  • 1. Data: 2011-03-28 08:57:02
    Temat: Świetlówka mnie kopie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    Help! Zrobiłem sobie oświetlenie do akwarium. 4 świetlówki T5 po 54W zasilane
    przez 2 stateczniki elelktroniczne. Świetlówki wiszą 5cm nad powierzchnią wody,
    zamocowane do profila aluminiowego za pomocą metalowych klipsów
    http://tnij.org/k399
    Klips utrzymuje również odbłyśnik z blachy kwasoodpornej. Końcówki świetlówek
    włożone są w typowe oprawy akwarystyczne z przewodem http://tnij.org/k4ac
    Problem polega na tym, że odbłyśnik, profil aluminiowy, klips świetlówki są pod
    napięciem. Po przyłożeniu probówki - świeci. Przy zbliżeniu palca - pieści.
    Zmierzone napięcie, między kopiącą blachą a PE w gniazdku, to ok. 600V. Prąd
    jaki przepływa - 13mA.
    Zjawisko występuje na każdej z 4 świetlówek, mimo że między profilami, na
    których wiszą, nie ma połączenia.
    Różnicówki 30mA nie wywala, więc wiem jak to zlikwidować. Ale skąd to cholerstwo
    się bierze?

    --
    Bartek

  • 2. Data: 2011-03-28 09:20:04
    Temat: Re: Świetlówka mnie kopie
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 28.03.2011 10:57, schrieb Bartek:
> [...]
    > na których wiszą, nie ma połączenia.
    > Różnicówki 30mA nie wywala, więc wiem jak to zlikwidować. Ale skąd to

    Sądzę, że twój miernik jest klasy 10zł, a nie 1000zł. Napięcie jest
    pewnie mniejsze, ale dla miernika trochę "za dziwne". Zrób lampę
    porządnie, tak jak się powinno zrobić, szczególnie, jak masz po drodze
    wodę: odbłyśnik i klipsy podłącz do PE i nie będzie kopać.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-03-28 09:22:28
    Od: Marek Lewandowski <m...@g...com>

    On 28 Mrz., 10:57, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:

    > Ale skąd to cholerstwo
    > się bierze?
    -->
    > przez 2 stateczniki elelktroniczne.

    .
    BTW: uziemienie przy instalacjach w otoczeniu mokrym jest absolutnie
    obowiązkowe! A z powyższego wynika, że nie zrobiłeś go porządnie, albo
    wcale.

    Marek

  • 4. Data: 2011-03-28 09:43:02
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
> [...]
    > się powinno zrobić, szczególnie, jak masz po drodze wodę: odbłyśnik i klipsy

    pomijając jaki to miernik (ponad 20 letni, analogowy, nie wiem jakiej klasy, ale
    mogę to zmierzyć woltomierzem klasy 0,1, tylko nie pamiętam czy zakresu mi
    wystarczy) żadnego napięcia tam nie powinno być, a małe nie jest, bo kopie w
    palec zanim dotknę metalowej części. Po dotknięciu nie czuję przepływu prądu.
    Jak zlikwidować zjawisko to wiem, już rozpiąłem PE po całym "urządzeniu" i mnie
    nie kopie, pragnę się tylko dowiedzieć skąd się bierze napięcie na odizolowanym
    fragmencie metalu, który dotyka szkła świetlówki w 2 miejscach.
    Wcześniej PE nie montowałem, ponieważ żadne urządzenie akwariowe 230V, włącznie
    z oświelteniem, nie posiada PE.
    PE podłączone tylko do statecznika elektronicznego nie rozwiązuje problemu -
    muszą być podpięte również odbłyśniki.

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2011-03-28 09:45:49
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2011-03-28 11:22, Marek Lewandowski pisze:

    > BTW: uziemienie przy instalacjach w otoczeniu mokrym jest absolutnie
    > obowiązkowe! A z powyższego wynika, że nie zrobiłeś go porządnie, albo
    > wcale.

    Postawmy sprawę jasno, bo w Polsce teraz zrobił się niepotrzebny kult
    uziemienia.

    Jeśli urządzenie jest w II klasie izolacji, w szczególności dostosowane
    do otoczenia wilgotnego (IP44 lub podobne), to wtedy się go nie uziemia.

    Ale jeśli to jest samoróba, to prawie na pewno nie spełnia wymagań klasy
    II izolacji, zwłaszcza że wyczuwane napięcie dotykowe wskazuje na to, że
    wykonanie instalacji jest bardzo amatorskie. W związku z tym, trzeba
    uziemić.

    Piszę o tym dlatego, że urządzeń II klasy izolacji nie tylko że nie
    trzeba uziemiać, ale nawet nie wolno uziemiać. Przez uziemienie
    urządzenia II klasy izolacji redukujemy jego klasę do I klasy izolacji
    ze wszystkimi tego konsekwencjami. I warto tu pamiętać że uziemienie nie
    jest cudownym lekiem na wszystko. Ono jest tylko dlatego, że nie
    wszystkie urządzenia mogą być w II lub wyższej klasie izolacji. Lepiej
    dla użytkownika by było, gdyby np. pralka była w II klasie izolacji,
    tyle że kosztowała by kilka razy tyle, co w I klasie izolacji.

    A co do akwarium, to ja bym kupił oprawę IP44 w II klasie izolacji, a
    nie pieprzył się z robieniem oprawy nie spełniającej norm.

    --
    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 6. Data: 2011-03-28 09:47:20
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2011-03-28 11:43, Bartek pisze:

    > i mnie nie kopie, pragnę się tylko dowiedzieć skąd się bierze napięcie
    > na odizolowanym fragmencie metalu, który dotyka szkła świetlówki w 2
    > miejscach.

    O zjawisku indukcji elektrycznej w szkole nie słyszałeś?

  • 7. Data: 2011-03-28 09:59:49
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 28.03.2011 11:45, schrieb Tomasz Wójtowicz:

> [...]
    >
    > A co do akwarium, to ja bym kupił oprawę IP44 w II klasie izolacji, a
    > nie pieprzył się z robieniem oprawy nie spełniającej norm.

    Zgadzam się z tobą, ale jak tu zostało opisane metalowa oprawa jest
    umieszczona równolegle z kilkoma rurami napełnionymi plazmą i niemałym
    przepływem prądu o częstotliwości kilkunastu kHz (4 rury po 54W i cos fi
    pewnie rzędu 0.7 to jakieś 1.5A). Indukuje się niemało i może zdrowo
    poparzyć. W ramach doświadczeń można pokombinować z antyrównoległym
    podłączeniem rur. Budując coś amatorsko i nia mając dużego pojęcia o
    klasach izolacji itp itd warto jednak przyjąć, że ma się do czynienia z
    klasą I i tak to zrobić (ze wszystkiego tego konsekwencjami).

    Waldek

  • 8. Data: 2011-03-28 16:11:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@N...SPAM.spammers.com> napisał
    > Postawmy sprawę jasno, bo w Polsce teraz zrobił się niepotrzebny
    > kult uziemienia.

    Mowisz ? Pamietam GB - tam sie chyba do dzis krany i umywalki
    uziemia.

> [...]
    > uziemienie urządzenia II klasy izolacji redukujemy jego klasę do
    > I klasy izolacji ze wszystkimi tego konsekwencjami.

    Hm, i mowisz ze to gorzej ?
    Hm .. lepiej miec pralke z obudowa wiszaca w powietrzu, czy
    podlaczona do bolca w gniazdku, ktore moze sie gdziess dalej urwac
    .. hm ..

    II klasa wystarcza do tego zeby nie bylo odczuwalnego szczypania ?
    Troche powatpiewam - te sprzezenia pojemnosciowe sa wrednie czule.

    > A co do akwarium, to ja bym kupił oprawę IP44 w II klasie
    > izolacji, a nie pieprzył się z robieniem oprawy nie spełniającej
    > norm.

    Tylko ile to bedzie kosztowac, bo jak rozumiem powinno byc odporne
    na wpadniecie do wody ..

    J.

  • 9. Data: 2011-03-28 16:38:39
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    > Jeśli urządzenie jest w II klasie izolacji, w szczególności dostosowane do
    > otoczenia wilgotnego (IP44 lub podobne), to wtedy się go nie uziemia.

    Kolego!!!
    Nie I czy II klasa izolacji tylko klasa ochronności
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-03-28 18:47:00
    Temat: Re: ?wietl?wka mnie kopie
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    W dniu 2011-03-28 18:38, Wojtek pisze:

    > Kolego!!!
    > Nie I czy II klasa izolacji tylko klasa ochronno?ci
    > Pozdrawiam

    Przepraszam, oczywiście chodzi o drugą klasę OCHRONNOŚCI. Dziękuję
    koledze za uwagę.

    --
    Pozdrawiam,

    Tomek