem końcowkę mocy w pewnym urządzeniu. Wzmacniaczyk niewielki,
    kilkuwatowy. Końcówka miała niewielki radiatorek w postaci blaszki
    przyklejonej na czymś co przypomina zwykły klej dwuskładnikowy distal.
    Twarde, mlecznego koloru z odcieniem żółtego i pod wpływem grzania
    lutownicą zrobiło się miękkie na tyle że radiatorek dał się ściągnąć.
    Czy przykleić ponownie ten radiator na distalu?
    A może na silikonie do 400stopni?
    Po rozmiarach radiatora widać że ciepła to tam dużo się nie wydziela a
    uległ uszkodzeniu przez odwrotne zasilanie.

    Marek

  • 2. Data: 2011-03-28 18:17:16
    Temat: Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Slilikon chyba odpada ze względu na kwas octowy który dopóki nie
    odparuje może narobić dziadostwa wokół scalaka. wszystkie elementy
    SMD.

    Marek

  • 3. Data: 2011-03-29 06:28:46
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4CX250" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Slilikon chyba odpada ze względu na kwas octowy który dopóki nie odparuje może
    > narobić dziadostwa wokół scalaka. wszystkie elementy SMD.

    Silikon jest izolatorem elektrycznym i termicznym.
    Są kleje silikonopodobne - jednoskładnikowe.
    Często się z nimi spotykamy w sprzęcie, natomiast nie jest łatwo kupić.
    Przykład do Fujik.

    Natomiast można bez trudu kupić dwuskładnikowe kleje termoprzewodzące, ale one
    ogólnie są drogie i trudniejsze w użyciu.
    EM

  • 4. Data: 2011-03-29 06:46:03
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    EM <e...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Natomiast można bez trudu kupić dwuskładnikowe kleje termoprzewodzące, ale one
    > ogólnie są drogie i trudniejsze w użyciu.
    Możesz podać jakieś wiarygodne dane ze silikon jest izolatorem termicznym.

  • 5. Data: 2011-03-29 08:57:59
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Możesz podać jakieś wiarygodne dane ze silikon jest izolatorem termicznym.

    Pasta silikonowa do procesorów komputerowych :-D

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2011-03-29 09:01:47
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    A jaki uklad, (obudowa)?
    Sa takie fajne male radiatorki przykrecane na uklad.
    Moze cos podpasujesz?

  • 7. Data: 2011-03-29 12:29:50
    Od: shg <s...@g...com>

    On Mar 29, 10:57 am, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    > Pasta silikonowa do procesorów komputerowych :-D

    Pasta silikonowa a silikon to dwie różne rzeczy.
    Pasta to zawiesina tlenku glinu (dobrze przewodzi ciepło, jak na
    izolator - 30 wołowów) w oleju silikonowym, albo silikonie, jak kto
    woli (źle przewodzi ciepło - 0,1 wołowa, gorzej nawet niż sama żywica
    epoksydowa, 0,35 wołowa).

    Zwykłe kleje silikonowe też zawierają jakieś napełniacze, ale ciepło
    przewodzą kiepsko.

    Kleje termoprzewodzące, podobnie jak pasty, zawierają jakiś napełniacz
    charakteryzujący się dużo lepszym przewodnictwem cieplnym niż faza
    ciągła, np. Al2O3, glin, miedź, srebro, diament (tak, drogie jak
    pierun).
    Można zrobić samemu taki klej z dwuskładnikowego epoksydowego, trzeba
    tylko pomieszać z pyłem Al2O3 (można kupić, albo samemu zrobić).

  • 8. Data: 2011-03-29 14:09:09
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-29 14:29, shg pisze:

> [...]
    > izolator - 30 wołowów) w oleju silikonowym, albo silikonie, jak kto
    > woli (źle przewodzi ciepło - 0,1 wołowa, gorzej nawet niż sama żywica

    Silikon (budowlany) ma 0,35 W/m*K czyli tyle co mika a dwa razy więcej
    niż żywica epoksydowa (0,2W/m*K). Lepiej przykleić silikonem niż żywicą.
    Oczywiście najlepiej neutralnym aby nic nie zeżarło. To tylko parę watów
    a nie procek wydzielający 100W. Najlepiej wyliczyć powierzchnię oraz
    przewidywaną grubość warstwy i ocenić wzrost temperatury na tej warstwie.

    MD

  • 9. Data: 2011-03-29 19:42:35
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości
    >A jaki uklad, (obudowa)?
    > Sa takie fajne male radiatorki przykrecane na uklad.
    > Moze cos podpasujesz?

    TDA7056
    Nie bałdzo mogę zmienić na inny radiator. To urządzenie ma
    wyglądać oryginalnie - taki wymóg zleceniodawcy.

    Z tego wszystkiego podparłem się przewodnością którą podał Mario i
    wybrałem... żywicę epoksydową. Wiecie dlaczego? Aby wylutowac ten
    układ z płytki nalezy najpierw ściągnąć ten radiator gdyż zasłania
    skutecznie wszystkie piny. Radiator podgrzałem mini lutownicą gazową
    i po prostu go ściągnąłem gdyż ten klej (podejrzewam że był to zwykły
    epoksyd) się uplastycznił. Gdyby to był silikon to by było konieczne
    bolesne zrywanie a tego chcę uniknąć bo kto wie może kiedyś urządzenie
    znów zostanie odwrotnie podłączone i trzeba będzie znowu wymienić
    scalaczek?

    Marek

  • 10. Data: 2011-03-29 19:45:01
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    > TDA7056

    Oczywiście tak jak wspomniałem w obudowie SMD czyli TDA7056AT.

    Marek