-
51. Data: 2010-09-24 21:10:46
Temat: Re: Moment a moc
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 24 Sep 2010 13:47:31 +0200, Jakub Witkowski wrote:
>A poza tym, J.F. równe dobrze mógł napisać że przyspieszenie przy danej prędkości
>zależy wprost od momentu na danych obrotach :)
Specjalnie napisalem o mocy, bo mi zniklo ze wzorow przelozenie.
I juz widac czego do przyspieszenia potrzeba :-)
J.
-
52. Data: 2010-09-24 21:29:42
Temat: Re: Moment a moc
Od: to <t...@a...xyz>
begin Jakub Witkowski
> Ale w praktyce dla przeciętnego usera liczą się osiągi w zakresie
> cywilnych wartości obrotów, a nie te maksymalne. I zgoda, można
> poprzestać na mocy. Po prostu należy podać jaką średnią moc ma silnik w
> czasie przyspieszania np. pomiędzy 2.5 a 4k obrotów i już wiadomo (przy
> daje masie) czy dla Kowlaskiego to będzie muł, czy rakieta :)
Jak dla benzyny "cywilne" są do 4k, to dla diesla do 2.5k. Nonsensowna
teoria.
--
ignorance is bliss
-
53. Data: 2010-09-24 21:57:10
Temat: Re: Moment a moc
Od: "arek.pp" <a...@o...pl>
On 24 Wrz, 09:34, Wangog <W...@g...pl> wrote:
> Witam
>
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
> moc silnika wyrazona z KM?
A więc /że tak rozpocznę zdanie/, po przeczytaniu postów, powinienieś
już wiedzieć, dlaczego podstawową cechą charakteryzującą silnik jest
MOC. To, że jakis silnik przyspiesza w dolnym zakresie obrotów lepiej
od innego, to znaczy, że przy DANYCH obrotach ma większą MOC ( moc=
iloczyn momentu przy danych obrotach i obrotów silnika):
- moment to siła z jąką wybuchająca mieszanka pcha tłok podczas
jednego obrotu (sprawnosc spalania)
- w/w moment bardzo szybko spada dla diesli, trochę wolniej dla
benzyn (taka charakterystyka paliwa, po przekroczeniu pewnych obrotów
nie zdąża sie juz spalac; spójrz na wykresy!)
- moc to jak juz wspomniałem iloczyn momentu i obrotów, czyli np. siła
wybuchu 200 Nm przy 2000 obr ma taka samą moc (czyli przyspieszenie,
jakie odczuwasz) jak 100 Nm przy 4000 obr.
- silniki doładowane (benzyna lub diesel - NIEWAZNE) sa mocniejsze
przy niskich obrotach, poniewaz turbosprezarka powoduje większą siłe
eksplozji mieszanki juz przy niskich obrotach
- silniki benzynowe niedoładowane i turbodiesle o takich samych mocach
maja max.przyspieszenia i predkosci maks. identyczne, poniewaz przy
tych warunkach jazdy uzywa się ostatnich ~40-30 procent uzytecznych
obrotów, gdzie iloczyn momentu i obrotów jest podobny (nałóż na siebie
wykresy mocy silnika TD i benzyny O PODOBNYCH MOCACH)
- sam moment nic nam nie mówi, jak pisał J.F. rowerzysta tez ma moment
100 - 200 Nm (np 80 kg na jedna nogę razy ramię pedału 15 cm = 120 Nm
- jak silnik 1.4). Tylko ze człowiek nie moze kręcic 6000 obr na
minutę przy takim nacisku na pedały - wtedy miełby moc ok 100 KM :)
Pozdrawiam
-
54. Data: 2010-09-24 22:15:49
Temat: Re: Moment a moc
Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>
Użytkownik "Tomasz Pyra"
> Potem wyprzedzają tacy na V/VI biegu (no bo max moment przy 1800rpm),
> albo hamują na granicy zadziałania ABS (no bo czuć że lepiej hamuje),
> im gorsze założy się opony tym samochód lepiej się prowadzi itp. itd.
Ale...wiesz, że najlepszą przyczepność na suchym asfalcie mają slicki?
;-)
-
55. Data: 2010-09-24 22:27:48
Temat: Re: Moment a moc
Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>
Użytkownik "Przembo"
> Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za
> wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie
> obejdzie.
Bez przesady prosze - 200 konny benzyniak zamiata 125 konne CDI bez
mrugnięcia okiem.
Eh... gdzie te czasy gdy mój VW GTi miał 112KM!!! i było prawdziwą
rakietą - a teraz 200KM to mało ;-)
-
56. Data: 2010-09-24 22:29:11
Temat: Re: Moment a moc
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-09-24 22:15, Przemysław Czaja pisze:
>
> Użytkownik "Tomasz Pyra"
>
>> Potem wyprzedzają tacy na V/VI biegu (no bo max moment przy 1800rpm),
>> albo hamują na granicy zadziałania ABS (no bo czuć że lepiej hamuje),
>> im gorsze założy się opony tym samochód lepiej się prowadzi itp. itd.
>
> Ale...wiesz, że najlepszą przyczepność na suchym asfalcie mają slicki? ;-)
No tak, a jeździłeś kiedyś na takich?
Bo wrażenia fatalne - samochód się przechyla jak głupi na zakrętach,
balans przy hamowaniu jakiś dziwny, opanowanie poślizgu bardzo trudne.
Nie to co na "porządnej" chińszczyźnie ;)
-
57. Data: 2010-09-24 22:42:13
Temat: Re: Moment a moc
Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>
Użytkownik "Tomasz Pyra"
>> Ale...wiesz, że najlepszą przyczepność na suchym asfalcie mają
>> slicki? ;-)
>
> No tak, a jeździłeś kiedyś na takich?
> Bo wrażenia fatalne - samochód się przechyla jak głupi na zakrętach,
> balans przy hamowaniu jakiś dziwny, opanowanie poślizgu bardzo trudne.
>
> Nie to co na "porządnej" chińszczyźnie ;)
Hehe - na typowych slickach nie miałem okazji się przejechać, natomiast
zdarzało mi się zwłaszcza w czasach gdy szczytem marzeń była
bieżnikowana opona do malucha, doprowadzać golfem GTI zwykłe opony do
stanów bliskich slick -om, prowadził się wtedy lepiej niż na nowych
oponach - a może to tylko moje odczucia - trudno mi w tej chwili
wyrokować.
Pozdrawiam.
-
58. Data: 2010-09-24 22:47:39
Temat: Re: Moment a moc
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Fri, 24 Sep 2010 18:01:48 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
> Tylko należy pamiętać, że zamiast przyspieszać w zakresie 2000-3500,
> można zrobić redukcję i przyspieszyć szybciej przy wysokich obrotach.
Chyba, ze przekroczysz granice przyczepnosci. Z punktu widzenia
przyspieszania nie ma sensu bieg mniejszy niz taki dobijajacy momentem
kol do granicy przyczepnosci.
Idelna charakterystyka maksymalnych osiagow napedu dyspnonujacego pewna
moca to hiperbola stalej mocy, odcieta w zakresie niskich predkosci
stalym momentem granicy przyczepnosci. Wszystkie skrzynie biegow to
urzadzenia robiace z dowolnie syfiatej chaarakterystyki mozliwie dobra
aproksymacje tej idealnej.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
59. Data: 2010-09-24 23:07:11
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Przembo" <x...@x...xx>
Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
news:i7j1rt$21i$1@mx1.internetia.pl...
> Użytkownik "Przembo"
>> Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za
>> wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie
>> obejdzie.
> Bez przesady prosze - 200 konny benzyniak zamiata 125 konne CDI bez
> mrugnięcia okiem.
> Eh... gdzie te czasy gdy mój VW GTi miał 112KM!!! i było prawdziwą
> rakietą - a teraz 200KM to mało ;-)
W kontekscie założyciela wątku 200KM na nic się zda jak się silnika nie
wkręci na obroty, umiejętność zmiany biegów też jest istotna i tylko o tym
pisałem...
Ja w swoich autach dochodze do czerwonego pola i wiem o co w tym chodzi ;)
Pozdr
PS. A swoją drogą właśnie będe zmieniał ~200KM na 300KM ;p
-
60. Data: 2010-09-24 23:08:02
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Bugatti" <s...@m...pl>
Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości:
> Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Pomyślcie zanim coś napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno
mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>
> Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
> osiagalnej przy danych obrotach
> Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)
Nie.
Przyspieszenie zależy od siły napędowej na kołach, która zależy od:
- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
- przełożeń biegów,
- przełożenia głównego,
- strat w napędzie (AWD np. X-Drive w BMW zabiera nawet 90 PS z mocy na
silniku),
- masy autka,
- powierzchni czołowej nadwozia,
- w wurcach otwarte dyfry
itd.
> A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie obrotow
> moc wynosi co najmniej 90% maksymalnej, 80%,
> Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.
Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając że
oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej) lecz inne
silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe pole pod
wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;> w graniach od powiedźmy 2000
obr. do rev lim danego silnika (lub jeśli mamy klekota i ZI to górną granicą
niech będzie max PS w ZI ;] ).
> J.
Pozdr.
Bugatti