  • 51. Data: 2014-01-27 00:14:34
    Temat: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, January 26, 2014, 10:28:35 PM, you wrote:

    > Sprawa wygląda chyba trochę inaczej, niż mogłoby to wynikać z tej dyskusji:
    > http://anysilicon.com/msl-and-popcorn-effect/
    > Wygląda na to, że nie chodzi tutaj o jakiś z góry termin przydatności
    > układu, ale o okres czasu po wyjęciu go z hermetycznego opakowania.
    > Po drugie nie ma tu mowy o widowiskowym rozsadzeniu scalaka, ale o
    > możliwości wystąpienia mikroskopijnych pęknięć.

    Bez znaczenia - chodziło o konieczność długotrwałego wygrzewania,
    która mnie strasznie zaskoczyła.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2014-01-27 00:45:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 13:21:35 -0800 (PST), s...@g...com
    wrote:
    > Rezonatory ceramiczne jak sprawdzilem na szybko, maja gwarantowana
    temp. pr=
    > acy -20 stopni.

    No i? Ja nie używam żadnych rezonatorów.

    --
    Marek

  • 53. Data: 2014-01-27 09:23:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Bez znaczenia - chodziło o konieczność długotrwałego wygrzewania,
    > która mnie strasznie zaskoczyła.

    Ciągle jednak nie wiemy jaka jest faktyczna skala tego zjawiska w
    warunkach amatorskich, jeśli układ poleży trochę po wyjęciu z pudełka a
    potem zostanie potraktowany gorącym powietrzem.
    Wielu przemysłowych standardów nie da się zachować w amatorskich
    warunkach. Najlepszym przykładem może być kwestia ESD. Mało który
    amator zakłada na rękę uziemioną opaskę antystatyczną. Co najwyżej
    dotyka się jakiegoś uziemionego przedmiotu, żeby odprowadzić ładunki.
    Pomimo tego półprzewodniki nie padają masowo, chociaż niektórzy lutują
    delikatne układy zwykłą transformatorówką.

    Może z tym gromadzeniem wody w obudowie jest podobnie? Nie należy
    traktować tego jako coś, co stanie się z całą pewnością jeśli układ
    poleży, ale raczej zjawisko, którego prawdopodobieństwo wzrasta. W
    warunkach przemysłowych to ma znaczenie, bo choćby prawdopodobieństwo
    wzrosło o promil, to z taśmy zjedzie całkiem spora liczba wadliwych
    urządzeń. Tracisz na kosztach kontroli jakości i serwisowania. Więc dla
    świętego spokoju lepiej wygrzać partię części.
    A w warunkach amatorskich? Istnieje minimalnie większe ryzyko, że scalak
    nie zadziała po wlutowaniu - trzeba będzie przez chwilę poszukać
    przyczyny i kupić jeszcze jedną część.

  • 54. Data: 2014-01-27 20:06:22
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 27 Jan 2014 09:23:38 +0100, Atlantis napisał(a):

    > A w warunkach amatorskich? Istnieje minimalnie większe ryzyko, że scalak
    > nie zadziała po wlutowaniu - trzeba będzie przez chwilę poszukać
    > przyczyny i kupić jeszcze jedną część.

    Do tego należy pamiętać o odmiennym procesie lutowania - co innego gdy
    grzeje się hotair'em generalnie tylko wyprowadzenia a co innego, gdy
    całą płytkę w piecu.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 55. Data: 2014-01-28 18:25:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-27 20:06, badworm pisze:

    > Do tego należy pamiętać o odmiennym procesie lutowania - co innego gdy
    > grzeje się hotair'em generalnie tylko wyprowadzenia

    Tylko, gdy mówimy o płytce w obudowie takiej jak TQFP albo LQFP. Do
    montażu tej pierwszej nie trzeba zresztą wcale gorącego powietrza. Kto
    wie, może tą drugą też dałoby się przylutować grotówką, ja nigdy nie
    próbowałem.

    Natomiast w przypadku MLF/QFN hotair jest już niezbędny. Grzane brzegów
    nieraz nie wystarczy, bo przecież trzeba porządnie rozgrzać całość, żeby
    pole masy pod spodem chwyciło. Zresztą przy tak małej obudowie trudno o
    precyzyjną dystrybucję ciepła.

  • 56. Data: 2014-01-29 12:10:21
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    On 2014-01-28 18:25, Atlantis wrote:

> [...]
    > całość, żeby pole masy pod spodem chwyciło. Zresztą przy tak małej
    > obudowie trudno o precyzyjną dystrybucję ciepła.

    Nigdy nie wpadłem na pomysł, że lutowanie QFN może sprawiać tyle
    problemów - lutuję te układy zwykłą grotówką. Jedyne co trzeba
    zrobić to przygotować wcześniej PCB do tej operacji.

    Wystarczy podpiąć w bibliotece pod taki element nieco zmodyfikowany
    footprint, który będzie miał minimalnie dłuższe pady (na zewnątrz)
    oraz dodatkowo dodany (centralnie) pad THT o średnicy ~50mil. W ten
    sposób Exposed-Pad lutuje się przez "dziurkę" od dołu, a pozostałe
    piny bez problemu standardowo grotem.

    Po uruchomieniu prototypu jeśli potrzebne są klisze produkcyjne to
    wystarczy podmienić oryginalną podstawkę z biblioteki i "zanitować"
    ten pad przelotkami (w zależności od potrzeb).

    Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest prostota demontażu. Wystarczy
    ponownie przygrzać grotem otwór od dołu i po chwili układ "odpada" od
    płytki (nie potrzeba do tego celu Hot Air'a).

    Pozdrawiam,
    --
    Adam Jurkiewicz
    www: http://www.protronik.pl/

  • 57. Data: 2014-01-30 15:44:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A taki folklor to powszechne zjawisko. To tak jak wszyscy hobbyści
    > namiętnie stosują kwarce. Ja nie stosje i nigdy (w skali kilkudziesieciu
    > układów działajacych u mnie w domu, w samochodzie moim, małżonki i moich
    > znajomych) nie miałem problemów. Czy w +30 czy teraz przy -15 nikt mi
    > nie zgłasza, że są jakieś problemy w tych układach w samochodach. Układy
    > są różne, z różnymi magistralami: po usarcie, poprzez usb a na CAN
    > kończywszy. W skali produkcji seryjnej dla świętego spokoju kwarc można
    > dać, choć słowo "świętego" znowu z folklorem się kojarzy ;)

    tak, tak...
    Dopiero co musiałem na chybcika przerabiać 20 szt. sterownika, który ma
    pracować w warunkach polowych. I okazało się na testach, że przy minus
    20 st. atmega8, która ma kwarc - przestaje się dogadywać z atmegą8 bez
    kwarcu (oczywiście oba MCU w jednym urządzeniu) - połączenie obu via RS.

  • 58. Data: 2014-01-30 22:07:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jan 2014 15:44:03 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    który ma
    > pracować w warunkach polowych. I okazało się na testach, że przy

    ake co, to że atmega nie trzyma wew. rc na mrozie, to inne mcu też
    tak muszą? :)

    --
    Marek

  • 59. Data: 2014-01-31 22:41:47
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > ake co, to że atmega nie trzyma wew. rc na mrozie, to inne mcu też tak
    > muszą? :)

    Przypuszczam, że nie trzyma na RC nie dlatego, że to Atmega, tylko z
    powodów ogólnych - stabilność takich generatorów w funkcji temperatury.

  • 60. Data: 2014-02-01 10:37:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 31 Jan 2014 22:41:47 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Przypuszczam, że nie trzyma na RC nie dlatego, że to Atmega, tylko
    > powodów ogólnych - stabilność takich generatorów w funkcji
    temperatury.

    No zgadzam się, ale to jest nadal generalizacja "wszystkie rc nie
    trzymają", dlatego podałem przykład układu, który trzyma stabilność w
    najcześciej używanym zakresie temp. (-40+80) na poziomie
    zadowalającym dla uarta, a nawet usb (+-0.25) .

    --
    Marek