  • 81. Data: 2013-03-29 21:48:21
    Temat: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Mogą mieć dowolną liczbę bitów. Czy jeśli oglądasz np. 16-bitowego TIFFa
    > na 8-bitowym ekranie używającym 6-bitowej matrycy, to znaczy że TIFF nie
    > jest bitmapą?

    To znaczy, że nie oglądam rawa, bo o chodzi w naszej jałowej dyskusji :)

    > Przeciwnie, nie byłoby żadnego problemu z balansem bieli. Balans bieli
    > wynika z działania oka i mózgu człowieka, sensory rejestrują absolutne
    > poziomy światła i jeśli dokładnie tak je wyświetlimy, to nie będzie
    > żadnego problemu.

    Ależ skąd, balans bieli zależy od środowiska zastanego. Jeśli
    wprowadzimy tam zdjęcie z obcego środowiska (czytaj: siedzimy w pokoju
    przy małej lampce i oglądamy slajdy znad morza) to albo pokój pogrąży
    się w pomarańczach, albo slajdy będą wściekle niebieskie. W praktyce
    mózg kombinuje i w sumie nic nie będzie miało dobrych barw.

    Gdyby było jak piszesz, nie byłoby żadnego balansu bieli w aparatach.

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem błędem statystycznym, ale szczęśliwym/

  • 82. Data: 2013-03-29 21:59:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Mar 2013, Janko Muzykant wrote:

    > Ależ skąd, balans bieli zależy od środowiska zastanego. Jeśli wprowadzimy tam
    > zdjęcie z obcego środowiska (czytaj: siedzimy w pokoju przy małej lampce
    > i oglądamy slajdy znad morza)

    Ja w sprawie formalnej.
    "Użyj świeczki".
    Z wiadomego powodu - "mała lampka" ostatnio coraz bardziej kojarzy
    się z LED, a tu zarówno wstrzelenie się w slajd znad morza jak
    i regulacja po uważaniu są całkiem realne i na miejscu :)

    Do reszty się NIE odnoszę :D

    pzdr, Gotfryd

  • 83. Data: 2013-03-29 22:33:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Z wiadomego powodu - "mała lampka" ostatnio coraz bardziej kojarzy
    > się z LED, a tu zarówno wstrzelenie się w slajd znad morza jak
    > i regulacja po uważaniu są całkiem realne i na miejscu :)

    Spoko, wciąż trafienie na dobrze zbalansowaną małą lampkę jest tak
    rzadkie, że możemy pominąć to założenie :)

    --
    pozdrawia Adam
    /stworzę stworzeń, wymyślę myśl, wydzielę dzieło, opus z magnum połączę!/

  • 84. Data: 2013-03-30 11:46:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.R." <j...@g...pl> writes:

    > W wypadku RAW? Oczywiście że jest potrzebna. Każdy piksel w pliku RAW
    > zawiera dokładną informację o jednym z kolorów, a pozostałe kolory -
    > niezbędne do pokazania piksela - są interpolowane z sąsiednich.

    Tak jak napisałem, jest tak tylko wtedy, gdy chcesz dokonać konwersji na
    inny format. Ale to chyba nie jest zaskoczeniem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 85. Data: 2013-03-30 11:47:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Ależ nie masz racji, będzie problem w każdym świetle otoczenia różnym od
    > światła, podczas którego wykonano zdjęcie. Trafisz wyłącznie przypadkowo
    > w idealnie zgodne światło otoczenia.

    A co ja napisałem? Ale wyobraź sobie sytuację w kinie lub przed ekranem
    TV. Nie wszyscy oglądają wszystko w komórkach :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 86. Data: 2013-03-30 12:04:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

> [...]
    > się w pomarańczach, albo slajdy będą wściekle niebieskie. W praktyce
    > mózg kombinuje i w sumie nic nie będzie miało dobrych barw.

    Przeciwnie, przy małej lampce dostaniesz dobre kolory na monitorze
    i może dziwne światło lampki (jeśli będzie w ogóle dostatecznie jasne,
    żeby mózg zainteresował się jej kolorem). Próbowałeś coś takiego robić?
    Ja robiłem.
    Mózg interesuje się kolorami głównie w centrum pola widzenia, m.in. są
    takie śmieszne doświadczenia w oszukiwaniu mózgu, w których mózg widzi
    niewielki obszar zupełnie innego koloru jako biały, mimo że wszystko
    jest normalnie oświetlone. Normalnie aż tak się nie dzieje, ale jeśli
    zapewnisz mózgowi duży obszar w centrum pola widzenia oraz niewiele
    innego światła, to właściwy balans bieli (zwłaszcza w rozsądnych
    granicach, występujących normalnie w rzeczywistości) osiągniesz bez
    problemu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 87. Data: 2013-03-30 12:20:40
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Przeciwnie, przy małej lampce dostaniesz dobre kolory na monitorze

    Miałem na myśli małą w znaczeniu koloru - typowego, ciepłego światła,
    ale w sumie to nieważne, bo...

    > i może dziwne światło lampki (jeśli będzie w ogóle dostatecznie jasne,
    > żeby mózg zainteresował się jej kolorem). Próbowałeś coś takiego robić?
    > Ja robiłem.

    Ja też. Wszystkie zdjęcia przy natywnym wb (gdzieś ok. 5500K) robione w
    świetle sztucznym wyglądają paskudnie.
    Negujesz sens istnienia jednego z podstawowych parametrów obrazu, który
    od początku zabawy z kolorem sprawia najwięcej problemu, zwłaszcza w
    filmie. Gdyby było jak piszesz, życie filmowców i fotografów byłoby
    znacznie prostsze. Dopiero od niedawna awb pracuje w miarę poprawnie,
    choć w świetle niskotemperaturowym nadal sobie nie radzi.

    --
    pozdrawia Adam
    /słyszałem, że wszystkie problemy doskonale rozwiązuje coś tam/

  • 88. Data: 2013-03-30 12:33:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > Ja też. Wszystkie zdjęcia przy natywnym wb (gdzieś ok. 5500K) robione
    > w świetle sztucznym wyglądają paskudnie.

    No pewnie. Jeśli oglądasz odbitki np. 10x15 albo nawet ~A4. Ale to
    zupełnie inna sprawa. Nie chodzi o odbitki, ale o wyświetlenie
    oryginalnego obrazu, bez korekcji, na dużym ekranie, przypuszczalnie bez
    udziału dodatkowego oświetlenia.

    Zreszta jak wyobrażasz sobie poprawny balans bieli w rzeczywistej scenie
    (obserwowanej bezpośrednio) i wadliwy balans bieli po wyświetleniu
    dokładnie tej samej sceny, bez żadnej korekcji, tak że oczy widziałyby
    dokładnie te same kolory (długości fali, widmo itd)? Przecież to
    nielogiczne, skąd mózg miałby wiedzieć że jest jakaś różnica, jeśli
    do oczu trafiałoby dokładnie takie samo światło (w sensie widma)?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 89. Data: 2013-03-30 12:49:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    Ok, o duperelach teraz gadamy. Szkoda czasu :-)

    Marek

  • 90. Data: 2013-03-30 13:02:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

> [...]
    > zupełnie inna sprawa. Nie chodzi o odbitki, ale o wyświetlenie
    > oryginalnego obrazu, bez korekcji, na dużym ekranie, przypuszczalnie bez

    Nawet w takich warunkach (kino) bez korekcji się nie obejdzie, a to ze
    względu na inną dynamikę obrazu niż oryginał (w ogóle: inny rodzaj
    obrazu względem oryginału).

    Jest takie doświadczenie ciekawe: widzenie stereotypowe sprawia, że
    obraz staje się zauważalnie lepszy technicznie. Każde ze składowych z
    osobna wygląda gorzej. Podobnie z filmem - stopklatce na ogół sporo
    brakuje technicznie do zdjęcia, które wykonano by na takim samym kadrze.
    Ożywienie tego kadru sprawia, że wybaczamy wiele niedoskonałości.
    Mózg kombinuje, im mniej składowych, tym lepszego materiału musimy mu
    dostarczyć.

    --
    pozdrawia Adam
    /walka o pokój, walka z terroryzmem, a może wszystko dla twego