eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMoment a moc
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 280

  • 61. Data: 2010-09-24 23:18:52
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>


    Użytkownik "Przembo"

    > PS. A swoją drogą właśnie będe zmieniał ~200KM na 300KM ;p

    Szęściarz :-)

    Pozdr.


  • 62. Data: 2010-09-24 23:22:29
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Katanka" napisał w wiadomości:

    > J.F. wrote:
    >
    >> A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie ciekawie
    >> jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)
    >
    > To jest fajne podsumowanie.
    >
    > Mimo wszystko chciałbym gdzieś się wczytać w szczegóły, jak interpretować
    > dobrze wykres moc + moment. Czy znacie taka stronkę, która by dobrze to
    > tłumaczyła?

    Moment obr. i moc są ze sobą powiązane. Nie ma coś takiego że robimy np. 400
    Nm przy 4000 obr. a moc niech będzie 300 KM przy tych samych obrotach. Z
    def. (wzoru) momentu obr. wynika moc:

    Moc [kW] = moment [Nm] * obroty (obr. min.) / 9554

    I korzystając z w/.w wzoru i np. tego wykresu możemy wykazać moc -
    http://www.tdituning.pl/forum/wykresy/dsg/octavia2_d
    sg_dyno.jpg

    przy 4000 mamy 360 Nm, czyli jest 150,7 [kW] *1.36 [KM] = 205 KM co widać na
    wykresie ;-)


    Pozdr.
    Bugatti


  • 63. Data: 2010-09-24 23:23:31
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 24 Wrz, 23:08, "Bugatti" <s...@m...pl> wrote:
    > Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości:
    >
    > > Po pierwsze : moc=moment*obroty.
    >
    > Pomyślcie zanim coś napiszecie.
    > TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno
    > mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>

    To nie tak!
    Moc to zawsze iloczyn momentu i obrotów i współczynnika ~ 0,00014,
    tylko, ze w wyjasnianiu definicji mocy kazdy omija ten współczynnik,
    zeby było prosciej....
    Współczynnik ten to wynik podawania MOCY w KM (bo James Watt liczył
    kiedys te wartosci obserwujac prace muła, czy konia, niewazne) i
    obrotowego ruchu korbowodu. Zresztą te sprawy sa wyjasnione
    dokładniej na bardziej zaawansowanych naukowo portalach /nic nie
    ujmując tej grupie.../
    Otwórz jakikolwiek wykres mocy i momentu i spróbuj pomnozyc : dowolne
    obroty x moment przy tych obrotach x 0,00014 (czy cos koło tego..).
    Zawsze wyjdzie ci moc, taka jak na wykresie dla danych obrotów.


  • 64. Data: 2010-09-24 23:39:26
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-24 23:08, Bugatti pisze:
    > Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    >
    >> Po pierwsze : moc=moment*obroty.
    >
    > Pomyślcie zanim coś napiszecie.
    > TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem
    > powinno mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>

    Mi wychodzi 61kW = 83KM


  • 65. Data: 2010-09-24 23:42:54
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Sep 2010 23:08:02 +0200, Bugatti wrote:
    >Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    >> Po pierwsze : moc=moment*obroty.
    >Pomyślcie zanim coś napiszecie.
    >TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno
    >mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>

    Czemu nie skorzystasz dobrej rady i nie pomyslisz zanim napiszesz ?
    :-P

    310 Nm* 1900 obr/min = 589000 .... Nm*obr/min

    potrafisz dalej przeliczyc na KM, czy podpowiedziec ? :-)

    >> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
    >> osiagalnej przy danych obrotach
    >> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
    >
    >Nie.
    >Przyspieszenie zależy od siły napędowej na kołach, która zależy od:
    >- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
    >- przełożeń biegów,
    >- przełożenia głównego,

    A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc.

    Uwierzysz ze sie znosi, czy sam sobie przeliczysz ?

    >- strat w napędzie (AWD np. X-Drive w BMW zabiera nawet 90 PS z mocy na
    >silniku),
    >- powierzchni czołowej nadwozia,
    >- w wurcach otwarte dyfry

    Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu

    >>- masy autka,

    Oczywiscie, ale to czynnik staly.

    >> A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie obrotow
    >> moc wynosi co najmniej 90% maksymalnej, 80%,
    >> Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.
    >
    >Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając że
    >oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej) lecz inne
    >silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe pole pod
    >wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;>

    Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

    J.


  • 66. Data: 2010-09-24 23:53:58
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Konrad L <p...@o...pl>


    > Po części tak ale jak jechałem ostatni corolką 1.6 122 KM to jakoś tak
    > dziwnie mi było że przy 120-130 km/h chodzi jak wiertarka. Mam też
    > diesla ale najbardziej mi się podoba charakterystyka mojej fabi 1.4
    > gdzie max moc jest przy 4500 obrotów. Odczucia z jazdy (nie tylko moje)
    > sa jakby się jchało mocniejszym autem.

    Czyli masz dokładnie takie same odczucia jak ja... Tez jezdzilem
    ostatnio corolla 1,6, tyle ze z tym nowszym silnikiem benzynowym 132 KM.
    No i niestety... ale porownujac z moim 110 KM dieslem, cięższym o jakies
    300 kg to ta corollka jeździ sie nie fajnie. Dlugo dlugo nic, a gdy juz
    zaczyna ciagnac to warczy i wyje.

    W civivu zreszta to samo bylo... tylko glosniej :)

    Dopiero golf z turbodoladowanym 1,4 122KM jezdzi chyba nawet fajniej od
    mojego diesela, bo zwawo przyspiesza od dolu, a zakres obrotów jest szerszy.

    Pozdr.


  • 67. Data: 2010-09-25 09:11:38
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "PcmOL" <...@...net>


    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
    news:i7ihqr$es9$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > news:i7ibck$9r3$1@news.task.gda.pl...
    >>W dniu 2010-09-24 10:34, J.F. pisze:
    >>> Ale zawsze nie potrzeba pelnej mocy :-)
    >>> A wtedy dojdzie "automat lag" ..
    >>
    >> Co to jest automat lag?
    >
    > To bedzie to ze jedziesz sobie spokojnie 80, a automat schodzi na 2000
    > rpm.
    > Ty mu w gaz, a on dopiero przelozenie musi zmienic :-)

    Do bani z takim automatem. Należy użyć przekładni elektrycznej. Zero-latency
    zapewni bufor z pojemności elektrycznej.
    Na każde koło maszyna BLDC, czyli 4x4 z odzyskiem energi hamowania do
    bufora. Stały moment od V=0, praktycznie niezależny od prędkości. Osiągi
    zdecydowanie lepsze niż dla przekładni mechanicznej/hydraulicznej.
    Prostota konstrukcji - odpadają półośki, zwalające się przeguby,
    przekładnie, wajchy i dylematy kiedy wajchą wajchować.
    Ekologia - jadąc 5km/h w miejskim korku, można spalinowca wyłączyć i
    korzystać z małego akumulatora pomocniczego.
    Rozwiązanie z powodzeniem stosowane w rowerach, gdzie silnik BLDC montuje
    się w miejsce piasty koła.


  • 68. Data: 2010-09-25 10:15:33
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    > On Fri, 24 Sep 2010 23:08:02 +0200, Bugatti wrote:
    >>Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    >>> Po pierwsze : moc=moment*obroty.
    >>Pomyślcie zanim coś napiszecie.
    >>TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem
    >>powinno
    >>mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>
    >
    > Czemu nie skorzystasz dobrej rady i nie pomyslisz zanim napiszesz ?
    > :-P
    >
    > 310 Nm* 1900 obr/min = 589000 .... Nm*obr/min
    >
    > potrafisz dalej przeliczyc na KM, czy podpowiedziec ? :-)

    Moc[W]=moment obrotowy [Nm]*2 *pi *obroty [obr.min]/60
    1 [KM]= 735,4 [W]
    czyli mamy 84 KM

    Widzisz róźnice pomiędzy tym wzorkiem a tym co sam podałeś - po prostu nie
    wyraziłeś się precyzyjnie ;-)

    >>> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
    >>> osiagalnej przy danych obrotach
    >>> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
    >>
    >>Nie.
    >>Przyspieszenie zależy od siły napędowej na kołach, która zależy od:
    >>- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
    >>- przełożeń biegów,
    >>- przełożenia głównego,
    >
    > A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc.

    Owszem ale mówimy o czasie uzyskania danej prędkości. Jakbyś wsadził do
    wspomnianego ASZ skrzynie o tak małych wartościach przełożeń że na 4. biegu
    robiłbyś przy 4000 obr. 200 km/h to trwałoby to o kilkanaście sekund dłużej
    niż gdyby zwiększyć 4. bieg tak że przy 4 k rpm miałabyś (tak jak w serii)
    gdzieś koło 160 km/h - zaś 200 km/h osiągałbyś na piątce.

    > Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu

    Pomijamy...ale to już mocno teoretyzujemy.

    >>>- masy autka,
    >
    > Oczywiscie, ale to czynnik staly.

    Stały ale nie ma już tak wielkiego wpływu przy przyspieszaniu od większych
    prędkości np. 60 - 100 km/h. Bezwładność wynikająca z masy rozgrywa wielkie
    karty przy starcie zatrzymanym...to większość wie ;-)

    >>Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając
    >>że
    >>oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej) lecz
    >>inne
    >>silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe pole pod
    >>wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;>
    >
    > Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

    Bo ?

    > J.

    Pozdr.

    Bugatti


  • 69. Data: 2010-09-25 10:43:00
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Excite <n...@n...pl>

    W dniu 24.09.2010 13:53, Agent pisze:
    > Ale czy uwzględniamy że wraz z wzrostem prędkości rosna opory (np.
    > powietrza) czy nie?

    Uwzględniamy wszystko co występuje w realnej sytuacji przyspieszania
    samochodu czyli rosnące opory powietrza również.


  • 70. Data: 2010-09-25 13:17:34
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2010 10:15:33 +0200, Bugatti wrote:
    >Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
    >>>> Po pierwsze : moc=moment*obroty.
    >Moc[W]=moment obrotowy [Nm]*2 *pi *obroty [obr.min]/60
    >Widzisz róźnice pomiędzy tym wzorkiem a tym co sam podałeś - po prostu nie
    >wyraziłeś się precyzyjnie ;-)

    Bynajmniej - moj wzor jest dobry, tylko obliczajac trzeba miec
    jednostki na uwadze :-)

    >>>Nie.
    >>>Przyspieszenie zależy od siły napędowej na kołach, która zależy od:
    >>>- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
    >>>- przełożeń biegów,
    >>>- przełożenia głównego,
    >>
    >> A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc.
    >
    >Owszem ale mówimy o czasie uzyskania danej prędkości.

    Jak widzisz w pewnych wzorach znika i moment i przyspieszenie.
    Takie po prostu syntetyczne spojrzenie na zagadnienie.

    >Jakbyś wsadził do
    >wspomnianego ASZ skrzynie o tak małych wartościach przełożeń że na 4. biegu
    >robiłbyś przy 4000 obr. 200 km/h to trwałoby to o kilkanaście sekund dłużej
    >niż gdyby zwiększyć 4. bieg tak że przy 4 k rpm miałabyś (tak jak w serii)
    >gdzieś koło 160 km/h - zaś 200 km/h osiągałbyś na piątce.

    No ale wtedy bym sie rozpedzal na 3-ce :-)

    Tak czy inaczej - moment i przelozenie znikaja ze wzorow.
    Zostaje moc .. ale taka ktora silnik rzeczywiscie ma przy obrotach
    ktore wyjda. Stad w miare istotne czy silnik dostarcza duza moc w
    szerokim zakresie obrotow, i czy skrzynia ma wystarczajaco geste
    przelozenia.

    >> Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu
    >Pomijamy...ale to już mocno teoretyzujemy.

    Owszem, aczkolwiek w tej kwestii o ktorej dyskutujemy to w mniejszym
    stopniu - opory samochodu sa prawie te same dla wszystkich silnikow.

    >>>>- masy autka,
    >> Oczywiscie, ale to czynnik staly.
    >Stały ale nie ma już tak wielkiego wpływu przy przyspieszaniu od większych
    >prędkości np. 60 - 100 km/h.

    to chyba w maluchu - wspolczesny pojazd nadal wymaga ok 20KM do jazdy
    setka - cala nadwyzka moze przyspieszac mase :-)

    >Bezwładność wynikająca z masy rozgrywa wielkie
    >karty przy starcie zatrzymanym...to większość wie ;-)

    Polemizowalbym - wtedy raczej tarcie opon.
    V^2 .. i energia przy malych predkosciach jest niewielka.

    >>>Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając
    >>>że oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej) lecz
    >>>inne silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe pole pod
    >>>wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;>
    >>
    >> Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.
    >
    >Bo ?

    No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.

    Jak chcesz to mozesz policzyc i zobaczyc od czego to zalezy,
    przynajmniej teoretycznie.

    J.

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 28


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: